Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3312159
Beste barfers,

Ik wil mijn honden overzetten van KVV/brok naar barf. Het gaat om een labrador van 2,5jaar en een duitse herder pup van 11 weken.
Ik heb al maanden mij verdiept in barf en ben dus nu aardig bekent met hoe het werkt en wat de voordelen er van zijn.
Beide hondjes hebben ervaring met KVV maar niet tot nauwelijks ervaring met vleesbotten.

Ik heb nu dit op het boodschappenlijstje staan bij Dogmeat.nl (ik zou graag alles willen bestellen bij Dogmeat)
(25% spier, 45%vleesbot, 20% orgaan(50%pens), 10% groenten +extra als een eitje ofzo)

-paardensucade,rundvlees en lamsvlees als spiervlees
-kippennek, kalkoennek en eendenvleugel als vleesbot
-schapenpens en geitenpens als ja.. pens. En lamshart, kalkoenlever en rundernier als orgaanvlees.

Als extra: af en toe een rauw eitje en soms een beetje vis.
Dit alles evenredig verdeeld over de hele week.

Ik denk zelf een beetje veel nekken maar omdat ze beide niet veel ervaring hebben met bot dacht ik eerst te beginnen met nekken en vleugels. De pup moet natuurlijk helemaal voorzichtig beginnen.

Al het commentaar is van harte welkom!
Groeten Rinke
Gebruikersavatar
Door pluk
#3312163
rinke1994 schreef:Beste barfers,

Ik wil mijn honden overzetten van KVV/brok naar barf. Het gaat om een labrador van 2,5jaar en een duitse herder pup van 11 weken.
Ik heb al maanden mij verdiept in barf en ben dus nu aardig bekent met hoe het werkt en wat de voordelen er van zijn.
Beide hondjes hebben ervaring met KVV maar niet tot nauwelijks ervaring met vleesbotten.

Ik heb nu dit op het boodschappenlijstje staan bij Dogmeat.nl (ik zou graag alles willen bestellen bij Dogmeat)
(25% spier, 45%vleesbot, 20% orgaan(50%pens), 10% groenten +extra als een eitje ofzo)

-paardensucade,rundvlees en lamsvlees als spiervlees
-kippennek, kalkoennek en eendenvleugel als vleesbot
-schapenpens en geitenpens als ja.. pens. En lamshart, kalkoenlever en rundernier als orgaanvlees.

Als extra: af en toe een rauw eitje en soms een beetje vis.
Dit alles evenredig verdeeld over de hele week.

Ik denk zelf een beetje veel nekken maar omdat ze beide niet veel ervaring hebben met bot dacht ik eerst te beginnen met nekken en vleugels. De pup moet natuurlijk helemaal voorzichtig beginnen.

Al het commentaar is van harte welkom!
Groeten Rinke
Welkom!!

Zo op het eerste oog een prima startmenu. Ik zou wel wat anders kiezen qua vleesbot.
Kalkoennek is behoorlijk hard. Dit is echt meer voor de gevorderden geschikt.
Ook zou ik niet voor kippennek gaan. Met honden van een groot ras is dat hap slik weg zonder kauwen.
Kijkend naar het assortiment van Dogmeat zou je ook kunnen kiezen voor: konijnkarkas of konijnrugstukken, eendenrugstuk, kip rugstukken/vleugels, parelhoenkarkas of kwartel.
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3312164
Bedankt! Ik wist niet dat kalkoennek hard was. Misschien voor de pup wel kippennek? Of ook voornamelijk op de karkas en rugstukken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3312165
Hoi Rinke,

Ik heb nu naast mijn volwassen hond ook een pup van 11 weken. Haar geef ik nog geen kippennek, omdat mijn oudste als pup hier niet op kauwde, maar ze in 1x naar binnen kieperde. Dat vond ik best spannend. Daarom krijgt die kleine als 1ste alleen karkas van mij (kip, kwartel, eend, konijn). Dat gaat perfect.
Kalkoennekken vind ik vrij hard. Daar zou ik nog even mee wachten (zeker) voor je pup. Vleugels zijn perfect.

Beide honden krijgen van mij 2x per week een eitje. Vis zou ik zeker in je menu opnemen als dat lukt. Een vette vis heeft dan de voorkeur.

Voor de pup hanteer ik dezelfde percentages als jij gaat doen. Daar heeft ze prachtige keuteltjes van. Voor mijn volwassen dame is dit teveel bot. Zij krijgt hier te harde poep van en daarom krijgt ze minder bot en meer spiervlees. Dat is een kwestie van uitproberen.

Zelf kies ik ervoor om geen rundernier te geven. Ik ben bang dat daar teveel resten van medicijnen in zitten. Lamsnieren en minder lang hun werk gedaan.

Veel plezier en succes ermee!

Judith
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3312170
Bedankt judith! Dan ga ik de nekken voorlopig schrappen en vervangen voor karkas en rugstukken van kip, kwartel, eend, konijn. Hoeveel % voer jij je pup van 11weken en wat voor ras is het? Ik las dat je bij grote rassen 5 of 6% van het lichaamsgewicht moet voeden? en liever wat meer dan iets te weinig?
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3312194
Emy is een wetterhoun (middelgroot ras, tante Diza weegt 27 kilo). Ik geef haar nu 6% van haar gewicht en daar blijft ze mooi mee op gewicht.
Diza is nu 7 jaar en die krijgt 2%. Zielig he ;) !

Teveel eten geven is niet goed, maar te weinig vind ik ook niet geslaagd. Pup moet wel een voldaan gevoel hebben. 1,5 week geleden had ik het gewicht van haar voeding nog niet omhoog geschroefd en toen ging ze gelijk in de keuken kijken of er nog wat te halen viel.

Probeer erop te vertrouwen dat je het echt wel aan je honden ziet of ze teveel of juist wat te weinig te eten krijgen.
Anders plaats je gewoon af en toe een foto.
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3312220
Oke ik heb nu dit:

Spiervlees: paardensucade, rundvlees en lamsvlees
Vleesbot: Eendenrug, kippenrug, konijnenrug, eendenvleugel/kippenvleugel.
Orgaan: schapenpens/geitenpens, lamshart, kalkoenlever en konijnennier
extra: 3x rauw ei + 1x vette vis in de week en hier en daar wat groenten.

Dit lijkt mij best prima zo toch?
Door Lizzy
#3312265
rinke1994 schreef:Oke ik heb nu dit:

Spiervlees: paardensucade, rundvlees en lamsvlees
Vleesbot: Eendenrug, kippenrug, konijnenrug, eendenvleugel/kippenvleugel.
Orgaan: schapenpens/geitenpens, lamshart, kalkoenlever en konijnennier
extra: 3x rauw ei + 1x vette vis in de week en hier en daar wat groenten.

Dit lijkt mij best prima zo toch?
Perfect! Ziet er hartstikke goed uit! Ik zou de vleugels in het begin even inknippen met een huishoud of snoeischaar (de rechte botjes).

Goed gedaan!
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3312278
Bedankt voor jullie tijd! Dan ik ga dit maar eens bestellen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3312321
De schapenpens van dogmeat was de laatste keer blank, ik zou die niet te veel bestellen, voor de zekerheid. Geit- en runderpens waren wel goed
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3312329
Inge en Bono schreef:De schapenpens van dogmeat was de laatste keer blank, ik zou die niet te veel bestellen, voor de zekerheid. Geit- en runderpens waren wel goed
Oke. Bedankt voor de info, houd ik rekening mee!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Door judith1967
#3315718
Inge en Bono schreef:De schapenpens van dogmeat was de laatste keer blank, ik zou die niet te veel bestellen, voor de zekerheid. Geit- en runderpens waren wel goed
Dit was een foute levering.Nu heeft hij weer goede schapepens.
Door judith1967
#3315861
Spikkelneus schreef:Bij mij was juist de geitenpens helemaal brandschoon gespoeld :???:
Kan ook de geitpens zijn,hoor.Weet het niet precies meer,ik bestel daar de geit en schapepens.
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3315863
Mijn hondjes vinden in iedergeval hun nieuwe dieet helemaal super! Lekker kluiven en knarsen aan die karkassen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door