Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door yara2013
#3094018
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij willen helpen. Yara eet al een jaar KVV, maar ik wil nu graag barf proberen.
Nu heb ik aardig wat info gelezen en op basis daarvan een menu samen proberen te stellen. Willen jullie aangeven of het ergens op lijkt  ;)?
- Yara krijgt 375 gram per dag,
- Heeft artrose (misschien nog iets om rekening mee te houden, dus ik vermeld het maar).
- Ze heeft altijd Tinlo gehad en heeft dus geen moeite met een hoog botpercentage.
- krijgt geen graan, rund en kip

dag 1: bot 150 gr/ 250 gr spiervlees
dag 2: bot 200 gr/ 150 gr vis
dag 3: bot 200 gr/ 150 gr vis
dag 4: bot 150 gr/ 250 gr spiervlees
dag 5: bot 150 gr/orgaan 75 gr/ 150 gr spiervlees
dag 6: bot 150 gr/orgaan 75 gr/ 150 gr spiervlees
dag 7: pens 300 gr/100 gr spiervlees
dag 8: bot 200 gr/orgaan 150 gr

Bot: eendenlijven, konijnenrug, kalkoenruggen
Orgaan: kalkoenhart, lamslever en konijnennier en geitenpens
Spiervlees: paard, hert

Nu heb ik ook nog parelhoenkarkas (goed bevleesd incl. orgaan) besteld. Kan ik dit gewoon op dag 9 geven met een beetje spiervlees erbij?
Ik heb namelijk geen idee hoeveel procent bot dat zou moeten zijn.
Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Marijke

Edit: ik probeerde een tabel in te voegen, maar alles verspringt. Dus nu maar aangepast naar tekst, ik hoop dat het duidelijk is  :)
Laatst gewijzigd door yara2013 op wo 01 apr 2015, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3094090
Ik zou in iedergeval minder vis geven. Maximaal namelijk 10% van je menu. Dus dat gaat om maximaal 260 gram per week. Je het kans dat je op dag 7 je hond an de diaree gaat, aangezien je bij de pens geen bot geeft.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3094351
Bedankt voor de reactie. Ok, dus 10% van het menu exclusief vis. Dan ga ik even opnieuw rekenen.
Zou ik eigenlijk elke dag bot moeten geven? Ik dacht het mezelf namelijk iets makkelijker te maken qua hak en snijwerk
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3094360
Nieuwe poging ;D

dag 1: bot 150 gr/ 200gr spiervlees
dag 2: bot 150 gr/ 75 gr orgaan/ 150 gr pens
dag 3: bot 150 gr/ 75 gr orgaan/ 150 gr pens
dag 4: bot 150 gr/ 200 gr spiervlees
dag 5: bot 150 gr/ 200 gr spiervlees 
dag 6: bot 150 gr/ 250 gr spiervlees
dag 7: bot 150 gr/ 100 gr spiervlees/ 150 gr vis 
dag 8: bot 150 gr/orgaan 150 gr/ 100 gr vis 
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3094398
Bot zou je op mogen hogen naar 162 gram per dag. Maar zo precies komt het niet dus.
Als ik je spiervlees uitreken kom ik op 950 gram, terwijl als ik het via de rekenhulp kom ik per week uit op 630 gram.
250 gram pens per week en 250 gram hart, lever, nier. Dus is het misschien makkelijker te verdelen als je 1 dag pens geeft en 1 dag orgaan.

En is er een reden dat ik geen groenten in je menu zie. Anders kan je nog per dag ongeveer 35 gram groente aan je menu toevoegen.

Ook zou je nog 1 of 2 eieren per week in je menu toe kunnen voegen.

Ik weet niet of je hond al eerder vleesbotten gehad heeft, en dus het verteren van botten gewend is. Maar dan zou ik denk ik de kalkoenruggen vervangen door wat anders, wat wat zachter is. Bijvoorbeeld kwartel of eendennekken.
Verder zit er een mooi aantal verschillende diersoorten.
Zelf heb ik het in mijn menu zo gedaan.
3 dagen bot + spier + groente
2 dagen bot + orgaan + groente
2 dagen bot + pens + groente
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3094427
De reden dat mijn spiervlees meer is dan volgens de rekenhulp is waarschijnlijk de groeten.
Deze geef ik af en toe als we restjes hebben. Eerlijk gezegd heb ik me hier gewoon nog niet voldoende in verdiept om het te weten of ik het toe wil voegen als vast onderdeel van haar menu.  Dus eerst een rondje zo en dan ga ik me in de groenten verdiepen.
Ze krijgt ook 1 a 2 eitjes per week.

De eendennekken durf ik niet te proberen, omdat ik begrepen heb dat daar graan in achter kan blijven.
Of klopt dat niet?

Bedankt trouwens voor de input!
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3094629
[quote="yara2013"]
De reden dat mijn spiervlees meer is dan volgens de rekenhulp is waarschijnlijk de groeten.
Deze geef ik af en toe als we restjes hebben. Eerlijk gezegd heb ik me hier gewoon nog niet voldoende in verdiept om het te weten of ik het toe wil voegen als vast onderdeel van haar menu.  Dus eerst een rondje zo en dan ga ik me in de groenten verdiepen.
Ze krijgt ook 1 a 2 eitjes per week.

De eendennekken durf ik niet te proberen, omdat ik begrepen heb dat daar graan in achter kan blijven.
Of klopt dat niet?

Bedankt trouwens voor de input!
[/quote]

Goede redenen! Dan is het volgens mij wel een goed menu. Maar ik ben ook nog geen expert, dus hopelijk komen er nog meer mensen die er naar kunnen kijken.
Door Lizzy
#3094722
[quote="yara2013"]
De reden dat mijn spiervlees meer is dan volgens de rekenhulp is waarschijnlijk de groeten.
Deze geef ik af en toe als we restjes hebben. Eerlijk gezegd heb ik me hier gewoon nog niet voldoende in verdiept om het te weten of ik het toe wil voegen als vast onderdeel van haar menu.  Dus eerst een rondje zo en dan ga ik me in de groenten verdiepen.
Ze krijgt ook 1 a 2 eitjes per week.

De eendennekken durf ik niet te proberen, omdat ik begrepen heb dat daar graan in achter kan blijven.
Of klopt dat niet?

Bedankt trouwens voor de input!
[/quote]

Ik zou een hond met artrose wel groenten geven, eerlijk gezegd. Vooral bladgroenten. En geen groenten uit de nachtschade familie (zoals paprika, aubergine, etc). De micronutrienten zijn alleen maar hartstikke goed voor honden met artrose en bovendien is groenten een alkaliserend voedingsmiddel, wat ook bij artrose in mijn ogen erg geschikt/gezond is.

Ik geef wel eendennekken en ik heb er nog nooit 1 graan korrel in gezien. Maar, dat wil niet zeggen dat ze er ook niet in zitten natuurlijk, stiekem verstopt. Als je hond heel allergisch is voor graan, kun je beter eendkarkas geven.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3094724
Ok bedankt. Ik wist niet dat groenten ook op dat vlak nog een ondersteunende werking hadden. Dus dan vervang ik wat spiervlees voor groenten.

Ze is allergisch voor heel veel dingen (ook omgevingsallergieen), dus 100% krijg ik het nooit onder controle helaas. Maar het is niet in extreme mate.
Nekken zouden in principe dus wel gewoon moeten kunnen, dan probeer ik het gewoon een keer.
Ik kan me voorstellen dat nekken makkelijker zijn om mee te beginnen dan karkassen.
Door Lizzy
#3094727
[quote="yara2013"]
Ok bedankt. Ik wist niet dat groenten ook op dat vlak nog een ondersteunende werking hadden. Dus dan vervang ik wat spiervlees voor groenten.

Ze is allergisch voor heel veel dingen (ook omgevingsallergieen), dus 100% krijg ik het nooit onder controle helaas. Maar het is niet in extreme mate.
Nekken zouden in principe dus wel gewoon moeten kunnen, dan probeer ik het gewoon een keer.
Ik kan me voorstellen dat nekken makkelijker zijn om mee te beginnen dan karkassen.
[/quote]

Ja, hoewel ik eend karkas behoorlijk zacht vind.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door