Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dinab
#3160677
Hallo allemaal,

Ik ben Dina en butler/kok van de 16 maanden oude boxer (B)engel Bram. Ik lees al een tijdje mee hier en zal me nu toch maar eens voorstellen. Bram kwam als 8 weken oude pup hier op brokken wat hij vanaf begin moeilijk at, dus met 13 weken over gegaan op diverse merken en soorten KVV dit eet hij goed, maar wil nu over naar BARF. Bram heeft zijn eerste levensjaar al diverse hobbels gehad. Lichte hartruis, wat na echo niet verontrustend is, demodex gelukkig maar een paar kleine plekjes, 2 cherry eye's operaties waarvan de 1e operatie goed is gegaan en 2e operatie compleet fout is gegaan en is uitgelopen op een oog vol ontsteking en heeft geleid tot verwijdering van oog.
Nu is Bram gelukkig weer een druk en onbesuisd ventje met grote kwajongens streken, zoals een boxer hoort te zijn.

Nu het menu, onderstaand heb ik een menu (zweetdruppeltjes haha) samengesteld. Bram weegt nu 28 kg.(actieve hond) maar er mag wel wat bij dus uitgegaan van 32 kg.
Menu is zo divers omdat ik de ingrediënten al had ingeslagen maar nog niet ben overgestapt (ben een beetje als de dood dat hij stikt in de botjes, maar moet toch een keer de stap zetten)Alle op of aanmerkingen welkom en alvast mijn dank hiervoor.

De groenten bestaat uit een licht gekookte en gepureerde mix gedrenkt in kippenbouillon (zo'n 10 soorten en een appel)



32 kg    3,1 %

rauwvleesbot 500 gr./dag 3500 gr./week
rauwvleesbot 200 gr./dag 1400 gr./week delen door 3 = 466 gr per dag, waarvan 233 gr. pens  77,8 gr. hart  77,8 gr. lever  77,8 gr. nier
rauwvleesbot 250 gr./dag 1750 gr./week delen door 4 = 437,5 gr per dag
rauwvleesbot   50 gr./dag   350 gr./week
totaal              1000 gr./dag 7000 gr./week


Maandag 500 gr. vleesbot 50 gr. groenten 437,5 gr. spiervlees sardien
Dinsdag 500 gr. vleesbot 50 gr. Groenten 466    gr. orgaan
Woensdag 500 gr. vleesbot 50 gr. Groenten 437,5 gr. spiervlees ei
Donderdag 500 gr. vleesbot 50 gr. Groenten 466    gr. orgaan
Vrijdag 500 gr. vleesbot 50 gr. Groenten 437,5 gr. spiervlees makreel haring
Zaterdag 500 gr. vleesbot 50 gr. Groenten 466    gr. orgaan
Zondag 500 gr. vleesbot 50 gr. Groenten 437,5 gr.spiervlees ei

Vis totaal in de week niet meer dan 10 % van 7000 gr. = 700



mix 1 : runderpens   mix 2 : geitenpens   mix 3 : lamspens
        lamsnieren                 rundernier                 konijnennier
        eendenhart         kalkoenhart         paardenhart
        konijnenlever         paardenlever         kippenlever




weekmenu:
        vleesbot         spiervlees       mix
maandag:   eend           paard                         groenten sardien
dinsdag: kwartel                         1                 groenten
woensdag  :fazant             gans                         groenten ei
donderdag :kip                                 2                 groenten
vrijdag: konijn             kip                         groenten makreel haring
zaterdag: parelhoen                         3                 groenten
zondag: kip                     kalfs                         groenten ei
Laatst gewijzigd door Dinab op zo 11 okt 2015, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3160705
Hoi,

Welkom op Barfplaats!

Ziet er goed uit voor een eerste menuutje! Je hebt je goed ingelezen, das duidelijk.

Het eerste lijstje is verwarrend want er staat overal vleesbot, maar ik zie daaronder je verhoudingen terug. Voor een eerste menu zijn die prima. Hou goed de ontlasting in de gaten, misschien dat je nog wat moet schuiven met percentages.

Je wil nier en lever geven van rund en kip. Zijn deze biologisch? Dit is wel aan te bevelen namelijk. Nier en lever verwerken de afvalstoffen, rund en kip krijgen in de bioindustrie veel antibiotica ed binnen en daarom voer je daar liever geen nier en lever van (tenzij biologisch).

Je hebt meer dan genoeg diersoorten in je menu. Gevoelsmatig vind ik het gehalte "vogels" in je vleesbot wat groot. Ik zou 1x kip vervangen door konijn denk ik. Als je hond straks gewend is aan barf kun je verder kijken naar bijv reerib en haaskarkas.
Welke onderdelen van de vogels wil je voeren? Er wordt namelijk aangeraden om max 2x per week nekken te voeren.
Fazant is net even wat harder dan de andere vogels. Ik zou die nog even bewaren en die dag kwartel of parelhoen geven.

Je orgaanmixen zijn prima! Je zou er ook voor kunnen kiezen om mix 1 te voeren totdat je voorraad op is en dan mix 2 te geven, etc.

De kippenbouillon voor de groentemix: waarom gebruik je die? Om het smeuiger te maken? Let er wel op dat je dan z :biggrin2:elf bouillon trekt. In de kant en klare zit namelijk veel te veel zout! Ook is het niet nodig om de groente te koken voordat je pureert (muv sperziebonen). Je geeft groente of rauw gepureerd of licht gekookt.

Succes!
Enne, foto's van de hond zijn we hier dol op :biggrin2:
Door Lizzy
#3160718
Ziet er uitstekend uit! Ja, je hebt je huiswerk overduidelijk gemaakt. Top!

Ik zou kalfsvlees vervangen door rundvlees (je kunt het nu opvoeren natuurlijk maar voor de volgende keer dat je weer moet kopen).. Rundvlees is rijker aan voedingsstoffen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door