Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door schwr01
#3162062
Hoi, mijn naam is Robin,ik woon in Groningen en met mijn vriendin Hendrien zijn we sinds december vorig jaar de verzorgers van Wolter. Wolter is aan bastaard ruwharige podenco, een vrolijke lieve zwerfhond uit Spanje.
Eerst kreeg hij van ons  brokken  maar iedere ochtend veel gras eten en kotsen. We zijn toen op zoek gegaan naar ander voedsel. Toen we aan barf begonnen was het gelijk over. Hij krijgt nu om de andere dag smuldier compleet en de dagen daar tussen afwisselend: kippenekjes-maagjes of hartjes, vis(favoriet) haring, zalmkop of kabeljauwkop met graat, runderhart en 's-avonds een lekker groentestamppotje met zeewier en zalmolie, super fijn en gaar gemaakt met alles erin wat een hond mag hebben.
De haring krijgt hij in stukken in zijn bakje en de vissekoppen met graat gaan mee naar buiten tijdens het uitlaten op een rustig plekje(wij hebben geen tuin). Het is een hele voorzichtige en aandachtige eter geworden en van schrokken is geen sprake meer. Die keiharde kabeljauwgraten waar ik met de wildschaar nauwelijks doorheen kom knart hij  met gemak voorzichtig en aandachtig weg.
Toch wel spannend of het goed blijft gaan met hem met het nieuwe menu. Hij reageert er nu in ieder geval prima op. Niet meer schrokken en kotsen en kleine vaste drolletjes.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3162098
Als ik het zo lees vind ik de afwisseling zeer gering. En geef je wel erg veel vis. Vis mag maar 10% van het menu zijn. Ook zie ik erg veel orgaanvlees en geen spiervlees.
Heb je voordat je hieraan begon je wel zeer goed verdiept in het voeren van vers?
Door schwr01
#3162257
Beste Flamingo,

Bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat onze hond gek is op vis,er schijnt 4x meer voedingswaarde in te zitten dan in vlees. Spiervlees en botten kan inderdaad wat meer maar daar wordt aangewerkt. We geven hem expres om de andere dag smuldier compleet zodat hij niets te kort krijgt.
Door Martine-Tom
#3162266
Het klinkt als teveel vis als ik het zo lees, heb je al een menu gemaakt, zo ja zou ik die eens plaatsen hier, kunnen we met je meekijken en meedenken :)
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3162295
[quote="schwr01"]
Beste Flamingo,

Bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat onze hond gek is op vis,er schijnt 4x meer voedingswaarde in te zitten dan in vlees. Spiervlees en botten kan inderdaad wat meer maar daar wordt aangewerkt. We geven hem expres om de andere dag smuldier compleet zodat hij niets te kort krijgt.
[/quote]

Het principe van BARF is dat  40-50% uit rauw vleesbot bestaat, 20% orgaan (waarvan 10% pens), 15-35% spiervlees en dan nog 5-15% groenten.
Het is leuk dat je hond goed vis eet, maar meer dan 10% is niet goed! Ook al geef je om de dag smuldier (meningen over de kwaliteit hiervan zijn verdeeld) trek je de verhoudingen zeker door zoveel orgaan vreselijk scheef! Ik zou dus maar even goed je gaan verdiepen en een volwaardig menu maken en deze hier plaatsten voor tips en aanvullingen.
Door Lizzy
#3162303
Vis is hartstikke gezond. Maarrrrrrr.

Uit onderzoek is ooit gebleken dat als zilvervossen meer dan 10% rauwe vis in hun menu kregen, zij verlammingsverschijnselen kregen. Bepaalde vissen bevatten namelijk een stof, Thiaminases en dat zijn enzymen die de thiamine-moleculen splitsen/afbreken en inactief maken. Thiamine is vitamine B1. Vooral vissen als makreel, haring en sardien bevat thiaminases. Zalm bevat het bijv. weer niet. Je kunt dus best 10% vis geven (maximaal!) waarvan je de helft bijv. aan zalm voert en de andere helft aan markeel, haring, sardien, etc. Maar ga je + 10% rauwe vis voeren in de vorm van rauwe haring, makreel, sardien: loop je de kans dat je hond verlammingsverschijnselen krijgt. En dat is niet wat we willen. Dus ik zou zeggen "blijf aan de veilig kant" en dat is dat je sowieso onder die 10% blijft. Ook nog om een andere reden trouwens, moet je onder de 10% van het totaal blijven en dat heeft te maken met afwisseling. Een zeer belangrijk aspect van het zelf samenstellen.

En een nuttige lijst van vissoorten die wel/geen thiaminase bevatten:

Bevat Thiaminase (zoetwater)

Abramis brama - Brasem
Alosa pseudoharengus - Haringachtige
Ameirus melas melas - Dwergmeerval
Amia calva - Moddersnoek
Campostoma anomalum pullum - Karperachtige (Central stoneroller)
Carassius auratus - Goudvis
Catostomus c. commersonii - Zuigkarper
Clams - Zoetwatermossel
Coregonus clupeaformis - Marene (zalmachtige)
Cyprinus carpio - Karper
Dorosoma cepedianum - Draadvinnige elft
Ictalurus lacustris punctatus - Gespikkelde meerval
Ictiobus cyprinellus - Zuigkarperachtige
Lepimbema (Morone) chrysops - Witte baars
Lota lota - Kwabaal
Myoxocephalus quadricornis thompsonii - Giant Sculpin
Notropis hudsonius - Karperachtige (spottail shiner)
Petromyzon marinus (adult) - Zeeprik
Pimephales promelas - Dikkop-elrits
Pluerobema cordatum - Grootvoet mossel
Primephales p. promelas - Fathead Minnow
Prosopium cylindraceum quadrialaterale - Zalmachtige
Stizostedion canadense - Canadese snoekbaars


(zout water)

Anchoa hepsetus - Ansjovis, haringachtige
Artica islandica - Noordkromp (schelpdier)
Brevoortia patronus - Haringachtige
Brevoortia tyrannus - Haringachtige
Clupea harengus - Haring
Engraulis mordax - Ansjovis, haringachtige
Garfish (garpike) - Krokodilsnoek
Gymnothorax ocellatus - Gevlekte murene
Harengula pensacolae - Sardine, haringachtige
Notropus atherionoides - Buck eye shiner
Osmerus eperlanus - Spiering
Placopecten grandis - Sint Jacobs-schelp
Poronotus triacanthus - Butterfish
Scomber japonicus - Makreel


Bevat GEEN Thiaminase (ZOET)

Ambloplites r. rupestris - Steenbaarsachtige
Anguilla rostrata - Aal
Christivomer n. namaycush - Amerikaanse meerforel
Coregonus hoyi - Chub
Esox lucius - Snoek
Huro (Micropteris) salmoides - Baarsachtige
Hypomesus olidus - Spieringachtige
Lepisosteus osseus - Beensnoek
Lepomis gibbosus - Gewone zonnebaars
Lepomis m. macrochirus - Bluegill
Leucichthys artedi areturus - Herring
Micropterus d. dolomieu - Baarsachtige
Oncorhynchus kisutch - Cohozalm
Perca flavescens - Amerikaanse gele baars
Plecoglossus altivelis - Ayu (spieringachtige)
Pomoxis nigromaculatus - Zonnebaarsachtige
Salmo gairdnerii irideus - Regenboogforel
Salmo salar - Zalm
Salmo trutta fario - Beekforel
Stizostedion v. vitreum - Amerikaanse snoekbaars


ZOUT

Brosme brosme - Lom
Centropristis striatas - Zeebaars
Cynoscion avenarius - Ombervis-achtige
Cynoscion nothus - Ombervis-achtige
Gadus morrhua - Kabeljouw
Galeichthys felis - Zeekatvis
Hippoglossoides platesoides - Amerikaanse schol
Hippoglossus hippoglossus - Heilbot
Leiostomus xanthurus - Ombervis-achtige
Limanda ferruginea - Geelstaartschar
Loligo brevis - Pijlinktvis-achtige
Melanogrammus aeglefinus - Schelvis
Menticirrhus americanus -Ombervisachtige
Merluccius bilinearis - Atlantische heek
Micropogon undulatus - Geelbek
Mugil spec. - Harders
Pollachius virens - Koolvis
Prionotus spec. -Schorpioenvis-achtigen
Pseudopleuronectes americanus - Amerikaanse winterschol
Pseudopleuronectes americanus dignabilis - Bot-achtige
Scomber scombrus - Makreel
Sebastes marinus - Roodbaars
Squalus acanthias - Doornhaai
Stenotomus aculeatus - Zeebrasem-achtige
Stenotomus chrysops - Zeebrasem-achtige
Synodus foetens - Atlantische hagedisvis
Tautoga onitis - Zwartooglipvis
Tautogolabrus adspersus - Baarsachtige
Trichiurus lepturus - Grootkop haarstaart (baarsachtige)
Urophycis spec. - Schelvisachtigen
Door schwr01
#3162612
Bedankt voor je reactie maar je kan gerust zijn, de hoeveelheid vis die ze moeten verorberen zodat de thiamine een probleem wordt is enorm en onze hond krijgt maar 14%vis in zijn menu en wekelijks een harinkje van de visboer of een zelf gescoorde dooie brasem uit zijn slootje of aan het strandje. Haring compenseert voorlopig nog even de calciumbehoefte tot straks de runderribbetjes en de biologische kippenkarkassen vrijkomen. Kip daar is hij niet zo gek op maar hij moet er maar aan wennen. Wij de pootjes en de filetjes en hij de karkasjes. Zoals je ziet het gaat hier niet volgens de bijbel maar net als in de natuur,  wat er voorhanden komt ;) daar moet je het mee doen en natuurlijk wel een beetje door ons bijgestuurd
Laatst gewijzigd door schwr01 op ma 19 okt 2015, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3163812
[quote="schwr01"]
Bedankt voor je reactie maar je kan gerust zijn, de hoeveelheid vis die ze moeten verorberen zodat de thiamine een probleem wordt is enorm en onze hond krijgt maar 14%vis in zijn menu en wekelijks een harinkje van de visboer of een zelf gescoorde dooie brasem uit zijn slootje of aan het strandje. Haring compenseert voorlopig nog even de calciumbehoefte tot straks de runderribbetjes en de biologische kippenkarkassen vrijkomen. Kip daar is hij niet zo gek op maar hij moet er maar aan wennen. Wij de pootjes en de filetjes en hij de karkasjes. Zoals je ziet het gaat hier niet volgens de bijbel maar net als in de natuur,  wat er voorhanden komt ;) daar moet je het mee doen en natuurlijk wel een beetje door ons bijgestuurd
[/quote]ik wil je toch dringend aanraden om hier op barfplaats eens goed te gaan lezen en een goed en gebalanceerd menu te maken, runderribben zijn NIET geschikt om te voeren!
Door Lizzy
#3163938
Ik heb voor beginners een speciaal forum aan gemaakt: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,33.0.html

En daar vind je dan ook een overzicht van welke vleesbotten wel en niet geschikt zijn. Inderdaad, runderribben horen daar niet bij. Daar is overigens op Barfplaats een hond aan overleden, door runderrib. En weet je, die dingen gaan altijd goed. Totdat ze niet goed gaan en er een hond overlijdt.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door