Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Mila22
#3195917
Hi iedereen! Al weer bijna een jaar geleden hebben wij een hond uit het buitenland geadopteerd. Een prachtige sarplaninac kruising reu van 3 jaar genaamd Kaylo! Hij kwam in Nederland aan met een hele lage weerstand en Demodex. Wij hebben toen de tip gekregen om hem over te zetten op vlees. Dit is wel echt een hele nieuwe wereld voor mij haha. Eerst begonnen met kvv maar dit was niet altijd een succes dus hebben wij besloten om zelf te gaan samen stellen.

Kwa spiervlees heb ik nu:
- Kalkoen
- Kip
- Paard
- Rund
- Kangoeroe
- Hert

Vleesbot
- Kippennekken
- Eendennekken
- Kipkarkas
- Kippenrug
- Eendenvleugel

Nu zag ik dat ze bij Dogmeat ook runderknars hadden, is dit ook geschikt?

Orgaan
Hiervoor heb ik voor een gemalen mix gekozen die bestaat uit:
- 25% konijnenniertjes
- 25% eendenlever
- 25% kippenmaagjes
- 25% Runderhart.

Ik heb voor een mix gekozen omdat Kaylo veel soorten orgaan ontzettend vies vindt en laat liggen..

Zijn dagmenu zou dan bestaan uit
220 gram spiervlees
70 gram orgaan
80 a 90 gram vleesbot
Dit gaf de barf calculator van vriesvoer.nl aan. Met deze hoeveelheden doet hij het eigenlijk prima :) Hij weegt nu 28 kilo maar heeft nogal snel de neiging om aan te komen.

Om de week krijgt hij een zalmlijf of kop en in de andere weken een paar sprotjes. Ook hebben we voor 1 pensdag in de week gekozen. De ene week schapenpens en de andere week runderpens hij krijgt dan 500 gram. Elke dag krijgt hij een groentemix van verschillende soorten groente ongeveer 80 gram. En 3 x per week een rauw eitje

Hoeveel spiervlees en orgaan raden jullie aan bij een kippenkarkas? Daar kom ik niet helemaal uit.


Zitten wij een beetje op goeie weg? haha :) Ik hoor graag verbeterpunten!
Door Lizzy
#3195994
Mila22 schreef:Hi iedereen! Al weer bijna een jaar geleden hebben wij een hond uit het buitenland geadopteerd. Een prachtige sarplaninac kruising reu van 3 jaar genaamd Kaylo! Hij kwam in Nederland aan met een hele lage weerstand en Demodex. Wij hebben toen de tip gekregen om hem over te zetten op vlees. Dit is wel echt een hele nieuwe wereld voor mij haha. Eerst begonnen met kvv maar dit was niet altijd een succes dus hebben wij besloten om zelf te gaan samen stellen.

Kwa spiervlees heb ik nu:
- Kalkoen
- Kip
- Paard
- Rund
- Kangoeroe
- Hert

Vleesbot
- Kippennekken
- Eendennekken
- Kipkarkas
- Kippenrug
- Eendenvleugel
Welkom op barfplaats! Leuk dat je er bent.
Mag ik vragen waarom KVV niet altijd een succes is? Lust hij het niet?
Qua vleesbot zou je nog wel iets aan afwisseling kunnen doen. Bijvoorbeeld konijnkarkas. Of parelhoenkarkas. Of patrijs, fazant, kwartel.
Nu zag ik dat ze bij Dogmeat ook runderknars hadden, is dit ook geschikt?
Ik vind runderknars helemaal drie keer niks. Het is of knetterhard (en dat vind ik schadelijk voor het gebit en de vertering) of het is alleen kraakbeen en het bevat nauwelijks calcium en zou niet onder vleesbot gerekend moeten worden.
Orgaan
Hiervoor heb ik voor een gemalen mix gekozen die bestaat uit:
- 25% konijnenniertjes
- 25% eendenlever
- 25% kippenmaagjes
- 25% Runderhart.

Ik heb voor een mix gekozen omdat Kaylo veel soorten orgaan ontzettend vies vindt en laat liggen..
Juist. En deze mix eet hij wel? Veel honden vinden lever goor. Maar vreemd genoeg eten deze honden vaak wel weer lever van biologisch gehouden dieren. Konijnennier moeten ze hier echt niet hoor. Ze vinden bio rundernier eigenlijk wel het matje. Lamsniertjes vinden ze eigenlijk ook al goor. Eendenlever vinden ze hier alleen gedroogd te eten. Het enige dat ze probleemloos van allerlei diersoorten eten is hart. En verder eten ze alleen bio lever en bio nier. Zo, dat even voor het achterhoofd :biggrin2:
Zijn dagmenu zou dan bestaan uit
220 gram spiervlees
70 gram orgaan
80 a 90 gram vleesbot
Dit gaf de barf calculator van vriesvoer.nl aan. Met deze hoeveelheden doet hij het eigenlijk prima :) Hij weegt nu 28 kilo maar heeft nogal snel de neiging om aan te komen.
Dat kan. Je mag het zelf indelen, het menu. Als hij iedere week maar voldoende afwisseling binnen krijgt. Ik voer zelf bijv. iedere dag vleesbot, iedere dag groenten maar 3 keer in de week orgaanvlees en 4 keer in de week spiervlees. En dat kan dus ook prima.
Om de week krijgt hij een zalmlijf of kop en in de andere weken een paar sprotjes. Ook hebben we voor 1 pensdag in de week gekozen. De ene week schapenpens en de andere week runderpens hij krijgt dan 500 gram. Elke dag krijgt hij een groentemix van verschillende soorten groente ongeveer 80 gram. En 3 x per week een rauw eitje
Prima! Ik zou even kijken hoe hij het op een pensdag doet. Sommige honden hebben de dag erna dunne ontlasting. Sommige honden niet.
Hoeveel spiervlees en orgaan raden jullie aan bij een kippenkarkas? Daar kom ik niet helemaal uit.
Ga er maar vanuit dat het kipkarkas voor 50% uit vlees en voor 50% uit bot bestaat. Dus de hoeveelheid spiervlees dat je in 1 week geeft, deel je door 7. En die hoeveelheid kun je ook bij het kipkarkas doen.

Je menu ziet er uitstekend uit! Goed werk!
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3196025
80 of 90 gram vleesbot, bedoel je dan alleen het bot? Anders lijkt me dat heel weinig ;)
Bevleesd bot (dus 50/50 met spiervlees eraan) zou toch een groot deel van het menu moeten zijn.
Gebruikersavatar
Door Mila22
#3196033
Lizzy schreef:Welkom op barfplaats! Leuk dat je er bent.
Mag ik vragen waarom KVV niet altijd een succes is? Lust hij het niet?
Qua vleesbot zou je nog wel iets aan afwisseling kunnen doen. Bijvoorbeeld konijnkarkas. Of parelhoenkarkas. Of patrijs, fazant, kwartel.


Ik vind runderknars helemaal drie keer niks. Het is of knetterhard (en dat vind ik schadelijk voor het gebit en de vertering) of het is alleen kraakbeen en het bevat nauwelijks calcium en zou niet onder vleesbot gerekend moeten worden.


Juist. En deze mix eet hij wel? Veel honden vinden lever goor. Maar vreemd genoeg eten deze honden vaak wel weer lever van biologisch gehouden dieren. Konijnennier moeten ze hier echt niet hoor. Ze vinden bio rundernier eigenlijk wel het matje. Lamsniertjes vinden ze eigenlijk ook al goor. Eendenlever vinden ze hier alleen gedroogd te eten. Het enige dat ze probleemloos van allerlei diersoorten eten is hart. En verder eten ze alleen bio lever en bio nier. Zo, dat even voor het achterhoofd :biggrin2:


Dat kan. Je mag het zelf indelen, het menu. Als hij iedere week maar voldoende afwisseling binnen krijgt. Ik voer zelf bijv. iedere dag vleesbot, iedere dag groenten maar 3 keer in de week orgaanvlees en 4 keer in de week spiervlees. En dat kan dus ook prima.


Prima! Ik zou even kijken hoe hij het op een pensdag doet. Sommige honden hebben de dag erna dunne ontlasting. Sommige honden niet.


Ga er maar vanuit dat het kipkarkas voor 50% uit vlees en voor 50% uit bot bestaat. Dus de hoeveelheid spiervlees dat je in 1 week geeft, deel je door 7. En die hoeveelheid kun je ook bij het kipkarkas doen.

Je menu ziet er uitstekend uit! Goed werk!
Heel erg bedankt voor je reactie!
Veel soorten kvv vindt hij gewoon echt niet lekker. Of wilt het na een tijdje gewoon niet meer eten.

De organenmix vindt hij dan wel weer lekker. Die eet hij gewoon zonder problemen op.
Heel erg bedankt voor je tips! Ga ik zeker wat mee doen!
Gebruikersavatar
Door Mila22
#3196035
Lizetta schreef:80 of 90 gram vleesbot, bedoel je dan alleen het bot? Anders lijkt me dat heel weinig ;)
Bevleesd bot (dus 50/50 met spiervlees eraan) zou toch een groot deel van het menu moeten zijn.
Ik heb gekeken wat de barf calculator van vriesvoer had berekend voor een hond van 25 kg. En naar de percentages van NRV.
Daar staat:
60%-70% spiervlees
15%-20% bot (komt overeen met 30%-40% vleesbot)
15% orgaanvlees (pens niet meegerekend)

Hij krijgt ongeveer 100 gram vleesbot per dag. En soms dan wat meer als hij bijvoorbeeld een karkas eet. Hij krijgt snel last van dat krijtpoep als hij meer krijgt. Zijn ontlasting ziet er nu met deze aanhoudingen er prima uit.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door