Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bo
#30799
Hallo iedereen,

Op aanraden van een lezer op de hersershondenpagina kom ik hier een kijkje nemen. Ik zit namelijk met een "pronleem."

Ik ben de trotse bezitter van een 6-jarige Duitse herder die soms naar de naam Bo luistert.
Een paar weken geleden heeft de dierenarts ontdekt dat hij op 2 plaatsen aan zijn ruggenwervel "haakjes" had zitten. Dit had als gevolg dat er een zwelling ontstond die op de zenuwen in zijn rug drukte wat weer als gevolg had dat hij 3 weken geleden ineens niet meer kon lopen. Ik ben vreselijk geschrokken en dacht echt dat dit het einde was van mijn hond. Maar gelukkig is dit niet het geval. Met medicijnen hebben we hem weer aan het lopen gekregen. We zijn nu dus een aantal weken verder en het gaat heel goed met hem. Hij heeft geen pijn en dat heeft hij ook nooit gehad.
Maar door die medicijnen (moderin) heeft hij veel honger. Als de koelkast opengaat of hij hoort een zakje ritselen dan staat hij er al bij. "Dan geef je hem toch wat extra" zou je denken. Nou, dat kan dus niet, want hij moet wat kilootjes kwijt. Dat is beter voor zijn rug.
Hij is niet gewogen, maar de dierenarts schatte hem op zo'n 45 kilo. Maar het gekke is dat hij helemaal niet dik oogt. Het is wel een forse hond, maar dat was hij al toen we hem als pup kochten. Hij was toen al groter dan de andere honden in het nest (hij kwam absoluut zeker weten wel uit hetzelfde nestje).
Nu is dus mijn vraag of jullie tips voor mij hebben wat zijn honger een beetje stilt en waar hij tegelijkertijd niet nog zwaarder van wordt. Ik zal even vermelden wat hij dagelijks te eten krijgt:

's morgens: twee handen brokken (bonzo) en een schaaltje melk
's middags (± 17.00 uur) 2 bekers (bonzo) diner waar warm water op gaat, 2 plaatjes worst (in blokjes) erdoor. En op aanraden van de dierenarts doen we er nu ook een paar eetlepels gebroken sperziebonen door.
Tussendoor: 3 a 4 hondekoekjes en een kauwstaafje.

Normaal had hij hier voldoende aan, maar nu met die medicijnen dus niet meer. Het is waarschijnlijk wel van tijdelijke aard, maar ik vind het zo zielig voor hem.

Ik heb een aantal berichten gelezen en ben nogal geschrokken van wat anderen hund hond(en) geven. 500 gram rundervlees, 500 gram kippenekjes etc. Heb ik het nu al die jaren verkeerd gedaan of is het maar net waar je voorkeur naar uit gaat? Dit is mijn 3e Duitse Herder. De eerste is slechts 1,5 geworden omdat hij leukemie had. De 2e is 12 geworden en gestorven van ouderdom. En Bo is inmiddels 6 en ziet er prima uit. Glanzende vacht en verder nooit ziek. Dus zo slecht kan ik het toch niet gedaan hebben.

Ik hoop dat jullie wat weten.

Groetjes,

Irish
Door Ink
#30935
Bo schreef: Hallo iedereen,

Op aanraden van een lezer op de hersershondenpagina kom ik hier een kijkje nemen. Ik zit namelijk met een "pronleem."
Nou dAt lijkt me gewoon al een goed plan. Maakt niet uit wat je ontdekt; openstaan voor andere, misschien nieuwe ideeen is al wat toch?
Ik ben de trotse bezitter van een 6-jarige Duitse herder die soms naar de naam Bo luistert.
Yep dat lijkt me al heel wat. Ik kom in het bos meer dan zeer regelmatig honden tegen die gewoon nOOit luisteren.
Een paar weken geleden heeft de dierenarts ontdekt dat hij op 2 plaatsen aan zijn ruggenwervel "haakjes" had zitten. Dit had als gevolg dat er een zwelling ontstond die op de zenuwen in zijn rug drukte wat weer als gevolg had dat hij 3 weken geleden ineens niet meer kon lopen. Ik ben vreselijk geschrokken en dacht echt dat dit het einde was van mijn hond. Maar gelukkig is dit niet het geval. Met medicijnen hebben we hem weer aan het lopen gekregen. We zijn nu dus een aantal weken verder en het gaat heel goed met hem. Hij heeft geen pijn en dat heeft hij ook nooit gehad.
He jasses. Sam had een week geleden ofzo ineens zoiets. Deed heel raar met opstaan maar gelukkig was het de volgende dag ofzo weer weg. Kan me voorstellen dat je je een rolberoerte schrok.
Maar door die medicijnen (moderin) heeft hij veel honger. Als de koelkast opengaat of hij hoort een zakje ritselen dan staat hij er al bij. "Dan geef je hem toch wat extra" zou je denken. Nou, dat kan dus niet, want hij moet wat kilootjes kwijt. Dat is beter voor zijn rug.
Hij is niet gewogen, maar de dierenarts schatte hem op zo'n 45 kilo. Maar het gekke is dat hij helemaal niet dik oogt. Het is wel een forse hond, maar dat was hij al toen we hem als pup kochten. Hij was toen al groter dan de andere honden in het nest (hij kwam absoluut zeker weten wel uit hetzelfde nestje).
Nu is dus mijn vraag of jullie tips voor mij hebben wat zijn honger een beetje stilt en waar hij tegelijkertijd niet nog zwaarder van wordt. Ik zal even vermelden wat hij dagelijks te eten krijgt:
Owwwww maar vergis je effe niet in de hongernek die zich hond noemt! Sam weet inmiddels ongeveer wat de voertijden zijn en zeurt ook niet tussendoor. Moos weet dat nog niet helemaal precies en lijkt te denken dat het toch geen kwaad kan even voor de zekerheid mee de keuken in te lopen.
's morgens: twee handen brokken (bonzo) en een schaaltje melk
's middags (± 17.00 uur) 2 bekers (bonzo) diner waar warm water op gaat, 2 plaatjes worst (in blokjes) erdoor. En op aanraden van de dierenarts doen we er nu ook een paar eetlepels gebroken sperziebonen door.
Tussendoor: 3 a 4 hondekoekjes en een kauwstaafje.
Niet huilen, niet boos worden maar ik vind dit helemaal niks. Kijk eens even rond hier op het forum. Bij 'menu van', 'bibliotheek' en zo nog wat onderwerpen. Als ik zo vrij mag zijn dit forum samen te vatten:
1) waar stamt de hond van af?
2) OK dat is een wolf en wat eet die dan zoal?
3) right, een hond lijkt wel heel erg op een wolf (spijsverteringsstelsel, gebit).
Duhussss wat eet een wolf/hond? Rauwe spullen. En geen Bonzo. Eens? Als we elkaar daarin kunnen vinden gaan we verder.
Normaal had hij hier voldoende aan, maar nu met die medicijnen dus niet meer. Het is waarschijnlijk wel van tijdelijke aard, maar ik vind het zo zielig voor hem.
Zielig is wat wij mensen denken. Er lopen hier 2 van die mutsen. Muts 1 weet inmiddels heel goed dat ie 2 keer per dag eten krijgt. Muts 2 is hier nog niet zo lang dus heeft nog steeds de hoop dat er meer voermomenten in een dag zitten. Nope. Lekker pech.
Ik heb een aantal berichten gelezen en ben nogal geschrokken van wat anderen hund hond(en) geven. 500 gram rundervlees, 500 gram kippenekjes etc. Heb ik het nu al die jaren verkeerd gedaan of is het maar net waar je voorkeur naar uit gaat? Dit is mijn 3e Duitse Herder. De eerste is slechts 1,5 geworden omdat hij leukemie had. De 2e is 12 geworden en gestorven van ouderdom. En Bo is inmiddels 6 en ziet er prima uit. Glanzende vacht en verder nooit ziek. Dus zo slecht kan ik het toch niet gedaan hebben.
Ben je mal. Niks is slecht zolang je het met heel je hart doet. En het feit dat je nu hier aan het lezen bent en er voor openstaat dat er misschien meer wegen zijn die naar Rome leiden ... Helemaal goed. Aan jou de schone taak om aan te geven wat je wilt.
Om eerlijk te zijn: brokken, diner, blikken ... het merendeel van de lezers hier is er niet kapot van. Rauw voer ... yep daar kunnen we het over hebben.
Kijk even hier http://www.carnibest.nl . Informatie, verkooppunten noem maar op. Lees eens hier op het forum en maak de stap naar vers en rauw. Morgen!
Door SemBo
#30956
Hoi Bo,

Ik ben blij dat je barfplaats hebt gevonden. Ik ben ervan overtuigd dat je hier in ieder geval een goed voedingsadvies zult kunnen krijgen. Of dit nu tijdelijk is of niet, je zult je hond ermee kunnen helpen.

Groetjes, welkom hier en sterkte met je hond!
Christel
Door Lizzy
#30965
Hoi Bo, van harte welkom op Barfplaats! Jeetje, wat een ellende zeg, met jouw hond..... ik ben blij dat het nu beter gaat met hem!

Maar goed, dan even over zijn voeding: Bonzo is gewoon geen goede voeding voor jouw herder. Echt niet. Er zitten veel te weinig goede en gezonde voedingsstoffen in en het bevat veel te veel troep (zoals chemische conserveringsmiddelen en kleurstoffen en smaakstoffen en zout). Dus, stap nou eerst over op een complete versvleesvoeding. Het makkelijkst verkrijgbaar is Rodi Compleet. Deze kun je gewoon bij de supermarkt kopen. Neem wel de COMPLETE versie. Of ga eens in de dierenwinkel kijken wat ze daar aan versvlees verkopen. Hebben ze Smuldier en Runner, laat dat dan in de winkel liggen. Maar, hebben ze Energique of Duck ofzo: neem dat ook gerust mee naar huis! Dit kun je bijv. afwisselen met Rodi. Of je kunt alleen Energique/Duck/Rodi geven. Nou, dan zijn er nog merken te koop waar soms niet makkelijk aan te komen is, tenzij je een verkooppunt in de buurt hebt zitten: Bibi (www.bibidiervoeding.nl) en Carnibest (www.carnibest.nl). En, binnenkort krijgen we een Biologisch versvleesvoer erbij: Bandit.

Maar OK, laat dat rundvlees en kippennekken maar even zitten. Dat is voor de zelfsamenstellers onder ons. Binnenkort krijg je reuze lol in voeding en dan ga je ook vast een keer zelf een maaltijdje zelf samenstellen. Of niet, ook goed.

OK, als jouw hond nu op versvlees zit, dan weet ik bijna zeker dat hij zich veeeeel lekkerder gaat voelen. Hij ziet er nu al hartstikke gezond uit maar hij gaat er waarschijnlijk NOG gezonder uitzien. En, het belangrijkste, hij zal echt veeeeel minder honger hebben! Puur omdat hij nu gezonde/verse voedingsstoffen binnen krijgt. Het kan zijn dat jouw hond eerst aan de diarree gaat en jeuk krijgt maar dat betekent dat hij aan het ontgiften is. Want, hoe meer rommel je bij een hond naar binnen gooit (en sorry maar in Bonzo zit behoorlijk wat rommel), hoe meer rommel eruit moet. Mocht dit gebeuren (diarree en jeuk) geef dan niet de schuld aan het verse voer, maar houdt vol en je hond zal er alleen maar van opknappen en minder honger hebben. En natuurlijk kunnen we jou dan ook nog lekkere snack-tips geven als lekker en verantwoord tussendoortje (zoals stukje komkommer, wortel enzo - nu kan hij dat waarschijnlijk onmogelijk verteren en gaat hij er misschien zelfs van overgeven want brokkenhonden hebben een luie maag). Je kunt ook langzaam overschakelen op dit versvleesvoer door bijv. de ene dag brok te geven en de andere dag het verse vlees. Maar, aan de andere kant heb ik zoiets van "snel van die Bonzo af" want echt, dat is je reinste rommel... (en nou moet ik eerlijk zeggen dat ik eigenlijk alle brokken rommel vind - maar Bonzo en Frolic staan samen bovenaan mijn lijstje).

Groetjes, Lizzy
p.s., ik zeg helemaal niet dat je het verkeerd hebt gedaan hoor! Begrijp me goed. Maar, ik zelf wel dat het beter kan 8)
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 14 dec 2003, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bo
#31063
Hallo,

Bedankt alvast voor de tips. Maar of ik ook echt op die merken en het verse vlees over wil schakelen is een tweede punt. Echt, ik wil het beste voor mijn hond, maar ik heb maar een bescheiden portemonnaie.... En ik vrees dat dit er toch een behoorlijke "hap" uit zal nemen.
Dat kan ik me eigenlijk niet veroorloven. Er ligt nu al een rekening van de dierenarts op me te wachten waar je U tegen zegt. In 2 weken tijd is die opgelopen tot € 400,- Het belangrijkste is natuurlijk dat Bo opgeknapt is, maar ik lig er echt over te piekeren hoe ik dit moet gaan betalen.... :-\
In eerste instantie hadden wij altijd brokken en diner van het merk Pal. Maar daar waren ze zo mee aan het veranderen dat je uiteindelijk eigenlijk een zak "lucht" kocht met wat geplette maisstukjes. Daardoor zijn we overgeschakeld naar Bonzo. Daar zitten meer brokken in en Bo is er dol op!

Ik zal in ieder geval eens in de dierenwinkel gaan kijken wat dit allemaal kost en dan eens bekijken of het allemaal in het budget past...... Want echt, ik wil voor hem het beste, maar ik moet ook zelf nog kunnen eten. En de andere rekeningen betalen. Anders moet ik straks met hond en al in een kartonnen doos gaan wonen ;)

Intussen blijf ik open staan voor allerlei tips.

Groetjes,
Irish
Door Lupa
#31233
Bo
als je echt goed uit gaat rekenne wat je kwijt bent aan brokken Bonzo ::) ::) en Pal en da kosten ik denk dat je veel goedkoper uitkomt met goeie versvlees voeding.
Voorbeeld: mijn honden eten voor 2 euro per dag vlees,ik ontwormd nooit en ontvlooi nooit, zie de da nooit.
Het enige is dat je een vriezkist moet aanschaffen, en dat vlees veel vordeliger is als je grotere hoeveelheiden koopt in een keer.
Ga echt voor zitten en reken maar alles uit wat je uitgeeft voor je hond(inc.sperciebonen en plezierbottjes enz)
Mijn botten die haal ik graties bij de islamiet, dus ik hoef ook niet meer die onzien dingen van de dierenwinkel te kopen, met versvlees hoefje ook bijna niet meer te ontwormen(dat is mijn ervaring) de tanden van de honden blijven door de echte botten wit, dus hoegfje ook niet daarvoor naar de da.
Ik kan je echt alleen maar posietieve dingen opnoeman over vlees.
Door jeanne
#31452
Ik vind Bonzo echt een van de slechste merken voer :-X
Sorry hoor :-\ maar je kunt het al aan de ontlasting ruiken als een hond bonzo eet :-X En ze hebben VEEL ontlasting met bonzo, met de meeste brokken trouwens!
Probeer eens een compleetversvlees, moet je even uitzoeken wat bij jou in de buurt verkrijgbaar is. Rodi ligt wel in de supermarkt denk ik. En als dat je bevalt kun je langzaam zelf iets gaan samenstellen, en dat hoeft echt niet duur te zijn! Ik ben nu goedkoper uit als toen ik brokken voerde, en dan heb ik het nog niet over de dierenartskosten gehad :(

Ik sluit me dus ook volledig bij Lupa aan, kan alleen maar goeds over versvleesvoer vertellen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door