Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3197187
Hallo allemaal,

Ik lees nu eventjes mee en zie de bomen door het bos niet meer. Wil graag gaan barfen maar ik vind het er zo ingewikkeld uitzien.
Ik heb een rottweiler teefje van 7 maanden en 26 kg. Ze krijgt nu kvv. En ik droog zelf snacks voor haar. Is er iemand die een weekmenu kan samenstellen voor mij?
En als ze op 1 dag zoveel gram kipkarkas krijgt ga je dat dan snijden tot je het aantal gram hebt? Heel erg bedankt alvast [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
20160204_143120.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Door Syrae
#3197202
als je het gewicht aan KVV wat ze nu krijgt invoert in de rekenhulp van barfplaats geeft die aan hoeveel gram ze moet eten van alle verschillende onderdelen. Als je dat gewicht aan kvv mooi rond maakt rollen er over het algemeen ook mooie ronde gewichten uit.

dan ga je aan de hand van die grammen inslaan en een weekmenutje maken.

even uitgaande van 5% van haar huidige gewicht kom ik op het volgende qua aantallen uit

Hoeveelheid: 5% van 26 kilo = 1300 gram per dag / 9100 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 585gr p/dag
Groentes 10% : 130gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 260gr p/dag
Spiervlees 25% : 325gr p/dag

Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9o0FL0|fxPn2o


dan gaan bedenken wat je haar ongeveer wilt voeren.

Ik heb zelf 3 soorten dier in karkas, 3 soorten dier in vlees en 3 soorten dier in orgaan en dat wisselen we af.
#3197309
Heb je deze uitleg al gelezen? Hier wordt duidelijk en per onderdeel uitgelegd waar een menu aan moet voldoen. Jij bent uiteindelijk degene die het menu moet voeren dus het is wel belangrijk dat je zelf ook snapt wat en waarom je wat voert. De richtlijnen die worden gegeven zijn ook alleen maar richtlijnen, sommige honden hebben wat meer of juist wat minder vleesbot nodig. Het is dus belangrijk naar jouw hond te kijken en het menu eventueel te veranderen, maar om dat te doen is het wel handig als je zelf snapt wat je voert.
Als je een menu hebt samengesteld kun je die laten controleren bij het kopje "Hoe ziet jouw barfmenu eruit?". :)

Onze honden krijgen zo'n 400g vleesbot en tijdens het portioneren houd dat 350-450g in. Bij de katten die maar 50g krijgen houd ik een marge van 5g aan.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3197397
charissaterhorst schreef:Ik heb vanavond hazenkoppen uitgepakt en twijfel nu sterk. ... en dan nog als je 585 gram vleesbot per dag moet voeren ga je dan snijden om aan die hoeveelheid te komen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Persoonlijk vind ik hazenkop geen beginners barf vleesbot. Typisch beginnerswerk is bijvoorbeeld kip, eend, konijn, kwartel en parelhoen.

Stel je moet 585 gram voeren, dan zou ik 50gr meer of minder geen probleem vinden. Dus de ene dag geef je wat meer en de andere wat minder. Net hoe het handig uitkomt met portioneren.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3197409
Laten we even uitgaan van 400 gram. Meestal is kvv wat vetter en ga je bij barf dus wat meer geven. Dit kun je altijd weer aanpassen.

Daarvan geef je dan 45% als vleesbot, dus 180 gram. Verder 25% spiervlees (100 gram), 20% orgaan (80gram), 10% groente (40 gram).

Dit is dan het beginschema. Afhankelijk van.hoe je hond het hierop doet pas je eventueel dingen aan.
#3197428
charissaterhorst schreef:Ik heb vanavond hazenkoppen uitgepakt en twijfel nu sterk. ... en dan nog als je 585 gram vleesbot per dag moet voeren ga je dan snijden om aan die hoeveelheid te komen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ik zou eerst een menu maken en dan pas gaan barfen.

Hazenkoppen zijn inderdaad geen beginnersvleesbot en dat kun je ook niet zo voeren, er moet echt orgaan en/of spiervlees bij. Bij het portioneren van hazenkoppen leg ik ze altijd apart per gewichtsklasse, kleiner dan 200g, ongeveer 200g en meer dan 200g. Daar maak ik dan zoveel mogelijk combinaties van ongeveer 400g (zoveel vleesbot krijgen ze hier) van en soms hakken we er 1 in stukken met een hamer en bijl. De oren snijden wij af om te drogen.
En je moet per week ongeveer goed uitkomen, die percentages zijn geen vaste lijn. Als jij een paar procent lager of hoger uitkomt met je vleesbot doordat je dan makkelijke gewichten hebt is dat geen probleem als je hond het er goed op doet. In jou geval zouden de meeste hazenkoppen los wel een prima hoeveelheid zijn qua vleesbot, het komt echt niet aan op een keertje 50g meer of minder. Maar voordat je die gaat voeren moet ze eerst andere, zachtere, botten goed verteren. Lees voordat je begint deze uitleg over vleesbotten door.

Als je al rustig aan wilt beginnen zou je hele kwarteltjes kunnen voeren, die bevatten vleesbot en spiervlees. Ook hele kippen kan (in een paar stukken) al moet je dan wel even de vleugels inknippen.
1 of twee keer per week kun je wel gaan barfen zonder een heel goed menu aan te houden zolang je maar beginnersvleesbot samen met spiervlees voert (orgaan zit meestal ruim genoeg in kvv)

En welke kvv voer je nu? 1,5% is inderdaad erg weinig.
Door Lizzy
#3197429
charissaterhorst schreef:Ze krijgt nu 400 gram kvv per dag. Plus snacks. We trainen 3 x in de week. Straks 1 x per week.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ik hoop dat je bedoelt "per maaltijd" ? Want 400 gram KVV voor een jonge hond met dit gewicht is echt te weinig. Ze heeft minimaal het dubbele nodig.

Ik denk dat het raadzaam is om op een goed merk KVV te blijven totdat je precies uitgedokterd hebt wat je haar moet voeren.
Door Lizzy
#3197561
charissaterhorst schreef:Ze ziet er prima uit. Ik wil haar niet dikker hebben. Dus meer voeren nu is geen optie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ik weet niet wat voor KVV je voert natuurlijk. Misschien wel een heel vet merk? Maar een jonge hond van 26 kg en die 400 gram per dag voeren: dat is 1,6% van haar huidige lichaamsgewicht en dat voer je zelfs niet aan een volwassen hond.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door