Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Nevalyn
#3298625
Hoi allemaal,

Ik voer nu sinds 2 maanden met alle tevredenheid KVV aan mijn honden, ik koos hierbij bewust voor een KVV met een premix er in omdat ik altijd zo bang ben dat ze anders toch tekorten oplopen met de voedingsstoffen. Daarnaast krijgen ze sinds 1 maand ook elke week 1 keer BARF. Nu heb ik laatst toch weer gesproken met een goede kennis van mij op de hondenschool, en lang verhaal kort heeft ze me overgehaald om volledig over te gaan op BARF ::) Maar goed, ik vind dat dus best eng qua voedingsstoffen en tekorten enzo... Ik heb een menu opgesteld waarmee ik zou willen beginnen, zouden jullie misschien even mee willen kijken of dat zo een compleet menu vormt? :)

Mijn honden eten trouwens helemaal geen losse organen, zelfs niet als ik deze voor ze bak. Ik geef daarom een gemalen organenmix die bestaat uit 25% kippenmaag, 25% konijnennier, 25% runderhart en 25% eendenlever. Deze organenmix meng ik dat samen met gemalen pens en dan eten ze het wel. Ik las alleen ergens dat je beter lappen pens kan voeren ipv gemalen pens? Is het echt heel erg dat de pens gemalen wordt gegeven? Anders eten mijn honden de orgaanmix niet als ik het daar niet mee meng...

Dit is het menu wat ik had gemaakt :

Maandag
- 110 gram kippenrug
- 60 gram zalm
- 25 gram orgaanmix
- 25 gram gemalen lamspens
- 25 gram groenten

Dinsdag
- 110 gram parelhoenkarkas
- 60 gram rundvlees
- 25 gram orgaanmix
- 25 gram gemalen lamspens
- 25 gram groenten
+ eitje

Woensdag
- 110 gram konijnendelen
- 60 gram lamsvlees
- 25 gram orgaanmix
- 25 gram gemalen lamspens
- 25 gram groenten

Donderdag
- 110 gram eendennekken
- 60 gram zalm
- 25 gram orgaanmix
- 25 gram gemalen lamspens
- 25 gram groenten

Vrijdag
- 110 gram konijnendelen
- 60 gram paardenvlees
- 25 gram orgaanmix
- 25 gram gemalen lamspens
- 25 gram groenten
+eitje

Zaterdag
- 110 gram parelhoenkarkas
- 60 gram lamsvlees
- 25 gram orgaanmix
- 25 gram gemalen lamspens
- 25 gram groenten

Zondag
- 240 gram kwartel zonder veren zonder kop

Lijkt dat jullie een goed menu om mee te beginnen?

En welke groenten kan ik hier het beste bij gaan geven? Ik zat er aan te denken om in 1 keer een aardige portie groentemix te maken en dit dan in porties in te vriezen, is er nog een maximaal aantal groenten die je in 1 mix mag doen? (ik hoorde namelijk dat je qua kruiden niet meer dan 5 tegelijk in een mix wilt stoppen, weet niet of dit met groente hetzelfde werkt)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3298644
Heb je een blender? Want zachte organen als hart, lever en nier kan je perfect daarmee mixen. Zou zou je zelf een orgaanmix extra kunnen maken van losse organen die je koopt. Om daarin toch ook wat organen van andere dieren te kunnen verwerken. Dat je gemalen pens geeft is geen probleem hoor.

Groentenmix kan je zoveel groenten in stoppen als je wil. Gewoon niet teveel van dezelfde soort groenten en let op met groenten van de nachtschadefamilie.
Het is wel aan te raden niet heel veel in een keer te maken omdat het niet goed is ze te lang ingevroren te bewaren. Een paar weken is wel lang genoeg.
Je maakt beter elke week nieuwe met 4 groenten waarbij je dan steeds andere neemt, dan dat je 1 keer per maand 15 verschilende groenten mixt.

Verder ziet het er goed uit. 7 diersoorten plus zalm. Is die zalm echt mooie filet? Omdatje het als spiervlees voert moet dat dan wel. Als het niet zo is voer je het beter als extra en geef je op die dagen echt spiervlees. Dat mag dan wel van dezelfde diersoort als die je op een andere dag voert hoor.
Door Lizzy
#3298799
Lijkt dat jullie een goed menu om mee te beginnen?
Ja, het ziet er echt prima uit en alles zit er in! Mooie afwisseling in vlees. Qua tekorten hoef je je echt geen zorgen te maken.
En welke groenten kan ik hier het beste bij gaan geven? Ik zat er aan te denken om in 1 keer een aardige portie groentemix te maken en dit dan in porties in te vriezen, is er nog een maximaal aantal groenten die je in 1 mix mag doen? (ik hoorde namelijk dat je qua kruiden niet meer dan 5 tegelijk in een mix wilt stoppen, weet niet of dit met groente hetzelfde werkt)
Het beste maak je niet meer groentenmix dan je in 2 weken op hoeft te slaan in de vriezer. Na 2 a 3 weken begint de voedingswaarde van rauwe gepureerde groenten echt te snel terug te lopen.

Qua groenten kun je gebruiken wat je wilt. Nou heb ik zelf 4 honden dus mijn dag-porties zijn veel groter (en ik wil het ook binnen 2 a 3 weken opmaken) maar ik sta echt 6 tot 10 kg groenten te verwerken. En ik neem dan stuk of 10 tot 20 verschillende soorten groenten. En nee, dat maakt dus met groenten niet uit.
Door Nevalyn
#3298953
Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb helaas geen blender nee, dus ik kan niet zelf organen malen :(
Maar even gekeken en zie dat ik ook een haasorganenmix kan bestellen daar van gemalen hazenlever, hazenhart, hazenlong en hazenluchtpijp. Ook hebben ze een gevogelte ragout met gemalen kippenhart, kippenmaag en kippenlever. Als ik die 2 samen met de orgaanmix die ik al had afwissel is het dan goed?

En de zalm dat zijn van die zalmbuiken, met de huid en vinnen er nog aan en soms ook graat. Dan kan ik die denk ik zeker beter als extra geven en dan als spiervlees maar paard pakken op die dagen?

En is goed, dan maak ik de groentemix voor niet meer dan 2 weken ;) Blijven gekookte groentes in de vriezer ongeveer even lang goed als de gepureerde? Ik moet ze koken en dan prakken gezien ik geen blender heb om te pureren..
Door Nevalyn
#3298956
Nog even gekeken bij barf voor beginners bij de groentelijst (wat enorm handig trouwens die sectie van het forum!) en ga dan beginnen met een mix van bloemkool, broccoli, wortel, doperwt, aardappel, pompoen, witlof en blauwe bes :) En dan over 2 weken weer andere uitzoeken van de lijst!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3298958
De orgaanmix die je hebt is prima hoor. Hier zit tenminste ook nier in, toch een essentieel onderdeel van je menu. Je kunt ook een andere mix erbij nemen en deze zelf aanvullen met nier. Ik kan me overigens niets voorstellen bij luchtpijp in een orgaanmix. En long is ook niet nodig want het bevat nauwelijks voedingsstoffen, dus de haas mix zou ik niet nemen.

De zalm zou ik als extra geven. In het vervolg kun je ook zalmkarkas nemen en die geven als vleesbot of een zalmkop als complete maaltijd.

Als je de groente toch gaat koken dan zou ik gewoon per dag wat koken. Bijvoorbeeld wat van je eigen groente en voor gevallen waarin dit niet kan wat diepvriesgroenten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3298973
Die haasmix is klassiek orgaanpakket (zgn klokhuis) van haas samen. Ik vermoed dat het ook in die verhoudingen zal zijn. Het is wat veel long dan, maar ik zou het wel voeren. Als ik er ongemalen aan kan komen, laat ik dat niet liggen. Haas is wild dus lever daarvan is heel waardevol. Ik zou het een klein deel van het orgaandeel wel voeren. Dus in combi met een andere orgaanmix. Zelfs al is het maar een beetje, het geeft ook iets van afwisseling.

Maar je moet inderdaad wel zorgen dat je ook nier voert.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3298974
Heb je trouwens al eens geprobeert om het orgaan overdag samen te laten ontdooien en dan gemengd in de gemalen pens een nachtje te laten liggen? Het orgaan krijgt dan een penssmaakje en dan eten ze het misschien wel. Eersr in kleinere stukjes snijden wil ook helpen.

Orgaanweigeren is heel vaak een kwestie van wennen. Ze vinden de textuur en smaak maar gek.
Als ze aan de smaak en textuur kunnen wennen eten ze het vaak na een tijdje wel gewoon apart in grote stukken. Of in een grofgesneden mix.
Door Aprilsnow
#3298978
Nevalyn schreef:Nog even gekeken bij barf voor beginners bij de groentelijst (wat enorm handig trouwens die sectie van het forum!) en ga dan beginnen met een mix van bloemkool, broccoli, wortel, doperwt, aardappel, pompoen, witlof en blauwe bes :) En dan over 2 weken weer andere uitzoeken van de lijst!
Mixen van groenten met fruit wordt afgeraden omdat fruit voor gisting zorgt bij de vleesmaaltijd. De blauwe bessen zou ik er dus uitlaten ;)
Door Nevalyn
#3301837
Bedankt allemaal nog voor de reacties :)

De haasorgaanmix ga ik volgende keer dan gewoon bijbestellen voor variatie, ik zal dan ook weer een pakje organen bestellen en dan proberen het te laten ontdooien gemengd met de gemalen pens zoals jullie zeiden... Kijken of ze het dan wel eten!

Ondertussen staan mijn honden nu ruim 2 weken op BARF.... Maar even eerlijk, gaat dit wel goed zo? :-\
Mijn honden eten ineens hele grote hoeveelheden gras... Laatst was hier gras gemaaid in het park en mijn jongste pakte zo al die grasbollen op en vrat ze op, net een koe zoveel gras dat ze at :-[
Ook eten ze (allemaal) ineens obsessief poep als we buiten lopen, ze gaan echt gericht op zoek naar de poep! Dit deden ze hiervoor dus nóóit!
En mijn oudste zit plots heel slecht in de vacht, nu oke ze is gesteriliseerd, maar toen ze hiervoor op brok stond en daarna op KVV had ze nooit zo'n lelijk vacht en ze is toch al zo'n goede 2 jaar gesteriliseerd, dus lijkt me toch echt dat het dan aan de voeding ligt? :-\

Wat doe ik fout? :'(
Door Lizzy
#3301945
Dit deden ze ook niet toen ze op KVV stonden?

Vreemd.

Het klinkt mij alsof ze heel erg moeten wennen aan de zuur/basisch verhouding (brok = alkalisch en vlees = zuur) maar ik zou dan verwachten dat ze dit ook al deden toen ze op KVV stonden.

Ook zo raar dat al je honden dit doen!

De vacht kan heel gemakkelijk door het ontgiften komen. Dat is toch even een kwestie van doorzetten.

Heb je wel groenten gegeven?
Door src_esther
#3301957
Ko eet heel af en toe wat gras, maar hij gaat echt grazen als ik in zijn groente geen of weinig groene bladgroenten doe. Daar merk ik echt verschil in.
Zou het poep eten kunnen komen doordat ze net niet genoeg eten binnen krijgen? Want het is toch wel heel vreemd dat ze dat op KVV niet deden en nu plotseling wel.
Ko krijgt KVV en at poep, wij dachten dat het 'aangeleerd' gedrag was vanuit het asiel, hij was er niet van te weerhouden en deed het alleen in de eigen straat. Hij hield er mee op toen we hem wat meer eten gingen geven, ik heb vooral het groenten percentage wat opgehoogd. Tegenwoordig zie ik hem er alleen aan snuffelen. Van kattenpoep moet hij wel toch altijd nog even een likje nemen, erg vies, maar beter dan dat hij alles opvreet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door