Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Roxx
#3357222
Hey allemaal,
Ik wil onze hond Ciska graag geheel op vers vlees zetten. Ze eet nu al wel eens met de katten mee van de kvv en krijgt zo nu en dan een hele kip. Ciska weegt 31 kilo maar volgens de dierenarts moet ze toch op 28 kilo of iets daaronder zitten maar dat gaat vast ook gewoon lukken met vlees. Ze is 4 (bijna 5) jaar oud, heeft een half langharige vacht, komt uit Bulgarije en woont nu 3 jaar bij ons in Friesland.

Ik ben absoluut beginner dus denk dat er hier en daar vast iets verbeterd kan worden aan dit menu. Ik wil haar rond de 560 gram per dag gaan voeren.
45% vleesbot=250gram
25% spiervlees=140 gram
20% orgaan= 110 gram
10% groente = 55 gram

dag 1: 250gr. eendenrugstuk, 140gr. rundvlees, 40gr. lamshart, 40gram kippenlever, 30gram lamsnier, 55 gr. wortel+rauw ei
dag 2: 250gr.kippenkarkas, 140gr. paardenvlees, 120gr. pens, 55gr. sperziebonen
dag 3:250gr. zalmlijf, 140gr. kalkoenvlees, 40gr. lamshart, 40gr. kippenlever, 30gr. lamsnier, 55gr. spinazie
dag 4: hele kip
dag 5:250gr.kalkoennek, 140gr. kippenvlees, 110gr. pens, 55gr. broccoli
dag 6: 250gr.eendenvleugel, 140 gr.kalkoenvlees, 40gr. lamshart, 40gr. kippenlever, 30gr. lamsnier, 55gr. wortel
dag 7:250gr. konijnrugstuk of schouders, 140gr. kippenvlees, 110gr. pens, 55gram spruitjes +rauw ei

groente is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het seizoen.
Laatst gewijzigd door Roxx op vr 12 okt 2018, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3357227
Roxx schreef:Hey allemaal,
Ik wil onze hond Ciska graag geheel op vers vlees zetten. Ze eet nu al wel eens met de katten mee van de kvv en krijgt zo nu en dan een hele kip. Ciska weegt 31 kilo maar volgens de dierenarts moet ze toch op 28 kilo of iets daaronder zitten maar dat gaat vast ook gewoon lukken met vlees. Ze is 4 (bijna 5) jaar oud, heeft een half langharige vacht, komt uit Bulgarije en woont nu 3 jaar bij ons in Friesland.

Ik ben absoluut beginner dus denk dat er hier en daar vast iets verbeterd kan worden aan dit menu. Ik wil haar 600 gram per dag gaan voeren.
45% vleesbot=270 gram
25% spiervlees=150 gram
20% orgaan= 120 gram (helft pens)
10% groente = 60 gram
Ik ga je menu bekijken en mijn mening er op los laten :biggrin2:

Op zich is dat prima hoor, 600 gram. Maar dat is 2% van haar huidige lichaamsgewicht en ze zou af moeten vallen. Ik denk dat als ze niet afvalt, je beter 2% van haar gewenste gewicht kunt nemen en dat is 560.
dag 1: 270gr. eendenrugstuk, 150gr. zalmlijf , 120gr. runderlong, 60gr.wortel+rauw ei
dag 2: 270gr.kippenkarkas, 150gr. paardenvlees, 120gr. pens, sperziebonen
dag 3:270gr.runderstrot, 150gr. kalkoenvlees, 60gr. lamshart, 30gr. kippenlever, 30gr. kippenmaagjes, spinazie
dag 4: hele kip
dag 5:270gr.kalkoennek, 150gr. makreel, 120gr. pens, broccoli
dag 6: 270gr.eendenvleugel, 150 gr.kalkoenvlees, 60gr.lamshart, 30gr. kippenlever, 30gr. kippenmaagjes, wortel
dag 7:270gr. konijnrugstuk of schouders, 150gr. kippenvlees, 120gr. pens, spruitjes +rauw ei
Runderstrot kun je niet tot vleesbot rekenen. Het bevat ook geen calcium, omdat het kraakbeen met vlees is. Ik zou runderstrot eerlijk gezegd vervangen door wat anders. Parelhoenkarkas of kwartelkarkas of iets.

Kalkoennek vind ik eigenlijk geen fijn vleesbot voor een beginnende BARF hond. Er zijn er die ze in 1 keer willen inslikken en er dan vervolgens half in stikken. Je moet hem of flink plat slaan of vervangen voor iets anders. Mijn mening.

Runderlong is wel leuk maar eigenlijk niet echt interessant orgaanvlees. Het is eigenlijk een soort lucht en bevat nauwelijks voedingsstoffen. Ik zou je aan willen raden om die 10% andere organen te focussen op lever, nier en hart. Dit zijn de drie belangrijkste soorten orgaanvlees voor de hond, waar het meest voedingsstoffen in zitten. Kippenmaagjes zou ik daarom rekenen tot die andere 10% samen met pens, en ik zou dan 10% hart/nier/lever gaan geven.

Ik neem aan dat de je groenten gaat koken?

Zalmlijf zal overigens nog graat bevatten dus dat kun je weer niet rekenen tot spiervlees.
groente is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het seizoen.
Ja OK prima! Hoe meer afwisseling hoe beter. Behalve prei en ui kun je vrijwel alles geven. Witlof, andijvie, waterkers, bietjes, courgette, bleekselderij, etc.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3357230
Makreel bevat ook de graat en waarschijnlijk ook orgaan, en is dus ook geen spier. Al is dat wel minder graat dan zalmlijf. Want zalmlijf is gewoon de graat na het fileren. Soms meer graat dan vlees. Dus dat is echt vleesbot. ;)
Door Roxx
#3357252
bedankt voor de tips. Ik heb de hoeveelheden aangepast en makreel er uitgehaalt. zalmlijf heb ik onder vleesbot gezet en runderstort eruit gehaald. bij het spiervlees heb ik rund toegevoegd.
groente wordt inderdaad gekookt, ik verwacht ook niet dat Ciska het anders gaat eten.

Kan het er hier mee door?
Door Lizzy
#3357261
Roxx schreef:bedankt voor de tips. Ik heb de hoeveelheden aangepast en makreel er uitgehaalt. zalmlijf heb ik onder vleesbot gezet en runderstort eruit gehaald. bij het spiervlees heb ik rund toegevoegd.
groente wordt inderdaad gekookt, ik verwacht ook niet dat Ciska het anders gaat eten.

Kan het er hier mee door?
Ja prima, perfect!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door