Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bakker01
#3180582
Voor de fokker van mijn Boerboelen ben ik aan de slag gegaan met een dieet bij nierfalen.
Het gaat om een Boerboelreu van 70 kg.
Na het één en ander gelezen te hebben, heb ik nu het volgende:

20% vleesbot, 7x per week = 280 gr. per keer
5% orgaanvlees, 3x per week = 165 gr. per keer
20% pens, 4x per week = 100 gr. per keer
5% vet, 4x per week = 125 gr. per keer
15% spiervlees, 4x per week = 370 gr. per keer
15% koolhydraten, 4x per week = 370 gr. per keer
20% groentenmix, 5x per week = 390 gr. per keer

Maandag:
Kippennekken
Pens
Mix van hart/lever
Schapenvet

Dinsdag:
Eendenkarkas
Paardenspiervlees
Pasta
Groentenmix

Woensdag:
Kipkarkas
Pens
Mix van hart/lever
Groentenmix
Schapenvet

Donderdag:
Konijnkarkas
Geitensnippers
Pompoen

Vrijdag:
Kippenvleugels
Pens
Mix van hart/lever
Groentenmix
Schapenvet

Zaterdag:
Zalmkop
Rundvleessnippers
Witte rijst
Groentenmix
Schapenvet

Zondag:
Parelhoenkarkas
Pens
Kalkoensnippers
Groentenmix
Pasta

Graag hoor ik of dit menu klopt en geschikt is voor een hond met nierfalen.
Alvast heel erg bedankt!
Door Lizzy
#3181121
Dit ziet er hartstikke goed uit. Ik weet niet hoe ernstig de nierproblemen zijn en ik weet niet wat de hond nu eet...? Want het is natuurlijk best een vet menu. En als de hond nu op brok staat, dan is de overgang naar BARF + veel vet erg groot en dat zou ik dan langzaam opbouwen.
Door Bakker01
#3181124
Dank je wel Lizzy!
De hond staat op KVV en kreeg zo nu en dan al wat kippenvleugels etc van eigen slacht. Maar dan is het denk ik nog beter om rustig aan over te gaan toch of zou het in dit geval wel kunnen?
Vandaag gaan ze weer terug naar de dierenarts en kan ik de uitslagen hier even plaatsen.
Door Lizzy
#3181261
Bakker01 schreef:Dank je wel Lizzy!
De hond staat op KVV en kreeg zo nu en dan al wat kippenvleugels etc van eigen slacht. Maar dan is het denk ik nog beter om rustig aan over te gaan toch of zou het in dit geval wel kunnen?
Vandaag gaan ze weer terug naar de dierenarts en kan ik de uitslagen hier even plaatsen.
Als de hond KVV krijgt, dan kun je wel overschakelen met de beginnersvleesbotten waar je voor gekozen hebt.

Ik vind dat je knap je huiswerk hebt gemaakt! Lief hoor, dat je deze mensen helpt met hun hond! Ik ben benieuwd naar de uitslagen.
Door Bakker01
#3181991
Dank je wel! Maar het staat heel erg goed uitgelegd in andere topics, dus jullie hebben het mij makkelijk gemaakt :)

Ik heb de uitslagen snel opgeschreven toen ik haar aan de telefoon had, dus ik hoop dat ik het nu goed neer zet:

Ureum was 700 de vorige keer en nu 150. Ik begreep dat dit goed was. De andere waarde van de nieren was de vorige keer 47 en nu 37. Maar dat moet 10 zijn, dus die is nog lang niet genoeg naar beneden. Volgende week gaan ze weer prikken.

Op dit moment eet hij helaas weer heel erg weinig, terwijl het voor het weekend juist redelijk ging. Het drinken gaat gelukkig nog wel goed.
Door Lizzy
#3182069
Bakker01 schreef:Dank je wel! Maar het staat heel erg goed uitgelegd in andere topics, dus jullie hebben het mij makkelijk gemaakt :)

Ik heb de uitslagen snel opgeschreven toen ik haar aan de telefoon had, dus ik hoop dat ik het nu goed neer zet:

Ureum was 700 de vorige keer en nu 150. Ik begreep dat dit goed was. De andere waarde van de nieren was de vorige keer 47 en nu 37. Maar dat moet 10 zijn, dus die is nog lang niet genoeg naar beneden. Volgende week gaan ze weer prikken.

Op dit moment eet hij helaas weer heel erg weinig, terwijl het voor het weekend juist redelijk ging. Het drinken gaat gelukkig nog wel goed.
Ik denk dat de creatinine eerst 700 en nu 150 is en dat de Ureum nu 37 is en die moet 10 zijn. Dat is nog niet goed nee, deze waardes. Hebben ze enig idee wat de oorzaak is? Hebben ze verder onderzoek gedaan?
Door Bakker01
#3182881
Och stom, heb ik het dus toch verkeerd opgeschreven.
Waar het vandaan komt weet ik niet, ze gaan in ieder geval vandaag weer terug naar de dierenarts. Dus even afwachten wat daar weer uitkomt. Ik heb haar ook iets horen zeggen over kijken of het chronisch of acuut is.

Ze had nog wel een goede vraag, moeten de groentes nou wel of niet gekookt worden? In verschillende topics lees ik niet expliciet dat het gekookt is, maar in onderaan een topic ( http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=34598 ) lees ik dat het wel gekookt moet zijn.
Door Lizzy
#3184197
Bakker01 schreef:Och stom, heb ik het dus toch verkeerd opgeschreven.
Waar het vandaan komt weet ik niet, ze gaan in ieder geval vandaag weer terug naar de dierenarts. Dus even afwachten wat daar weer uitkomt. Ik heb haar ook iets horen zeggen over kijken of het chronisch of acuut is.

Ze had nog wel een goede vraag, moeten de groentes nou wel of niet gekookt worden? In verschillende topics lees ik niet expliciet dat het gekookt is, maar in onderaan een topic ( http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=34598 ) lees ik dat het wel gekookt moet zijn.
Normaal gesproken pureer je rauwe groenten. Maar, in geval van nierproblemen: Gekookte groenten is mogelijk een beter idee dan het voeren van rauwe groenten omdat koken het fosfor gehalte verlaagd.

Ik denk persoonlijk dat het verschil zo marginaal is, ik zou gewoon doen wat mij het beste zou uitkomen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door