Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door sennawoef
#3237079
Hoi iedereen,


Ik zou graag mijn 2 honden overzetten van kvv naar barf en heb hun eerste menutje eens proberen samen te stellen :)
De oudste, Oxy, is een border collie van 8 jaar, zij weegt 17kg en hiervoor heb ik bij de berekening 2% als percentage aangehouden. De jongste, Wodan, is een vrij actieve oud-duitse herder van net 1 jaar, hij weegt 30kg maar omdat ik vind dat hij iets te nipt staat heb ik voor hem mijn berekening gebaseerd op 1kg/ dag. Als verhouding heb ik volgende aangehouden: 45% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan (waarvan 10% pens) en 10% groenten.

maandag: Wodan 450gr - Oxy 150gr: fazantenkarkas
Wodan 250gr - Oxy 90gr: paardspiervlees
Wodan 100gr - Oxy 30gr: pens (rund, geit of lam)
Wodan 100gr - Oxy 30gr: kiphartjes
Wodan 100gr - Oxy 30gr: groentenmix
extra: 1 ei

dinsdag: Wodan 450gr - Oxy 150gr: ganzennekken
Wodan 250gr - Oxy 90gr: kalkoensnippers
Wodan 100gr - Oxy 30gr: pens (rund, geit of lam)
Wodan 100gr - Oxy 30gr: kipmagen + konijnenlever
Wodan 100gr - Oxy 30gr: groentenmix
extra: zalmsnipper

woensdag: Wodan 450gr - Oxy 150gr: parelhoenkarkas
Wodan 250gr - Oxy 90gr: kangeroespiervlees
Wodan 100gr - Oxy 30gr: pens (rund, geit of lam)
Wodan 100gr - Oxy 30gr: kalkoenhartjes
Wodan 100gr - Oxy 30gr: groentenmix
extra: yoghurt

donderdag: Wodan 450gr - Oxy 150gr: konijnenschouders
Wodan 250gr - Oxy 90gr: eendensnippers
Wodan 100gr - Oxy 30gr: pens (rund, geit of lam)
Wodan 100gr - Oxy 30gr: kipmagen + konijnenlever
Wodan 100gr - Oxy 30gr: groentenmix
extra: 1 ei

vrijdag: Wodan 450gr - Oxy 150gr: kipkarkas
Wodan 250gr - Oxy 90gr: paardspiervlees
Wodan 100gr - Oxy 30gr: pens (rund, geit of lam)
Wodan 100gr - Oxy 30gr: kiphartjes
Wodan 100gr - Oxy 30gr: groentenmix
extra: 1 sardientje of makreel

zaterdag: Wodan 450gr - Oxy 150gr: ganzennekken of konijnenschouders
Wodan 250gr - Oxy 90gr: kangeroespiervlees
Wodan 100gr - Oxy 30gr: pens (rund, geit of lam)
Wodan 100gr - Oxy 30gr: konijnenlever
Wodan 100gr - Oxy 30gr: groentenmix
extra: schapenvet

zondag: hier krijgen ze elk 1 duifje (ongeveer) en eventueel aangevuld met wat spiervlees + pens

Wat denken jullie er van? Is dit genoeg afwisseling om te starten. Eens onze zolder afgewerkt is komt er nog een vriezer bij en dan ga ik ook zien voor nog wat andere diersoorten zoals: lam, geit, rund,... :biggrin2:
#3237092
Je mist nog nier in je menu. En de verhouding tussen hart en lever is me niet helemaal duidelijk.
Maagjes mag je voeren maar is eerder bijkomstig. Het voegt niet zoveel toe.
Schapenvet zou ik niet geven.

Je weet dat je niet elke dag compleet hoeft te voeren? Je kan ook 3 dagen orgaan en 4 dagen spiervlees voeren.
#3237261
De verhouding tussen hart en lever had ik 50/50 genomen. Aan het orgaanvlees moet ik nog een beetje sleutelen. Ik moet nog wat bijhalen maar eerst zien hoeveel plaats ik nog heb in de vriezer wanneer alles er in zit ;D De niertjes was ik compleet vergeten :shy:
Ik dacht dat schapenvet goed was voor hun pels?
#3237268
Kan niet dat je evenveel hart als lever voert he, want je voert de magen altijd bij de lever... en beide 3 dagen.
Lever is dus altijd minder, de vraag is alleen hoeveel. Hoeveel maag zit er dan bij.

Vet zit al aan je vlees als je zowel vette als magere diersoorten voert. Het voegt niets toe in een gebalanceerd menu.
Het is een beetje stom om apart vet te gaan geven als het er bij vette soorten als eend, lam,geit maar ook vaak kip en parelhoenkarkas al , soms zelfs wat te veel, bij zit.
Rond orgaan zit trouwens ook vaak vet. Je kan kiezen om dat er vanaf te halen of niet... Als je het niet doet wel rekening mee houden en dan iets meer voeren zodat je nog steeds je beoogde gewicht aan echt orgaan geeft. ;)

Omega 3 zoals in vette vis of bio en zeker wild vlees, is goed voor de vacht en de gewrichten. In eieren zit soms ook wat maar daar moeten ze vaak bio voor zijn.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door