Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kyra.jongenelen
#3341106
Hoi Allemaal,

Over 3 weken ongeveer krijg ik mijn aller eerste hond (Zwitserse witte herder). Ik ben al een tijd bezig
met mij zo goed mogelijk inlezen en verdiepen in het Barf menu. De fokker voert (heel fijn) ook vers dus
de pup is wel al wat gewent.

Ik heb nu even een week schema gemaakt en ik zou heel graag feedback krijgen of ik zo op de goede weg zit
of dat er toch nog wat aanpassingen nodig zijn.
Ik begin met het voeren van 7% van het lichaamsgewicht. De schatting is dat hij zo ongeveer 7 kilo zal wegen als
hij mee naar huis mag. (490g per dag en 3,430g per week)

Qua persentage hou ik nu dit aan:
Botvlees 45%
Spiervlees: 20%
Orgaan (pens): 10%
Orgaan (overig): 10%
Groentemix: 15%

Maandag
- Kippennek 220g
- Smuldierrund 100g
- Geit pens 50g
- kippenhart 50g
- groentemix 75g

Dinsdag
- Eendennek 220g
- kipfilet 100g
- Rund pens 50g
- Lam lever 50g
- groentemix 75g

Woensdag
- kippennek 220g
- Rundersnijsel 100g
- Runder pens 50g
- Geitenlong 50g
- groentemix 75g
- Extra: rauw ei

Donderdag
- kippenvleugeltje 220g
- gemalen lam 100g
- geit pens 50g
- rundernier 50g
- groente mix 75g

Vrijdag
- Eendennek 220g
- smuldier kip 100g
- rund pens 50g
- geit long 50g
- groentemix 75g
- Extra: 2 sardientjes

Zaterdag
- Kippenvleugeltje 220g
- konijn 100g
- geit pens 50g
- groentemix

Zondag
- Kippennek 220g
- smuldierrund 100g
- rund pens 50g
- lam lever 50g
- groentemix
- Extra: lepel Griekse Yoghurt

Voor de groente mix ben ik van plan om een aantal groentes te pureren (courgette,sla,boontjes, bloemkool (niet te veel), komkommer, pompoen, witlof). Hier maak ik wat verschillende combinaties van zodat dat ook een beetje gewisseld kan worden.
Verder heb ik nu nog wat kvv smuldier rund en kip er bij staan aangezien ze dat nu ook krijgen en ik dacht dat het misschien wel
slim zou zijn om dat ook nog af en toe te geven als overgang?
Voor de vleesbotten heb ik nu alleen nog kip-eendennekken en kippen vleugeltjes staan om mee te starten want dit is hij nog niet gewend. Zijn er nog meer bot suggesties? Of is dit wel even oke?

Heel graag hoor ik van jullie of dit een beetje de goede richting is?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3341121
Hij krijgt nu enkel smuldier, of ook barfhapjes?
Ik zou de smuldier niet geven, en al zeker niet als spiervlees in je menu, want dat is het niet.
Als je het wil geven als overgang kan je gewoon de eerste dagen dat geven en dan overgaan op barf. Maar ik zou het niet doen.
Is die gemalen lam wel zeker zuiver spiervlees? Gemalen vlees is altijd beter te vermijden. De kwaliteit en samenstelling is moeilijker te controleren en doorgaans gewoon slechter.

Ik zou de 2e keer long in de week ook zeker vervangen door hart. Long is niet zo voedzaam. Een keertje mag wel, maar 2 vind ik te veel en hart is heel gezond en mag je zeker 2x voeren. De meeste honden vinden hart ook stukken lekkerder, zeker lams- of runderhart.
En zaterdag mis je dan nog 50gr orgaan? Nier vb?

Verder ziet het er heel mooi uit. Je hebt duidelijk je al goed ingelezen.
Je mag gerust 2 eitjes per week voeren en als je 2 sardienen in de week wil voeren is het fijner voor je hond (en rustiger voor de maag) om gewoon op 2 verschillende dagen 1 vis te geven.

Qua bot voor een beginner is kip en eendennekken idd goed. Als je vleugels voert, goed opletten dat je de bocht eruit haalt, zonder de vleugel geheel in stukken te hakken of knippen. Hoe grotere stukken vleesbot, hoe veiliger. In kleine stukjes kunnen ze zich verslikken, dus moet je vermijden.
Konijn, duif en parelhoen zijn ook zacht, kwartel al helemaal.

Maar je bent zeker op goede weg!
Gebruikersavatar
Door kyra.jongenelen
#3341122
Oke bedankt! ik haal het smuldier er dan helemaal uit en ik kan de long ook vervangen nog voor ander orgaan vlees.
Er is genoeg keuze!!
Inderdaad had ik gelezen dat je de kippenvleugel moet inknippen ga ik zeker doen en ik blijf er zo wie zo bij met het eten of houd het even vast
voor de zekerheid.
inderdaad zaterdag ben ik orgaan er vergeten bij te zetten ga ik doen! en vis zal ik dan verspreiden en nog een lekker eitje ergens erbij.
Verder kan ik ook hele spiervlees lam halen dat is beter te checken inderdaad.
super fijn de feedback! :)
Bedankt
Door Suzanne
#3343178
Hm.. ik vind het wat teveel "nek" en te weinig afwisseling in botsoort; je hebt daar maar 2 diersoorten. Denk 'gevogeltekarkas' maar dan wild ;-)
En, Smuldier Vlees compleet is idd geen spiervlees. Smuldier VLEES echter is wel alleen spiervlees, alleen niet van de beste kwaliteit. Ik geef het wel, in aanvulling op diverse andere spiervlees-soorten. Maar alleen Smulider Vlees is ook weer te weinig variatie; dat is alleen maar rundvlees dan...

Suzanne
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3343198
Spannend: ‘n 1ste hond. En wat goed dat hij barf gaat krijgen!

Ikzelf heb ervoor gekozen om 4x per week spiervlees te geven en 3x per week een orgaanmix.
Dit is dan een mix van pens (50% van het totale gewicht), nier, hart en lever (alles 1/3).
Dat scheelt heel veel tijd met portioneren en het kost veel minder plastic zakjes.

1 van mijn honden, Emy, is nu bijna 1 jaar. Zij is ook begonnen met kwartel, parelhoen en kip.
Ook kan je soms aan de ribbenkasten van konijn komen. Die zijn ook zacht.

O ja, wat ook scheelt met portioneren: ik verdeel de groente over 5 dagen. De overige dagen krijgen ze ‘n eitje.

Succes!

Judith
Door Suzanne
#3343211
judith vd schreef:Spannend: ‘n 1ste hond. En wat goed dat hij barf gaat krijgen!

Ikzelf heb ervoor gekozen om 4x per week spiervlees te geven en 3x per week een orgaanmix.
Dit is dan een mix van pens (50% van het totale gewicht), nier, hart en lever (alles 1/3).
Dat scheelt heel veel tijd met portioneren en het kost veel minder plastic zakjes.

1 van mijn honden, Emy, is nu bijna 1 jaar. Zij is ook begonnen met kwartel, parelhoen en kip.
Ook kan je soms aan de ribbenkasten van konijn komen. Die zijn ook zacht.

O ja, wat ook scheelt met portioneren: ik verdeel de groente over 5 dagen. De overige dagen krijgen ze ‘n eitje.

Succes!

Judith
en je bot/karkas dan???? Alleen spiervlees en orgaan gaat 'm natuurlijk niet worden ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3343273
Suzanne schreef:en je bot/karkas dan???? Alleen spiervlees en orgaan gaat 'm natuurlijk niet worden ;-)

Suzanne
Uiteraard krijgen ze elke dag vleesbot. Zelf vind ik het minder handig om elke dag orgaan, spiervlees en karkas te geven.
Vandaar de verdeling van 3x per week orgaan, 4x per week spiervlees en elke dag karkas.
Door Lizzy
#3343444
judith vd schreef:Uiteraard krijgen ze elke dag vleesbot. Zelf vind ik het minder handig om elke dag orgaan, spiervlees en karkas te geven.
Vandaar de verdeling van 3x per week orgaan, 4x per week spiervlees en elke dag karkas.
Zo doe ik het inderdaad ook. Ik vind dat makkelijker.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door