Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Hobbes
#404469
Wisselen we nu genoeg af?

Hobbes is 8 kilo, sinds 1,5 maand aan t BARFen. Hij krijgt iets meer dan vlgs de rekenhulp, omdat hij erg actief is, slank blijft en nog wat groeide tot nu (11 maanden).

Menu p. dag ca:
-130-150 gr. bot: kippennekken of lamsribben.
Héél soms zalm uit blik (zit ook graat in) en op die dag dan ook ei met schaal

-30-40 gr. groentenmix: van alles, van onder en boven de grond, teen knoflook en peterselie en beetje alfalfa.

-De mix meng ik met een beetje runder- of lamsgehakt, sardientjes in olie uit blik of een ei met de fijngewreven eierschaal, anders eet hij de groente niet. En dan gaat meestal meteen het orgaan erbij:

-30-40 gr. orgaan: meestal stukjes lamshart, en ook kippenlever en runderhart (die laatste 2 gebakken in olijfolie, anders wil meneer het niet)

-rest: ca 30 gram beloningen bij trainen: stukjes zachte pensstaafjes (=pens/ graan) en van die zachte 'trainers' (mini beloningsbrokjes dierenwinkel). En 1 gedroogd pensstaafjes p. dag plus dagelijks paar gist-snoepjes.

-1 x per 1.5 week een hard bot met nog wat vet en vlees eraan en merg erin, meestal runderknie of lamsschenkel. Hij knaagt er een paar dagen aan (vaak eerst verstoppen in de tuin, of ik leg het steeds in de koelkast terug)

VRAGEN:
-Nog nauwelijks andere dingen geprobeerd - alleen 1 keer yoghurt bij de mix gedaan, een walnoot. Bv nooit fruit gegeven. Zien jullie iets belangrijks ontbreken?

-Onze sapcentrifuge is misschien niet goed: houdt altijd te grote, droge stukjes over. Na nog een keer erdoorheen duwen, kook ik 3/4 van die droge prut even met scheutje water, en meng het na afkoelen door het rauwe sap en de 1/4 rauwe prut. Het lijkt me anders moeilijk te verteren. Is dat goed zo?

-Hij eet bijna alleen bio/ eko: nekken en groeten bio, lamsribben niet eko, maar lammetjes groeien meestal vrij 'natuurlijk' op? De botten van Sjek Floor Nijmegen zijn niet officieel eko, maar hij belooft zoveel mogelijk eko te werken: daardoor is zijn vlees goedkoper, want zo'n keurmerk kost geld
De beloningshapjes zijn helaas niet eko, maar wel erg handig voor mij.. ...

-Hij is VEEL minder water gaan drinken, dat lijkt me een goed teken (dat hij dat zelf regelt dus). Ik haal de waterbak nooit weg, ook niet na botknagen, moet dat echt? Hij heeft meestal mooie poep.

-Ik voer 2 x per dag en hij heeft nooit langer dan een halve dag gevast: ja zwak he? Is dat heel erg?
Door Lizzy
#404605
-Nog nauwelijks andere dingen geprobeerd - alleen 1 keer yoghurt bij de mix gedaan, een walnoot. Bv nooit fruit gegeven. Zien jullie iets belangrijks ontbreken?
Nee, eigenlijk niet. Yoghurt en noten enzo: dat zijn allemaal wel leuke toevoeging-kjes, maar beslist niet noodzakelijk. Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat je wat vuile pens zou mogen geven. En misschien iets mer afwisseling in bot en vlees.
-Onze sapcentrifuge is misschien niet goed: houdt altijd te grote, droge stukjes over. Na nog een keer erdoorheen duwen, kook ik 3/4 van die droge prut even met scheutje water, en meng het na afkoelen door het rauwe sap en de 1/4 rauwe prut. Het lijkt me anders moeilijk te verteren. Is dat goed zo?
Mij lijkt dat een prima oplossing.
-Hij eet bijna alleen bio/ eko: nekken en groeten bio, lamsribben niet eko, maar lammetjes groeien meestal vrij 'natuurlijk' op? De botten van Sjek Floor Nijmegen zijn niet officieel eko, maar hij belooft zoveel mogelijk eko te werken: daardoor is zijn vlees goedkoper, want zo'n keurmerk kost geld
De beloningshapjes zijn helaas niet eko, maar wel erg handig voor mij..
Super, dat je zoveel EKO/bijna EKO voert!
-Hij is VEEL minder water gaan drinken, dat lijkt me een goed teken (dat hij dat zelf regelt dus). Ik haal de waterbak nooit weg, ook niet na botknagen, moet dat echt? Hij heeft meestal mooie poep.
Ik zou de waterbak alleen weghalen bij honden die erg grote botten eten, daar ontzettende dorst van krijgen en vervolgens een halve emmer leeg gaan staan tanken.
-Ik voer 2 x per dag en hij heeft nooit langer dan een halve dag gevast: ja zwak he? Is dat heel erg?
Tja, ik vind van niet, maar ja, ik vast mijn honden dan ook nooit....
Door Hobbes
#409469
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie. Verder was mijn verhaal waarschijnlijk te lang om te lezen (niemand reageert bedoel ik).

Stuurt Barfplaats trouwens geen mail als je reacties hebt op het forum?

Over EKO: Ja, ik word 'n beetje verdrietig en wantrouwig van bio-industrie. Gelukkig is niet-industrie-vlees nog een beetje te doen als je een klein hondje hebt, zoals wij, of anders een lekker dikke portemonnee hebt.

Eigenlijk voer ik weinig echt eko, maar vooral 'keurmerk'-scharrel van Coenen in Nijmegen en 'half'-scharrel van Sjek Floor, die scharrel zonder keurmerk belooft en veel goedkoper is. De kippennekken van Coenen zijn bv. 3,60 euro p. kilo. Zijn PENS is trouwens heel duur (?!): 8,50 p kilo. Ik zag ergens op dit forum een prijs van 80 cent p kilo geloof ik... ?! Bovendien moest ik 10 kg tegelijk kopen: teveel

Scharrel of bio-pens heb ik dus nog niet gevonden.

Ik barf pas kort en denk wel nog leuke alternatieven te vinden, ook niet zo duur (vlees uit natuurgebied, geit van eko-boerderij, haringkoppen van de visboer uit de straat). Ik zal wel een keer een topic starten voor belangstellenden rond Nijmegen. 1 tip = Sjek Floor geeft GRATIS runderknie weg, met vaak ook wat vlees eraan. ;D
En het groentenkistje van 'Het Spoor' uit Groesbeek: 6 euro, en dan wordt t elke week in de voortuin gezet: ideaal en goedkoop

????nog 1 vraagje: is gedroogde vuile pens net zo goed als verse?

Groetjes
Door Lizzy
#409574
Hobbes schreef: Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie. Verder was mijn verhaal waarschijnlijk te lang om te lezen (niemand reageert bedoel ik).
Nou, zo lang was het toch niet? Ik geloof dat er wel vaker niet te fanatiek op de menu's wordt gereageerd....
Stuurt Barfplaats trouwens geen mail als je reacties hebt op het forum?
Nee, die optie hebben we volgens mij niet.
Over EKO: Ja, ik word 'n beetje verdrietig en wantrouwig van bio-industrie. Gelukkig is niet-industrie-vlees nog een beetje te doen als je een klein hondje hebt, zoals wij, of anders een lekker dikke portemonnee hebt.
Ja, je moet inderdaad of geld of een kleine hond hebben...
Eigenlijk voer ik weinig echt eko, maar vooral 'keurmerk'-scharrel van Coenen in Nijmegen en 'half'-scharrel van Sjek Floor, die scharrel zonder keurmerk belooft en veel goedkoper is. De kippennekken van Coenen zijn bv. 3,60 euro p. kilo. Zijn PENS is trouwens heel duur (?!): 8,50 p kilo. Ik zag ergens op dit forum een prijs van 80 cent p kilo geloof ik... ?! Bovendien moest ik 10 kg tegelijk kopen: teveel
IEKS!!!!!!!!!!! Dat is wel erg duur! En wat doen ze normaalgesproken met de pens, als jij het niet koopt? Ik vind dit echt een bezopen bedrag. Veel boeren/zelfslachtende slagers geven het gratis weg of voor weinig!
Scharrel of bio-pens heb ik dus nog niet gevonden.

Ik barf pas kort en denk wel nog leuke alternatieven te vinden, ook niet zo duur (vlees uit natuurgebied, geit van eko-boerderij, haringkoppen van de visboer uit de straat). Ik zal wel een keer een topic starten voor belangstellenden rond Nijmegen. 1 tip = Sjek Floor geeft GRATIS runderknie weg, met vaak ook wat vlees eraan. ;D
En het groentenkistje van 'Het Spoor' uit Groesbeek: 6 euro, en dan wordt t elke week in de voortuin gezet: ideaal en goedkoop

????nog 1 vraagje: is gedroogde vuile pens net zo goed als verse?

Groetjes
Nee, ik zou denken dat de voedingswaarde van vers vlees, ook pens, veel beter is. Bij het droogproces gebruiken ze toch warmte en al me al denk ik dat er weinig goede bacterieen en enzymen overleven.
Door Tarek
#409754
[quote="Hobbes"]
Wisselen we nu genoeg af?

-1 x per 1.5 week een hard bot met nog wat vet en vlees eraan en merg erin, meestal runderknie of lamsschenkel.


[/quote]

Is dat niet een te hard bot? ivm met z'n jonge tanden en kans op breken?
Door Borke
#409948
[quote="Tarek"]
Is dat niet een te hard bot? ivm met z'n jonge tanden en kans op breken?
[/quote]
Er staat bij dat ze het steeds in de koelkast terug legt, niet alle honden gaan door totdat hun tanden breken....
Door Hobbes
#410065
He, nog veel meer reacties!

[quote="Lizzy"]
...IEKS!!!!!!!!!!! Dat is wel erg duur! En wat doen ze normaalgesproken met de pens, als jij het niet koopt? Ik vind dit echt een bezopen bedrag. Veel boeren/zelfslachtende slagers geven het gratis weg of voor weinig!
[/quote]

Coenen had het erover dat ze (op de slachterij) de pens normaliter wassen, maar wat ze er daarna mee doen? Hij vertelde ook dat ze de vuile pens niet in kleine porties kunnen verdelen, vanwege de stank en de bacterieën die erin zitten. Misschien rekenen ze wel 'gevarengeld' om een pens in een emmer te stoppen haha (ik zou hem in een emmer krijgen)

Groet, Jacqueline
Door Hobbes
#410066
Op de runderknie knaagt hij soms wel ruim een uur, tot hij lekker moe is (hehe). Ik denk dat het geen kwaad kan, omdat hij vooral het vet en vlees eraf kauwt en merg eruit schraapt. Hij heeft zo'n klein bekkie dat hij nauwelijks zijn tanden erin kan zetten.
Laatst mergpijpje gegeven: ging ook zo. Toen het pijpje leeg en kaal was, liet hij het liggen.

Het lamsschenkel-bot heeft hij wel een keer half opgegeten, maar die is niet zo heel hard?? (dragend bot, maar van jong beest) Het ging in een ca. 1 kwartier naar binnen.

Groet, Jacqueline
Door Mevroi Kruim
#410187
Pens koop ik per stuk, dan heb ik lams- schapen- of kalfspens vers van de slachter. Aan een stuk, dus zelf in porties snijden, verpakken en invriezen. Valt best mee met verse pens, is goed te snijden en ik die van die mooie zuurstokroze huishoudhandschoenen aan, anders krijg je de lucht niet meer van je handen ;D
Een pens weegt tussen de 5 en 9 kilo. Runderpens is utieraard groter en zwaarder.
Door Mevroi Kruim
#411215
[quote="Bianca83"]
Je moet je handen daarna even met tandpasta wassen dan is de geur weer weg ;)
[/quote]

Yuck, pepermunthandjes ;D ;D
Zo'n RVS-zeepje werkt ook trouwens, maar preventie is beter dan genezen zeg ik altijd maar ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door