Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Bertine
#3089780
Hallo allemaal,

Romy is 2, 5 jaar. Komt uit zuid Spanje.
Vorige week ben ik naar de DA geweest omdat Romy sinds begin februari af en toe dunne zwarte ontlasting heeft, slomer lijkt dan anders en af en toe een onregelmatige hartslag/ademhaling heeft. Ik heb eerst een poos gekeken naar wat ze te eten kreeg en hoe haar ontlasting daarna was. Ze reageert snel op veranderingen in percentages in haar menu, dus dacht eerst dat het daardoor kwam. Maar dat blijkt niet zo te zijn.

Er is een breed bloedbeeld getest.
Haar ijzerwaarde is behoorlijk te laag. Daarvoor kregen we het advies bloedworst te geven. Ze krijgt nu dagelijks een stukje.

Wormen onderzocht. Op het moment van testen geen wormen gewonden in de ontlasting. Ik laat altijd wormonderzoek doen bij Het woud, nu uit voorzorg toch een tabletje.

Hart geluisterd, geen bijzonderheden te horen.

Schildklier wordt nog onderzocht

Meest voorkomende Spaanse ziekten is ze vrij van.

Mogelijk komen de klachten van een voedselallergie. Door de allergie kan maag of darmwand geirriteerd raken en een bloeding ontstaan, wat de zwarte ontlasting oplevert en natuurlijk ook de lage ijzerwaarde. Dus ik ben me aan het inlezen en voorbereiden op elimineren, wat wel en niet geven etc etc. Maar wil daar pas echt mee beginnen als we weer voor bloedcontrole zijn geweest. Dat is vandaag over een week.


Het menu van Romy tot nu toe:
Zelfs samenstellen vanaf dat zij bij mij is (ze was toen 4 maand) Ik ben voorstander van NRV, deels omdat ik denk dat aanvullingen niet perse nodig hoeven zijn, deels omdat groeten hier altijd blijven liggen zelfs als ze in vleessappen zijn gemarineerd. Vanwege haar klachten wil ik alle mogelijkheden, aanvullingen etc weer meenemen in haar menu.

Ik geef alle vleessoorten waar ik aan kan komen, maar geen extremen als krokodil, anitloop etc.
Kip geef ik niet omdat ze daar jeuk van krijgt.
Fazant en wilde eend laat ze liggen.
In 3 weken voer ik 4 diersoorten en zalm (of zalmolie) of andere vissoorten.

Percentages:
50 % vleesbot
35% spiervlees
15% orgaan = 2% nier, 5% lever, 3.75% hart, 3.75% pens of boekmaag.
Deze percentages heeft ze het altijd goed op gedaan. Totdat bovenstaande klachten begonnen.

Sinds vorige week is daar dagelijks 3 eetlepels huttenkaese, kwark, of Yoghurt bijgekomen met een theelepeltje zuivere imkerhoning, en wat rauwe  noten en zaden als zonnebloempitten, pijnboompitten en pompoenpitten. En toch heel stiekum fijngemalen wortel en aubergine. Als ik dat door gemalen spiervlees meng eet ze het op.


Mijn vraag over menu is dus eigenlijk:
Hoe ondersteun ik haar via haar voeding zo goed mogelijk ivm haar te lage ijzerwaarden?
Als ik straks zou moeten elimineren of via andere manier haar allergie achterhalen wat/wie raden jullie dan aan?
Mocht het zover komen, wie heeft er goede ervaring met internist en welke is dat?
Laatst gewijzigd door Bertine op ma 23 mar 2015, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3089792
[quote="Bertine"]
Hallo allemaal,

Romy is 2, 5 jaar. Komt uit zuid Spanje.
Vorige week ben ik naar de DA geweest omdat Romy sinds begin februari af en toe dunne zwarte ontlasting heeft, slomer lijkt dan anders en af en toe een onregelmatige hartslag/ademhaling heeft. Ik heb eerst een poos gekeken naar wat ze te eten kreeg en hoe haar ontlasting daarna was. Ze reageert snel op veranderingen in percentages in haar menu, dus dacht eerst dat het daardoor kwam. Maar dat blijkt niet zo te zijn.

Er is een breed bloedbeeld getest.
Haar ijzerwaarde is behoorlijk te laag. Daarvoor kregen we het advies bloedworst te geven. Ze krijgt nu dagelijks een stukje.

Wormen onderzocht. Op het moment van testen geen wormen gewonden in de ontlasting. Ik laat altijd wormonderzoek doen bij Het woud, nu uit voorzorg toch een tabletje.

Hart geluisterd, geen bijzonderheden te horen.

Schildklier wordt nog onderzocht

Meest voorkomende Spaanse ziekten is ze vrij van.

Mogelijk komen de klachten van een voedselallergie. Dus ik ben me aan het inlezen en voorbereiden op elimineren, wat wel en niet geven etc etc.
Maar wil daar pas echt mee beginnen als we weer voor bloedcontrole zijn geweest. Dat is vandaag over een week.


Het menu van Romy tot nu toe:
Zelfs samenstellen vanaf dat zij bij mij is (ze was toen 4 maand) Ik ben voorstander van NRV, deels omdat ik denk dat aanvullingen niet perse nodig hoeven zijn, deels omdat groeten hier altijd blijven liggen zelfs als ze in vleessappen zijn gemarineerd. Vanwege haar klachten wil ik alle mogelijkheden, aanvullingen etc weer meenemen in haar menu.

Ik geef alle vleessoorten waar ik aan kan komen, maar geen extremen als krokodil, anitloop etc.
Kip geef ik niet omdat ze daar jeuk van krijgt.
Fazant en wilde eend laat ze liggen.
In 3 weken voer ik 4 diersoorten en zalm (of zalmolie) of andere vissoorten.

Percentages:
50 % vleesbot
35% spiervlees
15% orgaan = 2% nier, 5% lever, 3.75% hart, 3.75% pens of boekmaag.
Deze percentages heeft ze het altijd goed op gedaan. Totdat bovenstaande klachten begonnen.

Sinds vorige week is daar dagelijks 3 eetlepels huttenkaese, kwark, of Yoghurt bijgekomen met een theelepeltje zuivere imkerhoning, en wat rauwe  noten en zaden als zonnebloempitten, pijnboompitten en pompoenpitten. En toch heel stiekum fijngemalen wortel en aubergine. Als ik dat door gemalen spiervlees meng eet ze het op.


Mijn vraag over menu is dus eigenlijk:
Hoe ondersteun ik haar via haar voeding zo goed mogelijk ivm haar te lage ijzerwaarden?
Als ik straks zou moeten elimineren of via andere manier haar allergie achterhalen wat/wie raden jullie dan aan?
[/quote]

Maar als haar ontlasting zwart is en haar ijzergehalte laag is, denkt de dierenarts dan niet dat er een bloeding in de maag plaats vindt? Ik zou geloof ik door gestuurd willen worden naar een Internist.

Rundvlees is rijk aan ijzer. Maar het is volgens mij niet verkeerd om extra groenten en fruit te geven omdat vitamine C de opname van ijzer lijkt te bevorderen.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#3089804
[quote="Lizzy"]
Maar als haar ontlasting zwart is en haar ijzergehalte laag is, denkt de dierenarts dan niet dat er een bloeding in de maag plaats vindt? Ik zou geloof ik door gestuurd willen worden naar een Internist.

Rundvlees is rijk aan ijzer. Maar het is volgens mij niet verkeerd om extra groenten en fruit te geven omdat vitamine C de opname van ijzer lijkt te bevorderen.
[/quote]

Daar hebben we het inderdaad ook over gehad hoor Lizzy, ben ik vergeten erbij te zetten. Ze vertelde dat er mogelijk een irritatie van de maag of begin darm kan zijn door een allergie en daardoor bloeding kan ontstaan. Juist omdat ze die zwarte ontlasting maar af en toe heeft en de rest normaal. Ik ben nu aan het opschrijven wat ze eet en hoe haar ontlasting daarna is.
Die ijzerwaarde moet omhoog vandaar dat ik aan het kijken ben wat ik daar via voeding aan zou kunnen doen. Ik wil precies weten wat en hoe, maar niet zomaar zelf iets aanklooien.
Door Lizzy
#3089814
OK, dank je wel voor je uitleg.

100 gram runderlever bevat 4.90 mg ijzer
100 gram runderniertjes bevat 4.60 mg ijzer
100 gram rundvlees bevat 1.64 mg ijzer
100 gram runderhart bevat 4.31 mg ijzer
100 gram lamshart bevat 4.60 mg ijzer
100 gram lamsniertjes bevat 6.38 mg ijzer
100 gram lamslever bevat 7.37 mg ijzer
100 gram lamsvlees bevat 1.67 mg ijzer
100 gram runderpens bevat 0.59 mg ijzer
100 gram walnoten bevat 2.91 mg ijzer
100 gram kippenhart bevat 5.96 mg ijzer
100 gram kippenlever bevat 8.99 mg ijzer

Als je via de voeding wilt bereiken dat er meer ijzer binnen komt, zul je je paarden moeten wedden op orgaanvlees. Maar ik zou daar inderdaad wat groenten en fruit bij geven voor vitamine C.

Qua internist vind ik Paul Mandigers van de Wagenrenk een prima arts.

En qua elimineren: tja, je hebt natuurlijk 1 diersoort nodig dat ze nog nooit eerder gegeten heeft. Liefst eentje waarvan je alles kunt geven, bot, vlees en orgaan. Ik weet niet wat ze allemaal nog niet heeft gegeten aan diersoorten... Maar daar zou je haar dan 6 tot 9 weken op moeten zetten.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#3089905
[quote="Lizzy"]
OK, dank je wel voor je uitleg.

100 gram runderlever bevat 4.90 mg ijzer
100 gram runderniertjes bevat 4.60 mg ijzer
100 gram rundvlees bevat 1.64 mg ijzer
100 gram runderhart bevat 4.31 mg ijzer
100 gram lamshart bevat 4.60 mg ijzer
100 gram lamsniertjes bevat 6.38 mg ijzer
100 gram lamslever bevat 7.37 mg ijzer
100 gram lamsvlees bevat 1.67 mg ijzer
100 gram runderpens bevat 0.59 mg ijzer
100 gram walnoten bevat 2.91 mg ijzer
100 gram kippenhart bevat 5.96 mg ijzer
100 gram kippenlever bevat 8.99 mg ijzer

Als je via de voeding wilt bereiken dat er meer ijzer binnen komt, zul je je paarden moeten wedden op orgaanvlees. Maar ik zou daar inderdaad wat groenten en fruit bij geven voor vitamine C.

Qua internist vind ik Paul Mandigers van de Wagenrenk een prima arts.

En qua elimineren: tja, je hebt natuurlijk 1 diersoort nodig dat ze nog nooit eerder gegeten heeft. Liefst eentje waarvan je alles kunt geven, bot, vlees en orgaan. Ik weet niet wat ze allemaal nog niet heeft gegeten aan diersoorten... Maar daar zou je haar dan 6 tot 9 weken op moeten zetten.
[/quote]
Super bedankt, dit is al heel fijn te weten, Rund en lam krijgt ze ook al. Kip krijgt ze jeuk van maar of dat van de orgaan ook zo is.
Ik ga eens googlen op de internist die je aanraadt.

Een diersoort die kwa elimineren zou kunnen in struisvogel. Ik weet dat ze die bij Dogmeat hebben.
Verder nog even flink spitten want zeheeft al heel veel wel gehad.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#3106026
Inmiddels zijn we ruim een maand verder.
Romy heeft groenten en zuivel bij haar menu gekregen. Fruit eet ze niet. van de DA een maagbeschermer en een antibiotica kuur. Die kuur leek goed te helpen. Haar ontlasting werd constanter en haar conditie langzaam weer wat beter. 2 weken na de laatste pil moesten we terugkomen bij de DA voor controle.
Ik heb een paar dagen langer gewacht, hikte er tegen aan. Gisteren de stap gezet vandaag te gaan. Ik was wel optimistisch gestemd.

Vanmorgen poepte Romy een gitzwarte drol en een korrelige lichtbruine keutel. direct alarmbellen! Meegenomen.
Volgens de DA duidelijk een niet goed verteerd goedje wat kan duiden op maagtumor of alvleesklierproblemen.

Volgende week maagonderzoek.............. :-\
Door wijkje
#3106029
[quote="Bertine"]
Inmiddels zijn we ruim een maand verder.
Romy heeft groenten en zuivel bij haar menu gekregen. Fruit eet ze niet. van de DA een maagbeschermer en een antibiotica kuur. Die kuur leek goed te helpen. Haar ontlasting werd constanter en haar conditie langzaam weer wat beter. 2 weken na de laatste pil moesten we terugkomen bij de DA voor controle.
Ik heb een paar dagen langer gewacht, hikte er tegen aan. Gisteren de stap gezet vandaag te gaan. Ik was wel optimistisch gestemd.

Vanmorgen poepte Romy een gitzwarte drol en een korrelige lichtbruine keutel. direct alarmbellen! Meegenomen.
Volgens de DA duidelijk een niet goed verteerd goedje wat kan duiden op maagtumor of alvleesklierproblemen.

Volgende week maagonderzoek.............. :-\
[/quote]

Sterkte..is niet leuk..hopelijk valt het allemaal mee of is het goed te behandelen
Gebruikersavatar
Door Bertine
#3118576
[quote="Lizzy"]
Of honden haakwormen krijgen van het eten van vlees? Het antwoord daarop is gelukkig: nee. Zie: http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... rmen-hond/
[/quote]

Lizzy,
Ik heb regelmatig gelezen dat honden die rauw vlees eten minder last hebben van wormen in het algemeen, door de zure maagsappen. Zou dit bij Romy nu een gevalletje "pech" zijn of toch meer aan de hand. Ik las ook dat het best veel voor komt bij honden en ze de besmetting vrij makkelijk op kunnen lopen.
Nu heb ik regelmatig bij het woud hun ontlasting laten onderzoeken en maar 1x had er eentje wormen.
Dat was Buddy, die 3 jaar geleden haakworm bleek te hebben en in dezelfde tijd ernstig ziek werd (van kipfit naar volledig verlamd in 1 week) en kort daarna overleed. Ze bleek een hersentumor te hebben.
Door Lizzy
#3118586
[quote="Bertine"]
Lizzy,
Ik heb regelmatig gelezen dat honden die rauw vlees eten minder last hebben van wormen in het algemeen, door de zure maagsappen. Zou dit bij Romy nu een gevalletje "pech" zijn of toch meer aan de hand. Ik las ook dat het best veel voor komt bij honden en ze de besmetting vrij makkelijk op kunnen lopen.
Nu heb ik regelmatig bij het woud hun ontlasting laten onderzoeken en maar 1x had er eentje wormen.
Dat was Buddy, die 3 jaar geleden haakworm bleek te hebben en in dezelfde tijd ernstig ziek werd (van kipfit naar volledig verlamd in 1 week) en kort daarna overleed. Ze bleek een hersentumor te hebben.
[/quote]

Ik denk dat het zure maagsap niet perse het issue is. Honden die brok eten hebben ook zuur maagzuur. Van rauwe verse (niet steriele) voeding krijgt een hond juist een goede darmflora en in een goede darmflora is het voor wormen geen feestje. Maar een hond kan altijd een keer wormen oplopen. Ik zou daar zeker niet gelijk het ergste van denken hoor. Overigens zie je bij haakwormen vaak (als je de ontlasting laat controleren bij het Woud) een lage besmetting (1 of 2 kruisjes) en dan is het vaak geen wormbesmetting maar een passage. Maar goed, in jouw geval was er dus wel sprake van een besmetting. En ja, dat kan een keer gebeuren. Ik denk dat je wel eens zou kunnen kijken of je iets kunt doen om de darmflora te optimaliseren. Ik denk dan aan probiotica of aan Schindele's mineralen of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#3118736
[quote="Lizzy"]
Ik denk dat het zure maagsap niet perse het issue is. Honden die brok eten hebben ook zuur maagzuur. Van rauwe verse (niet steriele) voeding krijgt een hond juist een goede darmflora en in een goede darmflora is het voor wormen geen feestje. Maar een hond kan altijd een keer wormen oplopen. Ik zou daar zeker niet gelijk het ergste van denken hoor. Overigens zie je bij haakwormen vaak (als je de ontlasting laat controleren bij het Woud) een lage besmetting (1 of 2 kruisjes) en dan is het vaak geen wormbesmetting maar een passage. Maar goed, in jouw geval was er dus wel sprake van een besmetting. En ja, dat kan een keer gebeuren. Ik denk dat je wel eens zou kunnen kijken of je iets kunt doen om de darmflora te optimaliseren. Ik denk dan aan probiotica of aan Schindele's mineralen of iets dergelijks.
[/quote]

Bedankt voor je uitleg Lizzy. Je uitleg over de darmflora is ook weer een mooi aanknopingspunt.
Ik was bij Romy al begonnen met kwark,yoghurt, huttenkaese en honing. Verder geef ik groente bij. Maar een extra steuntje aan de flora is wel gewenst nu denk ik.
die mineralen ga ik eens even googlen.

Fijn dat je zo meedenkt!! Thanks!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door