Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Alex77
#3302492
Hallo allemaal,

Over een kleine maand verwelkomen wij onze nieuwe Vizsla pup (teef). We zouden haar heel graag alleen maar BARF willen geven. Helaas hebben we niemand in onze omgeving die deze sprong heeft durven wagen. Dus vandaar dat we hier zijn beland om jullie te bestoken met onze ideeën. De pup wordt afgespeend op KVV.

Het exacte gewicht van de pup weten we nog niet maar ik ga ervan uit dat het wellicht rond de 4 kilo zal liggen. Ik denk dat 7% van het lichaamsgewicht voor een vizsla pup voldoende zal zijn. Dit zou dus betekenen dat ze 280gr p dag gevoerd krijgt.

Gebruikte percentages:
Vleesbot 45%
Orgaanvlees 15%
Pens 5%
Spiervlees 25%
Groente 10%

Zouden jullie me kunnen vertellen of het onderstaand menu (afbeelding) voldoende variatie bevat en compleet is? Schroom niet om kritiek of commentaar te geven want we willen graag een zo gezond en natuurlijk mogelijke start voor onze pup!
Schermafbeelding 2017-06-07 om 20.39.51.png
Schermafbeelding 2017-06-07 om 20.39.51.png (52.75 KiB) 4682 keer bekeken
Ook nog een aantal aanvullende vraagjes:
- Wat voeren jullie als je een aantal dagen op reis gaat met de pup?
- Als we een trainingsdag hebben ( twee keer per week ) ontvang ze 'veel' voertjes, hoe korten jullie dat op het menu zodat ze niet te dik wordt?
- Hoe vaak moet ik een nieuw menu maken? Kan ik dit 7 dagen menu een maand lang aanhouden?

Mijn dank is bij voorbaat groot voor de beantwoording van de vragen!!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3302499
Welkom!
Had je de beginnersinformatie al gevonden ? viewtopic.php?f=33&t=128897
Alex77 schreef: Gebruikte percentages:
Vleesbot 45%
Orgaanvlees 15%
Pens 5%
Spiervlees 25%
Groente 10%
Ik zou orgaanvlees en pens beide aanpassen naar 10%

7% is misschien wat veel voor een Viszla pup. Ik zou even afwachten hoeveel gram kvv hij krijgt als hij bij de fokker vandaan komt en deze hoeveelheid nemen.
Alex77 schreef: Ook nog een aantal aanvullende vraagjes:
- Wat voeren jullie als je een aantal dagen op reis gaat met de pup?
- Als we een trainingsdag hebben ( twee keer per week ) ontvang ze 'veel' voertjes, hoe korten jullie dat op het menu zodat ze niet te dik wordt?
- Hoe vaak moet ik een nieuw menu maken? Kan ik dit 7 dagen menu een maand lang aanhouden?
Voor op reis vind ik kvv makkelijker om mee te nemen. Ik heb een elektrische koelbox gekocht. Hierin hield ik het zeker een dag of 3-4 koel genoeg in een hotelkamer. In huisjes heb je meestal wel een vriezer.
Eerlijk gezegd heb ik die beloningsvoertjes nooit echt ingehouden. Juist omdat je met een pup de gehele week wel traint kun je het dagtotaal simpelweg aanpassen. Hou er rekening mee dat de hoeveelheden in het begin nog vaak zullen wisselen omdat je pup nou eenmaal groeit :) Daarnaast kan in de praktijk blijken dat bijvoorbeeld 45%vleesbot te veel of weinig is waardoor je dit zult moeten aanpassen. Maar als je eenmaal een volwassen hond hebt dan kun je lang door met hetzelfde menu hoor. De verhoudingen zijn bij mijn hond al jaren hetzelfde. Ik wissel alleen de diersoorten regelmatig af.

En dan over je menu:
Aangezien je met Excel in de weer bent gegaan en je de organen nog even moet aanpassen heb ik niet naar de hoeveelheden gekeken. Staar je sowieso niet blind op exact zoveel gram voeren.
- Ik mis nier in je menu. Handigst is om de 10% orgaan gelijk te verdelen over hart, lever en nier.
- haaskarkas en kalkoennek zijn ongeschikt voor een beginnende barfer. Had je het bottendocument al gevonden viewtopic.php?f=33&t=132995
- Met zowel kip als vleesbot, orgaan en als spiervlees vind ik het aandeel kip wat groot. Ik zou het kip spiervlees en orgaan vervangen voor 1 van de andere soorten die je al hebt
- het valt me op dat je van 3 verschillende dieren pens wil voeren. Je kunt echt prima met 1 of 2 diersoorten beginnen. Als die op is neem je gewoon een andere. Hetzelfde geldt voor je andere orgaan.

Succes!
Door Too
#3302505
Hi Alex welkom op BP
Je hebt al een hele hoop lees- en puzzelwerk gedaan dat is duidelijk!

Als jullie pup nog geen barf gewend is zou ik kalkoen nekken en haaskarkas nog even achterwege laten dat is behoorlijk hard, kwartel, parelhoen en konijn zijn prima alternatieven.
ik mis bij je orgaan nog nier; hart lever en nier zijn echt essentieel in je menu en die mag je gewoon in gelijke delen voeren.
En als je dan ook nog wat vis en eitjes geeft ben je al een heel eind. Je kunt bv kiezen om 1 of 2x per week een sardien oid geven

Om de groei een beetje bij te benen zou ik niet gelijk 15kilo portioneren en mochten de porties te klein zijn dan verdeel je een extra dagportie over enkele dagen om eea aan te vullen, je kunt ook kiezen voor een rolletje kvv achter de hand .

Als je echt heelveel veel beloont zou je dat kunnen verrekenen met de maaltijd of een deel van de maaltijd als beloningkjes geven ( al dan niet gedroogd)
Door Alex77
#3302516
Bedankt voor jullie feedback!!

Ik heb de percentages aangepast naar:
Vleesbot 45%
Orgaanvlees 10%
Pens 10%
Spiervlees 25%
Groente 15%
Maar ik zal het aantal grammen voorlopig achterwege laten, omdat dit toch speculatie blijft.

Het menu ziet er nu als volgt uit:
Maandag:
Kippennek
Runderhart
Geitenpens
Lam
Groente
Extra: Kwark

Dinsdag:
Konijnkarkas
Hertennier
Lamspens
Rund
Groente

Woensdag:
Kipkarkas
Lamslever
geitenpens
Haas
Groente
Extra: sardien

Donderdag:
Eendennek
Runderlever
Lamspens
Kalkoen
Groente

Vrijdag:
Kippennek
Lamshart
Geitenpens
Schaap
Groente

Zaterdag:
Eendenvleugel
Runderhart
Lamspens
Konijn
Groente
Extra: rauw ei

Zondag:
Parelhoenkarkas
Kalfsnier
Geitenpens
Rund
Groente

Na hoeveel tijde moet ik een nieuw menu opstellen? Om de vier weken?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3302520
We waren tegelijk aan het typen, dus ik reageer even op je eerste post. Srr als er dingen zijn die ik zeg die je al aangepast hebt... ;)

Ik sluit me aan bij wat de anderen gezegd hebben over het orgaandeel. 10% pens mag echt wel hoor.
Nu heb je alleszinds veeel te veel hart. Dus nog zeker nier erbij en dan het geheel naar 10% halen.

Verder merk ik dat je afwisseling belangrijk vind, maar je wisselt in orgaan met dezelfde diersoorten als bij je spier en er zijn ook kog overlappen met je vleesbot. Dat is het jezelf vrij lastig maken om niet echt veel meer variatie te voeren.
Het is handiger om te proberen zoveel mogelijk diersoorten in spier te voeren waarvan je geen bot voert en omgekeerd. Het heeft in die zin ook geen zin eendennekken en eendenvleugels te voeren. Kies eentje en bestel de volgende keer evt wat anders. Of voer eendennekken en kippenkarkas en parelhoenvleugels vb.
Kip is vb heel logisch om bot van te voeren maar kwalitatief goed spiervlees daarvan vinden is een stuk lastiger. Of je moet filet kopen, maar das niet de bedoeling, die zijn voor de mensen. Dit geldt voor de meeste vogels behalve wild en kalkoen.
Andersom is het duidelijk dat je van rund, hert of paard geen bot kan voeren en dus enkel spier of orgaan.

Staar je de eerste weken niet blind op je afwisseling in botsoorten. Je moet nu eenmaal met de zachtere starten. Maar erna zou ik wel wat variatie zoeken en dan dus vooral diersoorten voeren waarvan je geen spier voert. Spiervlees is het moeilijkste onderdeel om goede kwaliteit van te vinden dus kijk wat je daar van goede kwaliteit kan vinden en voer andere botsoorten.
Beter maar 2 soorten spier die goed zijn ( en dan ook minstens 2 soorten bot) dan 5 verschillende waarvan er 3 slechte kwaliteit zijn.

Qua hoeveelheid zou ik ook de hoeveelheid kvv die ze krijgt aanhouden om te starten.
En wat kvv in huis om in het begin wat bij te kunnen voegen als haar porties te klein blijken, is ook handig.
Ik geloof dat de meeste mensen met een pup in het begin wekelijks de hoeveelheden herbekijken. Kijken hoe zwaar ze is en voelen of ze evt wat te dik of te dun wordt dus of het percentage tov haar gewicht wat omhoog of omlaag moet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3302521
Reactie op je tweede post:

Ik zou de twee leverdagen niet na elkaar plaatsen maar spreiden. Tenzij je ze dan als 1 portie wil invriezen en dus minder moet portioneren. En ook geen lever met vis combineren. Dat zijn 2 erg laxerende zaken.

Persoonlijk zou ik nog eens kip vervangen door konijnkarkas. Omdat dat erg leuk bot is. Maar noodzakelijk is het niet.
Door Lizzy
#3302549
Alex77 schreef:Bedankt voor jullie feedback!!

Ik heb de percentages aangepast naar:
Vleesbot 45%
Orgaanvlees 10%
Pens 10%
Spiervlees 25%
Groente 15%
Maar ik zal het aantal grammen voorlopig achterwege laten, omdat dit toch speculatie blijft.

Het menu ziet er nu als volgt uit:
Maandag:
Kippennek
Runderhart
Geitenpens
Lam
Groente
Extra: Kwark

Dinsdag:
Konijnkarkas
Hertennier
Lamspens
Rund
Groente

Woensdag:
Kipkarkas
Lamslever
geitenpens
Haas
Groente
Extra: sardien

Donderdag:
Eendennek
Runderlever
Lamspens
Kalkoen
Groente

Vrijdag:
Kippennek
Lamshart
Geitenpens
Schaap
Groente

Zaterdag:
Eendenvleugel
Runderhart
Lamspens
Konijn
Groente
Extra: rauw ei

Zondag:
Parelhoenkarkas
Kalfsnier
Geitenpens
Rund
Groente

Na hoeveel tijde moet ik een nieuw menu opstellen? Om de vier weken?
Ik zou twee keer per week een klein vet visje geven (sardien of horsmakreel of panharing). Vette vis is erg gezond voor een opgroeiende pup. Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn pups die voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgen ook intelligenter :biggrin2:

Je "moet" je pup iedere week wegen en de hoeveelheid voeding aanpassen. Als je pup een maand of 5 is (om-de-na-bij) stabiliseert waarschijnlijk de toename in hoeveelheid voeding. Het is wel belangrijk dat je op het oog voert. Dus wordt ze te dun : meer voer. Wordt ze te dik: minder. Dat lijkt heel eenvoudig maar niet iedereen heeft even veel talent om te zien of een hond dik of dun is. Bij twijfel kun je altijd je fokker vragen. Of foto's hier plaatsen.

Maar goed, als je eenmaal een menu hebt dat goed bij jouw hondje past en ze doet het er op alle fronten goed op: dan kun je dit menu houden zoals het is. En kun je dan een keer fazantkarkas scoren, ruil je dat gewoon om voor een ander vleesbot op je menu. En als je een keer ganzenspiervlees kunt scoren, ruil je dat gewoon om met zeg kalkoen. Enzovoorts.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door