Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3351675
hallo iedereen. Sinds ik deze site grondig en met veel plezier aan het doorlezen ben, heb ik denk ik toch een menu kunnen samenstellen. Kan iemand mij vertellen of ik het goed heb gedaan en of zou moeten aanpassen. Ik ben Mel en heb een Chihuahua pup Ella van 8 maanden. Sinds vorige week is Ella geopereerd, heupbot verwijdering, en wil graag verder met het barfen. Ik voer haar nu sinds 6 weken en het gaat eigenlijk wel goed. Ze krabt zich niet meer kapot en eet alles smakelijk op heeft een mooie zachte glanzende vacht. Ik controleer haar stoelgang dagelijks en is de ene dag wat dunner of harder dan de andere dag. Zou het fijn vinden hoe ik kan voeren dat het stabiel blijft. Ik koop alles in bij een islamitische slager. Ik maak porties voor ongeveer een maand die ik compleet invries. Iemand heeft mij geadviseerd om een voedingssupplement bij te doen van vitaminen en mineralen en het bot te vervangen voor onnatuurlijke calcium. Ik weet het dus eigenlijk niet of ik het nu juist doe. Ik voer liever alles natuurlijk.

Dit is haar menu:

Ella weegt 3,5 kilo en geef haar ongeveer 160 gram complete (denk ik) voeding per dag.

Botvlees 40% 60 gram, bestaande uit kipvleugel, eendenek, kippennek, kwartel
spiervlees 30% 48 gram bestaande uit kalkoen lam, kalf, rund
orgaanvlees 20% 32 gram bestaande uit hart 5%, lever 2.5%, nier 2.5%, vuile pens 10%. ik geef ongeveer hetzelfde orgaan als het spiervlees, dus bij kalkoen, kiplever, hart, maag en lam nier, bij spiervlees lam: lam lever hart nier, spiervlees rund: runder lever, hart, nier. spiervlees kalfs: kalfs lever, hart, nier. Ik geef bij elk dier wel de vuile pens, afwisselend rund of lams pens.
Groenten 10% 16 gram bestaande uit gekookte sperciboon, broccoli, doperweten, wortel, zoete aardappel en komkommer (niet gekookt.

Verder geef ik 1 gekookt ei per week zonder schil, eet Ella niet rauw. En gedroogde visjes omdat madam geen rauwe vis eet. En doe elke dag een beetje visolie bij haar eten. Sinds een week ook een probiotica ivm haar operatie. Hoe lang mag ik de probiotica geven?

Weekmenu:

maandag: kalkoen met als botvlees kwartel
dinsdag: kalf, botvlees kipvleugel
woensdag rund, botvlees eendennek
donderdag lam, botvlees kippenek
vrijdag kalkoen, botvlees kwartel
zaterdag kalf, botvlees kipvleugel
zondag rund, botvlees eendennek
maandag lam, botvlees kippenek

elke 4de dag begin ik opnieuw met een diersoort.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk beschreven heb haha

Alvast bedankt voor uw antwoorden en vele groetjes en een pootje van Ella en mij...
Bijlagen
38272605_2295496390464573_4525247516672786432_n.jpg
ella tijdens een laserbehandeling.
38272605_2295496390464573_4525247516672786432_n.jpg (53.71 KiB) 3968 keer bekeken
#3351700
melleke73 schreef:hallo iedereen. Sinds ik deze site grondig en met veel plezier aan het doorlezen ben, heb ik denk ik toch een menu kunnen samenstellen. Kan iemand mij vertellen of ik het goed heb gedaan en of zou moeten aanpassen. Ik ben Mel en heb een Chihuahua pup Ella van 8 maanden. Sinds vorige week is Ella geopereerd, heupbot verwijdering, en wil graag verder met het barfen. Ik voer haar nu sinds 6 weken en het gaat eigenlijk wel goed. Ze krabt zich niet meer kapot en eet alles smakelijk op heeft een mooie zachte glanzende vacht. Ik controleer haar stoelgang dagelijks en is de ene dag wat dunner of harder dan de andere dag. Zou het fijn vinden hoe ik kan voeren dat het stabiel blijft. Ik koop alles in bij een islamitische slager. Ik maak porties voor ongeveer een maand die ik compleet invries. Iemand heeft mij geadviseerd om een voedingssupplement bij te doen van vitaminen en mineralen en het bot te vervangen voor onnatuurlijke calcium. Ik weet het dus eigenlijk niet of ik het nu juist doe. Ik voer liever alles natuurlijk.
Welkom hier Mel!
Mag ik vragen waarom het heupbot bij Ella is verwijderd? Dat klinkt behoorlijk drastisch!

Als je zelf samenstelt is het eten niet altijd gelijk, laxeert het de ene keer bijv. meer omdat je er bijv. meer orgaan in hebt zitten. Dus dat de ontlasting een beetje ongelijkmatig is: dat hoort er wel bij. Dat moet niet te erg zijn maar je kunt wel aan de ontlasting van je hond aflezen dat zij niet iedere dag hetzelfde eet en dat hoort dus. En soms duurt het ook gewoon een tijdje, voor je hond gewend is aan deze manier van voeren. Hoe lang voer je nu zo?

Ik adviseer je geen onnatuurlijk calcium te gaan geven. Absoluuuut niet zelfs. Dat is slecht opneembaar en volstrekt onnodig. Er gaat niets maar dan ook echt niets boven echt rauw vleesbot. En in vleesbot zitten meer mineralen en vitamines en vetzuren dan alleen calcium. Dus nee, echt niet!

Ik ben niet zo dol op voedingssupplementen. In die zin: ik geef liefst zoveel mogelijk natuurlijk. Hier krijgen ze dus wel hele rijke voedingsmiddelen zoals chlorella/spirulina alg enzo. Maar ik voeg niks onnatuurlijks toe. Al 20 jaar niet.
Dit is haar menu:

Ella weegt 3,5 kilo en geef haar ongeveer 160 gram complete (denk ik) voeding per dag.

Botvlees 40% 60 gram, bestaande uit kipvleugel, eendenek, kippennek, kwartel
spiervlees 30% 48 gram bestaande uit kalkoen lam, kalf, rund
orgaanvlees 20% 32 gram bestaande uit hart 5%, lever 2.5%, nier 2.5%, vuile pens 10%. ik geef ongeveer hetzelfde orgaan als het spiervlees, dus bij kalkoen, kiplever, hart, maag en lam nier, bij spiervlees lam: lam lever hart nier, spiervlees rund: runder lever, hart, nier. spiervlees kalfs: kalfs lever, hart, nier. Ik geef bij elk dier wel de vuile pens, afwisselend rund of lams pens.
Groenten 10% 16 gram bestaande uit gekookte sperciboon, broccoli, doperweten, wortel, zoete aardappel en komkommer (niet gekookt.

Verder geef ik 1 gekookt ei per week zonder schil, eet Ella niet rauw. En gedroogde visjes omdat madam geen rauwe vis eet. En doe elke dag een beetje visolie bij haar eten. Sinds een week ook een probiotica ivm haar operatie. Hoe lang mag ik de probiotica geven?
Ik zag hierboven al dat je een keer nek wilt vervangen door karkas. Dat is prima!

Ik vind het er absoluut goed uit zien!!! Je hebt je huiswerk prima gemaakt. Ik heb alleen wel een paar kleine aanmerkingen. Kalfsvlees geeft je natuurlijk geen afwisseling in je menu want kalf is natuurlijk een baby rund. Ik zou het kalfsvlees daarom vervangen door rundvlees. En het hart ook. Dat bevat net even wat meer voedingsstoffen. Lever en nier van kalf is wel prima.

Probiotica mag je in principe altijd geven. Ik zou het voorlopig geven, te meer omdat je ook wat consistentere ontlasting wenst.

Wat ik minder geslaagd vind is de keuzes die je hebt gemaakt voor de groenten. Doperwten, wortel, zoete aardappel zijn allemaal groenten die vrij rijk zijn aan zetmeel. En ik zie geen bladgroenten in je menu, terwijl dat juist zo gezond is. Ik zou doperwten er echt subiet uit knikkeren en dat vervangen voor andijvie of witlof of paksoi of waterkers of postelein. Bladgroenten dus. Ik zou niet te vaak wortel en zoete aardappel geven en dat ook eens vervangen door bijv courgette of pompoen of biet. Kortom, meer bladgroenten en een beetje meer afwisseling en liefst zo min mogelijk groenten met veel zetmeel.
Weekmenu:

maandag: kalkoen met als botvlees kwartel
dinsdag: kalf, botvlees kipvleugel
woensdag rund, botvlees eendennek
donderdag lam, botvlees kippenek
vrijdag kalkoen, botvlees kwartel
zaterdag kalf, botvlees kipvleugel
zondag rund, botvlees eendennek
maandag lam, botvlees kippenek

elke 4de dag begin ik opnieuw met een diersoort.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk beschreven heb haha

Alvast bedankt voor uw antwoorden en vele groetjes en een pootje van Ella en mij...
Het nou niet helemaal duidelijk hoe het precies in elkaar steekt, sorry! Als er staat "kalkoen" geef je dan spiervlees van kalkoen en orgaanvlees van kalkoen? Idem voor de andere diersoorten. En voer je daar dan iedere dag groenten bij?
#3351721
Hey lizzy, bedankt voor je supersnelle antwoord.

Over Ella ga ik een nieuwe reactie plaatsen en wat meer duidelijke info geven, het is inderdaad vrij drastisch. Ik ga vandaag nieuwe porties maken, dan weet ik zeker dat het op orde is. Ik ben met Ella 6 weken geleden begonnen met kvv maar daar wilde ze al snel niets meer van weten, heb haar wolfs menu gevoerd in verschillende smaken. Sinds 4 weken zelf gaan samen stellen.

Mijn buikgevoel zat dan juist om geen onnatuurlijke calcium te geven. Ik ga dat dus absoluut niet doen.

Ik zal eens in de winkel gaan kijken voor ander vlees dan kalf, mss vind ik paard parelhoen of iets van wild of konijn bij de poelier. de organen zal ik wel van kalf geven.

Ik zal vandaag op het gebied van groenten veranderen, was er nog niet aan begonnen. Ik neem dan komkommer courgette, sperciboontjes, andijvie, pompoen en broccoli en porstelijn. als ik dat voor de komende 4 weken doe ik dat dan goed, want ik vries eigenlijk alles samen in. Mag dit licht gekookt worden allemaal of raad je rauw aan met wat bouilion. Ik hou op dit moment de groentjes in blokjes.

Ik maak porties met spiervlees, orgaanvlees groenten en botvlees en vries dat dan zo in. Of is het verstandiger om de groenten apart in de vriezen en dagelijks een blokje toe te voegen?

weekemenu zal er dan zo komen uit zien.

Elke dag botvlees 40%, spiervlees 30%, Orgaan 20% waarvan 10% pens, groenten 10%

diersoortenper dag:

maandag: spiervlees kalkoen, orgaan kip maar nier kalf, botvlees kipvleugel.
dinsdag: spiervlees paard ipv kalf , organen kalf, botvlees eendennek
woensdag: spiervlees rund, orgaan rund, botvlees kipkarkas
donderdag: spiervlees lam, orgaan lam, botvlees kwartel ik koop hele en snijd ze doormidden en weeg dan af
vrijdag: begin terug opnieuw wat op maandag staat

Ik heb dan 4 soorten spiervlees, 4 soorten organen en vier soorten botvlees. elke dag pens en groenten. als ik een barf winkel in de buurt kan vinden zullen er meer diersoorten bijkomen.

Waar moet ik op letten als ik kippenkarkas geef?
Ik zou graag een vleesbot van lam of rund erbij willen of een ander dier dan gevogelte, welke kan ik dan nemen, is maar een klein hondje natuurlijk of zal ik het botvlees zo laten?

kun je eens wat meer vertellen over chlorella/spirulina alg enzo. en waar ik dat bv kan kopen.
Groetjes mel
#3351722
melleke73 schreef:Hey lizzy, bedankt voor je supersnelle antwoord.

Over Ella ga ik een nieuwe reactie plaatsen en wat meer duidelijke info geven, het is inderdaad vrij drastisch. Ik ga vandaag nieuwe porties maken, dan weet ik zeker dat het op orde is. Ik ben met Ella 6 weken geleden begonnen met kvv maar daar wilde ze al snel niets meer van weten, heb haar wolfs menu gevoerd in verschillende smaken. Sinds 4 weken zelf gaan samen stellen.

Mijn buikgevoel zat dan juist om geen onnatuurlijke calcium te geven. Ik ga dat dus absoluut niet doen.

Ik zal eens in de winkel gaan kijken voor ander vlees dan kalf, mss vind ik paard parelhoen of iets van wild of konijn bij de poelier. de organen zal ik wel van kalf geven.

Ik zal vandaag op het gebied van groenten veranderen, was er nog niet aan begonnen. Ik neem dan komkommer courgette, sperciboontjes, andijvie, pompoen en broccoli en porselijn. als ik dat voor de komende 4 weken doe ik dat dan goed, want ik vries eigenlijk alles samen in.

Ik maak porties met spiervlees, orgaanvlees groenten en botvlees en vries dat dan zo in. Of is het verstandiger om de groenten apart in de vriezen en dagelijks een blokje toe te voegen?
Dat is zoals ik het doe ja. Ik maak alleen nooit voor meer dan 14 dagen groentenmix, omdat de voedingsstoffen van groenten terug lopen in de vriezer.
weekemenu zal er dan zo komen uit zien.

Elke dag botvlees 40%, spiervlees 30%, Orgaan 20% waarvan 10% pens, groenten 10%

diersoortenper dag:

maandag: spiervlees kalkoen, orgaan kip maar nier kalf, botvlees kipvleugel.
dinsdag: spiervlees paard ipv kalf , organen kalf, botvlees eendennek
woensdag: spiervlees rund, orgaan rund, botvlees kipkarkas
donderdag: spiervlees lam, orgaan lam, botvlees kwartel ik koop hele en snijd ze doormidden en weeg dan af
vrijdag: begin terug opnieuw wat op maandag staat

Ik heb dan 4 soorten spiervlees, 4 soorten organen en vier soorten botvlees. elke dag pens en groenten. als ik een barf winkel in de buurt kan vinden zullen er meer diersoorten bijkomen.
Ik tel in totaal 7 diersoorten (kalkoen, kip, rund/kalf, paard, eend, lam, kwartel). Dat is uitstekend. Ziet er goed uit!
Waar moet ik op letten als ik kippenkarkas geef?
Ik zou graag een vleesbot van lam of rund erbij willen of een ander dier dan gevogelte, welke kan ik dan nemen, is maar een klein hondje natuurlijk of zal ik het botvlees zo laten?
Groetjes mel
Nou, eigenlijk nergens op. Ik denk dat het een hele lekkere kluif is voor je hondje! Je kunt het de eerst keren dat je het geeft even platslaan.

Vleesbot van lam of rund zou ik echt niet doen. Rund is sowieso een no-no omdat dit een groot dier is en daarvan zijn de botten sowieso te hard. Lam is voor jouw hondje denk ik ook te hard. Je kunt konijn geven. Dat is ook zacht. En haas maar dan moet je er wel goed op letten dat je haas geeft uit Nederland en niet uit Argentinië. Haaskarkas is echt wel hard maar Nikedog2000 heeft bijv. ook wel eens ribbetjes en die zijn goed te doen.
#3352321
Bedankt voor al je goede adviezen. Nog wat nieuws gekocht, duif en parelhoen. vandaag voor het eerst duif gegeven, snuffelde eraan, pakte het op en spuwde het direct uit, hoop dat met de parelhoen beter gaat. Ik heb gekocht via oervoer, de karkassen zagen er goed uit, maar wat ik niet begrijp: waarom is spiervlees stukken goedkoper dan bij de halal slager, die al goedkoop is? Moet je kwartel en parelhoen onder spiervlees zien of botvlees. Had ergens gelezen dat je dat onder spiervlees moet zetten, maar er zit toch ook bot in? Ik ben bang teveel botten te geven en calcium teveel gaat worden als ik daar nog extra botten bij voer. Groetjes Mel
#3352324
Je vroeg mij om iets te zeggen ivm ella haar heupoperatie. De fokster heeft in de eerste instantie tegen mij gelogen ivm korte staart van ella. zou afgebeter zijn door de mama. Pas toen ella begon te kwakkelen met haar linker achterpoot zijn we erachter gekomen dat ella een erfelijke aandoening heeft van knikstaart en HD. Omdat ze nog jong is en vooral klein, 3.5 kilo hebben ze besloten om dat kopje in zijn geheel te verwijderen ipv een kunstheup. Ze krijgt nu fysiotherapie en over twee start hydrotherapie om haar spierweefsel aan te maken en sterker te worden dat haar spieren het overnemen. Op de foto voor de operatie zie je dat er links bijna geen heupkom en nauwelijks heupkop aanwezig is. Ook nauwelijks spierweefsel, rechterkant poot is veel breder. Op de foto na de operatie zie je wat ze verwijderd hebben. Haar pootje bengelt er af en toe nog eens bij maar met de therapieen zou ze uiteindelijk terug op vier poten kunnen lopen. We gaan voor dat laatst...
ella na operatie.PNG
na operatie
ella na operatie.PNG (1.06 MiB) 3841 keer bekeken
ella voor operatie.PNG
voor operatie
ella voor operatie.PNG (851.02 KiB) 3841 keer bekeken
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door