Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jaela
#3234887
In mijn beleving wordt het tijd dat Balou over gaat van KVV naar het echte Barfen. Ik heb dus een menu gemaakt en zou het fijn vinden als jullie er even naar willen kijken of het ok is. Balou weegt 26.5 kg maar heeft over gewicht dus heb de berekening op 24 kg gezet op 2%. Heb de grammen afgerond naar even getallen.

Maandag :

200 gr eendennek
50 gr groente
200 gr paardensucade
1 sardien

Dinsdag:

200 gr kippenrug
50 gr groente
130 gr lamslever
100 gr runderpens

Woensdag:

200 gr konijnkarkas
50 gr groente
200 gr kalkoendijvlees
1 ei

Donderdag:

200 gr kipvleugels
50 gr groente
225 gr hart paard

Vrijdag :

200 gr lamsstaart
50 gr groente
200 gr konijnenvlees
1 sardien

Zaterdag :

200 gr eendennek
50 gr groente
225 gr rundernier
1 ei

Zondag :

200 gr kippenrug
50 gr groente
200 gr rundvlees 97/3
1 sardien

De groentemix wordt een mix van

Blauwe bes
Wortel
Spinazie
Boerenkool
Appel
Zoete aardappel

Zit ik goed zo ?
#3234890
De percentage/verhouding moet iemand even naar kijken, ik ben daar super slecht in.... Ik kom echt nergens zonder de rekenhulp hier op barfplaats.... Het enige wat mij opvalt is dat je pens gewicht lager ligt dan de gewichten van je orgaan, dat is normaal 50/50. Maar nogmaals, hier kunnen vast andere mensen meer zinnige dingen over zeggen.

Persoonlijk vind ik je botvariatie niet optimaal, en lamsstaart is niet echt geschikt bot, en ik zou zelf kijken of je 1 x kip en 1x eendennek kunt vervangen voor bijvoorbeeld parelhoen en/of fazant. Zijn beide ook beginnersbot maar geeft je net iets meer variatie in je menu.

Wat groente mix betreft; liever geen fruit en groente mixen, dat kan wat gisting opleveren, zeker met appel maar verder niets mis mee hoor!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3234898
Je pens/overig orgaan verhouding moet idd zo'n beetje 50-50 zijn. Nu heb je van alles ca 25%.
Wat je zou kunnen doen is het over 2 weken verdelen van 3x pens en 3x hart/lever/nier.

Lamsstaart zou ik ook vervangen door iets anders. Parelhoen of kwartel bijvoorbeeld, als je hond over een tijdje gewend is aan barf dan kan reeribben of haaskarkas ook.
Door Jaela
#3234901
Ik denk dat ik dan iets verkeerd begrepen heb, ik begreep dat de pens 10% van het totaal aantal gram orgaan per week moest zijn. Balou moet volgens de Barf rekenhulp 840 gr orgaan hebben per week, in mijn gedachte zou ze dan 84 gr pens moeten eten per week. Waar ga ik fout ?

Fazant eet ze echt niet, net zoals gans.....dit zijn de enigste twee soorten die ze weigert te eten. Zouden kalkoennekken iets kunnen zijn ? Haas wil ze met lange tanden nog wel eten, althans met de KVV maar echt lekker vind ze het niet maar dat is niet echt voor beginners. Ze eet al wel regelmatig een kippenrug of nek, dat gaat probleemloos. Parelhoen zou ik kunnen gokken of ze dat pakt.

Heb de groente/fruit mix van de site K9 instinct als zijnde goede mix voor honden maar nu begrijp ik dat fruit niet tegelijk met vlees gevoerd kan worden. Zal daar verder naar kijken, heb geen zin in teveel gedoe met fruithapjes tussendoor, ze neigt al naar bietsen en beperk dat het liefst zoveel mogelijk.
#3234921
Jaela schreef:Ik denk dat ik dan iets verkeerd begrepen heb, ik begreep dat de pens 10% van het totaal aantal gram orgaan per week moest zijn. Balou moet volgens de Barf rekenhulp 840 gr orgaan hebben per week, in mijn gedachte zou ze dan 84 gr pens moeten eten per week. Waar ga ik fout ?
Ach echt fout ga je niet Afbeelding daarom plaats je het menu hier toch?
Ik vind het rekenwerk zelf vreselijk moeilijk, ik geef daarom de ene dag orgaan, andere dag pens, maar met grote honden is dat wat makkelijker Afbeelding

Ik merkte hier dat wat kvv soms lastig of minder gegeten werd, met barf toch geen probleem was. Dus ik zou het toch proberen, en dan eerst een kilo kopen. Fazant in kvv was hier echt met lange tanden, en echt karkas ging/gaat er met smaak in!

Teveel nekken zou ik niet doen, ik geef zelf max 1x nekken in de week. Eendenkarkas zou ook mogelijk zijn. Ik heb zelf nu wilde eend, zijn ook kleine karkasjes en deze zijn behoorlijk zacht.
#3234925
Pens is meestal 10% van je volledige menu en het overige orgaan ook. Samen 20% orgaan waarvan dus de helft pens. De rest mag je gelijk verdelen.

Voor de rest lijken mij de percentages redelijk te kloppen. Misschien ligt je bot een beetje laag. Kan je je gebruikte percentages even meedelen?

Ik weet niet hoeveel je sardienen wegen, maar niet meer dan 10% vis voeren he.

Ik vind je afwisseling ook prima.
In het begin mag je iets meer nekken voeren hoor, want dat is nu eenmaal mooi beginnersbot. Later moet je inderdaad best niet al te vaak nekken voeren, maar 2 maal per week mag volgens mij wel hoor.
#3234940
de pens is indd 10% van je totale menu of 50% van je orgaanportie
In jou geval is dat 840 gram totaal waarvan 50% pens (420 gram) en 50% hart-lever-nier (zo'n 140 gram alle 3) dus totaal 840 gram, ofwel 420 gram. overigens is voor jou menu 840 gram het totaal aan spiervlees (25%) en niet dat van orgaan (20%), dat is 670 gram ongeveer (dus 335 gram pens en 112 gram van de andere organen), tenzij je het omgeruild heb qua percentages.
Door Jaela
#3234944
Kijk en daarom ben ik zo blij dat je om hulp kunt vragen hier......heb dus domweg percentages omgedraaid :-[ :-X En de 10% pens heb ik dus idd verkeerd begrepen, van het hele menu dus en ik heb alleen grammen orgaan gepakt. Ik ga morgen een nieuwe poging doen.

Herhaling volgt morgen !

Thanks, echt blij. Heb er heel erg tegen aan staan hikken om te starten. Onzekerheid om te starten en fouten te maken. Wil het natuurlijk wel goed doen zodat de dame alles binnen krijgt wat ze nodig is.
#3234970
alle begin is even wennen natuurlijk maar er is hier voldoende info om tot een goed menu te komen.
als je de zoekfunctie gebruikt wanneer je een nieuw bot type wilt, zijn er altijd wel wat meningen over te vinden en als je eenmaal de smaak te pakken hebt, net als je hond, zul je zien dat het niet extreem moeilijk is om je hond goed te voeden, als de basis maar goed is. En dat berekenen we hier dan met je uit :)

Ikzelf doe 4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaan mix op de manier als beschreven (klein beetje aangevuld met spiervlees voor het gewicht).
In jou geval zou dat betekenen:
ongeveer 210 gram vleesbot
4 dagen ongeveer 210 gram spiervlees
3 dagen ongeveer 220 gram orgaanvlees waarvan 110 pens, 35 gram lever, 35 gram nier, 35 gram hart, of op een andere manier verdeeld, daar krijg je een handigheid in die je zelf fijn vind maar dat komt met de maanden.
#3234989
Maar hoe hebben jullie dan gerekend? Met welke percentages?
Zit daar een percentage voor de extra's in? Want de hond mag wat afvallen heb ik begrepen, en dan 3 sardienen en 2 eieren per week gewoon extra geven of in de weekhoeveelheid verwerkt kan wel een groot verschil geven...

Ik vond het trouwens prima dat TS de percentages wat afgerond heeft. 35gr lopen afwegen zou ik niet aanraden en 210gr vleesbot is inderdaad 200gr dan.
Door Jaela
#3235014
Ok, de herkansing.......heb het menu totaal om gegooid, hoop dat ik het nu goed gedaan heb. Volgens de Barf rekenhulp zou ze 1515 gr bot, 672 gr orgaan, 840 gr spier en 336 gr groente moeten hebben per week. Ik kom nu uit op 1400 bot, 800 spier, 675 orgaan waarvan 350 pens en 350 gr groente. Ik heb bewust gekozen voor iets minder bot, dit omdat ze elke week een dag bij vrienden is die haar altijd wel iets van een kippenrug of runderknars geven. Daarbij komt de vis en ei er ook nog bij, dacht zelf dat het zo wel kon ter compensatie. Daar gaan we......

Maandag

200 gr kippenrug
50 gr groente
200 gr sucade paard
1 sardien

Dinsdag

200 gr karkas konijn
50 gr groente
100 gram lever lam
100 gr pens

Woensdag

200 gr karkas fazant
50 gr groente
200 gr kalkoendijvlees
1 ei

Donderdag

200 gr vleugels kip
50 gr groente
125 gr hart paard
125 gr pens

Vrijdag

200 gr karkas Parelhoen
50 gr groente
200 gr tong lam
1 sardien

Zaterdag

200 gr vleugels eend
50 gr groente
100 gr nier rund
125 gr pens

Zondag

200 gr karkas konijn
50 gr groente
200 gr rundvlees 97/3
1 ei

Is dit menu beter ?
#3235138
Je rekent tong als spier?
Dat zou ik niet doen. Eventueel als half spier, half orgaan ofwel geheel orgaan maar zeker niet als volledig spier.

Tong is trouwens ook heel erg vet. Niet het meest ideale voor een hond die moet afvallen, denk ik. Ik weet dus niet of ik dat wel zou voeren.
Ofwel af en toe eens bij je orgaandeel?

Nu heb je helemaal geen nekken meer? Dat is ook weer niet nodig. Het is geen groot probleem maar het blijft toch het beste ook in de onderdelen van het dier af te wisselen. Dus zowel nek als karkas als vleugels te voeren.

Verder ziet het er prachtig uit!
Door Jaela
#3235148
Ik heb de lamslong idd als spiervlees gerekend, in mijn beleving geen orgaan maar dat zie ik dus schijnbaar anders. Ik kan dat omruilen voor konijnenvlees of kipdijenvlees eventueel.

Is het verder dan ok ?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door