Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3352009
Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden mijn eerste hond, en ik ben erg geïnteresseerd in vers voeren, en vooral barf. Ik ben me daarin aan het verdiepen en heb veel informatie gehaald van dit forum. Nu heb ik mijn eerste menu samengesteld en tips en tops zijn welkom.

Mijn hond eet 700 gram per dag. (35 kilo). Dus 2% van het lichaamsgewicht.

Ik houd dan de volgende percentages aan:

45% vleesbot
25% spiervlees
- 8,9% kippenvlees
- 8,9% rundvlees
- 7,1% hertenvlees
20% orgaanvlees
- 7,6% hart
- 2,8% nier
- 5,6% lever
- 4% pens
10% groenten

Het menu:

Maandag: 320 gram kippennekken, 90 gram rundvlees, 90 gram kippenvlees, 70 gram eendenhart, 70 gram rundernier, 70 gram groenten.

Dinsdag: 320 gram kipkarkas, 90 gram rundvlees, 90 gram kippenvlees, 70 gram eendenhart, 70 gram rundernier, 70 gram groenten.

Woensdag: 320 gram eendkarkas, 90 gram hertenvlees, 90 gram kippenvlees, 70 gram kalkoenshart, 70 gram kippenlever, 70 gram groenten + ei.

Donderdag: 320 gram eendennek, 90 gram hertenvlees, 90 gram kippenvlees, 70 gram kalkoenshart, 70 gram kippenlever, 70 gram groenten.

Vrijdag: 320 gram konijnkarkas, 90 gram rundvlees, 90 gram hertenvlees, 100 gram runderpens, 40 gram lamslever, 70 gram groenten.

Zaterdag: 320 gram parelhoenkarkas, 90 gram rundvlees, 90 gram hertenvlees, 100 gram runderpens, 40 gram lamslever, 70 gram groenten + vette vis.

Zondag: 320 gram kwartelkarkas, 90 gram kippenvlees, 90 gram rundvlees, 100 gram runderhart, 40 gram lamslever, 70 gram groenten.

(Dit menu bestaat uit 9 diersoorten. Kip/kalkoen/eend/kwartel/parelhoen/rund/hert/lam/konijn.)
#3352021
louise.meijer schreef:Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden mijn eerste hond, en ik ben erg geïnteresseerd in vers voeren, en vooral barf. Ik ben me daarin aan het verdiepen en heb veel informatie gehaald van dit forum. Nu heb ik mijn eerste menu samengesteld en tips en tops zijn welkom.

Mijn hond eet 700 gram per dag. (35 kilo). Dus 2% van het lichaamsgewicht.

Ik houd dan de volgende percentages aan:

45% vleesbot
25% spiervlees
- 8,9% kippenvlees
- 8,9% rundvlees
- 7,1% hertenvlees
20% orgaanvlees
- 7,6% hart
- 2,8% nier
- 5,6% lever
- 4% pens
10% groenten
Hee leuk dat je geïnteresseerd bent in het zelf samenstellen van de voeding voor je hond!

Is er een specifieke reden dat je behoorlijk veel hart voert en weinig pens? Ik zou zelf 10% pens en 10% andere organen gaan voeren (nier, hart en lever). En die 10% andere organen kun je in ongeveer 3 gelijke delen verdelen.
Het menu:

Maandag: 320 gram kippennekken, 90 gram rundvlees, 90 gram kippenvlees, 70 gram eendenhart, 70 gram rundernier, 70 gram groenten.

Dinsdag: 320 gram kipkarkas, 90 gram rundvlees, 90 gram kippenvlees, 70 gram eendenhart, 70 gram rundernier, 70 gram groenten.

Woensdag: 320 gram eendkarkas, 90 gram hertenvlees, 90 gram kippenvlees, 70 gram kalkoenshart, 70 gram kippenlever, 70 gram groenten + ei.

Donderdag: 320 gram eendennek, 90 gram hertenvlees, 90 gram kippenvlees, 70 gram kalkoenshart, 70 gram kippenlever, 70 gram groenten.

Vrijdag: 320 gram konijnkarkas, 90 gram rundvlees, 90 gram hertenvlees, 100 gram runderpens, 40 gram lamslever, 70 gram groenten.

Zaterdag: 320 gram parelhoenkarkas, 90 gram rundvlees, 90 gram hertenvlees, 100 gram runderpens, 40 gram lamslever, 70 gram groenten + vette vis.

Zondag: 320 gram kwartelkarkas, 90 gram kippenvlees, 90 gram rundvlees, 100 gram runderhart, 40 gram lamslever, 70 gram groenten.

(Dit menu bestaat uit 9 diersoorten. Kip/kalkoen/eend/kwartel/parelhoen/rund/hert/lam/konijn.)
Op zich ziet het er echt uitstekend uit, al vind ik wel dat er behoorlijk wat kip op het menu staat (niet alleen heb je bij spiervlees kip maar ook vleesbot en orgaanvlees). Van de 7 dagen staat er op 5 dagen kip op het menu.

Mag ik vragen waarom je niet bijv. op maandag 180 gram rundvlees voert en bijv. op dinsdag 180 gram kippenvlees, op woensdag 180 gram hertenvlees, donderdag 180 gram kippenvlees, vrijdag 180 gram rundvlees, zaterdag 180 gram lamsvlees of kalkoenvlees of paardenvlees en zondag 180 gram hertenvlees? Mij lijkt dat eenvoudiger dan 90 gram van dit en 90 gram van dat? Maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten, als jij dat makkelijk vindt is er niks mis mee hoor!

Wat voor groenten ga je geven? Rauw gepureerd of gekookt?
#3352046
Lizzy schreef:Is er een specifieke reden dat je behoorlijk veel hart voert en weinig pens? Ik zou zelf 10% pens en 10% andere organen gaan voeren (nier, hart en lever). En die 10% andere organen kun je in ongeveer 3 gelijke delen verdelen.
Nee geen specifieke reden, beginnersfoutje dus ;)

Lizzy schreef:Mag ik vragen waarom je niet bijv. op maandag 180 gram rundvlees voert en bijv. op dinsdag 180 gram kippenvlees, op woensdag 180 gram hertenvlees, donderdag 180 gram kippenvlees, vrijdag 180 gram rundvlees, zaterdag 180 gram lamsvlees of kalkoenvlees of paardenvlees en zondag 180 gram hertenvlees? Mij lijkt dat eenvoudiger dan 90 gram van dit en 90 gram van dat? Maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten, als jij dat makkelijk vindt is er niks mis mee hoor!
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je het beste twee verschillende spiervlees in een maaltijd kon voegen. Als dat niet hoeft dan is natuurlijk gewoon 180 rundvlees inderdaad makkelijker.
Lizzy schreef:Wat voor groenten ga je geven? Rauw gepureerd of gekookt?
Dat ligt eraan, hebben wij bijvoorbeeld wat gekookte broccoli dan voegen we dat toe. Of we blenden/pureren wat groentes samen en voegen dat toe.

Ik heb mijn menu aangepast:

Maandag: 320 gram kippennekken, 180 gram hertenvlees, 100 gram runderpens, 40 gram rundernier, 70 gram groenten

Dinsdag: 320 gram kippenkarkas, 180 gram rundvlees, 100 gram runderpens, 40 gram kalkoenshart, 70 gram groenten

Woensdag: 320 gram eendenkarkas, 180 gram paardenvlees, 100 gram runderpens, 40 gram kippenlever, 70 gram groenten + ei

Donderdag: 320 gram eendennek, 180 gram hertenvlees, 70 gram eendenhart, 70 gram rundernier, 70 gram groenten

Vrijdag: 320 gram konijnkarkas, 180 gram rundvlees, 100 gram runderpens, 40 gram lamslever, 70 gram groenten

Zaterdag: 320 gram parelhoenkarkas, 180 gram paardenvlees, 50 gram runderhart, 50 gram rundernier, 40 gram kippenlever, 70 gram groenten + vette vis

Zondag: 320 gram kwartelkarkas, 180 gram hertenvlees, 100 gram pens, 40 gram lamslever, 70 gram groenten

(Alvast) bedankt allemaal voor jullie reacties! :)
#3352048
Ik vind het er nu super goed uit zien! Ik zou dit zo lekker gaan voeren en kijken hoe het je hond bekomt.

Wat ik zelf zou veranderen trouwens is op zaterdag en veel orgaanvlees geven + een vette vis. Ik denk dat je de dag erop op dunne ontlasting kunt wachten. Ik zou de vis op dinsdag geven. Op die dag zitten er het minst laxerende dingen in je menu (vette vis laxeert namelijk ook).
#3352049
Lizzy schreef:Ik vind het er nu super goed uit zien! Ik zou dit zo lekker gaan voeren en kijken hoe het je hond bekomt.

Wat ik zelf zou veranderen trouwens is op zaterdag en veel orgaanvlees geven + een vette vis. Ik denk dat je de dag erop op dunne ontlasting kunt wachten. Ik zou de vis op dinsdag geven. Op die dag zitten er het minst laxerende dingen in je menu (vette vis laxeert namelijk ook).
Oke bedankt voor de tip :) En voor de feedback :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door