Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3243624
Hoi allemaal, ik heb mijn menu veranderd,en die ziet er zo uit.

Maandag: parelhoen,spiervlees,hart,groente extra eitje

Dinsdag: kipkarkas,spiervlees,pens,groente extra haring

Woensdag: zalmkop,spiervlees,nier,groente extra eitje

Donderdag:fazantpootjes,spiervlees,pens extra haring

Vrijdag:patrijs:spiervlees,lever,groente extra eitje

Zaterdag:eendkarkas,spiervlees,pens, extra haring

Zondag: kwartel compleet.

Spiervlees bestaat uit zwaan,rund
Pens uit rund,ree
Orgaan uit eend,kalkoen,haas

Ik voer 45%bot 25%spier 10% pens 10% hart/lever/nier en 10% groente...hij weegt 38 kilo en voer 3%

Maar nu is het zo dat zijn ontlasting niet altijd lekker stevig is,soms dun en soms bijna diarree ! hiervoor deed ik compleet voeren,en dat ging goed qua ontlasting. Wat doe ik verkeerd?
Laatst gewijzigd door jo.jager op wo 31 aug 2016, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3243635
Lida. S schreef:45+ 25+10+10=90% ?

Nog 10% groente was ik vergeten :)
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3243638
Dit is trouwens een nieuw menu alleen de samenstelling is het zelfde als van vorige week,alleen dan met andere dier soorten,ik probeer elke week nieuwe dieren erbij te voeren. Geen 1 week is hetzelfde hier wel de samenstelling en zoals die nu is voer ik nu 3 weken. En nu zo op deze manier is zijn ontlasting niet optimaal. Dus dit menu gaat volgende week in mits ie goed is dan :)
Door Lizzy
#3243666
jo.jager schreef:Hoi allemaal, ik heb mijn menu veranderd,en die ziet er zo uit.

Maandag: parelhoen,spiervlees,hart,groente extra eitje

Dinsdag: kipkarkas,spiervlees,pens,groente extra haring

Woensdag: zalmkop,spiervlees,nier,groente extra eitje

Donderdag:fazantpootjes,spiervlees,pens extra haring

Vrijdag:patrijs:spiervlees,lever,groente extra eitje

Zaterdag:eendkarkas,spiervlees,pens, extra haring

Zondag: kwartel compleet.

Spiervlees bestaat uit zwaan,rund
Pens uit rund,ree
Orgaan uit eend,kalkoen,haas

Ik voer 45%bot 25%spier 10% pens 10% hart/lever/nier en 10% groente...hij weegt 38 kilo en voer 3%

Maar nu is het zo dat zijn ontlasting niet altijd lekker stevig is,soms dun en soms bijna diarree ! hiervoor deed ik compleet voeren,en dat ging goed qua ontlasting. Wat doe ik verkeerd?
Ziet er goed uit!!! Ik raad je wel aan om even te controleren hoeveelheid vis je geeft. Als dat meer dan 10% van je menu is, zou ik echt minder haring gaan geven ivm het stofje thiaminases dat in rauwe vis zit (een enzym) dat vitamine B1 afbreekt. Je hond kan daar verlammingsverschijnselen van oplopen dus dat is wel de moeite waardo m daar goed naar te kijken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3243678
Ivm slappe ontlasting zou ik kijken of het na een bepaald vleesbot is dat hij het heeft.
Of als je vb lever in combinatie met vis gevoerd hebt.
Is er een reden waarom je de groenten niet over alle dagen verdeeld? Misschien heeft dat ook invloed...
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3243684
Lizzy schreef:
Ziet er goed uit!!! Ik raad je wel aan om even te controleren hoeveelheid vis je geeft. Als dat meer dan 10% van je menu is, zou ik echt minder haring gaan geven ivm het stofje thiaminases dat in rauwe vis zit (een enzym) dat vitamine B1 afbreekt. Je hond kan daar verlammingsverschijnselen van oplopen dus dat is wel de moeite waardo m daar goed naar te kijken.
De zalmkop heb ik niet altijd in mijn week menu, en als ik een haring voer dan zijn dat maar kleintjes en 1 of 2 per dag. Dat lijkt me wel goed. Geld ook voor sardine die zijn meestal 100gr per stuk dus daar krijgt hij dan ook maar 4 van in een week. En kun je nog iets zeggen over de ontlasting lizzy hoe het komt dat die zacht is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3243687
pearlsofpassion schreef:Ivm slappe ontlasting zou ik kijken of het na een bepaald vleesbot is dat hij het heeft.
Of als je vb lever in combinatie met vis gevoerd hebt.
Is er een reden waarom je de groenten niet over alle dagen verdeeld? Misschien heeft dat ook invloed...

O oke hij heeft het idd soms wel en soms niet, en de groente voer ik wel elke dag, maar heb ik vergeten erbij te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3243698
jo.jager schreef:O oke hij heeft het idd soms wel en soms niet, en de groente voer ik wel elke dag, maar heb ik vergeten erbij te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zou eens opschrijven wat je gevoerd hebt de dag ervoor als hij slappere ontlasting heeft. Of gewoon een dagboekje bijhouden. Waarschijnlijk wordt het dan al snel duidelijk.
Na een zalmkop vb zou niet onlogisch zijn. Of bij wat dikbevleesd vleesbot ( wat dus minder bot bevat) in combinatie met lever of nier. Of erg vet vlees...
Sommige honden schijnen ook wat laxerend te reageren op pens...
En vis natuurlijk
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3243702
pearlsofpassion schreef:
Ik zou eens opschrijven wat je gevoerd hebt de dag ervoor als hij slappere ontlasting heeft. Of gewoon een dagboekje bijhouden. Waarschijnlijk wordt het dan al snel duidelijk.
Na een zalmkop vb zou niet onlogisch zijn. Of bij wat dikbevleesd vleesbot ( wat dus minder bot bevat) in combinatie met lever of nier. Of erg vet vlees...
Sommige honden schijnen ook wat laxerend te reageren op pens...
En vis natuurlijk
Ja precies hier doet hij het niet met pens idd, maar wel als ik dus hart/lever/nier apart bij voer, en als ik nu es geen spiervlees erbij doe op de dagen van orgaan, zal dat beter gaan denk je. Dus spiervlees alleen bij pens en dan drie dagen alleen vleesbot en orgaan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Lizzy
#3243709
jo.jager schreef:Hoi allemaal, ik heb mijn menu veranderd,en die ziet er zo uit.

Maandag: parelhoen,spiervlees,hart,groente extra eitje

Dinsdag: kipkarkas,spiervlees,pens,groente extra haring

Woensdag: zalmkop,spiervlees,nier,groente extra eitje

Donderdag:fazantpootjes,spiervlees,pens extra haring

Vrijdag:patrijs:spiervlees,lever,groente extra eitje

Zaterdag:eendkarkas,spiervlees,pens, extra haring

Zondag: kwartel compleet.

Spiervlees bestaat uit zwaan,rund
Pens uit rund,ree
Orgaan uit eend,kalkoen,haas

Ik voer 45%bot 25%spier 10% pens 10% hart/lever/nier en 10% groente...hij weegt 38 kilo en voer 3%

Maar nu is het zo dat zijn ontlasting niet altijd lekker stevig is,soms dun en soms bijna diarree ! hiervoor deed ik compleet voeren,en dat ging goed qua ontlasting. Wat doe ik verkeerd?
Oh sorry, de diarree! Ja, daar had ik ook nog wat op willen schrijven maar ik vergat het weer.

Ei is laxerend, haring is best laxerend, pens is voor veel honden laxerend en eigenlijk is alle orgaanvlees ook laxerend. Groentenmix kan ook laxerend zijn, zeker als je veel bladgroenten gebruikt. Ik zou dus 1 keer per week een visje gaan geven en 1 keer per week een eitje en dat altijd combineren met een maaltijd waar geen orgaanvlees in zit. Qua groenten kun je wat meer pompoen en groenten van onder de grond (zoals wortel) gaan gebruiken.

Je zou ook nog wat meer vleesbot kunnen gaan geven. Ik zou ophogen naar 50%. Misschien dat dit beter gaat.

Als dat niet beter gaat, zou je ook eens kunnen kijken of een kuurtje probiotica wil helpen. Heb je je hond toevallig onlangs nog op wormen laten controleren?
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3243747
Lizzy schreef:
Oh sorry, de diarree! Ja, daar had ik ook nog wat op willen schrijven maar ik vergat het weer.

Ei is laxerend, haring is best laxerend, pens is voor veel honden laxerend en eigenlijk is alle orgaanvlees ook laxerend. Groentenmix kan ook laxerend zijn, zeker als je veel bladgroenten gebruikt. Ik zou dus 1 keer per week een visje gaan geven en 1 keer per week een eitje en dat altijd combineren met een maaltijd waar geen orgaanvlees in zit. Qua groenten kun je wat meer pompoen en groenten van onder de grond (zoals wortel) gaan gebruiken.

Je zou ook nog wat meer vleesbot kunnen gaan geven. Ik zou ophogen naar 50%. Misschien dat dit beter gaat.

Als dat niet beter gaat, zou je ook eens kunnen kijken of een kuurtje probiotica wil helpen. Heb je je hond toevallig onlangs nog op wormen laten controleren?
Oke bruikbaar, maar als ik spiervlees weg laat op orgaan dagen en samen mer pens ga voeren kan dat ook gaan werken.?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3243751
Op dat moment ga je meer ogaan voeren want minder orgaandagen zou ik denken. Dus dat zou dan wel eens omgekeerd effect kunnen hebben op die orgaandagen. Spiervlees is niet speciaal laxerend.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door