Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door CarolienPaco
#3122135
Hoi allemaal,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn menu.

Ik heb een Goldendoodle reu (gecastreerd) van 32 kilo, die nogal snel de neiging heeft om af te vallen. Ik ben nu zoekende naar hoe ik hem makkelijk op gewicht kan houden. Enerzijds door de hoeveelheden voor aan te passen op zijn beweging, anderzijds door te kijken welke diersoorten ik kan voeren die wat vetter zijn of moeilijker verteren.

Ook voer ik een aantal dagen per week KVV.

Hieronder mijn huidige menu (wat uiteraard iets verschilt per week)

Zaterdag: 800 gram KVV
Zondag: 800 gram KVV
Maandag: 700 gram Barf (350 konijnkarkas, 250 geitenvlees, 100 organenmix)
Dinsdag: 700 gram barf (400 kipkarkas, 100 paardenvlees, 200 pens)
Woensdag: 750 gram barf ( 400 eendkarkas, 250 rundvlees, 100 organenmix)
Donderdag: 750 barf (350 kipkarkas of kwartelkarkas, 250 kalkoen- of lamavlees, 100 groenten, 100 pens)
Vrijdag: om de week visdag (zalmkop van ongeveer 700 gram) en om de week 'kauwdag' met bijv. een grote runderstrot, eventueel aangevuld met wat orgaan of spiervlees tot 700 gram, als dat nodig is
Totaal per week komt dit neer op 5200 gram per week, dat is omgerekend 2,4% van zijn lichaamsgewicht

De KVV die ik voer is enkelvoudig, meestal van een diersoort die ik die week niet gevoerd heb. Ook krijgt hij 1 a 2 eitjes per week. De groente die ik geef is groentemix van versvoer.

Wie heeft nog een goed advies?
Door Lizzy
#3122139
[quote="CarolienPaco"]
Hoi allemaal,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn menu.

Ik heb een Goldendoodle reu (gecastreerd) van 32 kilo, die nogal snel de neiging heeft om af te vallen. Ik ben nu zoekende naar hoe ik hem makkelijk op gewicht kan houden. Enerzijds door de hoeveelheden voor aan te passen op zijn beweging, anderzijds door te kijken welke diersoorten ik kan voeren die wat vetter zijn of moeilijker verteren.

Ook voer ik een aantal dagen per week KVV.

Hieronder mijn huidige menu (wat uiteraard iets verschilt per week)

Zaterdag: 800 gram KVV
Zondag: 800 gram KVV
Maandag: 700 gram Barf (350 konijnkarkas, 250 geitenvlees, 100 organenmix)
Dinsdag: 700 gram barf (400 kipkarkas, 100 paardenvlees, 200 pens)
Woensdag: 750 gram barf ( 400 eendkarkas, 250 rundvlees, 100 organenmix)
Donderdag: 750 barf (350 kipkarkas of kwartelkarkas, 250 kalkoen- of lamavlees, 100 groenten, 100 pens)
Vrijdag: om de week visdag (zalmkop van ongeveer 700 gram) en om de week 'kauwdag' met bijv. een grote runderstrot, eventueel aangevuld met wat orgaan of spiervlees tot 700 gram, als dat nodig is
Totaal per week komt dit neer op 5200 gram per week, dat is omgerekend 2,4% van zijn lichaamsgewicht

De KVV die ik voer is enkelvoudig, meestal van een diersoort die ik die week niet gevoerd heb. Ook krijgt hij 1 a 2 eitjes per week. De groente die ik geef is groentemix van versvoer.

Wie heeft nog een goed advies?
[/quote]

Als je hond makkelijk afvalt, zou ik niet minder BARF geven dan KVV. Ik zou dan zeker dezelfde hoeveelheid geven, 800 gram. Mijn honden redden het trouwens ook niet hoor, op 2%. Zij zitten hier ook eerder op zo'n 3% van het lichaamsgewicht.

Je menu ziet er prima uit. Alleen dit, is dit wat je voert? http://www.versvoer.nl/barfgroenten.html. Als je mijn eerlijke mening wilt? Dit kun je net zo goed weglaten, hier heeft je hond niks aan.
#3122143
Tnx! Dan ga ik toch nog wat hoger zitten qua percentage, op 2% valt ie echt heel snel af, dus was langzaamaan begonnen met opschroeven. Maar dan doe ik nog iets meer erbij :)

Ik heb idd nu die barfgroente. Zelf groenteprut maken is niet aan mij besteed, maar over 2 weken krijg ik een diepvries-groenteprut via macho gear, eens kijken of dat wat is. Heb jij nog een goede tip waar je betere groente kan kopen, of is tafelrestjes toch het beste?
#3122146
Hoi  Carolien,

Je zou inderdaad je hoeveelheid voer wat op kunnen schroeven.
Je voert nu gemiddeld 740 gram per dag wat uitkomt op 2,3%.
Je kunt dit best wat omhoog bijstellen naar 2,5 of 3% afhankelijk van hoe hij erop reageert.

Vette diersoorten zijn o.a. geit, lam, eend en vette vis.
Qua groentes bevatten pompoen, bonen en doperwten veel koolhydraten
Door Lizzy
#3122189
[quote="CarolienPaco"]
Tnx! Dan ga ik toch nog wat hoger zitten qua percentage, op 2% valt ie echt heel snel af, dus was langzaamaan begonnen met opschroeven. Maar dan doe ik nog iets meer erbij :)
macho gear
Ik heb idd nu die barfgroente. Zelf groenteprut maken is niet aan mij besteed, maar over 2 weken krijg ik een diepvries-groenteprut via macho gear, eens kijken of dat wat is. Heb jij nog een goede tip waar je betere groente kan kopen, of is tafelrestjes toch het beste?
[/quote]

Ik weet niet wat dat inhoud, groenteprut via Macho gear.... Ik zou gewoon restjes groenten van je eigen maaltijd geven ja.
#3122234
Dan ga ik lekker mijn eigen groentes fijn prakken :) Is vast ook stukken goedkoper! maar als beginnend barfer kan ik altijd leren :) Dat verklaart ook mijn organenmix. Wellicht dat ik volgende ronde wel losse organen ga bestellen, maar voor een eerste keer heb ik de gemalen mix genomen.
Door Hydra
#3122452
[quote="CarolienPaco"]
Op vrijdag krijgt ie1 keer, en dan niet om 6 uur maar rond 10 uur :P
[/quote]
Ah ok, hopelijk vindt hij dat geen probleem. :) Maar als je die dag echt vrij bent, zou ik het persoonlijk wat later op de dag doen!
#3122605
Hij kan het 1x op een dag eten prima hebben, spuugt dan de volgende ochtend geen gal (nog niet meegemaakt in ieder geval), dus dat is wel fijn! Wel geef ik hem vaak op vrijdagavond een gedroogd runderoor of zoiets, zodat hij nog wel wat te kauwen heeft. Maar dat vult natuurlijk niet echt :P
#3129194
Inmiddels heb ik mijn menu wat aangepast. Zit er zo nog genoeg afwisseling in? De organen die ik voer zijn van konijn of rund trouwens :)

Zaterdag: 750 gram KVV + eitje
Zondag: 750 gram KVV + eitje
Maandag: 750 gram Barf (350 konijnkarkas, 350 geitenvlees, 50 groente)
Dinsdag: 800 gram barf (400 kipkarkas, 200 lamavlees, 200 organenmix)
Woensdag: 750 gram barf ( 400 eendkarkas, 350 pens, 50 groente)
Donderdag: 800 barf (250 kalkoenvleugel, 250 Runderstoofvlees, 100 groenten, 100 pens)
Vrijdag: 600-800 gram Barf (Zalmkop + 100 gram orgaan
Zaterdag: 750 gram KVV + eitje
Zondag: 750 gram KVV + eitje
Maandag: 750 gram Barf (350 konijnkarkas, 350 paardensnijsel, 50 groente)
Dinsdag: 800 gram barf (400 kipkarkas, 250 kip of kalkoen MDM, 150 organenmix)
Woensdag: 750 gram barf ( 400 eendkarkas, 350 pens, 50 groente)
Donderdag: 800 barf (350 kwartel, 200 Runderstoofvlees, 50 groenten, 200 pens)
Vrijdag: 600-800 gram Barf (runderstrotl + 200 gram orgaan

In de groentemix zit nu: taugé, courgette, gekookte boontjes, appel, aardbei.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door