Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3197566
charissaterhorst schreef:Lotgering. Dat is vet lees ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ik geef je 1 advies: stap over naar een ander merk. Of ga met spoed zelf samenstellen. Zo krijgt je hond echt niet voldoende voedingsstoffen binnen.
#3197683
Je hond heeft ontzettend veel ondergewicht :o
Ik zou toch echt op het dubbele gaan zitten.
Zelfs mijn lab en golden kregen met die leeftijd veel meer en dat zijn kleinere rassen!

Ze hoort al rond de 32/34 kg te zitten!

http://www.vdrrottweilerbreeders.com/ro ... chart.html

Voor €1 meer per kg heb je bij darf al biologische kvv (dus zonder antibiotica en meer vitamines en mineralen omdat de dieren een beter leven hebben gehad, minder stress en betere voeding)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3197694
Die groei statistieken zou ik naast me neerleggen. Scott zou volgens de standaarden 5,5 kg moeten wegen. Hij weegt 7 kg en is niks te zwaar.

Gewicht moet je beoordelen op het oog en door te voelen.
#3197728
pluk schreef:Die groei statistieken zou ik naast me neerleggen. Scott zou volgens de standaarden 5,5 kg moeten wegen. Hij weegt 7 kg en is niks te zwaar.

Gewicht moet je beoordelen op het oog en door te voelen.

Een verschil van 1,5 of 10 kg vindt ik best groot hoor :o
#3197753
nou 2,5 op 5,5 is bijna 46% terwijl 10 op 34 is ongeveer 30% en dan moet je wel een homogeen ras hebben en gaan veel tabellen uit van brokvoedsel wat een andere groeicurve laat zien door de suikers dan rauw vlees (zogenaamde suiker pieken).

dat wil niet zeggen dat 400 gram ontzettend weinig en onlogisch klinkt want mijn hond van 14,5 kg eet al 550 gram ongeveer. maar ik kan niet alles beoordelen vanaf een scherm.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3197757
Retrievers schreef:Een verschil van 1,5 of 10 kg vindt ik best groot hoor :o
Je moet het in verhouding zien natuurlijk. Scott weegt bijna 30% meer dan, volgens de statistieken, mag. Deze rottweiler weegt ca 20% minder dan de statistieken aangeven.
Of er sprake is van onder of overgewicht kun je alleen zeggen als je de hond ziet.

Ik ben het eens dat 1,2% voer wel heel weinig is. Kan me ook niet voorstellen dat dit genoeg is. Misschien speelt er fysiek iets?
Maar, ik heb ook al vaak genoeg te horen gekregen dat andere kleine honden zouden omvallen van de honger als ze net zoveel zouden eten als Scott. En dat kleine hondjes gerust 4-5% nodig hebben. Hij zit nu op 2,2%. :biggrin2: Hij krijgt nog wel een snackje en we doen veel spelletjes en trainen met beloning.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3199745
Ze ziet er zeker prima uit, hoeft niet dikker en niet dunner naar mijn idee.

Toch is er wel een probleem met een vette voeding.

Pups eten gemiddeld 5-10% van hun gewicht. Bij grote rassen is dit vaak een lager % dan bij kleine rassen. En het is individueel. Maar laten we er voor de grap eens van uitgaan dat om alle voedingsstoffen binnen te krijgen om gezond groot te worden jou hond 3% zou moeten eten en nu 25 kilo weegt.

Dan eet ze bij 3% 750 gram voeding per dag. Stel even dat in een normaal menu hier 50 gram vet inzit (ik noem steeds maar wat hoor, het gaat om het voorbeeld)en dat de caloriewaarde van deze maaltijd 1000 is. Er blijft in dit menu vervolgens 700 gram voeding boordevol voedingsstoffen over.

Lotgering is vet. En vet bevat veel calorieën. Stel even dat jou 400 gram per dag ook 1000 calorien is en dat je hond daarom prima op gewicht is. Van die 400 gram is dan bijvoorbeeld 150 gram vet. Dan blijft er maar 250 gram voeding over waar de voedingsstoffen inzitten!
En om heel eerlijk te zijn. Ik geloof niet dat een merk als Lotgering, voor die prijzen, er vervolgens nou zo vreselijk goede kwaliteit spiervlees en orgaan in gooit. Dus wat dat betreft werkt dat ook al niet mee.

En ik zou daar niet blij mee zijn. Dat een opgroeiende hond zijn eiwitten, vitamines en mineralen opeens uit slechts 250 gram moet halen, terwijl bij een BARF menu zoals wij dat graag zien, hij 700 gram heeft vol voedingsstoffen.

Ik zou er dus op zijn minst een afwisseling in brengen met kwalitatief goede prak (of nog beter BARF!) waarbij je zeker weten weinig vet en hele goede kwaliteit voert. Ik durf er dan ook wel op te wedden dat je dan al snel meer moet gaan voeren om haar op gewicht te houden.
#3199749
mooi voorbeeld Kaela.
Ik vind 400gr per dag ook erg weinig (ter vergelijk: mijn bouvierpup van 8 maanden, schraal en 24kg, eet 750gr barf per dag en dat gaat nu weer omhoog, omdat het menu iets magerder is geworden).

TS er zijn genoeg andere betaalbare merken, die minder vet en dus meer voedingsstoffen bevatten. Dan kun je denken aan inderdaad dogmeat, kivo en herby. Zelf samenstellen is gewoon het beste, je ziet wat je voert, je bepaald zelf de kwaliteit. Het werk wat je daar aan hebt is het echt waard.
#3199770
Een voorbeeld vanuit mijn honden, dit krijgen ze om hetzelfde gewicht te behouden, beide honden zijn erg actief:

kleine aussiemix 10.5kg:
- kvv (haaksbarf/pett) 180gr/dag
- barf 220gr/dag
verschil van bijna 20%

herder 24.5kg:
- kvv (haaksbarf/pett) 620gr/dag
- barf 800gr/dag
verschil van bijna 25%

Vet levert energie en als die niet wordt verbruikt word deze opgeslagen in het lichaam.

Bij de herder ga ik waarschijnlijk zelfs nog omhoog, ik vind haar nu wat te schraal.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door