Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Gaia...
#3134554
Hallo allemaal,

Ik zal ons eerst even voorstellen, ik ben Gaia , 19 jaar en de eigenaar van Taran een Oudduitse herder reu van nu 1 jaar en 2 maanden

Taran krijgt al sinds hij een maand of 5 is KVV van allerlei merken, met af en toe wat BARF(Afhankelijk van wat er in de vriezer ligt)
Nu wil ik hem graag nog meer op barf hebben en heb ik net met wat pijn en moeite een menu samengesteld voor een week
Ik zou heel graag willen weten wat jullie ervan vinden

Afbeelding
Groetjes Gaia
Door Lizzy
#3134575
[quote="Gaia..."]
Hallo allemaal,

Ik zal ons eerst even voorstellen, ik ben Gaia , 19 jaar en de eigenaar van Taran een Oudduitse herder reu van nu 1 jaar en 2 maanden

Taran krijgt al sinds hij een maand of 5 is KVV van allerlei merken, met af en toe wat BARF(Afhankelijk van wat er in de vriezer ligt)
Nu wil ik hem graag nog meer op barf hebben en heb ik net met wat pijn en moeite een menu samengesteld voor een week
Ik zou heel graag willen weten wat jullie ervan vinden

Afbeelding
Groetjes Gaia
[/quote]

Hoi Gaia, nou, je kunt goed zien dat je je goed verdiept hebt in de materie! Super!!

Een paar kleine dingetjes:

Kalkoennek vind ik voor de beginnende BARF hond een beetje veel gevraagd. Ik vind de meeste kalkoennekken eigenlijk ook niet geschikt voor de gevorderde BARF hond... Ik vind het ondingen. Als je het mij vraagt? Ik zou ze vervangen voor iets anders. Te denken valt aan parelhoenkarkas.

Ik weet niet wat je bedoelt met "lamsstukjes"? Heel vaak bevatten lamsstukjes namelijk bot. En die vind ik levensgevaarlijk! En bovendien is dat ook geen spiervlees. Dus daar zou ik even naar kijken als ik jou was.

Wat houdt konijn, kip en rundmix in? Maak je dat zelf? Zit daar lever, nier, hart in?

Runderstrot is geen vleesbot. Het valt eigenlijk een soort van nergens onder. Het is zacht kraakbeen met wat spiervlees er omheen. Ik zou dit vervangen door wat anders.

En zelf zou ik de KVV kip er ook uit laten. Dat valt ook niet onder spiervlees, daar zit ook orgaan en bot in. Maar je hebt dat ook helemaal niet nodig zou ik zeggen!

Welke percentage voer je eigenlijk? Volgens mij 45% vleesbot, 20% orgaan, 10 % groenten en 25% spiervlees?

Hee, ziet er goed uit, mijn complimenten!
Door Gaia...
#3134636
Dankjewel voor de uitgebreidde reactie, daar heb ik veel aan!

Kalkoennekken krijgt hij nu al, die gaan er prima in :)
De lamsstukken zijn wel echt vlees, een vriendin van me besteld ze vaak en daar zitten nooit stukjes bot in. Is er iets van lam waarvoor ik dit zou kunnen vervangen?
Waar zou ik de runderknars door kunnen vervangen? Is runderstrot wel geschikt?

Dan zal ik ipv kvv kip gewoon kip uit de supermarkt halen! (of als iemand een goede winkel weet)
De orgaanmixen maak ik inderdaad zelf met verschillende soorten orgaan, nier/lever/hart en heel soms wat kippenmaagjes(bij de kipmix)

Percentages zijn inderdaad ongeveer 45% vleesbot, 20% orgaan, 10 % groenten en 25% spiervlees... Soms wijkt het iets af, maar dat is wel de uitgang
Door Lizzy
#3134735
Gaia... schreef: Dankjewel voor de uitgebreidde reactie, daar heb ik veel aan!

Kalkoennekken krijgt hij nu al, die gaan er prima in :)
De lamsstukken zijn wel echt vlees, een vriendin van me besteld ze vaak en daar zitten nooit stukjes bot in. Is er iets van lam waarvoor ik dit zou kunnen vervangen?
Dan kun je ze gewoon blijven voeren!
Waar zou ik de runderknars door kunnen vervangen? Is runderstrot wel geschikt?
Volgens mij zijn runderstrot en runderknars twee verschillende dingen. Zit in knars wel bot en in strot niet. Jij hebt op vrijdag toch runderstrot staan? Dat zou ik dus niet voeren.
Dan zal ik ipv kvv kip gewoon kip uit de supermarkt halen! (of als iemand een goede winkel weet)
De orgaanmixen maak ik inderdaad zelf met verschillende soorten orgaan, nier/lever/hart en heel soms wat kippenmaagjes(bij de kipmix)
Dat kan, uit de super. Dat is natuurlijk vaak wel duur. Dus misschien even in de vraag en aanbodhoek kijken of je daar wat lijntjes ziet die interessant voor je zijn? Fijn dat je de  mix zelf maakt! Dan weet je tenminste wat er in gaat!
Percentages zijn inderdaad ongeveer 45% vleesbot, 20% orgaan, 10 % groenten en 25% spiervlees... Soms wijkt het iets af, maar dat is wel de uitgang
Dat is prima.
Door Gaia...
#3134836
[quote="Lizzy"]
Dan kun je ze gewoon blijven voeren!
Volgens mij zijn runderstrot en runderknars twee verschillende dingen. Zit in knars wel bot en in strot niet. Jij hebt op vrijdag toch runderstrot staan? Dat zou ik dus niet voeren.
[/quote]

Oh wacht, het was andersom
Dus de runderstrot vervangen voor knars... Of is dat ook niet aanbevolen?

De parelhoenkarkas is wel een goede, die zal zeker in een ander weekmenu verschijnen!
Ben wel benieuwd wat ik ipv de lamssnippers zou kunnen geven van het lam :)
Door frodo quin
#3135010
Het ging er om dat lamsstukjes vaak met bot is, als het enkel spier is is er geen probleem. Persoonlijk vind ik lam vaak wal slecht van kwaliteit als het geen bio is, ooit is per ongeluk niet bio gekregen en dat was grotendeels vet en is jammer genoeg dus rechtstreeks in de vuilbak gegaan.

Kippenvlees vind je niet makkelijk bij barfleveranciers, ik voer het enkel als vleesbot, daar kan je wel heel makkelijk aankomen en gebruik andere diersoorten als spiervlees.
Door Gaia...
#3136153
Ja dat snap ik :)
Maar ik ga niet elke week exact hetzelfde geven, dus ik zou graag tips willen over wat ik nog meer kan geven van het lam (en rund)
En van welke dieren je allemaal spiervlees kan vinden
Gebruikersavatar
Door pluk
#3136159
Runderknars is over het algemeen snoeihard en is daarom niet geschikt als vleesbot.
Van rund kun je eigenlijk alleen orgaan en spiervlees voeren.

Van lam kun je bijv de ribbetjes voeren (als ze zacht zijn) en verder orgaan en spiervlees.

Spiervlees kun je van allerlei dieren vinden: rund, paard, lam/schaap, geit, gans, zwaan, hert, ree, haas, kangaroe, lama, kalkoen, etc. Alleen van wat kleinere dieren (kip, eend, konijn) is het niet of slecht te krijgen. En als er wat te krijgen is, is het meestal een mdm variant. Ofwel de restjes van de restjes van de restjes. In mijn ogen geen hoogwaardig voedsel.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door