Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#3202247
En een deel van de maaltijd tijdens het wandelen als beloning geven?
Door TomsBorders
#3204522
miik schreef:Tja het blijft lastig. Ik vind de hoeveelheid per dag weinig voor haar...
Als ik kijk dat Abby en Doortje tijdenlang ruim 800 gram per dag nodig hadden (wegen 15/16 kilo)... dan snap ik dat ze hier "mager" op blijft...
Maar ik heb makkelijke eters die graag eten ! En dat is met Kaya een issue...
Ik denk dat je moet proberen een balans te zoeken tussen - meer voeren- maar niet zoveel dat ze gaat lopen mutsen en niet graag meer eet ! Dan liever toch iets minder, maar wel een hond die graag en goed eet !
Eet ze deze periode wel goed ? dan zou ik dat gebruiken om gewoon de hoeveelheid omhoog te gooien !
En ik voer wel de vettere/mindere kwaliteit dingen, juist omdat ze het vet goed kunnen gebruiken ;)

ik ben een paar weken rond de 650 gram gaan geven maar nu eet ze al een paar dagen niet meer dus moet dat toch weer omlaag gooien. Ik vind het ook weinig maar ik geef nu vooral vetter vlees en het is niet dat ze te mager is maar ze vind het eten gewon niet belangrijk genoeg. Ze was altijd erg dol op ree ribben bijvoorbeeld maar nu laat ze de helft liggen, spiervlees eet ze een beetje.
Ga denk ik rond de 550 proberen en vandaaraf een balans zoeken. Ze is niet minder actief, ze is zelfs extra bij de schapen geweest en toch eet ze minder.
Sommige dagen eet ze dan wel weer alles en lust ze wel wat meer dus ze is een beetje een aparte dame haha.
Martine-Tom schreef:En een deel van de maaltijd tijdens het wandelen als beloning geven?
ze krijgt wat beloninkjes, alleen vind ze voertjes meestal niet belangrijk genoeg en is ze liever met andere dingen bezig (behalve als Linda ze geeft haha).
ze is wel wat meer gemotiveerd de laatste maanden dus daar maak ik wel gebruik van met trainen maar ze eet ongeveer de helft ook echt op en de andere helft spuugt ze weer uit (ik droog snackjes die ze thuis wel graag op eet).
Door miik
#3204686
Tja, beetje concurrentie werkt meestal wel ;) Dus... zit niks anders op, toch maar een hondje erbij ;)
En kies dan wel een vreetmonstertje.... ;D
Door Parelridder
#3204693
miik schreef:Tja, beetje concurrentie werkt meestal wel ;)
Hier niet: zoals gezegd, de eetlust van de de matige eter (en haar dito moeder en moeders lijn) neemt verder af naarmate de portie/vetgehalte toe neemt. Wat ik er dus eventjes meer in/aan kreeg, corrigeert ze zelf spoedig door de baak niet emer leg te krijgen. Idem voor extra beloning, dat compenseert ze na en poosje door de maaltijden slechter te gaan eten.
Zet ik concurrentie in (momenteel heb ik er 2 die dat gráág op zich nemen) dan stapt ze weg. Ze is de oudste én degene die het voor 't zeggen heeft. Ze hecht veel belang aan 'winnen' als het gaat om bijvoorbeeld wie er het eerst bij de bal is, maar ze staat haar maaltijd gráág af. Het toevoegen van een kameraad die haar eten graag komt opmaken, vindt ze een prima oplossing voor haar probleem voor het niet leeg krijgen van haar 'bord'.
Door TomsBorders
#3204714
miik schreef:Tja, beetje concurrentie werkt meestal wel ;) Dus... zit niks anders op, toch maar een hondje erbij ;)
En kies dan wel een vreetmonstertje.... ;D
haha ja, nog een half jaartje ofzo ;)
al moet ik wel zeggen, Kaya liet haar kauwstaafje uiteindelijk ook maar voor jarige doortje liggen.
En het heeft ook voordelen, ik kan gewoon de snacks en dergelijke op neushoogte bewaren haha, niemand die er op of om naar kijkt.
Parelridder schreef: Hier niet: zoals gezegd, de eetlust van de de matige eter (en haar dito moeder en moeders lijn) neemt verder af naarmate de portie/vetgehalte toe neemt. Wat ik er dus eventjes meer in/aan kreeg, corrigeert ze zelf spoedig door de baak niet emer leg te krijgen. Idem voor extra beloning, dat compenseert ze na en poosje door de maaltijden slechter te gaan eten.
Zet ik concurrentie in (momenteel heb ik er 2 die dat gráág op zich nemen) dan stapt ze weg. Ze is de oudste én degene die het voor 't zeggen heeft. Ze hecht veel belang aan 'winnen' als het gaat om bijvoorbeeld wie er het eerst bij de bal is, maar ze staat haar maaltijd gráág af. Het toevoegen van een kameraad die haar eten graag komt opmaken, vindt ze een prima oplossing voor haar probleem voor het niet leeg krijgen van haar 'bord'.
Kaya neemt iets makkelijker voedsel aan bij Linda dus daar speelt concurrentie wel redelijk een rol, maar misschien is dat na een tijdje ook wel weer weg. de toekomst gaat het uitwijzen.

Verder ga ik eerst het vleesbot geven nu en daarna de rest, misschien helpt dat ook wel want ze eet altijd best wel geordend.
Eerst leverjes, dan niertjes, dan hart en pens, dan het vleesbot. Als er meerdere spiervlees soorten zijn, eerst a, dan b en dan bot.
Ik eet ook zo bedenk ik me.
Door Parelridder
#3204719
:biggrin2: Dat klinkt alsof ze ook eerst het 'makkelijke' eet, net als mijn matige eter. Onderdelen die moeite kosten vindt ze minder leuk en als het echt veel moeite kost is de kans dat ze halverwege denkt "Ik heb eigenlijk ook wel genoeg gehad" een stuk groter.
Door TomsBorders
#3204720
ja dat denk ik soms ook, maar soms pakt ze ook een ribben rek en dan gaat ze lekker liggen op een plekje en dan is ze na 10 minuten er helemaal doorheen (ze doet er altijd erg lang over, het is maar 200 gram of minder vleesbot ^^). Maar soms zijn er dan 3 karkassen van hetzelfde, eet ze er 2 en laat ze de eerste die ze pakte liggen (ik zal vanavond wel ff een filmpje uploaden)
Door petralita
#3205041
Roeska probeer ik ook wat aan te laten komen, drama, niet omdat ze miept met eten, maar omdat er gewoon niks bij komt. Ik kan/wil niet vetter voeren ivm haar diabetes, dan moet vetpercentage eigenlijk zo laag mogelijk zijn.
Roeska is een groenendaeler, weegt 24 kg en kreeg 2x310 gr per dag. Ik wil er iets meer aan reserve hebben, de kilos vliegen eraf als ze weer ketonen heeft. Ik probeer dat natuurlijk te voorkomen, maar doordat ze zo moeilijk stabiel te houden is, gaat het soms mis.
Inmiddels zit ze al op 2x500gr per dag, maar komt nog steeds niet aan. :o Roeska moppert niet, die staat alweer klaar voor haar volgende maal. En vind altijd dat ze te weinig krijgt.
Ik ga waarschijnlijk weer omhoog, misschien dat het aankomen dan wel lukt.
Mijn andere hond een aussiemix, die hoeft Alleen naar eten te kijken en komt al aan. :-X

Het is niet eerlijk verdeeld >:(
Door Parelridder
#3205059
TomsBorders schreef:filmpje moet ik morgen ff voor kijken.
wat voor groentes eet jouw moeilijke eter wel?
Mijn moeilijke eter (Merel) eet wel graag groentes. Dat is nog erger!! :biggrin2:
Ik geef ze soms rauw gemalen, als ik tijd heb om mixjes te maken, maar de afgelopen maanden eigenlijk alleen nog gekookt. Ik heb de indruk dat ze dat misschien nog meer waardeert. Maar ze heeft voorkeuren en vindt het nog lekkerder als het nog lauw is na koken ::)
Waar ik haar voor mag wakker maken is gekookte pastinaak (en dat is calorierijk, dus daar ben ik blij mee!). Inclusief het stroperige kookvocht wat dat oplevert. Ook érg lekker vindt ze gekookte pompoen en worteltjes. De zoete dingen dus. Daarnaast is ze dol op gekookte tuinboontjes.. Ik denk dat dit wel haar favorieten zijn. Als ik de groenten kook, kook ik het wel echt gaar, dus niks 'beetgaar' meer aan.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3205065
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=127265

Ik zie nu dat dit berichtje in de lente is gemaakt, misschien een verband?
Jacy krijgt slechts 500 gram voer per dag. Meer kan wel maar wordt dan kvv, voor barf vindt hij 500 genoeg. Dan moet je niet denken dat hij daar dik van wordt, hij gaat er alleen meer van poepen. Als ik het ophoog verliest hij helemaal zijn eetlust zoals in het filmpje.
Wanneer hij honger krijgt, krijgt hij ook meer, maar ik ga dat niet standaard doen want dan gaat hij weigeren en eet uiteindelijk minder..
Door miik
#3205194
Tja, wat bij Kaya dus duidelijk meespeelt is de verzadigingswaarde en/of verdringingswaarde (weet niet precies meeer hoe dat heet)... Toen ik mn studie voor landbouwhuisdieren deed werd daar veel op in gegaan.... Je kan namelijk wel bedenken dat een koe 30 kilo hooi moet eten, maar als hij na 10 kilo kauwen te moe is, gaat hij dus die andere 20 niet op krijgen... Dus moet je die 20 kg in een andere vorm aanbieden, dus bv een brok waarvan 2 kg genoeg is (en dus gelijk staat aan 20 kg hooi).
Ik merk dat bij Vivi ook heel sterk, zij kan maar een bepaald percentage aan Barf krijgen, geef ik haar hele portie barf, dan komt het niet op, en krijgt ze te weinig binnen. Maar geef ik dezelfde hoeveelheid in KVV dan kan ze het wel op.
Bij Vivi geef ik ook altijd de moeilijke dingen eerst en daarna het hap-slik-weg deel... gister kreeg ze een halve lamskop- dan snij ik eerst de tong en de dikke wangen eraf... en pas als de rest "op" heeft krijgt ze het bakje met spiervlees en tong... Als ik dat niet doe eet ze dat namelijk eerst (zeg 200 gram) en dan stopt ze... en heeft ze dus zo'n 300-400 gram te weinig op.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door