Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3264518
Nieuw hier lees wel al een poos mee. Mijn pup al op verschillende merken kvv gehad maar overal lijkt te veel orgaan in te zitten. Hij ziet er prima uit maar ik wil meer controle. Dus wil graag overstappen. Ik heb een probeer menuutje gemaakt om te kijken of ik het systeem snap (ben echt slecht met cijfers)

Hij weegt 5 kilo en ik heb 6% genomen.

Verhoudingen:
45% vleesbot 135 gram
20% orgaanvlees 60 gram
25% spiervlees 75 gram
10% groentes 30 gram

Ik heb IVM de kleine porties gekozen voor 3 dagen orgaan en 4 dagen spiervlees. Ik heb geen idee hoe dat uitpakt want te veel orgaan geeft plakpoep en daar wil ik juist vanaf. Tips zijn welkom hieronder het menu.

Ma:
135 Gr kippennek
131 Gr fazantvlees
50 gram lams pens
30 gram groente

Di:
135 eendkarkas
70 gram orgaanmix (lamshart,kalkoenlever,hertnier)
30 Gr groentemix (spinazie,andijvie,pompoen,wortel,courgette)
Extra: ei

Wo:
135 polderhoenkarkas
131 gr kippenvlees
50 gram pens
30 gram groentemix

Do:
135 gram reerib
70 gram orgaanmix
30 gram groentemix

Vrij:
135 gram konijnenkop
131 gram eendenvlees
50 gram pens
30 gram groentemix

Za:
135 kiprug
70 gram orgaanmix
30 gram groentemix

Zo:
135 Eendkarkas
131 kipvlees
50 gram pens
30 gram groentemix

Ik heb nu een soort pens omdat ik met een lijntje mee kan bestellen maar ga opzoek naar nog een ander soort pens om af te wisselen. De kip kan ik hier goed aankomen via een poelier dus die heb ik wat vaker toegevoegd. Ik kan dat per kilo halen en dan heb ik plek in de vriezer voor groot verpakking van andere diersoorten.

Kan ik met dit menu mijn pup nog steeds 3 keer per dag blijven voeren en hoe verdeel ik dat?

Graag jullie mening en tips!
#3264615
deesje85 schreef:Nieuw hier lees wel al een poos mee. Mijn pup al op verschillende merken kvv gehad maar overal lijkt te veel orgaan in te zitten. Hij ziet er prima uit maar ik wil meer controle. Dus wil graag overstappen. Ik heb een probeer menuutje gemaakt om te kijken of ik het systeem snap (ben echt slecht met cijfers)

Hij weegt 5 kilo en ik heb 6% genomen.
Voor zo'n kleine pup lijkt me 6% te weinig. Ik denk dat je eerder aan 7% of zelfs 8% moet denken.
Verhoudingen:
45% vleesbot 135 gram
20% orgaanvlees 60 gram
25% spiervlees 75 gram
10% groentes 30 gram
Prima.
Ik heb IVM de kleine porties gekozen voor 3 dagen orgaan en 4 dagen spiervlees. Ik heb geen idee hoe dat uitpakt want te veel orgaan geeft plakpoep en daar wil ik juist vanaf. Tips zijn welkom hieronder het menu.
Je mag ook orgaanvlees over 7 dagen verspreiden hoor.
Ma:
135 Gr kippennek
131 Gr fazantvlees
50 gram lams pens
30 gram groente

Di:
135 eendkarkas
70 gram orgaanmix (lamshart,kalkoenlever,hertnier)
30 Gr groentemix (spinazie,andijvie,pompoen,wortel,courgette)
Extra: ei

Wo:
135 polderhoenkarkas
131 gr kippenvlees
50 gram pens
30 gram groentemix

Do:
135 gram reerib
70 gram orgaanmix
30 gram groentemix

Vrij:
135 gram konijnenkop
131 gram eendenvlees
50 gram pens
30 gram groentemix

Za:
135 kiprug
70 gram orgaanmix
30 gram groentemix

Zo:
135 Eendkarkas
131 kipvlees
50 gram pens
30 gram groentemix
Ik zou je aan willen raden om ook andere spiervleessoorten te gaan voeren zoals rund, geit, lam en paard (grotere grazers). Anders wordt het allemaal wel veel gevogelte.
Ik heb nu een soort pens omdat ik met een lijntje mee kan bestellen maar ga opzoek naar nog een ander soort pens om af te wisselen. De kip kan ik hier goed aankomen via een poelier dus die heb ik wat vaker toegevoegd. Ik kan dat per kilo halen en dan heb ik plek in de vriezer voor groot verpakking van andere diersoorten.

Kan ik met dit menu mijn pup nog steeds 3 keer per dag blijven voeren en hoe verdeel ik dat?

Graag jullie mening en tips!
Wat ik deed: ik gooide 's morgens het hele dagportie in een grote bak en dat husselde ik door elkaar. Daar haalde ik gewoon 3 keer per dag een maaltijd uit.

Verder ziet je menu er goed uit hoor! Super gedaan!
#3264629
@lizzy Oh nee dan krijgt hij nu te weinig ben ik bang :???: want ik ben uit gegaan van 5% per kilo. Hij is overigens niet te mager maar dan zal ik dat direct opschroeven in mij kvv en opnieuw de berekening maken. Zal ik dan 7 % nemen?

Ik bestel mee met het lijntje van Floris en ik zie dat hij ook en mix doos spiervlees heeft. Ik ga die bestellen dan zit er meer soorten in. Is dit ok? Dan laat ik de kipafsnijsel wel weg. Ik zou ook nog een keer extra konijnenkop kunnen geven ipv kip? Is dat wat?

Dan van die bak is een goed idee zeg dat ga ik doen.

Ik zal vanavond even mijn aangepaste menu posten zou je er dan nog eens naar willen kijken?

Heel erg bedankt voor je feedback in iedergeval.

@pearlsoffpassion ik ben bang dat als ik dat bij het orgaan vlees voer hij weer te dunne ontlasting krijgt. Dat is nu met kvv namelijk steeds het probleem
#3264638
Hey,

Ook ik denk dat het iets te weinig is... voor vier maand 7% de norm :) Tot 20 weken, dan is het 6% tot 24 weken waar het weer daalt naar 5% :)

Wat me wel opvalt is dat je vlees + pens doet en de dag erna orgaan wat geeft dat in % ene dag veel eten en de andere weinig...
Wat ik doe ie:
vlees, orgaan, pens, vlees, orgaan, vlees, pens+vlees zodat er niet al teveel verschil op volume zit :)

Niet dat je hond afziet ofzo maar ik voel me prettiger zo.

In het begin voerde ik compleet (elke dag, vlees + pens + orgaan maar dit was veel werk in stukjes hakken en wegen)

Misschien inderdaad veel gevogelte.. probeer rund/ree/zalm/schaap/lam/geit ook een keer :) voor bot is gevogelte op dit moment wel super (daar het nog maar een beginnend barffertje is en een pupje)
#3264644
Ik zou gewoon pens bij de orgaanmix voeren. Dat moet dan ook 70gr per dag zijn?
Maar het kan natuurlijk dat je hond daar slappe ontlasting op krijgt. Dat weet jij vast beter. Ik vraag me gewoon af hoe je tot de conclusie bent gekomen dat het aan het orgaangehalte ligt en niet vb aan het bot- of vetgehalte. Het botgegalte op 50% leggen kan ook...
En los van het andere orgaan dat inderdaad laxerend werkt, reageren niet alle honden hetzelfde op pens.

Als hij last heeft op die hoeveelheid orgaan en geen spier op een dag zou ik persoonlijk gewoon compleet voeren. Zolang hij pup is dan. Maar goed, ik kan er ook inkomen dat je dat te veel werk vind.

Ipv al het orgaan samen te voeren kan je ook afwisselen. De ene orgaandag pens de volgende orgaandag orgaanmix enz... Zo bekom je ook automatisch de helft pens, de helft orgaanmix. Maar dan heb je zeker helemaal een probleem op de orgaanmixdagen?
#3264651
Compleet voeren vind ik echt geen probleem. Ik portioneer gewoon voor 1 of 2 maanden tegelijk. Maar ik had hier gelezen dat het lastig was om grammetjes te verdelen. Ik merk nu gewoon dat als hij steeds het zelfde krijgt de ontlasting beter wordt ga ik wisselen van diersoort of merk dan gaat t weer mis. Vind het lastig hij is pup en ken hem nog niet door en door natuurlijk. Daarom lijkt dit mij overzichtelijker. Ik zal eens een nieuw menu maken en dan compleet.

Bedankt voor je feedback trouwens :)
#3264657
Ik heb even de verhouding veranderd in de rekenhulp

50% vleesbot =175 gr
15% orgaan=53 gr
25%spiervlees=88 gr
10% groenten=35 gr

Nieuwe poging menu:

Ma:
175 gr konijnenkop
88 fazantvlees
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

di:
175 gr eendkarkas
88 eendvlees
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

wo:
175 gr polderhoenkarkas
88 hert/ree vlees
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

do:
175 gr reerib
88 kangoeroe
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

vrij:
175 konijnenkop
88 eend
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

za:
175 gr kipnek
88 fazantvlees
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

zo:
175 gr zalmkop
88 kangoeroe
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

ik hoop dat t zo beter is? kan via de visboer zalmkop krijgen. kan ik dat rekenen als vleesbot? of is dat extra? dan geef ik ipv de zal kop eend karkas.
#3264839
deesje85 schreef:Ik heb even de verhouding veranderd in de rekenhulp

50% vleesbot =175 gr
15% orgaan=53 gr
25%spiervlees=88 gr
10% groenten=35 gr

Nieuwe poging menu:

Ma:
175 gr konijnenkop
88 fazantvlees
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

di:
175 gr eendkarkas
88 eendvlees
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

wo:
175 gr polderhoenkarkas
88 hert/ree vlees
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

do:
175 gr reerib
88 kangoeroe
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

vrij:
175 konijnenkop
88 eend
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

za:
175 gr kipnek
88 fazantvlees
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

zo:
175 gr zalmkop
88 kangoeroe
27 gram pens
25 gram orgaanmix
35 gr groentemix

ik hoop dat t zo beter is? kan via de visboer zalmkop krijgen. kan ik dat rekenen als vleesbot? of is dat extra? dan geef ik ipv de zal kop eend karkas.
Dat ziet er mooi uit hoor. Nu heb je alles (vleesbot, groenten, orgaan, pens en vlees) in alle maaltijden van de week gestopt. Dat mag wel maar dat hoeft niet. Als je dit zelf handig vindt is het prima zo.

Zalmkop is prima voor eens in de twee weken en echt hooguit eens per week. Het is van gekweekte zalm en niet echt ideaal om te vaak te geven. je kunt het inderdaad rekenen tot vleesbot.
#3264858
1 tipje nog van mij...
ik zie heel veel verschillende diersoorten staan dat is super. Blijf ook andere diersoorten proberen
Maar... mocht je ooit een eliminatiedieet moeten voeren ivm een allergie dan is het wel handig 1 diersoort achter de hand te hebben. Zorg dus dat 1 diersoort niet gaat geven voor het geval dat...
ik zie geen parelhoen of kwartel in je menu, dus die zou je kunnen daarvoor kunnen gebruiken
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door