Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3340732
Onze hond Nelson, vier jaar oud, valt stevig af.
Medisch lijkt hij echt in orde. Hij krijgt dagelijks apoquell tegen jeuk. Zowel lever/nieren als beenmerg waren oké.

De dierenarts wil hem op brok, ik niet.
Willen jullie eens meekijken naar dit menu?

Hoeveelheden:

Hoeveelheid: 3% van 30 kilo = 900 gram per dag / 6300 gram per week
[table]

Vleesbot: konijnkarkas, hazenschouders, ree-ribben, geitenbokjes als ik er aan kan komen
Orgaan: lever (lam/konijn), hart (paard/lam), nier (lam/konijn), pens (lam)
Spiervlees: haas, paard, hert/ree
Vis: 2x per week als extra (sardien/zalm)
Groenten: andijvie, broccoli, bloemkool in wisselende verhouding.

Hij valt dus af en hij heeft HONGER.
Hij eet 1x per dag en hij is stik allergisch dus vettere diersoorten geven zit er niet in.
Wat nu? Toch weer gewoon de totale hoeveelheid omhoog of zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
Door Lizzy
#3340814
Wel raar, zo plotseling! Hoe lang is dit aan de gang? En hoeveel is hij afgevallen? Hoe is zijn ontlasting? Ik zou bijna denken dat er een verteringsprobleempje aan ten grondslag zou kunnen liggen, maar dan zou ie grote hoeveelheden ontlasting hebben....
Gebruikersavatar
Door pike
#3340816
Hope schreef:Onze hond Nelson, vier jaar oud, valt stevig af.
Medisch lijkt hij echt in orde. Hij krijgt dagelijks apoquell tegen jeuk. Zowel lever/nieren als beenmerg waren oké.

De dierenarts wil hem op brok, ik niet.
Willen jullie eens meekijken naar dit menu?

Hoeveelheden:

Hoeveelheid: 3% van 30 kilo = 900 gram per dag / 6300 gram per week
[table]

Vleesbot: konijnkarkas, hazenschouders, ree-ribben, geitenbokjes als ik er aan kan komen
Orgaan: lever (lam/konijn), hart (paard/lam), nier (lam/konijn), pens (lam)
Spiervlees: haas, paard, hert/ree
Vis: 2x per week als extra (sardien/zalm)
Groenten: andijvie, broccoli, bloemkool in wisselende verhouding.

Hij valt dus af en hij heeft HONGER.
Hij eet 1x per dag en hij is stik allergisch dus vettere diersoorten geven zit er niet in.
Wat nu? Toch weer gewoon de totale hoeveelheid omhoog of zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
Heb je hem eerder meer moeten geven? Hoeveel valt hij af? Is zijn ontlasting goed?
Is zijn bewegingsactiviteit misschien omhoog gegaan?
Ik zou eerst proberen of je het met simpelweg wat meer te voeren op kunt lossen voor je allerlei rare toestanden gaat uithalen. Waarom wil de da hem op brok?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3340886
Zo... Even wat meer tijd om te schrijven.

De lieve boef is ondertussen bijna vijf kilo kwijt. Ik vind dat behoorlijk. Hij is ook echt mager.
Wel fit, hij loopt graag en speelt ook veel uit zichzelf in de tuin.

Mestonderzoek heb ik drie keer gedaan op zo'n beetje alles wat te testen valt. Alles schoon.
Hij poept vaak. Soms erg moeizaam, soms wat dun. De ene keer schop ik het zo de berm in en de andere keer denk ik: naaaaaaa, ik pak wel een zakje ::) ;D

De dierenarts wil hem vooral in overleg met Margreet Vroom op de brok hebben. De geleerden blijven roepen dat hij op brok veeeeel beter gaat worden. Maar ik geloof er gewoon niet in. In brok.

In activiteit is het eerder minder geworden dan meer.
Hij glanst als een spiegel, is blij en vrolijk en ontspannen en vel over been :-\

Ik heb hem een kuur groene leem gedaan maar dat deed niets.
De geleerden zeggen "dattie gewoon flink moet eten" omdat er niets te vinden is.

Oh, nu vergeet ik de hoelang-vraag... Ik denk 8 weken ongeveer.
Het gaat hard in elk geval.
Door hannabelgje
#3340896
Gatver wat eng zeg. Ik neem aan dat er ook uitgebreid bloedonderzoek is gedaan? Zijn hart onderzocht is en zijn schildklier?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hope
#3340918
Ja, ik vind het dus ook eng.
Dank voor de link Lizzy! Ik ga daar eens achteraan.

Maar wat kan ik binnen dit menu nu nog meer doen? Meer geven dan 3%? Hoeveel dan?
Vettere dingen, maar welke dan?
Als hij nu die allergie niet had dan gaf ik hem eens een eend of zo, iets met veul vet. Ik kom nu niet verder dan het vet om de nieren te laten zitten :-\
Door Lizzy
#3340940
Hope schreef:Ja, ik vind het dus ook eng.
Dank voor de link Lizzy! Ik ga daar eens achteraan.

Maar wat kan ik binnen dit menu nu nog meer doen? Meer geven dan 3%? Hoeveel dan?
Vettere dingen, maar welke dan?
Als hij nu die allergie niet had dan gaf ik hem eens een eend of zo, iets met veul vet. Ik kom nu niet verder dan het vet om de nieren te laten zitten :-\
Weegt hij nu 30 kg en geef je daar 3% van? Wat zou hij mogen wegen?
Door Lizzy
#3340945
Qua hoeveelheden wacht ik je antwoord maar qua vlees kun je meer geit en lam gaan voeren. Beide is behoorlijk vet (zeker geitenvlees is vaak bagger vet).
Gebruikersavatar
Door Hope
#3340964
30 kilo was zijn ideale gewicht. Dus daar ben ik maar steeds vanuit blijven gaan.

Geitenvlees is een goed idee.
Zou ik hem nog gewoon een all-you-can-eat maaltijd kunnen aanbieden? Als pup deed ik dat geregeld maar nu ben ik bang dat hij zich een rolberoerte eet.
Door eelke
#3341018
Hoe is het met zijn jeuk? Joep viel ook af met jeuk, dat lijkt energie te vreten.

En waarom geef je hem niet 2 x per dag? Op zich vind ik 900 gram niet behoorlijk veel ofzo. Al snap ik dat je de oorzaak van deze verandering wil weten hoor, maar zorgen dat hij niet nog meer afvalt is prio 1 nu denk ik?
Gebruikersavatar
Door pike
#3341052
5 kilo dat is inderdaad wel veel. Dus van 30 naar 25?
Ik zou ook EPI laten testen. Vaker ontlasten, soms dun, vermageren, honger, past in dat beeld. Maar vetter voeren is niet goed mocht hij dat mankeren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3341080
Goede vragen, dank jullie wel.

Ik voerde altijd één keer omdat hij meer verzadigd was op één grote maaltijd. Misschien nu eens zijn "extra" eten als tweede maaltijd aanbieden tegen honger. Goed idee.

Ik ga dan inderdaad maar van álles meer geven en niet zozeer vetter.
Hij is inderdaad van 30 naar 25 kilo gegaan.
Door eelke
#3341091
Nou, ik zou eens starten met 2 x 500 gram. Totaal nergens op gebaseerd dan mijn gevoel, en de gedachte dat zijn lijf misschien moeite heeft met verteren. En dat dan 2 x 500 makkelijker is dan 1 x 900.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door