Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door garnaal
#3355779
Hallo Barfplaats,

Onze rescue greyhound zal binnenkort aankomen in nederland :) Wij hebben de vriezer al gevuld met KVV. Dit zal hij voorlopig krijgen. Maar ik ben toch benieuwd of BARF in de toekomst mischien ook een optie zou zijn... KVV is namelijk makkelijk, gezond en niet te duur. Dus ik heb wat onderzoek gedaan en alvast een menuutje samengesteld! Ik hoop wat feedback te krijgen, alvast bedankt :)

Algemeen
Hond: 35 kg
Eet: 580 gram p dag (18.15 kg p maand)
Verhouding(ongeveer): 50% vleesbot, 20% spiervlees, 20% organen(pens/hart/lever/nier), 10% vette vis.
Verder hebben we gezonde snacks die we dagelijks willen geven naast het normale eten (gedroogde vlees/orgaan, lamsvetblokjes, rauwe kauw botten/geweien, af en toe wat groente)

Vlees per maand:
Vleesbot:
- 4kg Kipkarkassen
- 3kg Kippennekken
- 1kg Kalkoennekken
- 1kg Hele Fazant

Spiervlees:
- 1kg Runderlippen
- 1kg Lamsvlees
- 1kg Rundvlees
- 350 gram Eendebout

Orgaan:
- 1kg Runderpens
- 1kg Lamslever
- 1kg Kippenhartjes
- 1kg Rundernier

Vis:
- 1kg Zalmkarkas
- 800 gram Zalmkop
Gebruikersavatar
Door Ina
#3355780
Wat leuk...een bofkont langneus die een nieuwe kans krijgt.... super

Wat betreft je berekening vroeg ik me even af hoe je komt aan 580 gram per dag
Er van uitgaande dat 2 % gemiddeld is, zou je al uitkomen op 700 gram per dag voor een hond van 35 kilo (een flinke knul zo te lezen :o )

Dat geldt zowel voor KVV als voor Barf

Daarnaast is dat voor veel windhonden duidelijk te weinig ivm super snelle verbranding, dus kan je al gauw uitgaan van 3 % of meer

Maar om te beginnen zul je echt op 2% moeten gaan zitten, tenzij hij nu overgewicht heeft (wat ik me erg slecht voor kan stellen bij een Grey die vers vanuit het asiel komt)
#3355781
Ina schreef:Wat leuk...een bofkont langneus die een nieuwe kans krijgt.... super

Wat betreft je berekening vroeg ik me even af hoe je komt aan 580 gram per dag
Er van uitgaande dat 2 % gemiddeld is, zou je al uitkomen op 700 gram per dag voor een hond van 35 kilo (een flinke knul zo te lezen :o )

Dat geldt zowel voor KVV als voor Barf

Daarnaast is dat voor veel windhonden duidelijk te weinig ivm super snelle verbranding, dus kan je al gauw uitgaan van 3 % of meer

Maar om te beginnen zul je echt op 2% moeten gaan zitten, tenzij hij nu overgewicht heeft (wat ik me erg slecht voor kan stellen bij een Grey die vers vanuit het asiel komt)

Ja we kijken er al 4 jaar naar uit om een langneus een fijn huisje te geven ;) Nu lijken we de laatste paar daagjes wachten opeens heel ongeduldig te worden!

Die 580 gram is een beetje een gok van mijn kant. Ik heb op meerdere websites gelezen dat het gemiddelde 2% is, maar dat actieve honden wat meer nodig hebben en honden die veel slapen (greyhounds) wat minder om niet dik te worden. Maar in de realiteit geloof ik zeker dat het een stuk meer kan zijn! Vooral omdat windhonden toch een ras apart zijn. Mischien dat ik kan beginnen met 700 gram per dag en dan aankijken wat zijn gewicht doet? Het is moeilijk in te schatten hoeveel hij nodig heeft omdat hij er nog niet is.

Ik ben wel benieuwd of ik met mijn menu qua verhouding, eiwitbron, etc wel goed zit!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3355783
garnaal schreef:Ja we kijken er al 4 jaar naar uit om een langneus een fijn huisje te geven ;) Nu lijken we de laatste paar daagjes wachten opeens heel ongeduldig te worden!

Die 580 gram is een beetje een gok van mijn kant. Ik heb op meerdere websites gelezen dat het gemiddelde 2% is, maar dat actieve honden wat meer nodig hebben en honden die veel slapen (greyhounds) wat minder om niet dik te worden. Maar in de realiteit geloof ik zeker dat het een stuk meer kan zijn! Vooral omdat windhonden toch een ras apart zijn. Mischien dat ik kan beginnen met 700 gram per dag en dan aankijken wat zijn gewicht doet? Het is moeilijk in te schatten hoeveel hij nodig heeft omdat hij er nog niet is.

Ik ben wel benieuwd of ik met mijn menu qua verhouding, eiwitbron, etc wel goed zit!
Ervaring met onze blonde slaapkop is dat zij toch echt op minimaal 3% zit ondanks dat het een mega slaapkop is :biggrin2:
En bij veel activiteit of als het koud is eet ze rustig tot een kilo per dag (terwijl ze 24 kilo weegt)

Wat betreft de verhoudingen die je in je lijstje, die lopen een beetje schuin
Je rekent geen groente mee, maar wel 10% vis
Vis valt normaal gesproken gewoon onder het menu, dus vleesbot of volledige maaltijd als je een hele vis voert en niet alleen karkas of kop
Persoonlijk reken ik groente ook niet mee in het menu, maar krijgen ze het wel dagelijks, maar dan gewoon als extra bovenop hun maaltijd

Daarnaast is vind ik 50% bot vrij hoog om mee te beginnen.... mijn blonde zou voor 3 dagen verstopt zitten als die op 50% zou zitten.... daarintegen kan mijn andere hond dat prima hebben, maar moet dan wel haar vezels in de vorm van groente/zaden/kruiden hebben want anders slaat ook haar ontlasting wit uit

Het is vooral in het begin een beetje vogelen, maar als je begint met KVV en hij doet het daar goed op, kan je je barfmenu in die verhoudingen samenstellen
Let wel dat ook binnen de merken KVV de verhoudingen uiteen lopen qua samenstelling, dus op het ene merk kan hij het prima doen, terwijl op een ander merk de ontlasting te hard of te slap kan zijn

Dus net als met 'hoeveel' je hond moet eten, zijn de verhoudingen ook een beetje hond-afhankelijk
Door Lizzy
#3355788
garnaal schreef:Hallo Barfplaats,

Onze rescue greyhound zal binnenkort aankomen in nederland :) Wij hebben de vriezer al gevuld met KVV. Dit zal hij voorlopig krijgen. Maar ik ben toch benieuwd of BARF in de toekomst mischien ook een optie zou zijn... KVV is namelijk makkelijk, gezond en niet te duur. Dus ik heb wat onderzoek gedaan en alvast een menuutje samengesteld! Ik hoop wat feedback te krijgen, alvast bedankt :) [/quote[
Wat leuk, gefeliciteerd alvast!


Voor een hond van 35 kg is 580 gram echt te weinig. Je moet zeker rekenen op 700 gram per dag. En mijn honden vallen van 2% van hun lichaamsgewicht echt van hun stokje dus het zou zo maar kunnen dat de hond 3% nodig heeft en dat is 1 kg.

Ik zou 45% vleesbot geven, 20% spiervlees, 20% orgaanvlees en 10% groenten en niet 10% vette vis. Je zit met 10% vette vis echt op het maximum en zit je daar per ongeluk een keer net wat boven, kun je je hond daarmee gezondheidsproblemen bezorgen. Ik zou dat niet doen, niet riskeren en vette vis als extraatje zien. Bovendien denk ik dat een hond groenten nodig heeft. Of rauw gepureerd of gekookt.

Lamsvetblokjes zijn gemaakt van verhit lamsvet en echt heel ongezond. Ik zou die ook schrappen.
Zalmkop valt voor mij onder vleesbot. Daar zit namelijk heel veel graat aan en weinig vlees. En ik vind 10% vette vis in de vorm van zalm ook om nog een andere reden teveel: zalm is afkomstig (van wat je hier kunt kopen) van gekweekte vis en het is maar zeer de vraag of dat wel zo gezond is. Ik zou eens per twee weken hooguit zalm geven. En dan zou je de andere week 1 sardientje kunnen geven, heb je die 10% maximum aan vis ook gelijk opgelost :) .

Qua vleesbotten denk ik dat je er goed aan doet om wat minder kip te geven. Ik zou de kippennekken schrappen (dat stelt als vleesbot voor een grote hond ook echt niks voor) en kiezen voor eendkarkas of parelhoenkarkas of konijnkarkas. Dat geeft je wat meer afwisseling, in diersoort en ook in vleesbotsoort.

Runderlippen vallen niet onder spiervlees. Het is kwalitatief ook echt niet geweldig. Ik zou dat vervangen door een kwalitatief beter spiervleessoort zoals bijv. hert. Eendenbout is met bot dus dat valt niet in de categorie spiervlees maar in de categorie vleesbvot.

Orgaanvlees ziet er prima uit. Kortom, het ziet er allemaal prima uit maar ik zou nog wat puntjes op de i zetten als ik jou was.
#3355836
Ina schreef:Ervaring met onze blonde slaapkop is dat zij toch echt op minimaal 3% zit ondanks dat het een mega slaapkop is :biggrin2:
En bij veel activiteit of als het koud is eet ze rustig tot een kilo per dag (terwijl ze 24 kilo weegt)

Wat betreft de verhoudingen die je in je lijstje, die lopen een beetje schuin
Je rekent geen groente mee, maar wel 10% vis
Vis valt normaal gesproken gewoon onder het menu, dus vleesbot of volledige maaltijd als je een hele vis voert en niet alleen karkas of kop
Persoonlijk reken ik groente ook niet mee in het menu, maar krijgen ze het wel dagelijks, maar dan gewoon als extra bovenop hun maaltijd

Daarnaast is vind ik 50% bot vrij hoog om mee te beginnen.... mijn blonde zou voor 3 dagen verstopt zitten als die op 50% zou zitten.... daarintegen kan mijn andere hond dat prima hebben, maar moet dan wel haar vezels in de vorm van groente/zaden/kruiden hebben want anders slaat ook haar ontlasting wit uit

Het is vooral in het begin een beetje vogelen, maar als je begint met KVV en hij doet het daar goed op, kan je je barfmenu in die verhoudingen samenstellen
Let wel dat ook binnen de merken KVV de verhoudingen uiteen lopen qua samenstelling, dus op het ene merk kan hij het prima doen, terwijl op een ander merk de ontlasting te hard of te slap kan zijn

Dus net als met 'hoeveel' je hond moet eten, zijn de verhoudingen ook een beetje hond-afhankelijk
Bedankt voor de feedback! Hier heb ik zeker wat aan. Ik las gister nog iets op het forum over schildklieehormonen in nekken en strotten. Dus ik denk dat ik daar ook maar heel weinig van moet geven.
Heel slim, om eerst te kijken op welke KVV hij het goed doet en vervolgens die verhouding aanhouden bij het barfen! Had ik nieteens over nagedacht. Ik zie nu al dat de kvv die wij gaan geven al veel meer vlees en minder bot bevat dan mijn barfmenu!
#3355838
Lizzy schreef:Zalmkop valt voor mij onder vleesbot. Daar zit namelijk heel veel graat aan en weinig vlees. En ik vind 10% vette vis in de vorm van zalm ook om nog een andere reden teveel: zalm is afkomstig (van wat je hier kunt kopen) van gekweekte vis en het is maar zeer de vraag of dat wel zo gezond is. Ik zou eens per twee weken hooguit zalm geven. En dan zou je de andere week 1 sardientje kunnen geven, heb je die 10% maximum aan vis ook gelijk opgelost :) .

Qua vleesbotten denk ik dat je er goed aan doet om wat minder kip te geven. Ik zou de kippennekken schrappen (dat stelt als vleesbot voor een grote hond ook echt niks voor) en kiezen voor eendkarkas of parelhoenkarkas of konijnkarkas. Dat geeft je wat meer afwisseling, in diersoort en ook in vleesbotsoort.

Runderlippen vallen niet onder spiervlees. Het is kwalitatief ook echt niet geweldig. Ik zou dat vervangen door een kwalitatief beter spiervleessoort zoals bijv. hert. Eendenbout is met bot dus dat valt niet in de categorie spiervlees maar in de categorie vleesbvot.

Orgaanvlees ziet er prima uit. Kortom, het ziet er allemaal prima uit maar ik zou nog wat puntjes op de i zetten als ik jou was.
Bedankt voor de duidelijke feedback! Ik zal mijn barf menu aanpassen aan de hand van jullie feedback en hem hieronder opnieuw neerzetten.

Ik merkte wel tijdens het in mekaar zetten van zon maand menu dat ik rekening hield met wat ik waar kan kopen en in welke hoeveelheid, wat soms best puzzelen is. Als jullie toevallig nog goede websites weten waar ik veel verschillende barf producten kan halen (per kg, en niet te duur) zou dat fijn zijn. Ik ben vrij nieuw hierin en merk dat het best moeilijk is om aan alle producten te komen.
#3355839
Hoi! Wij hebben vier windhonden (en hebben hiervoor nog 3 andere windhonden gehad) en die eten veel! 3-4% mag je wel rekenen.
Onze grootste is 37 kilo (dus vergelijkbaar met die die jullie krijgen) en die eet 1200 gram per dag (en ik kan al zijn ribben zien).
Windhonden zijn de leukste honden van de hele wereld, maar ook verrekte duur in onderhoud ;)

Bij Dogmeat kan je alles krijgen wat je nodig hebt en die bezorgen het bij je thuis. Ik vind het ideaal.

O ja, succes met de fazant, dat vreet hier niemand :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Ina
#3355842
Spikkelneus schreef:Hoi! Wij hebben vier windhonden (en hebben hiervoor nog 3 andere windhonden gehad) en die eten veel! 3-4% mag je wel rekenen.
Onze grootste is 37 kilo (dus vergelijkbaar met die die jullie krijgen) en die eet 1200 gram per dag (en ik kan al zijn ribben zien).
Windhonden zijn de leukste honden van de hele wereld, maar ook verrekte duur in onderhoud ;)

Bij Dogmeat kan je alles krijgen wat je nodig hebt en die bezorgen het bij je thuis. Ik vind het ideaal.

O ja, succes met de fazant, dat vreet hier niemand :biggrin2:

Vooral dat ;D

Naast voertips zou ik persoonlijk willen adviseren je alvast ook te verdiepen in een huisdierenverzekering voor medische kosten
Ik heb hier 2 Spaanse dames allebei verzekerd.... zwartje kost ons premie voor nop, die heeft tot nu toe nog weinig gehad aan de verzekering (knock-knock.... houden zo)

Maar blondje :???: .... hechting hier, rits daar.... nog maar eens een rijtje nietjes.... en dan heb ik het alleen maar over oplapwerk na een fijne wandeling of speelpartij :o
Die heeft echt een bizar dun huidje, wat op zich alle windhonden wel hebben, maar zij is echt vreselijk wat dat betreft.... of een mega pechvogel :P

In ieder geval.... zij heeft dubbel en dwars haar eigen premie voor de komende 15 jaar al opgesnoept met DA behandelingen



....... en fazant is hier ook mega juk :puke:

Er zijn een aantal webshops die prima spul leveren, ind. Dogmeat, Ekowolf, Natualpaws, Oervoer... of lijntjes hier op BP
Gebruikersavatar
Door pluk
#3355864
garnaal schreef:Bedankt voor de feedback! Hier heb ik zeker wat aan. Ik las gister nog iets op het forum over schildklieehormonen in nekken en strotten. Dus ik denk dat ik daar ook maar heel weinig van moet geven.
Heel slim, om eerst te kijken op welke KVV hij het goed doet en vervolgens die verhouding aanhouden bij het barfen! Had ik nieteens over nagedacht. Ik zie nu al dat de kvv die wij gaan geven al veel meer vlees en minder bot bevat dan mijn barfmenu!
in een barfmenu ga je uit van bevleesd bot, dit bestaat ongeveer uit 50% bot en 50% vlees
bij kvv's wordt gerekend met kaal bot. dus een kvv met een botpercentage van 20% is gelijk aan een barfmenu met 40% bot
dus je kunt het tzt niet 1-op-1 over nemen, je zult er nog even een rekensom op los moeten laten.
#3355875
pluk schreef:in een barfmenu ga je uit van bevleesd bot, dit bestaat ongeveer uit 50% bot en 50% vlees
bij kvv's wordt gerekend met kaal bot. dus een kvv met een botpercentage van 20% is gelijk aan een barfmenu met 40% bot
dus je kunt het tzt niet 1-op-1 over nemen, je zult er nog even een rekensom op los moeten laten.
Daar was ik al vanuit gegaan hoor ;) ! Want er stond "bot" en geen "spierbot", daarnaast viel het idd op dat het botpercentage zo laag was. Maar toch bedankt voor het aangeven! Menig mens zou daar overheen kijken en daardoor fout barfen.
#3355880
Bedankt voor al jullie feedback! Ik heb een nieuw menu samengesteld aan de hand ervan.
Ook leuk om te zien dat er zoveel winhondeigenaren zijn hier ;D Onze greyhound is inderdaad een flinke, 35 kilo en 76 cm hoog. Het zou best kunnen dat hij mischien zelfs een beetje moet bijkomen! Op zijn fotos lijkt hij namelijk nog best mager, maar we kunnen het pas goed zien als hij er eenmaal is. Als het goed is komt hij binnen 2 weken aan in Nederland, spannend ::)

Algemeen:
per maand: 23 kilo
per dag: 750 gram
verhouding(ongeveer): 40%vleesbot/40%vlees/20%orgaan

pm inkopen:

Vleesbot: 9.3 kilo
- 4kg Kipkarkassen
- 3kg Eendkarkas
- 1kg Kalkoennekken
- 800g Zalmkoppen
- 500g Sardientjes

Spiervlees: 10 kilo
- 1kg Geitenvlees
- 2kg Lamsvlees
- 3kg Runderstoof vlees
- 3kg Rundernekspieren
- 1kg Paardenstoof vlees

Orgaan: 5 kilo
- 1kg Runderpens
- 1kg Lamslever
- 1kg Kippenhartjes
- 1kg Rundernier
- 1kg Geitenlong

ohja en 4 eitjes. :)
#3359983
Jahoor!
4 oktober kwam hij aan, hij is erg groot en aanhankelijk!
Heeeel rustig, Heeeel lief en super netjes in huis. Slaapt de helft van zijn leven weg :o !
Supergoed met de meeste hondjes, behalve de allerkleinste, daar wil hij achteraan...
Om die reden kunnen we hem helaas niet loslaten in omheinde honden losloopgebieden, daar zijn altijd kleine hondjes! Erg jammer want hij wil zo graag spelen en rennen met andere honden.
Eens in de zoveel tijd huren we een hondenspeeltuin af, maar dan is hij wel alleen :( We zijn een beetje op zoek naar andere grote (wind) hondeneigenaren in de buurt met wie hij samen kan wandelen of in een omheind gebied kan spelen! We hebben al een vrouw gevonden die dit graag met ons een keertje doet met haar 2 galgos :)
Fotos! (Daarbij ook een barf maaltijdje waar nog een beetje blikvoer en KVV inzit, hij is bijna helemaal over op barf!) :
1.png
1.png (1.58 MiB) 5911 keer bekeken
2.png
2.png (1.56 MiB) 5911 keer bekeken
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door