Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3145046
Met Tay gaan we weer wat meer barfen, zouden jullie mee kunnen kijken naar de afwisseling en sowieso het menu? Hij krijgt op trainingsdagen nog KVV. Hij eet nu zo'n kilo tot 1200 gram per dag.

Hoeveelheid: 3.5% van 34 kilo = 1190 gram per dag / 8330 gram per week

Rauw vleesbot 42% : 500gr p/dag
Groentes 10% : 119gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 238gr p/dag
Spiervlees 28% : 333gr p/dag

Het orgaan, 1666gr p/w, heb ik afgerond naar 1 kilo pens en 600 overig orgaan, omdat hij ook nog kvv krijgt.

Maandag:
500gr kipkarkas
350gr rundvlees
200gr orgaan
100gr groenten

Dinsdag:
500gr konijnkarkas
350gr paardenvlees
200gr orgaan
100gr groenten

Woensdag
1000gr KVV
100gr groenten, 1 ei

Donderdag
500gr eendkarkas
350gr rundvlees
200gr orgaan
100gr groenten

Vrijdag
200gr hele kwartel
1000gr runderpens
100gr groenten

Zaterdag
1000gr KVV
100gr groenten, 1 ei

Zondag
1000gr KVV
Zalmkarkas / 2 visjes
100gr groenten, yoghurt

Organen zijn kalkoenlever, kalkoenhart en konijnenniertjes.
KVV is DARF, meat4dogs en Tammenga. Qua diersoorten zitten daar vooral geit, rund, kip en lam in. Ook eend, haas en wilde gans, maar dat is maar een klein gedeelte. Ik heb als hij weer wat beter bot eet ook nog geitjes, parelhoenkarkas en lamsribben. Zijn wel dezelfde diersoorten, maar ik vind het lastig wat ik nog kan afwisselen of dat het al genoeg is.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op di 18 aug 2015, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#3145050
Dat is in het begin om hem weer even te laten wennen. Hij eet nu wel konijn, maar ik wil eerst even kijken of dit bot allemaal goed gaat. Het is trouwens maar 1 dag kvv met kip als calciumbron, de andere dagen is het of haas of gans als calciumbron. Dat vind ik juist het lastige, want nu is het het kippenbot, maar er zit ook veel rund in. Nu is het waarschijnlijk niet het mooiste spiervlees wat er in zit, maar schiet het dan wel op om rundvlees te geven?

Dilemma, maar die kip wordt later idd vervangen.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op di 18 aug 2015, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#3145056
Als je kvv veel rund bevat zou ik het inderdaad niet in je menu steken of als je het al in huis hebt of moeilijk aan andere diersoorten komt één keer ipv twee keer en dan twee keer paard.

Is je pens trouwens niet vrij veel ivm andere organen, nu heb ik katten en geen honden, dus ik ben heel andere verhoudingen gewend en dit is dus geen kritiek, maar een vraag. Ik dacht dat hier de helft van het orgaan als pens werd gevoerd?
#3145111
[quote="frodo quin"]
Als je kvv veel rund bevat zou ik het inderdaad niet in je menu steken of als je het al in huis hebt of moeilijk aan andere diersoorten komt één keer ipv twee keer en dan twee keer paard.

Is je pens trouwens niet vrij veel ivm andere organen, nu heb ik katten en geen honden, dus ik ben heel andere verhoudingen gewend en dit is dus geen kritiek, maar een vraag. Ik dacht dat hier de helft van het orgaan als pens werd gevoerd?
[/quote]

Qua spiervlees vind ik het erg moeilijk, ik kan amper aan spiervlees komen wat er niet in de kvv zit. Ik kan aan geit, konijn, rund en paard komen. Daarvan zit rund en geit al in de KVV. Er zit al orgaan in de kvv, maar geen pens. Daarbij geef ik altijd al lappen pens, dat gaat hier beter dan de porties verdelen. Vandaar de ietwat scheve verhouding, op die hoeveelheid pens doet hij het goed, slikt hij niet door (wat hij met kleinere stukken wel doet) en in principe is hij dat gewend te eten, zelfs zonder bot oid erbij. Maar het is wel een van de redenen waarom ik het hier even navraag.
#3145145
[quote="TessaThomas"]
Qua spiervlees vind ik het erg moeilijk, ik kan amper aan spiervlees komen wat er niet in de kvv zit. Ik kan aan geit, konijn, rund en paard komen. Daarvan zit rund en geit al in de KVV. Er zit al orgaan in de kvv, maar geen pens. Daarbij geef ik altijd al lappen pens, dat gaat hier beter dan de porties verdelen. Vandaar de ietwat scheve verhouding, op die hoeveelheid pens doet hij het goed, slikt hij niet door (wat hij met kleinere stukken wel doet) en in principe is hij dat gewend te eten, zelfs zonder bot oid erbij. Maar het is wel een van de redenen waarom ik het hier even navraag.
[/quote]

Ik draai het zelf meestal om, eerst kijken aan welk spiervlees je kan komen en daar je kvv op aanpassen. Wild is vaak wel als kvv te krijgen, maar niet als spiervlees.
#3145324
Mensen die volledig BARF geven, geven natuurlijk ook gerust 2 keer per week rundvlees en 2 keer per week geitenvlees als spiervlees. Dus ik zou me daar niet te druk over maken hoor. Je menu ziet er hartstikke goed uitgewerkt en afwisselt uit! Er zijn natuurlijk zat honden die jaar in jaar uit Bib Natuurvoer eten (ik noem maar even wat). En daar zit in : kip en rund. Punt. Nou ben ik daar helemaaaaaaaaaaaaaaal geen voorstander van, maar het is wel om ook een beetje te relativeren. Ja, we hameren op afwisseling, afwisselingen afwisseling maar we hoeven dat ook niet te overdrijven. Er zijn mensen die zelfs nog ongemakkelijk worden als ze 'maar' 10 diersoorten op het menu hebben en soms zie ik zelfs zebra en krokodil voorbij komen en dat is natuurlijk allemaal prima hoor, maar het hoeft niet! En jouw menu telt toch 7 diersoorten!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door