Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3306682
Wij hebben onze pup nu 2 weken en willen gaan overschakelen van droogvoer naar BARF.

Afgelopen week heb ik hem een aantal platgeslagen kippenvleugeltjes gegeven om te kijken hoe dat ging. Hij was er dol op, zelfs zo dol dat hij het laatste stuk uit mijn hand in een keer doorslikt. De laatste keer heb ik de vleugel niet vast gehouden in de hoop dat hij het rustiger zou eten en deze slikte hij zo goed als in een keer in. Hij schijnt er geen last van te hebben gehad. Wel heeft hij wat zachte ontlasting gehad en ik vermoed dat dit komt door de hoeveelheid vet.

Anyway, dit is het menu die ik heb samengesteld, hoor graag jullie feedback.


Maandag:
200 gr vleesbot Kippennek
50 gr groente
250 gr spiervlees Rundvlees
Extra: Sardien

Dinsdag:
200 gr vleesbot Eendennek
50 gr groente
250 gr orgaanvlees Hart

Woensdag:
200 gr vleesbot Kippennek
50 gr groente
250 gr spiervlees Kippenvlees (dij)
Extra: Ei

Donderdag:
200 gr vleesbot Kwartelkarkasje
50 gr groente
250 gr orgaanvlees Lever

Vrijdag:
200 gr vleesbot Kippennek
50 gr groente
250 gr spiervlees Rundvlees


Zaterdag:
200 gr vleesbot Kippennek
50 gr groente
250 gr orgaanvlees Nier
Extra: Sardien

Zondag:
200 gr vleesbot Eendennek
50 gr groente
250 gr spiervlees Kippennek


Het orgaanvlees zal van verschillende dieren zijn en geef ik de eerste week of misschien 2 nog niet. De soort groente moet ik nog kiezen. De nekken gaan vervangen worden door karkas wanneer mijn puppy wat meer ervaring heeft.

Een aantal vragen:
- Ik zal het meeste bevroren binnen krijgen, hoe portioneren jullie dit?
- De eerste week als ik nog geen orgaanvlees geef, met welke producten kan ik dit het beste vervangen.
- Wat is jullie ervaring met het geven van de verschillende producten, spiervlees, vleesbot, orgaan, groente? Doen jullie dit allemaal apart verdeeld over bijvoorbeeld 3 maaltijden?

Alvast bedankt voor jullie tijd!
Door Mijati
#3306687
Als ik naar je menu kijk, zie ik vooral nekken als botvlees. Vanwege het mogelijk schildklierhormoon wat nog aanwezig is in de nekken is het beter dit te beperken tot slechts 2x per week. Een pup kan ook al prima kipkarkasjes eten of parelhoenkarkas of konijnkarkas.

Ik mis ook nier in je menu.

Een pup kan je het beste elke dag compleet voeren in verband met de groei

Daarnaast moet je nog even je percentages na rekenen.
Door Lizzy
#3306717
Dutchness schreef:Wij hebben onze pup nu 2 weken en willen gaan overschakelen van droogvoer naar BARF.

Afgelopen week heb ik hem een aantal platgeslagen kippenvleugeltjes gegeven om te kijken hoe dat ging. Hij was er dol op, zelfs zo dol dat hij het laatste stuk uit mijn hand in een keer doorslikt. De laatste keer heb ik de vleugel niet vast gehouden in de hoop dat hij het rustiger zou eten en deze slikte hij zo goed als in een keer in. Hij schijnt er geen last van te hebben gehad. Wel heeft hij wat zachte ontlasting gehad en ik vermoed dat dit komt door de hoeveelheid vet.
Geef je hem nu nog droogvoer? Ik zou geen droogvoer en vleesbot kort op elkaar geven. Dat verteerd lastig en dat kan goed de oorzaak zijn voor de zachte ontlasting. Ik zou in 1 keer hup overschakelen naar BARF.
Anyway, dit is het menu die ik heb samengesteld, hoor graag jullie feedback.


Maandag:
200 gr vleesbot Kippennek
50 gr groente
250 gr spiervlees Rundvlees
Extra: Sardien

Dinsdag:
200 gr vleesbot Eendennek
50 gr groente
250 gr orgaanvlees Hart

Woensdag:
200 gr vleesbot Kippennek
50 gr groente
250 gr spiervlees Kippenvlees (dij)
Extra: Ei

Donderdag:
200 gr vleesbot Kwartelkarkasje
50 gr groente
250 gr orgaanvlees Lever

Vrijdag:
200 gr vleesbot Kippennek
50 gr groente
250 gr spiervlees Rundvlees


Zaterdag:
200 gr vleesbot Kippennek
50 gr groente
250 gr orgaanvlees Nier
Extra: Sardien

Zondag:
200 gr vleesbot Eendennek
50 gr groente
250 gr spiervlees Kippennek

Ik ga eerlijk zeggen wat ik er van vind, goed? Voor de eerste week dat je overschakelt is dit prima! Ik weet niet hoe lang je van plan was om nekken te gaan voeren maar na 1 week zou ik echt minder nek gaan voeren. Twee keer per week nekken is wel maximaal. Nekken bevatten veel fosfor en veel calcium en zijn daarom echt ongeschikt om zo vaak te voeren. Verder, als ik heel eerlijk ben vind ik je afwisseling in diersoorten net een beetje minimaal (hoewel orgaanvlees niet gedefinieerd is, maar dan nog kan dat wel iets beter). Je voert eigenlijk kip, eend en rund en dan een keertje kwartel en wat vis. Ik zou je echt aan willen raden om lamsvlees en/of geitenvlees en/of paardenvlees toe te gaan voegen. Aangezien je al kip als vleesbot voert, zou ik niet ook nog eens kippenvlees geven. Wil je perse gevogelte geven qua spiervlees, dan zou ik kiezen voor kalkoenvlees. Op zondag staat er trouwens achter spiervlees kippennek. Dat lijkt me niet juist, ik denk een tikfoutje? Verder mis ik pens in je menu. En pens is erg gezond! En ze vinden het bovendien ontzettend lekker.

Het orgaanvlees zal van verschillende dieren zijn en geef ik de eerste week of misschien 2 nog niet. De soort groente moet ik nog kiezen. De nekken gaan vervangen worden door karkas wanneer mijn puppy wat meer ervaring heeft.
Waarom geef je de eerste week of twee weken geen orgaanvlees? Dat heeft je pup echt wel nodig! Ik zou trouwens bij alle orgaanvleesmaaltijden een beetje pens, een beetje hart, nier en lever geven. Dus niet 1 bak met nier. Geheid dat je hondje dat niet te eten gaat vinden (en dat geldt ook voor lever).

De nekken moeten (zoals ik boven al schreef) snel vervangen gaan worden.
Een aantal vragen:
- Ik zal het meeste bevroren binnen krijgen, hoe portioneren jullie dit?
- De eerste week als ik nog geen orgaanvlees geef, met welke producten kan ik dit het beste vervangen.
- Wat is jullie ervaring met het geven van de verschillende producten, spiervlees, vleesbot, orgaan, groente? Doen jullie dit allemaal apart verdeeld over bijvoorbeeld 3 maaltijden?

Alvast bedankt voor jullie tijd!
Vraag 1 vind ik lastig te beantwoorden omdat ik vier honden heb en ongeveer alles in 1 kg verpakkingen binnen krijg en in 1 dag op voer. Daar kunnen andere mensen je vast beter bij helpen!

Vraag 2: ik raad je aan om de eerste week wel orgaanvlees te geven. En dan 10% orgaanvlees als lever, hart en nier en 10% pens.

Vraag 3: Ik voer zo: ik voer elke dag vleesbot en groenten. En ik voer dan vier dagen per week spiervlees en drie dagen per week orgaanvlees. In een orgaanvleesmaaltijd zit pens, lever, hart en nier. De nier, hart en lever snijd ik in kleine stukjes en meng ik goed met de pens en groenten. Dat laat ik samen op kamer temperatuur komen. En dan gaat alles schoon op. Maar in de bak zit dus: vleesbot, spiervlees of orgaanvlees en groenten. Ik voer 2 keer per week een rauw ei en twee keer per week een sardien of horsmakreel of panharing.
#3306755
Dankje voor de reacties. Ik waardeer jullie tijd enorm!

Ik geef geen rauw vlees kort na brokken, ik had al begrepen dat dit niet ok is.

Ik wilde de eerste week nekken geven omdat ik had gelezen dat ze moeten wennen aan botten verteren en te eten.

Ik meen dat ik had gelezen dat orgaanvlees erg rijk is en je dat langzaam moet opbouwen.

Heb dit gelijk even aangepast aan zijn nieuwe gewicht:

Hoeveelheid: 7.4% van 7.5 kilo = 555 gram per dag / 3885 gram per week
Rauw vleesbot 40% : 222gr p/dag
Groentes 10% : 56gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 111gr p/dag
Spiervlees 30% : 167gr p/dag
Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=A0CjQm|bHOJ8w


En dan hierbij het aangepaste menu. Dit is gebaseerd op mijn eerste vlees bestelling. Ik zal meer lam en geitenvlees bestellen bij mijn volgende bestelling.Maandag:
222 gr vleesbot Kippennek
56 gr groente
292 gr spiervlees Rundvlees
Extra: Sardien

Dinsdag:
222 gr vleesbot Eendenkarkas
56 gr groente
259 gr orgaanvlees 10%: Hart(eend)/nier(rund)/lever(lam)/ 10%: pens(rund)

Woensdag:
222 gr vleesbot kwartelkarkas
56 gr groente
292 gr spiervlees Kippenvlees (dij)
Extra: Ei

Donderdag:
222 gr vleesbot Kippenkarkas
56 gr groente
259 gr orgaanvlees 10%: orgaanvlees Hart(kalkoen)/nier(rund)/lever(lam)/ 10%: pens(rund)

Vrijdag:
222 gr vleesbot Parelhoenkarkas
56 gr groente
292 gr spiervlees Rundvlees

Zaterdag:
222 gr vleesbot Eendennek
56 gr groente
259 gr orgaanvlees 10%: Hart/nier(rund)/lever(kip)/ 10%: pens(rund)
Extra: Sardien

Zondag:
222 gr vleesbot Konijnkarkas
56 gr groente
292 gr spiervlees Paardensucade


1) Ik ben nog steeds benieuwd hoe jullie bevroren verpakkingen portioneren. Op de orgaandagen heb ik bijvoorbeeld zo'n 40 gram hart, 40 gram nier en 40 gram lever nodig. Het lijkt me lastig dit voor elkaar te krijgen in bevroren staat met 1 kg verpakkingen.

2) Ik ga er vanuit dat veel mensen een puree van de groenten maken zodat er veel soorten groente per maaltijd de hond binnen komen?


Dankjewel voor het lezen.
Door Lizzy
#3306760
Dutchness schreef:Dankje voor de reacties. Ik waardeer jullie tijd enorm!

Ik geef geen rauw vlees kort na brokken, ik had al begrepen dat dit niet ok is.

Ik wilde de eerste week nekken geven omdat ik had gelezen dat ze moeten wennen aan botten verteren en te eten
Ja, maar na 1 week kun je echt beter karkassen gaan voeren. OK, komt het niet ZO krap, zeg na 2. Karkassen en vleugels kun je ook goed even "meppen".
Ik meen dat ik had gelezen dat orgaanvlees erg rijk is en je dat langzaam moet opbouwen.
Als je het voert met pens en vleesbot en groenten dan gaat dat meestal prima. Je kunt de eerste week best 5% lever/nier/hart voeren en dan bijv. 15% pens of 5% meer spiervlees of 45% vleesbot. Ik voer standaard 45% vleesbot aan pups.
Heb dit gelijk even aangepast aan zijn nieuwe gewicht:

Hoeveelheid: 7.4% van 7.5 kilo = 555 gram per dag / 3885 gram per week
Rauw vleesbot 40% : 222gr p/dag
Groentes 10% : 56gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 111gr p/dag
Spiervlees 30% : 167gr p/dag
Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=A0CjQm|bHOJ8w


En dan hierbij het aangepaste menu. Dit is gebaseerd op mijn eerste vlees bestelling. Ik zal meer lam en geitenvlees bestellen bij mijn volgende bestelling.Maandag:
222 gr vleesbot Kippennek
56 gr groente
292 gr spiervlees Rundvlees
Extra: Sardien

Dinsdag:
222 gr vleesbot Eendenkarkas
56 gr groente
259 gr orgaanvlees 10%: Hart(eend)/nier(rund)/lever(lam)/ 10%: pens(rund)

Woensdag:
222 gr vleesbot kwartelkarkas
56 gr groente
292 gr spiervlees Kippenvlees (dij)
Extra: Ei

Donderdag:
222 gr vleesbot Kippenkarkas
56 gr groente
259 gr orgaanvlees 10%: orgaanvlees Hart(kalkoen)/nier(rund)/lever(lam)/ 10%: pens(rund)

Vrijdag:
222 gr vleesbot Parelhoenkarkas
56 gr groente
292 gr spiervlees Rundvlees

Zaterdag:
222 gr vleesbot Eendennek
56 gr groente
259 gr orgaanvlees 10%: Hart/nier(rund)/lever(kip)/ 10%: pens(rund)
Extra: Sardien

Zondag:
222 gr vleesbot Konijnkarkas
56 gr groente
292 gr spiervlees Paardensucade
Ziet er goed uit!
1) Ik ben nog steeds benieuwd hoe jullie bevroren verpakkingen portioneren. Op de orgaandagen heb ik bijvoorbeeld zo'n 40 gram hart, 40 gram nier en 40 gram lever nodig. Het lijkt me lastig dit voor elkaar te krijgen in bevroren staat met 1 kg verpakkingen.

2) Ik ga er vanuit dat veel mensen een puree van de groenten maken zodat er veel soorten groente per maaltijd de hond binnen komen?


Dankjewel voor het lezen.
2) Ik maak meestal een mix van 10 tot 15 groentes en die pureer ik rauw. Voor een pup die nog niks gewend is, is het prima om de eerste week gekookte makkelijke groenten te geven zoals courgette, andijvie, pompoen, witlof, broccoli, worteltjes (hoeft niet gelijk 10 of 15 groentes te zijn, je kunt dat langzaam opbouwen). Of je geeft 5% rauwe gepureerde groenten, ook in eerste instantie van de wat makkelijke groenten.
Door Lizzy
#3306894
Dutchness schreef:Dankje Esther!

Wat raden jullie aan om te gebruiken als beloningen om mijn puppy te trainen? Stukjes rauw vlees in mijn zak of hand vind ik niet zo'n goed idee.
Ik zou lekker stukjes vlees drogen op een droogoventje (zoals de Stockli) of in de oven! Dan weet je wat pup eet :)
#3306929
Bedankt voor je reactie. Ik waardeer je tijd enorm!

Ik heb mijn bestelling binnen, hoe in godsnaam verdelen jullie de 1kg bevroren verpakkingen? De karkassen krijg ik met veel gehak nog wel in porties, maar de paardensucade, nekken of alle orgaanvlees verpakking is geen beginnen aan.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3306936
Dutchness schreef:Bedankt voor je reactie. Ik waardeer je tijd enorm!

Ik heb mijn bestelling binnen, hoe in godsnaam verdelen jullie de 1kg bevroren verpakkingen? De karkassen krijg ik met veel gehak nog wel in porties, maar de paardensucade, nekken of alle orgaanvlees verpakking is geen beginnen aan.
Even wat laten ontdooien dan kom je er echt wel doorheen.
#3306987
Vanaf vandaag eet mijn pup BARF. Hij was door het dollen met zijn ontbijt :)

Ik ben wat filmpjes aan het kijken van Doctor Karen Becker en zij geeft in meerdere filmpjes aan dat zij adviseerd om langzaam te switchen van droogvoer naar vers.

Misschien dat dit voor een pup van 12 weken minder van belang is dan een hond die al jaren droogvoer eet, maar ik vind het toch interresant dat ik bijna altijd lees dat ineens switchen het beste is. Ben benieuwd naar jullie mening.
#3307060
Dutchness schreef:Vanaf vandaag eet mijn pup BARF. Hij was door het dollen met zijn ontbijt :)

Ik ben wat filmpjes aan het kijken van Doctor Karen Becker en zij geeft in meerdere filmpjes aan dat zij adviseerd om langzaam te switchen van droogvoer naar vers.

Misschien dat dit voor een pup van 12 weken minder van belang is dan een hond die al jaren droogvoer eet, maar ik vind het toch interresant dat ik bijna altijd lees dat ineens switchen het beste is. Ben benieuwd naar jullie mening.
Wij adopteren (oudere) honden. Die dus nog nooit in hun leven vers hebben gegeten. Maar ik heb niks anders in huis, dus dat is wat ze krijgen vanaf dag 1. Ik ben (sinds vorige week) met hond nr8 cold turkey overgestapt en net als de vorige 7 heeft hij daar geen enkel probleem mee. Ten eerste vindt hij het zo lekker dat hij telkens om meer komt vragen (doen ze ook allemaal in het begin) en ten tweede is zijn ontlasting perfect (oke, dat is niet altijd zo, maar bij deze hond wel!)
IMG_6582.JPG
IMG_6582.JPG (1.91 MiB) 5964 keer bekeken
Door Too
#3307122
Dutchness schreef:Toch even het forum doorgespit en inderdaad gelezen dat veel het (deels) ontdooien en dan terug invriezen :)

Persoonlijk vind ik het heel normaal dat er een hamer, een grote schroevendraaier en een snoeischaar in de keukenla liggen ;D,
en mijn katten weten dat gehamer in de keuken betekent dat er wat te eten is

Ik vind blokken stijf vastgevroren karkas fijn los te wrikken met een oude schroevendraaier (er zijn/waren ook bp-'ers die heel grote blokken op de grond gooiden om ze los te krijgen ::) )
Spiervlees en orgaan laat ik ook een beetje dooien tot ik er met een fors mes doorheen kan en dan hup terug de vriezer in
En of je nou voor ki est om bij binnenkomst alles te portioneren of op het moment dat je bv eendenrug wilt voeren een pak ruggen verdeelt...net wat voor jou het fijnste werkt
Je krijgt er vanzelf handigheid in
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door