Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3321137
Menu voor Dex Old english bulldog pupje van 8 weken. Hij weegt nu 7 kg en ik wilde beginnen met 6%. Volgens mij zit het goed in elkaar maar heb toch ook nog wel wat vragen :)

7 kg - 6% = 420 gram verdeelt over 3 maaltijden per dag

45% kk = 189 gr
25% vlees = 105 gr
20% orgaan = 84 gr
10% groente = 42 gr

We beginnen met kiprugstukjes, kwartel karkas, rundhart, lamslever, lamspens, paardstoofvlees en rundsucade.

Vragen:
Kan ik de maaltijd zo verdelen dat de eerste en laatste maaltijd uit karkas en orgaan bestaat en de midden maaltijd uit spiervlees?
Hoe doe ik dat met de verdeling van orgaan? Heb nu de lever, pens en hart liggen om te ontdooien ga zo proberen om er een stuk af te snijden en dan de rest zo bevroren mogelijk terug de vriezer maar weer in. Weet niet of ik nog nier in de vriezer heb liggen, is het heel erg als hij dat de eerste weken niet krijgt! Heb nl nog best wat voorraad in de vriezer maar heb met een week of 2 a 3 wel weer ruimte voor een bestelling.
Als ik een eitje wil geven is een heel ei denk ik wat veel?
Moet hij echt verse vis of is visolie (doils) een goede vervanger? vind vis zo smerig ruften, Rana krijgt het ook bijna nooit af en toe een zalmlijf maar that's it
Heeft bonebroth een meerwaarde voor een opgroeiende pup of is het gewoon een lekker extraatje?

Voor Rana hebben we ook zelf samen gesteld maar dat is alweer 7 jaar geleden en weet niet zo goed meer en ben bang dat ik iets vergeet.

Hij heeft vandaag vlees, orgaan en gemalen bot gehad had nog een portie van Mexi liggen maar daar doet hij het niet zo goed op. Bij de fokker heeft hij wel iets van vlees gehad maar met name brokjes. Hebben ook een zakje meegekregen maar de grote zag van 15 kg heb ik geweigerd ;) Hij is wat misselijk en spuugt zijn eten weer uit en heeft diaree. Had ook een normaal drolletje vanmorgen. Ik denk zelf dat het door het gemalen vlees komt kan dat? Dat glijt natuurlijk zonder kauwen naar binnen maar is misschien wat zwaar op de maag. Vanaf morgen krijgt hij kippenrug of kwartelkarkas wat is handig om mee te starten?
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3321164
Percentage kan ik je echt niet mee helpen, ik heb dyscalculie. Omdat ik dyscalculie heb geef ik alle dagen soort van compleet, het enige wat ik wissel is orgaan en pens; de ene dag krijgen ze de benodigde grammen in pens, de andere in een orgaanmix met 1/3 lever, 1/3 nier en 1/3 hart. Dit is hoe ik het snap en waarbij het voor mij te berekenen is.
Ik heb Harry dus in het begin de maaltijd verdeeld over 3 porties, ik deed het karkas verdelen over 3 omdat ik dat toch best veel vond en de rest verdeelde ik gewoon.

Ik ben zelf begonnen geloof ik met de eerste week alleen kwartel, daarna heb ik konijn toegevoegd. Die puntmutjes. En weer anderhalve week later kiprugstukjes.

Ik heb heel in het begin wat kwarteleitjes gegeven. Die zijn niet zo groot
Omdat een AB toch wel bekend is met groeipijn heb ik wel bonebroth gegeven waarbij tegen mij is verteld dat het zeker toegevoegde waarde gaf.

Vis geef ik gemalen, maak ik zelf. Ik kom niet helemaal aan die procenten maar geef de Grizzly zalmolie bij.

Succes! Is weer ff wennen en eng hoor met een pup (vond ik tenminste )


Edit; had een beetje rare zinsopbouw...
Door Lizzy
#3321183
Ik mis nier in je menu.
Vragen:
Kan ik de maaltijd zo verdelen dat de eerste en laatste maaltijd uit karkas en orgaan bestaat en de midden maaltijd uit spiervlees?
Ja hoor. Je kunt het afwisselen zoals jou het het beste uit komt. Ik geef bijv. weer aan pups iedere dag vleesbot en groenten en daarnaast of spiervlees (vier keer per week) of orgaanvlees als pens, lever, hart, nier (drie keer per week). Dan gooi ik de totale hoeveelheid per dag in 1 grote bak, hussel ik door elkaar en daar haal ik 3 a 4 keer per dag een maaltijd uit. Het komt dus niet zo krap hoe je het over de week, dag en maaltijd verdeeld.
Hoe doe ik dat met de verdeling van orgaan? Heb nu de lever, pens en hart liggen om te ontdooien ga zo proberen om er een stuk af te snijden en dan de rest zo bevroren mogelijk terug de vriezer maar weer in. Weet niet of ik nog nier in de vriezer heb liggen, is het heel erg als hij dat de eerste weken niet krijgt! Heb nl nog best wat voorraad in de vriezer maar heb met een week of 2 a 3 wel weer ruimte voor een bestelling.
Orgaanvlees kun je heel goed met een heel scherp mes (ik heb daarvoor zo'n koksmes) snijden als het nog flink bevroren is. Je kunt daar dan porties van snijden en de rest weer terug in de vriezer gooien. Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met "is het heel erg als hij dat de eerste weken niet krijgt". Wat precies niet krijgt?
Als ik een eitje wil geven is een heel ei denk ik wat veel?
Nee, dat valt wel mee joh. Dat kun je gerust geven hoor, zo'n 2 in de week.
Moet hij echt verse vis of is visolie (doils) een goede vervanger? vind vis zo smerig ruften, Rana krijgt het ook bijna nooit af en toe een zalmlijf maar that's it
Heeft bonebroth een meerwaarde voor een opgroeiende pup of is het gewoon een lekker extraatje?
Ik vind verse vette vis een ontzettende belangrijke toevoeging. Niet alleen voor de omega 3 vetzuren (zoals je die in visolie vindt) maar ook voor de vitamine D. Als je 2 keer per week een rauw sardientje geeft en je knipt deze in stukken (doe je even handschoenen aan of plastic zakjes om je handen) eet pup ze zo op en is de lucht toch ook weg?! Bonebroth is lekker voor pup maar echt meerwaarde? Ik denk dat het wel gezond is. Zie http://www.dogsnaturallymagazine.com/ho ... -your-dog/
Voor Rana hebben we ook zelf samen gesteld maar dat is alweer 7 jaar geleden en weet niet zo goed meer en ben bang dat ik iets vergeet.

Hij heeft vandaag vlees, orgaan en gemalen bot gehad had nog een portie van Mexi liggen maar daar doet hij het niet zo goed op. Bij de fokker heeft hij wel iets van vlees gehad maar met name brokjes. Hebben ook een zakje meegekregen maar de grote zag van 15 kg heb ik geweigerd ;) Hij is wat misselijk en spuugt zijn eten weer uit en heeft diaree. Had ook een normaal drolletje vanmorgen. Ik denk zelf dat het door het gemalen vlees komt kan dat? Dat glijt natuurlijk zonder kauwen naar binnen maar is misschien wat zwaar op de maag. Vanaf morgen krijgt hij kippenrug of kwartelkarkas wat is handig om mee te starten?
De omschakeling is wel pittig, van brok naar BARF. Dus ja, ik denk wel dat dit van het voer komt.
Ik zou een kwartelkarkasje geven.
Door El_Kato
#3321219
Het verdelen in 3 porties valt alles mee dacht dat het van die mini porties zouden worden maar hij krijgt best wat natuurlijk. Orgaanvlees ging gisteren inderdaad prima ook toen het nog behoorlijk bevroren was. Wat ik bedoelde ik heb denk ik geen nier in de vriezer liggen is het erg als hij de eerste 3 weken geen nier in zijn menu heeft zitten :)

Eitje ga ik geven als zijn buikje rustig is en ontlasting goed! En zal bij de volgende bestelling eens sardines bij bestellen :)

Ben vandaag toch even bij een da langs geweest ik wilde voor vrijdag een afspraak maken om te titteren maar vandaag is net zo goed als vrijdag. Ze heeft hem helemaal nagekeken en geen rare dingen geconstateerd. Ze is regulier afgestudeerd maar voert geen reguliere praktijk. Voelde aan zijn buikje wel dat er weinig energie in de darmen zat ik ben daar niet zo bekend mee dus weet niet of ik het goed zeg maar was leuk om te zien hij viel gewoon in slaap toen ze met hem bezig was. Hele fijne da die ik via de facebook lijst in de tittergroep heb gevonden. Zit niet in de buurt maar ook niet te ver weg en als ik een keer verder wil laten kijken dan regulier ga ik zeker naar haar toe. Heeft heel ruim de tijd genomen ook voor Rana die was ook mee om te titteren. Rana is voor de aankomende 3 jaar afgetekend en voor Dex heb ik voor over 2 weken een nieuwe afspraak gemaakt voor titter en vaccinatie op maat.
Door El_Kato
#3321220
Oooh zie nu ook dat dat je eerste zin is dat je nier mist in het menu ;D Nou ja dat klopt dus hihi zal nog eens de vriezer in duiken of er echt geen nier meer ligt en anders eens bij de turkse slager kijken of die het toevallig heeft. Lever en hart hebben ze daar voor hele schappelijke prijzen in iedergeval.
Door El_Kato
#3321221
constance.blokzijl schreef:
Ik heb Harry dus in het begin de maaltijd verdeeld over 3 porties, ik deed het karkas verdelen over 3 omdat ik dat toch best veel vond en de rest verdeelde ik gewoon.
Nou dat vond ik vanmorgen ook toen ik ernaar stond te kijken. En het is niet dat hij dan hele kleine stukjes karkas krijgt ofzo. Ga het niet heel previes verdelen net een beetje hoe het uitkomt.

Het is inderdaad weer even wennen met een pup :) Leuk wennen maar ook vermoeiend vannacht weinig geslapen omdat hij in de bench gediareed had. Was toevallig al wakker en heb hem een beetje horen piepen maar niet alarmerend van ik moet eruit. Denk dat het nogal snel opkwam. Stonk ontzettend dus was wel gelijk goed wakker.... :o Net ook even hevig piepen en janken in zijn bench maar hij heeft best een drukke middag achter de rug met de auto, bij de da, weer met de auto buiten van alles gezien en geroken. Bij thuiskomst gelijk eten want het was later dan gedacht en wilde hem niet voeren voordat we naar de da zouden gaan. En daarna moest hij van mij slapen maar daar was hij het niet helemaal mee eens of in iedergeval hij wilde dat niet in de bench. Kans dat anders wel ergens in de woonkamer was gecrashed maar das nu juist nog niet helemaal de bedoeling. Maar het is een supermoppie en dat maakt alles weer goed :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3321246
Ik merkte bij Harry echt dat eten brandstof was. Dus slapen voor het eten ging beter dan slapen na het eten Nog steeds trouwens. Hij krijgt nu alleen in de avond, daarna doen we een avond rondje en dan is meneer nog vol in speelmodus!
Grappig he hoe ontwend je bent aan een pup, en hoeveel en hoe groot karkassen ineens zijn! Zelfs kwartel vond ik groot Ik heb na bijna 2 weken kwartel durfde ik pas konijn te geven en die mepte ik eerst met een hamer omdat ik het toch wel grof vond voor zo’n baby’tje eigenlijk......
Nu weegt die van mij rond de 50 kilo en zijn de kwarteltjes best klein....

Hopen dat het muppetje snel beter is!
Door Lizzy
#3321273
El_Kato schreef:Het verdelen in 3 porties valt alles mee dacht dat het van die mini porties zouden worden maar hij krijgt best wat natuurlijk. Orgaanvlees ging gisteren inderdaad prima ook toen het nog behoorlijk bevroren was. Wat ik bedoelde ik heb denk ik geen nier in de vriezer liggen is het erg als hij de eerste 3 weken geen nier in zijn menu heeft zitten :)

Eitje ga ik geven als zijn buikje rustig is en ontlasting goed! En zal bij de volgende bestelling eens sardines bij bestellen :)

Ben vandaag toch even bij een da langs geweest ik wilde voor vrijdag een afspraak maken om te titteren maar vandaag is net zo goed als vrijdag. Ze heeft hem helemaal nagekeken en geen rare dingen geconstateerd. Ze is regulier afgestudeerd maar voert geen reguliere praktijk. Voelde aan zijn buikje wel dat er weinig energie in de darmen zat ik ben daar niet zo bekend mee dus weet niet of ik het goed zeg maar was leuk om te zien hij viel gewoon in slaap toen ze met hem bezig was. Hele fijne da die ik via de facebook lijst in de tittergroep heb gevonden. Zit niet in de buurt maar ook niet te ver weg en als ik een keer verder wil laten kijken dan regulier ga ik zeker naar haar toe. Heeft heel ruim de tijd genomen ook voor Rana die was ook mee om te titteren. Rana is voor de aankomende 3 jaar afgetekend en voor Dex heb ik voor over 2 weken een nieuwe afspraak gemaakt voor titter en vaccinatie op maat.
Nee, 3 weken overleeft hij wel.

Eitje is inderdaad wel laxerend dus dat is slim om daar even mee te wachten.

Hoe gaat het nu met pupsel?
Door El_Kato
#3321325
Het gaat super goed met Dex :D Eet als een buffel, zijn neusje werkt ook goed springt piepend en jankend al snuffelend om me heen als ik met zijn eten bezig ben ;D Probeer hem te leren dat hij niet in de keuken mag zijn als ik met eten bezig ben en dat snapt hij al best goed… voor 3 seconden en dan verliest hij zijn zelfbeheersing weer ETEN IK RUIK LEKKER ETEN EEEEEEHEETEN ;D

Hij schrokt wel dus moet opletten met de kleinere stukken. Het kwartelkarkas gaat op zich goed dat is te groot en dan kauwt hij wel goed maar heb de porties aangevuld met kwartel boutjes en die zijn te klein daar schrokte hij er zo een van naar binnen voor ik het doorhad.

Ontlasting gaat goed ook nu, 2 prachtige drolletjes vandaag :cool: Erg blij mee maakte me toch wel zorgen
Door Lizzy
#3321386
Oh wat een fantastisch nieuws! Hem vooral rust gunnen tijdens het eten en dan gaat hij vast wel minder schrokken. Wat ik overigens bij schrokken de pups adviseer: zet eerst de bak neer met vlees/orgaanvlees/groenten en als dat bijna op is, leg je de vleesbotjes erbij. De ergste honger is dan over en meestal gaan ze dan minder schrokken. Bovendien maak je jouw aanwezigheid weer extra leuk :)
Door El_Kato
#3321401
Dat is inderdaad ook nog een idee heb het vanmorgen iets anders gedaan het bord neergezet en hem tegengehouden tot hij ging zitten. Toen een stukje vlees gegeven en dit steeds herhaald tot het vlees en orgaan op was. Daarna het karkas en daarna mocht hij zijn bordje verder leeg likken. Ga beide methoden afwisselen :)

Vanmorgen heeft hij weer een keurig drolletje gemaakt :biggrin2:
Door smulpaap
#3321469
Lizzy schreef:Oh wat een fantastisch nieuws! Hem vooral rust gunnen tijdens het eten en dan gaat hij vast wel minder schrokken. Wat ik overigens bij schrokken de pups adviseer: zet eerst de bak neer met vlees/orgaanvlees/groenten en als dat bijna op is, leg je de vleesbotjes erbij. De ergste honger is dan over en meestal gaan ze dan minder schrokken. Bovendien maak je jouw aanwezigheid weer extra leuk :)
Zo deed ik dat met Noa ook toen ze hier kwam . Ze was in het begin ook echt een vreselijke schrokker
En zeker met een Bull is dat niet wat je wilt , uiteindelijk ging het na verloop van tijd veel beter en madam ging rustiger eten

El Kato , ik denk dat je het wel weet . Maar als je eendenvleugels gaat voeren , knip ze dan in . Het kan link zijn met Bullen
Met Amber ging het prima , voor Noa ben ik blijven knippen
Door El_Kato
#3321474
Dat weet ik inderdaad maar goed dat je het nog zegt vooral nu voor Dex is het wel belangrijk om dat niet te vergeten. Dit weekend ga ik porties voor de aankomende week maken wat kan ik het beste als volgende geven eenvleugel of parelhoenkarkas?
Door Lizzy
#3321494
El_Kato schreef:Dat weet ik inderdaad maar goed dat je het nog zegt vooral nu voor Dex is het wel belangrijk om dat niet te vergeten. Dit weekend ga ik porties voor de aankomende week maken wat kan ik het beste als volgende geven eenvleugel of parelhoenkarkas?
Parelhoenkarkas vind ik zachter. Vleugels kunnen ook prima maar daarvan zou ik de 2 rechte botjes even doorknippen of met een hamer pletten.
Door El_Kato
#3321530
Dank je, dan pak ik parelhoenkarkas! Ga hem zo even wegen ben benieuwd wat hij gegroeid is. Had hem vanmorgen even op schoot, nu kan het nog ::) maar heb het idee dat hij echt een stuk groter is als toen hij zondag bij me op schoot zat in de auto :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door