Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door judith vd
#3305745
Het duurt nog ff'tjes, maar eind van deze maand wordt Diza tante en komt er een pikzwart wettertje bij ons. We noemen haar Emy.

Voor de zekerheid toch maar even een menu op bp zetten (tis toch weer lang geleden toen ik het menu voor Diza maakte).
Ik hou dezelfde % aan die ik ook voor Diza gebruik:
40% vleesbot
30% spiervlees
20% orgaan
10% groente

Gelijk al mijn 1ste vraag aan jullie: ik denk dat Emy rond de 5 kilo weegt als ze komt (ze is dan 8 weken, Diza weegt 27 kilo) en ik wil haar 6% van haar gewicht voeren.
Is 6% oké in principe? 1st wilde ik 7% nemen, maar dat is misschien net iets te veel.

Ik heb nu kipkk en eendkk voor haar. De parelhoenboutjes wil ik haar nog niet geven (te klein) en de hazenbouten zijn nog te hard. Ik haal nog konijnkk. Wat kippennekken heb ik ook liggen, maar ik geef liever karkas (dat is minder hap-slik-weg) als ze zo jong is.

Met bovengenoemde percentages kom je op de volgende gewichten per week:
840 gram vleesbot (7 dagen 120 gram)
630 gram spiervlees (4 dagen 160 gram)
420 gram orgaan (3 dagen 180 gram)
210 gram groente (5 dagen 40 gram)

Diza krijgt nu:
7x per week vleesbot
4x per week spiervlees (incl 1x zalm)
3x per week orgaan (50% pens, 50% hart/nier/lever)
5x per week groente
2x per week een ei

Dit wil ik ook voor Emy aanhouden, haar wil ik alleen 1x extra een sardientje geven (als ze dit lust, Diza kotst ze uit :puke: ).

Vraag nr 2: hoe ga ik dit verpakken? Als het goed is zullen bovenstaande gewichten wekelijks veranderen.

Vraag nr 3: is het goed dat ik 3x per dag te eten geef? Ik zal regelmatig zeker dagelijks met haar trainen en gebruik hierbij beloningen.

Vraag nr 4: Emy krijgt dan haar orgaan verdeeld over 3 dagen in de week. Mag dat?

Bedankt voor jullie meedenken alvast!
DSC00898.JPG
DSC00898.JPG (5.6 MiB) 5082 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3305755
Jaaaaa weer een Wetter erbij!! Leuk!!!
Waar komt ze vandaan? *Aagje* :biggrin2:

Atz is begonnen met kwartel/kwartelkarkas. Heel erg zacht bot, en hij vond het heerlijk. Atz begon met 4x 150 gram per dag, dat werd al snel 4x 200 gram, later 3x 300 gram, dan 2x 400 gram, en nu met 15 maanden eet hij alweer een tijdje 1x 700 gram.

Wat ik wil zeggen is dat het gewicht van de maaltijden per dag niet zo veel verschilde steeds. Hoe groter hij werd, hoe meer hij nodig had, maar dan ging het percentage ook weer omlaag, en het aantal keer voeren, waardoor het gewicht zo rond de 800 gram bleef. Ik heb dit niet elke week aan hoeven passen, en op het oog gevoerd. Hier beviel dat prima :)
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3305763
Ik deed het ook met Harry zoals Kim dat deed. En ik zorgde dat ik wat KVV in huis had, als ik dan zag dat hij niet genoeg kreeg (vaak als ik toch bijna opnieuw ging portioneren) gaf ik een paar dagen wat extra KVV erbij.

Ik ben ook begonnen met kwartelkarkasjes. Die zijn mooi qua grootte voor een pup en lekker zacht.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3305771
Too schreef:Geheel off topic...wat LEUK!!
Ja he!!
Kim_S schreef:Jaaaaa weer een Wetter erbij!! Leuk!!!
Waar komt ze vandaan? *Aagje* :biggrin2:

Atz is begonnen met kwartel/kwartelkarkas. Heel erg zacht bot, en hij vond het heerlijk. Atz begon met 4x 150 gram per dag, dat werd al snel 4x 200 gram, later 3x 300 gram, dan 2x 400 gram, en nu met 15 maanden eet hij alweer een tijdje 1x 700 gram.

Wat ik wil zeggen is dat het gewicht van de maaltijden per dag niet zo veel verschilde steeds. Hoe groter hij werd, hoe meer hij nodig had, maar dan ging het percentage ook weer omlaag, en het aantal keer voeren, waardoor het gewicht zo rond de 800 gram bleef. Ik heb dit niet elke week aan hoeven passen, en op het oog gevoerd. Hier beviel dat prima :)
Ze komt van 'fan de gauster hoppen'. En idd, hoe meer wetters, hoe meer vreugd (hopelijk denkt Diza er ook zo over).
Hoe zwaar woog Atz toen jij hem kreeg? Ik ga Emy 350 gram voeren, maar jij gaf hem 600 gram.

Nou is het me toch niet duidelijk hoe jij portioneerde. Hoeveel gram verpakte jij?
constance.blokzijl schreef:Ik deed het ook met Harry zoals Kim dat deed. En ik zorgde dat ik wat KVV in huis had, als ik dan zag dat hij niet genoeg kreeg (vaak als ik toch bijna opnieuw ging portioneren) gaf ik een paar dagen wat extra KVV erbij.

Ik ben ook begonnen met kwartelkarkasjes. Die zijn mooi qua grootte voor een pup en lekker zacht.
Too schreef:Geheel off topic...wat LEUK!!
Dat ga ik ook maar doen. Wel zo handig!
Door Lizzy
#3305773
judith vd schreef:Het duurt nog ff'tjes, maar eind van deze maand wordt Diza tante en komt er een pikzwart wettertje bij ons. We noemen haar Emy.

Voor de zekerheid toch maar even een menu op bp zetten (tis toch weer lang geleden toen ik het menu voor Diza maakte).
Ik hou dezelfde % aan die ik ook voor Diza gebruik:
40% vleesbot
30% spiervlees
20% orgaan
10% groente

Gelijk al mijn 1ste vraag aan jullie: ik denk dat Emy rond de 5 kilo weegt als ze komt (ze is dan 8 weken, Diza weegt 27 kilo) en ik wil haar 6% van haar gewicht voeren.
Is 6% oké in principe? 1st wilde ik 7% nemen, maar dat is misschien net iets te veel.
Wat ontzettend leuk! Van harte gefeliciteerd!

Ik zou even met 6% beginnen en kijken hoe het gaat. Als ze te dun wordt, ga je gewoon over naar 7%. Het hangt erg af van pup individueel en het ras of ze 5, 6, 7 of 10% nodig hebben. Was ze een Dalmaat geweest had ik gezegd 7%. Maar een Wetter..., ik zou met 6% beginnen.
Ik heb nu kipkk en eendkk voor haar. De parelhoenboutjes wil ik haar nog niet geven (te klein) en de hazenbouten zijn nog te hard. Ik haal nog konijnkk. Wat kippennekken heb ik ook liggen, maar ik geef liever karkas (dat is minder hap-slik-weg) als ze zo jong is.
Ja, mijn voorkeur gaat ook uit naar karkas. Boutjes kun je wel geven hoor, maar dan zou ik ze pletten met een (vlees)hamer.
Met bovengenoemde percentages kom je op de volgende gewichten per week:
840 gram vleesbot (7 dagen 120 gram)
630 gram spiervlees (4 dagen 160 gram)
420 gram orgaan (3 dagen 180 gram)
210 gram groente (5 dagen 40 gram)

Diza krijgt nu:
7x per week vleesbot
4x per week spiervlees (incl 1x zalm)
3x per week orgaan (50% pens, 50% hart/nier/lever)
5x per week groente
2x per week een ei
Lijkt me helemaal goed.
Dit wil ik ook voor Emy aanhouden, haar wil ik alleen 1x extra een sardientje geven (als ze dit lust, Diza kotst ze uit :puke: ).
Ik zou de sardien in kleine stukjes knippen en verdelen over de drie of vier maaltijden die ze op die dag krijgt. Minder kans op misselijkheid.
Vraag nr 2: hoe ga ik dit verpakken? Als het goed is zullen bovenstaande gewichten wekelijks veranderen.
Je krijgt alles vers binnen, niet per kg ingevoren? Je hebt gelukkig twee honden dus ik zou het een beetje proberen uit te mikken dat je andere hond er van mee eet en je sommige dingen ook gewoon twee dagen achter elkaar geeft (omdat dit makkelijker is qua verpakken en portioneren). En dan 's morgens alles in 1 grote bak knikkeren en daar 3 of 4 keer per dag wat uitgraaien voor een maaltijd.
Vraag nr 3: is het goed dat ik 3x per dag te eten geef? Ik zal regelmatig zeker dagelijks met haar trainen en gebruik hierbij beloningen.
Met 8 weken kun je al wel naar 3 maaltijden.
Vraag nr 4: Emy krijgt dan haar orgaan verdeeld over 3 dagen in de week. Mag dat?
Ja hoor, dat werkt prima! Hier zijn er op die manier vier groot geworden.
Bedankt voor jullie meedenken alvast!

DSC00898.JPG
Wat een scheetje :smitten:
Door BlissSpirit
#3305786
Wist het stiekem al, maarrrrrr het blijft super, een klein schaapje erbij als dinnetje
Ben zo benieuwd naar haar, over een paar weekjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3305906
BlissSpirit schreef:Wist het stiekem al, maarrrrrr het blijft super, een klein schaapje erbij als dinnetje Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ben zo benieuwd naar haar, over een paar weekjes Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Jij mag als 1ste komen knuffelen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door