Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3135353
Hallo allemaal,

Ik wil voor mijn hondje Zarah (een Bolognezer van net iets meer dan een jaar en met iets overgewicht) een menu samen stellen.
Ik geef haar nu nog kvv en wil langzaam overstappen op barf als het lukt.
Sorry dat ik zoveel met : ik begin bij mijn feiten ik weet niet hoe ik dit anders neer moet zetten.
Een paar feiten op een rijtje:

* Ik koop ongeveer 10 kg per keer in ( meer past niet in de vriezer) .
* Zarah weegt nu 5,5 kg en moet iets afvallen.
* Ik ga er van uit dat ze 4 kg mag wegen en voer haar 2,5%.
* Ik koop 5 kg KVV in van Bio merk darf.
* Ik koop daarnaast 950 gram karkas met orgaan, 1 heel konijn en 5 hele kwartels. (Het konijn verdeel ik in 5 porties dan heeft ze die dagen iets meer dan 2,5 voer ) de organen van het konijn haal ik eruit en maal ik steeds grover op Den duur en verdeel ik over 5 porties zodat ze ieder portie konijn ook juiste verhouding orgaan heeft.
* Ik koop alleen bio in en heel weinig wild. (Zarah lust geen wild)
* ik ga er vanuit dat ik 5 diersoorten moet voeren binnen 3 weken.
* Ik voer de volgende verhoudingen:
- 40 % vleesbot.
-20 % orgaan ( darf heeft weinig pens in de kvv en ik voer dus op barf dagen iets meer pens)
- 25 %  spiervlees
- 15 % groente en geen fruit nog.
* elke 10 e dag is visdag en voer ik als vlees bot en spiervlees vis in (zalm ) omdat Zarah geen sardien etc lust geef ik die dag geen vis orgaan en geen gewoon orgaan bij omdat vis al laxeert.
* Ik heb dus 5 kg KVV + 950 gram karkas is bijna 6 kg voer, ik koop dus losse barf producten a 4 kg en laat daar mijn percentages op los.

Vragen ?Stel ze gerust ! Ik leg dingen soms wat onduidelijk uit (sorry ).
In het volgende bericht zet ik mijn menu om het overzicht te houden.

Groetjes, Casper en Zarah.
#3135360
De verhoudingen per dag portie:40 % vleesbot = 24 gram wordt 25 gram  .- 20 % orgaan vlees 12 gram kan soms 10 of 15 gram worden  - 25 % spiervlees = 15 gram .

De verschillende soorten producten per groep die ik gebruik:

Vleesbot: eenden nek , kippen nek en voor de visdagen zalm karkas (streng)

Orgaan vlees : geit orgaan mix Oervoer, runder pens Oervoer.

Spiervlees :  geit, rund en klein deel ree. ( ree list ze eigenlijk niet maar ik blijf nog even proberen Door het te mixen)

Hier het menu:

Maandag: 1 kwartel + 15 gram groenten.
Dinsdag: 1/5 konijn karkas met 1/5 van de organen + 15 gram groenten.
Woensdag: 60 gram KVV darf natuur mix  + 15 gram groenten.
Donderdag: 60 gram KVV darf natuur mix  + 15 gram groenten.
Vrijdag: 60 gram KVV darf natuur mix + 15 gram groenten.
Zaterdag: 25 gram nek (kip) , 12 gram orgaan , 15 gram spiervlees geit/rund/ree. (Ik mix en maal dit zelf steeds grover en op Den duur geef ik het apart de diersoorten)+ 15 gram groenten.
Zondag: 25 gram nek ( eend ), 12 gram orgaan,15 gram spiervlees geit/rund/ree. ( zelfde als zaterdag dus) + 15 gram groenten.

Elke 10 e dag is visdag en voer ik het volgende:
25 gram zalm karkas (Oervoer), 15 gram zalm spiervlees, 15 gram groenten.

De geit orgaan mix en pens meng ik gelijk zelf in 50/50 verhouding zodra ik de bestelling heb en voer ik dan dus zoals aangegeven in mijn menu onder de naam orgaan.

Ps, is het handig en goed Zarah wat vis olie bij te voeren? (Zarah is wel te zwaar maar ik las via barf plaats dat de meeste barfers te weinig omega-3 vetzuren voeren en teveel omega-6 voeren,of geef ik al voldoende omega-3 als ik elke 10 e dag zalm karkas en zalm spiervlees voer ? Ik wil natuurlijk niet dat mijn hondje nog zwaarder wordt.

Hopelijk lijkt dit menu zo goed.

Groetjes, Casper en Zarah.
Laatst gewijzigd door Casper-Zarah op za 18 jul 2015, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#3135960
Even een makkelijkere opzet van het menu , hopelijk iemand die kan zeggen of het menu zo goed is?

Ik geef 40% vleesbot - 20 % orgaan ( waarvan de helft pens ) -25 % spiervlees.
Bij de kvv moet ik 5% pens nog bij voeren maar spaar dit op voor bij de kwartel woensdag (woensdag is dus kwartel orgaan en pens 50/50 verhouding plus 6 gram extra pens) , bij het 1/5 konijn karkas haal ik het orgaan eruit maal dit en weeg het en voeg er een gelijke hoeveelheid pens bij dit voer ik dan in 1×)

Het menu:

Maandag : KVV  60 gram+ groenten mix 15 gram.
Dinsdag : KVV 60 gram + groenten mix 15 gram.
Woensdag : 1 kwartel + 6 gram pens extra + groenten mix 15 gram.
Donderdag : 1/5 konijn + groenten mix.
Vrijdag : 25 gram eenden nek + 12 gram orgaan met pens (50/50) , 15 gram spiervlees mix + groenten mix.
Zaterdag : 25 gram eenden nek +  12 gram orgaan en pens  (50/50) , 15 gram spiervlees mix + groenten mix.
Zondag : 25 gram eenden nek + 12 gram orgaan en pens ( 50 / 50 ),  15 gram spiervlees mix + groenten mix.

Elke 10 e dag : 25 gram zalm streng + 10 gram pens + groenten mix.

Zonder hoeveelheden en overige informatie verteld ziet het menu er zo uit:

Maandag: KVV + groenten mix .
Dinsdag: KVV + groenten mix.
Woensdag: 1 kwartel +  extra pens + groenten mix.
Donderdag: 1/5 konijn karkas + groenten mix.
Vrijdag: 25 gram eenden nek + 12 gram orgaan - pens mix + groenten mix.
Zaterdag en zondag zelfde als vrijdag.
Elke 10 e dag : zalm streng + pens + groenten mix.

Alvast bedankt.

Groetjes, Casper en Zarah.
#3138096
[quote="Casper-Zarah"]
Hier het menu:

Maandag: 1 kwartel + 15 gram groenten.
Dinsdag: 1/5 konijn karkas met 1/5 van de organen + 15 gram groenten.
Woensdag: 60 gram KVV darf natuur mix  + 15 gram groenten.
Donderdag: 60 gram KVV darf natuur mix  + 15 gram groenten.
Vrijdag: 60 gram KVV darf natuur mix + 15 gram groenten.
Zaterdag: 25 gram nek (kip) , 12 gram orgaan , 15 gram spiervlees geit/rund/ree. (Ik mix en maal dit zelf steeds grover en op Den duur geef ik het apart de diersoorten)+ 15 gram groenten.
Zondag: 25 gram nek ( eend ), 12 gram orgaan,15 gram spiervlees geit/rund/ree. ( zelfde als zaterdag dus) + 15 gram groenten.

Elke 10 e dag is visdag en voer ik het volgende:
25 gram zalm karkas (Oervoer), 15 gram zalm spiervlees, 15 gram groenten.

[/quote]
Nou, dit ziet er hartstikke goed en afwisselend uit! Ik heb geen idee wat er in DARF natuurmix zit? Is dat ook kip en rund? Want anders zou je misschien een andere smaak kunnen geven of op zaterdag iets anders aan vleesbot en vlees kunnen geven? Nog een keer een kwartel ofzo? En lamsvlees?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door