Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3300956
Omdat Rana al een tijdje loopt te rommelen met haar ontlasting, erg hard en ze is nu weer verstopt en word vanmiddag bij de da onder een roesje leeggemasseert, zal daar verder over schrijven in het topic in de medische hoek, moet er echt iets anders met het eten. Ze kreeg tot nu kvv maar omdat dit al niet goed ging met veel groente en extra orgaan erbij moet het nu echt anders. Vrijdag zijn we bv vergeten extra groente te geven en nu is het dus weer pet en dat risico wil ik niet meer lopen we gaan dus weer zelf samenstellen.

Op basis van haar oude menu, we hebben tot een paar jaar geleden altijd zelf samengesteld, en de rekenhulp kom ik op onderstaande uit:

Vleesbot 175 (39%) was 225
Spiervlees 150 (34%) was 125
Orgaan 125 (27%) was 100

Totaal komt dat op ik dacht 1,8% van haar gewicht uit.

Ze weegt 26 kg en om te beginnen wil ik 50 gr minder vleesbot gaan voeren en dat compenseren met meer orgaan en spiervlees. Ze zal ook alleen de zachte vleesbotten gaan krijgen en wanneer niet goed bevleesd krijgt ze extra spiervlees en/of pens erbij.

Groentes heb ik niet meegenomen in de percentages maar gaat ze wel dagelijks krijgen en dan grotendeels alleen de bovengronds groeiende groenten tot het weer goed gaat.

Is dit wat om haar darmwerking weer terug op peil te krijgen?

Misschien ook goed om te weten ze krijgt nu als toevoeging bij haar eten MSM en Glucosamine, visolie van Doils en ik moet weer probiotica gaan bestellen maar die kreeg ze er ook nog bij.
Door El_Kato
#3300967
Net besteld:


Eendenhartjes - Coeurs de canard 1000 gram
Eendennekken - Cous de canard 1000 gram
Eendenvleugels - Ailes de canard 1000 gram
Geitenpens, per 1000 gram
Kippennekken - Cous de poulet 1000 gram
Konijnenlevertjes - Foies de lapin
Lamshart - Coeur de mouton
Lamslever - Foie de mouton
Paardensucade - Sucade de cheval
Parelhoenkarkas (per kg)
Rundernier - Rognons de boeuf
Runderpens, gemalen 1000 gram
Rundvlees, 97/3, per 1000 gram
Schapenpens gemalen, 1000 gram
Zalmkarkas met vlees - Corps de saumon
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3300979
Harry krijgt ook 40% bot, geef ik meer dan wordt het echt krijtpoep. Ik heb ook daarvoor spier en orgaan/pens iets hoger.
Het hardste wat hij krijgt is haas. En dat geef ik altijd met pens. Dan gaat dat ook prima.

Verder krijgt hij aan bot; konijn, kip, parelhoen, fazant, jonge gans (is hij niet zo heel dol op ) en zalm. Die soorten wissel ik vaak wat af.
Hij krijgt ook nog de reeribben van Floris en die mix ik (op advies van Hilje) met de kip die ik bij SW bestel.
En dit gaat dan prima!

Ik zou het gewoon proberen en kijken of dit werkt voor haar, evt kun zou je nog iets lager in bot kunnen.
Door Lizzy
#3300996
El_Kato schreef:Omdat Rana al een tijdje loopt te rommelen met haar ontlasting, erg hard en ze is nu weer verstopt en word vanmiddag bij de da onder een roesje leeggemasseert, zal daar verder over schrijven in het topic in de medische hoek, moet er echt iets anders met het eten. Ze kreeg tot nu kvv maar omdat dit al niet goed ging met veel groente en extra orgaan erbij moet het nu echt anders. Vrijdag zijn we bv vergeten extra groente te geven en nu is het dus weer pet en dat risico wil ik niet meer lopen we gaan dus weer zelf samenstellen.

Op basis van haar oude menu, we hebben tot een paar jaar geleden altijd zelf samengesteld, en de rekenhulp kom ik op onderstaande uit:

Vleesbot 175 (39%) was 225
Spiervlees 150 (34%) was 125
Orgaan 125 (27%) was 100

Totaal komt dat op ik dacht 1,8% van haar gewicht uit.

Ze weegt 26 kg en om te beginnen wil ik 50 gr minder vleesbot gaan voeren en dat compenseren met meer orgaan en spiervlees. Ze zal ook alleen de zachte vleesbotten gaan krijgen en wanneer niet goed bevleesd krijgt ze extra spiervlees en/of pens erbij.

Groentes heb ik niet meegenomen in de percentages maar gaat ze wel dagelijks krijgen en dan grotendeels alleen de bovengronds groeiende groenten tot het weer goed gaat.

Is dit wat om haar darmwerking weer terug op peil te krijgen?

Misschien ook goed om te weten ze krijgt nu als toevoeging bij haar eten MSM en Glucosamine, visolie van Doils en ik moet weer probiotica gaan bestellen maar die kreeg ze er ook nog bij.
Ik denk dat het prima is om zo te beginnen en te kijken hoe het gaat. Ik zou de groenten toch wel op een percentage van 10% willen hebben in jouw geval en dat is wel een nadeel met het niet mee berekenen in je menu, je hebt dan toch geen flets idee hoeveel je geeft. Boven de grond groenten is een prima plan!

Als 39% vleesbot teveel is kun je altijd nog zakken naar 30%. En in de plaats daarvan spiervlees en pens geven.
Door El_Kato
#3301035
Ik wilde beginnen met de nekken als vleesbot omdat dat goed verteerbaar is en dan langzaam aan naar de parelhoenkk en heb nog kipruggen en konijnbout dacht ik liggen. Ik denk dat ik opnieuw ga rekenen en dan start met 30% vleesbot en als dat goed gaat het opvoer naar de 40% zoiets. Ben echt wel geschrokken dat het weer vast zat en wil dit echt niet meer :-\ Liever eerst te zacht en dat bijstellen als dat 39% teveel blijkt te zijn en we weer een probleem hebben! Bij het opnieuw rekenen zal ik de groente ook in de percentages meenemen dat heb ik eigenlijk nooit eerder gedaan deed altijd gewoon een paar lepels mix bij allemaal erbij maar het is wel eens goed het te berekenen. Dan kan ik het ev in ijsklontbakjes invriezen en het zo makkelijk verdelen.

Het valt ons beide nu ook op dat ook Manu en Mexi ook regelmatig harde poep hebben wat ons eerst nooit zo opgevallen is ja van bepaalde soorten maar nu is het niet meer naar een bepaalde soort terug te leiden. Manu en Mex gaan we beide (hoogwaardig) spiervlees en orgaan bij de mix bijvoeren zij gaan niet over op barf Mexi kan het niet goed kauwen en Manu is tegenwoordig zo op eten dat ik bang ben dat hij gaat schrokken maar zo hebben we nog iets van controle.

Voor het orgaan twijfel ik nog of ik mixpakketjes van hart, lever, nier en pens ga maken of 1 soort orgaan met pens omdat het alledrie geen enorme orgaan eters zijn. Hmmm lever en nier niet te veel dat wist ik niet hoewel ik het nooit heel veel gevoerd heb omdat dat het slechts gegeten word. Ik ga er even op broeden :)
Door El_Kato
#3301043
Nieuwe berekening:

30% vleesbot 135 gr
33% spiervlees 150 gr
27% orgaan 120 gr
10% groente 45 gr

Orgaan ga ik per soort met pens verdelen half om half. Van de lever en nier heb ik beide een kilo en ik heb 2 kilo hart (lam en eend) en zal dat over alle 3 verdelen. Krijgen ze dan teveel lever en nier? Voegen maagjes ook nog iets toe aan het menu? Las daar in de handleiding zo niets over terug.

Is het wat als ik Manu en Mexi beide 100gr orgaan of spiervlees per dag ga geven? Om het verdelen daarvan wat makkelijker te maken denk ik dat dit de ene dag spiervlees dan orgaan en dan pens gaat worden. Het orgaan kan ik dan wat fijner snijden en door de kvv roeren.

Heb even zitten puzzelen en ga vrijdag 29 porties met 30% vleesbot maken. Als dat goed gaat dan schroef ik het percentage daarna omhoog en ga ik naast de eend en kipnek ook de parelhoen en konijnbout geven.

In de 29 porties gaat aan vleesbot:
1 kg kipnek
1 kg eennek
2 kg kipruggetjes
Deze ga ik om de dag geven.

Spiervlees:
Rundvlees
Paardvlees

Orgaan:
Schaappens - in totaal 1750 gr pens de helft van de totale hoeveelheid orgaan
Geitpens
Lamlever - 500 gr
Eendhart - 750 gr
rundnier - 500 gr

Oooh en groentemix heb ik toevallig deze week gemaakt van slamix, 3 handjes spinazie, 1 komkommer, 1 aubergine, 1 flespompoen. In de volgende portie gaan dan weer andere groentes met pompoen als basis.
Door enya13
#3301049
de honden die kvv gevoerd krijgen zou ik zeker geen 100 gram orgaan erbij geven. dat zit al genoeg in de kvv.
anders trek je de verhoudingen scheef in de kvv. en orgaan laxeert ook flink. pens ook trouwens. kvv is in principe compleet voer. aan die verhoudingen moet je niet teveel gaan knoeien.
een beetje extra spiervlees en wat groenten kan wel.
Door Lizzy
#3301064
El_Kato schreef:Nieuwe berekening:

30% vleesbot 135 gr
33% spiervlees 150 gr
27% orgaan 120 gr
10% groente 45 gr

Orgaan ga ik per soort met pens verdelen half om half. Van de lever en nier heb ik beide een kilo en ik heb 2 kilo hart (lam en eend) en zal dat over alle 3 verdelen. Krijgen ze dan teveel lever en nier? Voegen maagjes ook nog iets toe aan het menu? Las daar in de handleiding zo niets over terug.
13,5% orgaan als lever, hart en nier. Dus dat gedeeld door 3 = 4,5%. Dat kan wel. Ik vind het wel het max.
Is het wat als ik Manu en Mexi beide 100gr orgaan of spiervlees per dag ga geven? Om het verdelen daarvan wat makkelijker te maken denk ik dat dit de ene dag spiervlees dan orgaan en dan pens gaat worden. Het orgaan kan ik dan wat fijner snijden en door de kvv roeren.

Heb even zitten puzzelen en ga vrijdag 29 porties met 30% vleesbot maken. Als dat goed gaat dan schroef ik het percentage daarna omhoog en ga ik naast de eend en kipnek ook de parelhoen en konijnbout geven.

In de 29 porties gaat aan vleesbot:
1 kg kipnek
1 kg eennek
2 kg kipruggetjes
Deze ga ik om de dag geven.

Spiervlees:
Rundvlees
Paardvlees

Orgaan:
Schaappens - in totaal 1750 gr pens de helft van de totale hoeveelheid orgaan
Geitpens
Lamlever - 500 gr
Eendhart - 750 gr
rundnier - 500 gr

Oooh en groentemix heb ik toevallig deze week gemaakt van slamix, 3 handjes spinazie, 1 komkommer, 1 aubergine, 1 flespompoen. In de volgende portie gaan dan weer andere groentes met pompoen als basis.
Hoe je het verdeeld maakt niet zoveel uit. Tenminste, niet voor je andere twee honden. Ik zou bij Rana wel elke dag wat vleesbot, spiervlees, orgaan en groenten geven.
Door El_Kato
#3301066
Hoe je het verdeeld maakt niet zoveel uit. Tenminste, niet voor je andere twee honden. Ik zou bij Rana wel elke dag wat vleesbot, spiervlees, orgaan en groenten geven.
Rana gaat zeker de aankomende periode bot, spiervlees, orgaan en groente krijgen elke dag. Pas als het echt goed gaat misschien dat ik dan ga kijken of ik de ene dag spiervlees en de andere dag orgaan ga geven maar het moet echt eerst lange tijd weer helemaal goed gaan! Bij het orgaan zal ik meer hart dan lever en nier pakken!

Voor Manu en Mexi dan wel of geen orgaan bijgeven? Ik zag net wel dat ik gisteren daar niet zo goed over nagedacht heb want Manu weegt bijna 2x zoveel als Mexi en ze dan allebei 100 gr. geven is een beetje gek ::) We hebben nu nog best wat rollen liggen maar als die op zijn ga ik eens kijken volgens mij kan je bij Dogmeat ook gemalen bot krijgen dat ik dat voor hun bestel en dat zelf aanvul met orgaan en spiervlees. Barf maar dan zonder al te veel kauwwerk :) . Scheelt weer iets met portioneren ook hoef ik voor hun niet te hakken...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3301067
Persoonlijk zou ik om te beginnen dagelijks compleet voeren. Bij honden die geen ontlastingsproblemen hebben is om de dag prima, maar bij rana zou ik dagelijks orgaan willen voeren.
Ga je trouwens je beide honden hetzelfde menu geven? Want het is net het mooie aan barf dat je heel eenvoudig voor biede honden percentages kan voeren die bij hen passen. Je moet enkel 2x rekenen maar.voor de rest kost het geen extra moeite.

Ik zou zelf proberen te zorgen dat lever en nier maar elk 1/4e van die 13,5% zijn. Dan zijn die elk ongeveer 3,5% en dat is meer zoals een normaal menu.
De vraag is dan wat je aan extra orgaan kan vinden. Hart kan je iets meer voeren zoals je nu voorstelt maar dubbel zoveel hart als de rest is misschien wat te veel van het goede. Maagjes zou ik niet doen, das meer spier dan orgaan en werkt ook zeker niet laxerend. Long zit niet veel voedingswaarde in maar het voegt altijd wel iets toe en ik denk dat het ook iets laxeert. Hersenen zou prachtig zijn en hier vonden 2 van de 3 katten het meteen heerlijk, de andere vond het walgelijk. Maar het is ook meestal vreselijk duur... tong en testikels worden soms ook gevoerd, ik weet niet of dat wat toevoegt...
Je zou ook een mengeling kunnen maken van extra organen, of elke bestelling wat anders kopen.
Maar zoals Lizzy aangaf kan het zoals het er nu staat ook nog net. Er is natuurlijk niets dat zo laxeert als lever.
Door El_Kato
#3301088
Persoonlijk zou ik om te beginnen dagelijks compleet voeren. Bij honden die geen ontlastingsproblemen hebben is om de dag prima, maar bij rana zou ik dagelijks orgaan willen voeren.
Dat is precies hoe ik het wil doen :)
Ga je trouwens je beide honden hetzelfde menu geven? Want het is net het mooie aan barf dat je heel eenvoudig voor biede honden percentages kan voeren die bij hen passen. Je moet enkel 2x rekenen maar.voor de rest kost het geen extra moeite.
We hebben er 3 :) Voor Rana ga ik nu weer zelf samenstellen en als de rollen kvv die we nu nog hebben op zijn ga ik voor Manu en Mexi ook zelf samenstellen maar dan met gemalen botmix. Zag dat Dogmeat botmixen heeft van eend, kalkoen en kip. Dat zijn wel mixen van kale botten dus daar ga ik tegen die tijd even voor zitten om een goede berekening te maken en dat zal ik dan weer plaatsen. Rana is nog jong (6,5) en kan prima en rustig kauwen dus die gaat aan de realdeal :)

Thx voor de tips ik ga er mee aan de slag en zal voor een volgende bestelling eens kijken wat er nog meer aan orgaan te krijgen is :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door