Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Aura
#386443
Het gaat er dan toch van komen. Binnenkort ga ik naar Groningen verhuizen (als ik een kamer heb). Elke dag reizen van de Achterhoek naar de universiteit is toch niet te doen ::)

Omdat CB toch wel erg duur is voor een student, zocht ik naar wat goedkopers. Ze krijgt nu al af en toe Stawi Kompleet en dat gaat prima. Maar volgens mij is simpel Barfen nog goedkoper. En ik begin al te wennen aan het idee van kippennekken.
Dus ik wil haar 3 of 4 dagen Barf geven en de andere afwisselend Stawi of CB.

Dit had ik bedacht voor de Barfdagen:

Barfdag 1:
ochtend: kippennekken (150gr) + runderkopvlees (100gr)
avond: hele sardientjes (200 gr) + GF-mix (80gr) + 2 scheppen Biogarde

Barfdag 2 (+4):
ochtend: kippennekken (250gr) + 2 scheppen Biogarde
avond: spiervlees (lam/schaap/geit) (250gr) + GF-mix (80gr) + orgaantjes (75gr)

Barfdag 3:
ochtend: penslap (200gr)
avond: kippennekken (200gr) + spiervlees (lam/schaap/geit) (200gr) + ei


Is dit iets voor een simpel begin? Ze is al redelijk gewend aan vers vlees, vis en GF-mix, alleen nog niet aan botten.
En ben ik dan ook inderdaad goedkoper uit? Een dag CB kost me 2 euro (660gr), een dag Stawi 1,50 euro (600gr). Qua gewicht moet ze daar een beetje tussenin zitten (ze is ongeveer 20kg en 14 maanden). Ik heb alleen geen idee hoeveel lams-/schapen-/geitenvlees ongeveer kost.

Ik heb al gezien dat K9 in Groningen zit en dat er in Tolbert een Islamiet zit. In het centrum van Groningen zit trouwens ook een Islamitische slagerij. Heeft iemand daar ervaring mee? En heeft iemand verder nog tips?
Door Lizzy
#386456
Je percentages zijn in orde. Omdat je Stawi geeft, mag je minder orgaanvlees geven hoor. In plaats daarvan mag je ook iets meer vleesbot (nekken om te beginnen) en groentemix geven.

Je geeft nu:
31% vleesbot
39% spiervlees
8,2% GF mix
7,7% diversen (ei, yoghurt)
14,2% orgaanvlees

Ik vind dat dit moet kunnen maar ik kan je niet vertellen of je goedkoper uit bent. Alles valt en staat met hoeveel jij moet betalen voor de ingredienten. Stawi is erg goedkoop maar je moet er relatief veel van geven, dus ik denk dat het absoluut de moeite waard is om het te proberen.
Door Aura
#386502
Ik wilde ook minder orgaanvlees geven, omdat ze al kvv krijgt. Dus dan kan ik de orgaantjes op de 2e dag wel achterwege laten. En dan wat meer groenten.

Zit er eigenlijk veel vlees aan kippennekken? Ik heb het gerekend als bot, dus als er vlees aan zit, dan kan ik beter wat meer nekken geven en wat minder ander spiervlees ::)
Door Lizzy
#386655
[quote="Aura"]
Ik wilde ook minder orgaanvlees geven, omdat ze al kvv krijgt. Dus dan kan ik de orgaantjes op de 2e dag wel achterwege laten. En dan wat meer groenten.

Zit er eigenlijk veel vlees aan kippennekken? Ik heb het gerekend als bot, dus als er vlees aan zit, dan kan ik beter wat meer nekken geven en wat minder ander spiervlees ::)
[/quote]

Nekken bevatten ongeveer 50% vlees en 50% bot en vallen dus onder de vleesbotten ;D
Door Aura
#386832
[quote="Lizzy"]
Nekken bevatten ongeveer 50% vlees en 50% bot en vallen dus onder de vleesbotten ;D
[/quote]
Ohhhh, dan zat ik dus helemaal verkeerd te rekenen :-[

Nog een poging...

Barfdag 1:
ochtend: 250gr kippennekken
avond: 250gr sardientjes + 80gr GF-mix + 2 scheppen Biogarde

Barfdag 2:
ochtend: 300gr kippennekken
avond: 150gr spiervlees (lam/schaap/geit) + 80gr GF-mix + eitje + 2 scheppen Biogarde + halve tl eierschaalpoeder

Barfdag 3:
ochtend 250gr kippennekken
avond: 250gr pens (lap) + 80gr GF-mix + 2 scheppen Biogarde

Barfdag 4:
ochtend: 300gr kippennekken
avond: 100gr spiervlees (lam/geit/schaap) + 160gr GF-mix + 2 scheppen Biogarde + 20gr noten

Biogarde gok ik op 50gr (2 scheppen) en een ei op 30gr.
De sardientjes heb ik opgedeeld in 100gr bot (40%), 100gr vlees (40%) en 50gr organen (20%)

Ze krijgt dan:
1100gr nekken
250gr sardientjes
250 pens (de dierenarts vond vanmorgen dat haar tanden wel iets schoner mochten)
250gr spiervlees
400gr GF-mix
250gr overig

En dan moeten de percentages dit zijn:
bot (650gr) = 26%
spiervlees (900gr) = 36%
organen (300gr) = 12%
GF-mix (400gr) = 16%
overig (250gr) = 10%

Klopt dat zo Lizzy?

Dat puzzelen vind ik wel leuk. Nu nog een kamer vinden en beginnen.... oh ja, en nog een vriezer vinden ;D
Laatst gewijzigd door Aura op vr 16 sep 2005, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#386861
OK, dus de 26% bot is kaal bot, toch? (dat zou dan 52% rauwe vleesbotten zijn).

Percentages zijn dik voor mekaar. Als het gebit van je hond iets schoner mag, dan zou ik 1 keer per week een groot bot geven (na een vleesmaaltijd). Wel een eetbaar/zacht bot, zoals kalfswervel, kalfsrib, lamsrib, nek of heup. Daar kan ze dan lekker haar tanden in zetten + het is een lekkere afwisseling. Mocht je aan hele prooidieren kunnen komen: meenemen! Dat is ook erg goed voor de tanden en kiezen!
Door Aura
#386868
Nou, voorlopig vind ik kippennekken al ver genoeg gaan :-[
Als ik eens een keer wat tegenkom, dan kan ik wel wat meenemen. Maar dat is dan zo'n recreatiebot toch? Moet ze die helemaal opeten? Of moet ik het halverwege weghalen?


Het bot is gerekend als kaal bot, van de nekken en de sardientjes. Dus inderdaad 52% met vlees erbij. Ze krijgt dan nog wat los spiervlees om een beetje een maaltijd te krijgen, en dan af en toe wat eierschaalpoeder om het te compenseren (of zo'n bot dus). Als ze ook nog kvv krijgt, dan neem ik aan dat het geen ramp is.
Door Mevroi Kruim
#386871
Recreatiebotten zijn harde botten die d hond niet opeet. BV knietjes, mergpijpen e.d., dus de dragende delen van de koe. Hier komt de slager mee aandragen als je om een bot voor de hond vraagt.
Recreatiebotten hebben geen waarde als voedsel (ze krijgen ze immers niet op), beperkte waarde als tandenschoonmaker (te hard) en het gebit slijt er van, plus risico op tand/kiesbreuk. De meeste mensen hier voeren ze dus niet.

Kalfs/lamsribben, wervels. bekken e.d. zijn zachte botten die honden wel op kunnen eten. Ze hebben dus prima voedingswaarde, werken prima als tandenborstel, en leiden niet tot slijtage of breuk van gebitten.

Ook kipdelen met bot kunnen goed werken in deze, als je hond er tenminste goed op kauwt. Nekken zijn meestal hap-slip-weg, vleugels vaak idem, maar bv karbo's of poten of hele braadkip, bevatten lekker veel zacht bot dat honden prima kunnen verwerken en verteren.

ALs je botten kaal voert, wel eerst een bodem aan bv pens of vlees ofzo geven, zodat ze niet in een lege maag terecht komen.
Door Lizzy
#386874
[quote="Aura"]
Het bot is gerekend als kaal bot, van de nekken en de sardientjes. Dus inderdaad 52% met vlees erbij. Ze krijgt dan nog wat los spiervlees om een beetje een maaltijd te krijgen, en dan af en toe wat eierschaalpoeder om het te compenseren (of zo'n bot dus). Als ze ook nog kvv krijgt, dan neem ik aan dat het geen ramp is.
[/quote]

Je geeft genoeg bot dus hoef je geen eierschaalpoeder te geven hoor. Eierschaalpoeder is alleen nodig wanneer je geen/heel weinig bot voert.
Door Aura
#386887
[quote="Kruimel"]
ALs je botten kaal voert, wel eerst een bodem aan bv pens of vlees ofzo geven, zodat ze niet in een lege maag terecht komen.
[/quote]
Als toetje dus ;)

Maar ze moet eerst nog wennen aan kippennekken. Als we daaraan gewend zijn, zullen we het eens proberen...


@Lizzy: Fijn! Dat scheelt mij weer gedoe met poeder maken ;)
Door Aura
#387743
[quote="labranwk"]
Hoi Heleen!

Ik kan je niet verder helpen met percentages maar euhm... voor een vriezertje: www.marktplaats.nl daar hebben we onze vrieskist ook vandaan voor een paar euri :D:D
[/quote]
Dank je voor de tip Dorine! Ik zal eens kijken of daar iets leuks opstaat ;)
Door Charlotte
#388141
[quote="Kruimel"]
Recreatiebotten zijn harde botten die d hond niet opeet. [/quote]

Als mijn honden de kans krijgen eten ze een knie helemaal op :o Ik weet dat dat niet goed is en zo mogen dan ook maar een kwartiertje kluiven.
Is hier iets tegen te doen of moet ik het maar zo laten en ze niet te lang laten kluiven?

Ik ben nl een tijd gestopt met recreatie botten omdat ze toch nog hele harde ontlasting kregen. Alleen heeft mijn teef nu toch wel aanslag op haar tanden.
Door Doedels
#388144
[quote="Charlotte"]
Als mijn honden de kans krijgen eten ze een knie helemaal op :o Ik weet dat dat niet goed is en zo mogen dan ook maar een kwartiertje kluiven.
Is hier iets tegen te doen of moet ik het maar zo laten en ze niet te lang laten kluiven?

Ik ben nl een tijd gestopt met recreatie botten omdat ze toch nog hele harde ontlasting kregen. Alleen heeft mijn teef nu toch wel aanslag op haar tanden.
[/quote]Volgens mij zijn er geen truukjes om een hond niet een heel gewricht te laten verorberen. Sommige honden proberen alles op te eten. Ik zou gewrichten gewoon kort geven en verder zachte eetbare botten geven. Die zijn ook veel beter voor de reiniging van het gebit.
Door 202spots
#388164
Gewoon na 15 min weg halen, wanneer ze TEveel bot (zonder vlees) opeten dan krijg je daar de harde ontlasting mee.
Misschien kan je eerst stukken vlees of stuk pens geven en daarna laten kluiven op de knie?
Dan hebben ze al wat in hun maag en kluiven ze misschien meer dan dat ze opvreten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door