Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Husky
#3054718
Beste,

Zouden jullie mijn menu kunnen beoordelen? Hannah is 18 kg en voer 2% dus een dagelijkse behoefte van 360 g. Is al tijden gewend aan KVV en zalmkoppen ;)

Maandag
180 g zalmkop
158 g runderkopvlees
52  g groentemix

Dinsdag
180 g eendennekken
158 g waarvan paardenhart 79 g + runderpens 79 g

Woensdag
180 g konijnenkarkas
158 g runderkopvlees
1 ei

Donderdag
180 g eendenvleugels
158 g paardenhart
52 g groentemix

Vrijdag
180 g kippennek
158 g hazenvlees
52 g groentemix

Zaterdag
180 g fazantenkarkas
158 g geitenpens
52 g groentemix

Zondag
180 g kippenrug
158 g hertenvlees
52 g groentemix
1 ei
Door Lizzy
#3054749
Dit ziet er prima uit. Ik mis alleen lever en nier in je menu. Lever is echt essentieel, voor de vitamines A en D.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3054823
Mooi veel diersoorten in ieder geval, ziet er lekker uit. ;D

Fazant en haas is vaak gemalen separatievlees, dus van de botten afgeblazen 'resten' die dan nog eens gemalen worden. Persoonlijk zou ik dat niet te vaak voeren. Als het stukjes vlees zijn heb ik niets gezegd en ben ik vooral benieuwd waar je fazant koopt. ::)
Gebruikersavatar
Door Husky
#3054878
Ok super zal op de donderdag half om half doen. Helft paardenhart en helft runderlever/runderniernier doen ;) Zit hier trouwens niet veel te veel antibiotica in qua diersoorte ? Zoja welk altenatief is dan beter?

Haha zal er met het fazantenkarkas op letten en anders zal ik wat extra spiervlees erbij geven. Hazenvlees zal ik vervangen door eendenvlees. Mijn bedoeling is het te gaan halen bij Lupa. Het gehele menu wat ik heb samengesteld is daar te halen  :)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3054882
Het fazantenvlees bedoel ik. Het eendenvlees van Lupa is lobsnit, dat is maag, orgaan dus. Of ze moeten bedoelen dat er maag in zit.. Het hazenvlees is gemalen, fazantenvlees zie ik zo gauw niet staan.

Hert en kangoeroe is ook gemalen. Ik heb geen flauw idee of dat ook separatievlees is, maar alleen maar gemalen vlees (waarvan je dus niet precies weet wat voor kwaliteit ze daardoor draaien) en runderkopvlees zou ik niet doen als ik heel eerlijk ben. Misschien dat anderen dat kunnen bevestigen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3054884
Dat klopt, bij Lupa hebben ze veel.
Ik vind de kwaliteit niet altijd super en veel vlees is gemalen. Het runderkopvlees heb ik daar ooit 1 keer gehad en is uiteindelijk in de kliko belandt.
Vraag dus echt specifiek om ongemalen vlees, dan weet je welke kwaliteit je hebt.

Eendenvlees is goed maar duur. Een alternatief, als je geen haas wil geven, zou bijvoorbeeld lam zijn.
Verdeling van orgaan zou ik 1/3 hart, 1/3 nier en 1/3 lever doen.
Zelf neem ik biologisch orgaan, inderdaad vanwege de ab.
Lamsorgaan bevat ook minder dan rund (tenzij het biologisch is).
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3054893
Dit ziet er indd minder rommelig uit xD
Super!
Ik ga mee in wat de rest hier als commentaar geeft.
Heel veel succes!! :D
Ooh ja we zijn wel benieuwd naar de eerste barfhap foto's :D



Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Husky
#3054913
Onderaan in het bericht het gewijzigde menu. Runderkopvlees heb ik er toch in laten staan voor de woensdag, maandag daarvoor in de plaats paardenvlees. Donderdag orgaanvlees met 1/3 lever 1/3 nier en 1/3 hart. Vrijdag gemalen hazenvlees vervangen voor ongemalen lamsvlees., gemalen hertenvlees vervangen voor koijnenvlees.

Helaas kan ik het nog niet direct bestellen, doordat ik eerst een grotere vriezer zal moeten kopen :P Verder zat ik nog te denken over houdbaarheid van deze aankopen. Kalfs- en lamsvlees bijvoorbeeld is toch maar drie maanden houdbaar? Met deze inkoop zou ik langer zoet zijn.

Menu:

Maandag
180 g zalmkop
158 g paardenvlees
52  g groentemix

Dinsdag
180 g eendennekken
158 g waarvan paardenhart 79 g + runderpens 79 g

Woensdag
180 g konijnenkarkas
158 g runderkopvlees
1 ei

Donderdag
180 g eendenvleugels
158 g runder waarvan lever (1/3), 40 g nier (1/3) & 40hart (1/3)
52 g groentemix

Vrijdag
180 g kippennek
158 g lamsvlees
52 g groentemix

Zaterdag
180 g fazantenkarkas
158 g geitenpens
52 g groentemix

Zondag
180 g kippenrug
158 g konijnenvlees
52 g groentemix
1 ei
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3054970
Runderlever en nier zou ik niet voeren, tenzij biologisch
En qua hart lever nier voer je niet van ieder 1/3 want op dinsdag voer je ook hart

Percentages heb ik niet berekend
Door Ruisje
#3055058
De maximale houdbaarheid van vlees in de diepvries gaat bijna altijd over de kwaliteit (voedingswaarde en malsheid) van het ontdooide vlees en niet over bederf. Bacteriën veroorzaken bederf, maar bij -18 slapen die en zijn ze niet actief. ;)
Bij het bevriezen van vlees (ook groenten) ontstaan ijskristallen die de cellen kapot maken. Door de kapotte cellen kan het vlees minder vocht vasthouden en als je het vlees gaat ontdooien ontstaat er dus meer dooivocht. In dat dooivocht zitten o.a. eiwitten en vitaminen.
Het is dus belangrijk dooivocht niet weg te gooien, maar mee te voeren!

Het strak inpakken van vlees (zo weinig mogelijk lucht in de verpakking) voorkomt verdamping van vocht uit het vlees en verder beperkt snel invriezen de hoeveelheid ijskristallen.
Ikzelf zet de vriezer altijd een paar uur op 'snelvriezen' als ik er vers vlees in doe.

Vet kan wel bederven in de vriezer. Het wordt dan ranzig en dat ruik je! Dus vette vlees- en vissoorten zou ik geen jaar in de vriezer laten liggen.
Gebruikersavatar
Door Husky
#3055725
@ruisje bedankt voor de informatie, kan dan het beste vacuümmachine halen denk ik :)

@inge en bono inderdaad was wederom een fout van me. Moet dan half om half zijn ;) Zal ook al te denken of de kwalitiet van de runderlever en nier. Zal daar een ander diersoort voor pakken, maar geen rund of kip.

@inge en bono @hope hou de volgende percentages aan die standaard bij de rekenhulp gegeven worden:

rauw vleesbot 50%
orgaanvlees    15%
spiervlees      25%
groente          10%
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door