Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bartje6
#3179699
Hallo allemaal,

Ik barf al een tijdje met mijn hond, maar heb nog een vraag over de juiste verhoudingen hart, nier en lever.
Nu ik net nog een keer de handleiding op deze site er op na heb geslagen, begin ik helemaal te twijfelen of ik het al die tijd wel goed doe... :-\

Mijn hond weegt ongeveer 8,5 kilo.
Ik hou een percentage aan van 5% op 8 kilo.
Hij krijgt per dag:

- 100 gram spiervlees (50 g. van twee soorten)
- 225 gram botvlees (waar meestal in verhouding veel vlees aan zit, anders 200 gr.)
- 40 gram groenten
- 40 gram orgaanvlees (hart, nier, lever [ieder 1x per week], pens [2x per week], uier of kippenmaag)

Nu denk ik dat ik misschien toch te weinig orgaanvlees geef... :o
Ik heb twee vragen:

1. Moet het aandeel orgaanvlees naar 80 gram?
2. Ik heb eens gelezen dat nier minder mag dan de andere soorten, maar dat kan ik niet meer terugvinden... Zijn er voor hart, nier en lever andere verhoudingen?

Ik hoor graag jullie antwoord!

Bij voorbaat dank :daisy:
Door Lizzy
#3179701
Zo te zien voer je 55% vleesbot en 10% orgaanvlees inclusief pens. Ik vind dat inderdaad te weinig. Ik zou vleesbot met 10% verlagen en orgaanvlees met 10% verhogen.

Ik doe niet zo moeilijk met orgaanvlees. Ik wil 3 verschillende soorten voeren (minimaal) en kies voor lever, nier en hart. En die deel ik door 3 gelijke delen. Ongeveer. En ik heb ook wel eens 4 orgaanvleessoorten en die deel ik dan door 4 gelijke delen. Ongeveer.
Door Bartje6
#3180564
Oké, bedankt! Ik ben naar 80 gram orgaanvlees gegaan.
Al bedacht ik me later wel dat er door het 'spiervlees' dat ik nog via een Barfbedrijf koop, ook vaak orgaanvlees zit gemengd.
Ik kijk ook even wat het met zijn ontlasting doet. Meestal is die redelijk zacht en donker, vandaar dat ik het botvlees liever wat hoger zet.

Zou hij een vitamine- en mineralentekort opgelopen kunnen hebben hierdoor, denk je?
Hij is twee jaar en heeft 1,5 jaar deze verhoudingen gegeten (daarvoor nog brokken).
Door Lizzy
#3182190
Bartje6 schreef:Oké, bedankt! Ik ben naar 80 gram orgaanvlees gegaan.
Al bedacht ik me later wel dat er door het 'spiervlees' dat ik nog via een Barfbedrijf koop, ook vaak orgaanvlees zit gemengd.
Ik kijk ook even wat het met zijn ontlasting doet. Meestal is die redelijk zacht en donker, vandaar dat ik het botvlees liever wat hoger zet.

Zou hij een vitamine- en mineralentekort opgelopen kunnen hebben hierdoor, denk je?
Hij is twee jaar en heeft 1,5 jaar deze verhoudingen gegeten (daarvoor nog brokken).
Nee, dat lijkt me niet. Maar ik vind het wel net een te minimale hoeveelheid orgaanvlees, het kan beter.
#3210010
Bartje6 schreef:Hallo allemaal,

Ik barf al een tijdje met mijn hond, maar heb nog een vraag over de juiste verhoudingen hart, nier en lever.
Nu ik net nog een keer de handleiding op deze site er op na heb geslagen, begin ik helemaal te twijfelen of ik het al die tijd wel goed doe... :-\

Mijn hond weegt ongeveer 8,5 kilo.
Ik hou een percentage aan van 5% op 8 kilo.
Hij krijgt per dag:

- 100 gram spiervlees (50 g. van twee soorten)
- 225 gram botvlees (waar meestal in verhouding veel vlees aan zit, anders 200 gr.)
- 40 gram groenten
- 40 gram orgaanvlees (hart, nier, lever [ieder 1x per week], pens [2x per week], uier of kippenmaag)

Nu denk ik dat ik misschien toch te weinig orgaanvlees geef... :o
Ik heb twee vragen:

1. Moet het aandeel orgaanvlees naar 80 gram?
2. Ik heb eens gelezen dat nier minder mag dan de andere soorten, maar dat kan ik niet meer terugvinden... Zijn er voor hart, nier en lever andere verhoudingen?

Ik hoor graag jullie antwoord!

Bij voorbaat dank :daisy:
Saartje weegt ongeveer 6 kg en krijgt 3% per dag!
Ze is niks te dun en niks te dik.
Als ik 5% zou voeren zou ze naar mijn idee veel te dik worden.
Wat verschilt dit toch per hond. En ze krijgt veel beweging, ik loop gemiddeld ruim twee uur per dag.
Kan dat zo verschillen?
Door Bartje6
#3210070
Saartje weegt ongeveer 6 kg en krijgt 3% per dag!
Ze is niks te dun en niks te dik.
Als ik 5% zou voeren zou ze naar mijn idee veel te dik worden.
Wat verschilt dit toch per hond. En ze krijgt veel beweging, ik loop gemiddeld ruim twee uur per dag.
Kan dat zo verschillen?
Ik heb het geprobeerd met minder, maar er is een soort ultieme hoeveelheid waar mijn hond het goed op doet. Overigens kan hij weleens een dag een halve portie overslaan, en dat is dan ook oké (al heeft hij dan soms wel last van zijn buik 's morgens en wil vroeg eruit om gras te eten, maar niet altijd).
Toch is hij niets te dik, vind ik. Een dun laagje op de ribben.

Inderdaad gek hoe dat kan verschillen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door