Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257232
Maci moet een leverdieet.
Enige probleem: allergische hond.
Hij krijgt geen kip, geen rund, geen eieren, geen granen.

Parelhoen, fazant, eend, en kalkoen wel. Kalkoen zouden qua bot alleen nekken zijn.
In hoeverre zou parelhoen en fazant voldoen?
Ik heb nog tam konijnenbouten liggen die alleen hij eet, ik zou zeggen dat konijn toch ook wel mager vlees is?

Tja al die yochurt ed. dat is wel van rund, dat geef ik nu soms als extraatje, gewoon uitproberen?

En granen, ik weet dat ie allergisch is voor meelmijten ed. Of gewoon granen gaan voeren en hopen dat het goed gaat met de allergien?

Verder krijgt hij thyroxine voor zijn schildklier en zo nu en dan apoquel voor zijn allergien, op het moment niet.

Hij is afgevallen maar wil continue eten. Momenteel is ie 52 kg.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3257241
Ik denk dat konijn magerder is dan parelhoen en dan de fazant die ik laatst had... Dat wisselt al eens.

Dat graan zou ik niet riskeren. Er is vast wel iets waar je het kan door vervangen.

Ik kan je niet helpen met het dieet. Ik weet wel dat Pike erg bezig is met het leverdieet uit te pluizen en ervaring heeft. Ik zou haar eens pb'en. ;)
Door hannabelgje
#3257247
Graan had ik ook overgeslagen bij het leverdieet van Jip. Ik gaf wel ook melkproducten. Geitenmelk, geitenyoghurt en huttenkase. En inderdaad alleen blank vlees konijn, kalkoen, witvis, kip (hij at wel kip) parelhoen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257261
jup die had ik al gezien, groot deel graan dus.
En euh 4x per dag voeren. Nu is het 1x...

Maar bij waterwerk was ie zijn 2e beurt altijd moe en weigerde, en was zo moe. Lever zou dat dus idd kunnen verklaren en daarom zou ik graan moeten gaan geven...
Gebruikersavatar
Door pluk
#3257268
Kaio schreef:jup die had ik al gezien, groot deel graan dus.
En euh 4x per dag voeren. Nu is het 1x...

Maar bij waterwerk was ie zijn 2e beurt altijd moe en weigerde, en was zo moe. Lever zou dat dus idd kunnen verklaren en daarom zou ik graan moeten gaan geven...
Graan geef je omdat koolhydraten een directe glucose bron zijn. Als granen geen optie zijn dan misschien een andere koolhydraatbron? Ik denk aan rijst, boekweit of quinoa. Aardappelen bieden natuurlijk ook koolhydraten.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257270
Rijst is ook graan. Maar veroorzaakt vaak minder glutenproblemen.
quinoa is zaad, maar hoog in eiwit, maar hoe hoog weet ik niet zou ik moeten uitzoeken.
Boekweit eh ik ken het wel, weet dat er geen gluten inzitten, maar wat het precies is moet ik eens uitzoeken ;D
Door src_esther
#3257292
Kaio schreef:Boekweit eh ik ken het wel, weet dat er geen gluten inzitten, maar wat het precies is moet ik eens uitzoeken ;D
Van boekweitmeel kan je pannenkoeken maken. En van boekweitgrutten of boekweitvlokken kun je pap maken. Pit-Pit verkoopt het en in Duitsland is het volgens mij beter verkrijgbaar dan in Nederland. Evenals spelt (Dinkel), trouwens.

Nog iets: Boekweit wordt gewoon in Europa geproduceerd. Quinoa vind ik eerlijk gezegd moeilijk te verantwoorden, doordat het zo populair/hype is hier hebben de Bolivianen en Peruvianen honger omdat ze het niet meer kunnen betalen. Check dit.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257323
Euh pannenkoeken of pap maken, eh ja ik neem aan voor de hond alleen met water mengen?

ik zou dus per dag 375 gram aan graan moeten voeren. Neem aan bereid gewicht.
boekweit moet ik dus Nog gaan zoeken. Helaas zijn de schappen in onze DM vaak leeg, ( door de belgen die volledige schappen inladen in hun 2 karren tegenlijkertijd)

En als ik rijst of iets anders pak dan witte ed ipv volkoren varianten he? Heb nl wel volkoren boekweit staan
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257325
Quinua en amaranth heeft iets hoger eiwit maar vooral het vetpercentage is hoger ong 7 ipv 1 %

Edit : Ok haver heeft ook 7 % Dus dan zal die quinua ook mogen.
boekweit kan ik alleen de 'volkoren' variant van vinden, maar misschien kan dat ook niet anders?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257403
Ik vraag me nog steeds af of ik iets van orgaan moet voeren. Ik zie wel 5 % orgaan + 5 % pens staan maar als ik de voorbeeldmenu's bekijk van mensen zie ik eigenlijk nooit orgaan :???:

Vraag me ook af of ik per dag kompleet moet voeren?
Goed ik neem aan de granen wel, maar de ene dag meer vleesbot en de andere dag meer spier of om en om, kan dat?
Gebruikersavatar
Door Sweet Dutchess
#3257433
Belle staat ook op leverdieet.Zij heeft verder geen allergie of andere medische dingen waar rekening mee gehouden moet worden .
Als koolhydraat geef ik havermout en zoete aardappel.Orgaan krijgt ze alleen wat kippenhartjes , eens per week en 1keer in de maand klein stukje lever , pens krijgt ze gewoon ,schapenpens . Verder krijgt ze eidooiers extra weekelijks . Haar menu bestaat hoofdzakelijk uit kip ,kalkoen ,witvis en konijn en soms kwartelkarkasjes met hutekase .Zo nu en dan zondigd ze een keer met wat paardenvlees .
Belle is 15 jaar ,ik laat haar best eens snoepen van iets wat niet in een leverdieet past ,gewoon omdat ze het lekker vind en ik haar op deze leeftijd niet teveel meer wil ontnemen.
Jij zit natuurlijk met meer waar je rekening mee moet houden .
Belle doet het goed met dit dieet en geniet van der oude dag :)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257435
Ok weinig orgaan dus. Jij geeft ook gewoon rauw dus?

Voordeel is wel dat Maci net een kliko is, daar gaat echt alles in :P Hij eet zelfs citroen of olijven ::)
Vandaag even rijst gekookt, hoop dat het goed gaat, heb het gewoon nooit gedaan met zijn allergien, maar er is nooit bewezen dat rijst niet kan. Lusten doet ie het wel zeg. Hij zat zich helemaal te richten op de rest op het aanrecht, ik heb hem echt weg moeten sturen aangezien ik dat gedrag niet wil hebben.
Bataat kan ik ook gaan halen voor hem.

Ik heb best veel nodig voor hem, begin met 1500-1600 per dag ::)
Of hebben ze er minder van nodig dan barf, dat kan natuurlijk goed vanwege de koolhydraten ?
Gebruikersavatar
Door Sweet Dutchess
#3257439
Ja ,ze krijgt vers.Dierenarts kwam wel met heerlijk blikvoer blehhhh, maar daar mocht ie iemand anders blij mee maken van me ;)
Belle weegt 25 kg ,ze krijgt of havermout of zoete aardappel bij der vleesgerecht.
Totaal gewicht in der bak is ongeveer 350 gram ,2x per dag.Omdat het mager is wat ze krijgt ,geef ik haar wat meer dan normaal.
Hoeveel gewicht de zoete aardappel of havermout is , zou het niet op de gram af weten.Ik voer op het oog . Ik heb zo'n zak met zoete aardappel blokjes in de vriezer liggen ,daar schud ik dan wat uit, kook het licht en geef het bij haar vlees.Ze vind het heerlijk.Ze vind alles wel lekker eigenlijk .Havermout eet ze ook gewoon op, geen problemen mee, gaat wel wat geitenmelk doorheen .
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door