Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#3043979
[quote="BelleFae"]
Klopt, maar Rusje zei 4x kip én 3x kippennekken.
Ik wil in de toekomst wel andere dingen gaan geven dan kippennekken, maar eerst een tijdje dit proberen. Zo komen ze niets te kort toch? Of kan t echt niet?
[/quote]Ze bedoelde 4 keer kip waarvan 3 keer nek  :)
Als opstart zou je het zo kunnen doen, maar ik zou wel zo snel mogelijk variatie erin brengen, en dan het liefst iets van karkas, niet teveel nek.
Door BelleFae
#3043981
[quote="Martine-Tom"]
Ze bedoelde 4 keer kip waarvan 3 keer nek  :)
Als opstart zou je het zo kunnen doen, maar ik zou wel zo snel mogelijk variatie erin brengen, en dan het liefst iets van karkas, niet teveel nek.
[/quote]
Dat was mijn bedoeling ook wel. Maar m'n pup is echt nog maar een kleintje en nog behoorlijk aan het stuntelen ermee dus wilde eerst een tijdje dit proberen tot hij het doorheeft. Kan ik dan straks beginnen bijv met de ene week iets van eend ipv kip en de andere week wel kip?
Door Martine-Tom
#3043983
[quote="BelleFae"]
Dat was mijn bedoeling ook wel. Maar m'n pup is echt nog maar een kleintje en nog behoorlijk aan het stuntelen ermee dus wilde eerst een tijdje dit proberen tot hij het doorheeft. Kan ik dan straks beginnen bijv met de ene week iets van eend ipv kip en de andere week wel kip?
[/quote]ja hoor  :)

En bij karkassen zitten ook ribben, die zijn ook heel leuk om mee te beginnen, zelfs mijn miesmuis kat eet doe
Door Ruisje
#3044088
[quote="BelleFae"]
Klopt, maar Rusje zei 4x kip én 3x kippennekken.
Ik wil in de toekomst wel andere dingen gaan geven dan kippennekken, maar eerst een tijdje dit proberen. Zo komen ze niets te kort toch? Of kan t echt niet?
[/quote]
Excuses, het was al voorbij middernacht. ;) Ik bedoelde inderdaad 4x kip, waarvan 3x kippennek. ;)

Als het tijdelijk is geeft het niet, maar als het om proberen gaat is mijn ervaring dat met name konijnkarkas zachter en makkelijker is dan kippennek. ;)

[quote="Martine-Tom"]
ja hoor  :)

En bij karkassen zitten ook ribben, die zijn ook heel leuk om mee te beginnen, zelfs mijn miesmuis kat eet doe
[/quote]
Precies, de ribben! :) Van het bovense gedeelte van een konijnkarkas (puntmutsje) kun je hele mooie vleesbotjes voor katten en kleine hondjes maken. Ik knip zo'n puntmutsje in de lengte van (en op) de ruggegraat doormidden en van zo'n half puntmutsje maak ik kattenporties van 30-35 gram. Dat is dan een stukje ruggegraat met wat ribbetjes eraan. Ouwe Mientje kan geen kippennek meer eten omdat het te hard is, maar een stukje konijnkarkas en kwartelkarkas krijgt ze gemakkelijk weg. ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op zo 21 dec 2014, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BelleFae
#3044167
Super, dankjewel!


Dus als ik het eerst zo ga proberen en het bevalt en dan wat kippennekken af en toe vervang door een karkasje van een bepaald dier is het prima?
Door Ruisje
#3044190
[quote="BelleFae"]
Super, dankjewel!


Dus als ik het eerst zo ga proberen en het bevalt en dan wat kippennekken af en toe vervang door een karkasje van een bepaald dier is het prima?
[/quote]
Ik zou de kippennekken na proberen terugbrengen naar 1 hooguit 2 keer per week.
Heb je die mixen al eens gevoerd? Ik zag namelijk dat de eendmix alleen gemalen eendenkarkas is zonder extra spiervlees en orgaan. Dat wordt krijtpoep, denk ik... :-\ Verder zit er alleen orgaan in je bosduifmix, dat is echt niet voldoende voor een hele week. :o

Ik begrijp dat er gezegd wordt dat in kvv al veel orgaanvlees zit, maar jij geeft eendmix (zonder orgaan), zalmmix (zonder orgaan) een bosduifmix (hele duif gemalen). Dat beetje duiforgaan 1x in de week is te weinig!

Dus... voor de overige 6 dagen het orgaan uitrekenen (hart, lever en nier) en in je menu passen. ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op zo 21 dec 2014, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3044288
Vergeet je niet aan te vullen met spiervlees? In geen enkele mix zit spiervlees en Kiezebrink mixen staan erom bekend een hoog gehalte bot te hebben. Als je daarnaast geen spiervlees voert kom je dus in je menu en spiervlees tekort, en heb je kans op harde droge poep.

Kwartelkarkasjes hebben wel een mooi formaat en daar zit vaak ook nog een nekje aan.

Wat een minihoeveelheden trouwens haha! Ik bedenk me dat een kwartelkarkasje ongeveer 40-50 gram weegt, daar eten jouw hondjes dus de helft van. ??? Haha sorry. :biggrin2:

Edit: oja het hazenvlees is gemalen. Vaak is dat baader, ofwel separatievlees, dit zijn restjes die van de botten worden afgeblazen en dan nog eens gemalen. Ik weet niet of dit hetzelfde is, zag ik zo gauw niet staan, maar dat vind ik persoonlijk niet de beste kwaliteit. Als ik moest kiezen van de site, zou ik dan voor het guanacovlees gaan, dat is mooi vlees. :)
Laatst gewijzigd door Ligaa op zo 21 dec 2014, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3044294
[quote="pluk"]
Als ik kijk in de link dat zit er wel orgaan in de eend en kip mix
[/quote]
Oeps! Er staan dus links naar twee eendenmixen van verschillende fabrikanten. Ik had degene zonder orgaan gecheckt. Die andere bevat idd orgaan: lever en hart

De kipmix was ik -weer oeps- vergeten, orgaan is lever en maag.

De percentages zijn alleen onbekend.
Kip: rug, nek, lever, maag
Eend: nek, karkas, lever, hart
Geen spiervlees in die mixen. :-\
Door Ruisje
#3044297
[quote="Ligaa"]
Vergeet je niet aan te vullen met spiervlees? In geen enkele mix zit spiervlees en Kiezebrink mixen staan erom bekend een hoog gehalte bot te hebben. Als je daarnaast geen spiervlees voert kom je dus in je menu en spiervlees tekort, en heb je kans op harde droge poep.

Kwartelkarkasjes hebben wel een mooi formaat en daar zit vaak ook nog een nekje aan.

Wat een minihoeveelheden trouwens haha! Ik bedenk me dat een kwartelkarkasje ongeveer 40-50 gram weegt, daar eten jouw hondjes dus de helft van. ??? Haha sorry. :biggrin2:

Edit: oja het hazenvlees is gemalen. Vaak is dat baader, ofwel separatievlees, dit zijn restjes die van de botten worden afgeblazen en dan nog eens gemalen. Ik weet niet of dit hetzelfde is, zag ik zo gauw niet staan, maar dat vind ik persoonlijk niet de beste kwaliteit. Als ik moest kiezen van de site, zou ik dan voor het guanacovlees gaan, dat is mooi vlees. :)
[/quote]
Precies! En volgens mij wordt het ook gespoeld of gebruiken ze een soort hogedrukspuit. Er komt in ieder geval water bij wat de voedingswaarde nog minder maakt omdat wateroplosbare vitaminen weggespoelen.
Door jasmijn
#3044434
Voor spiervlees zou ik gewoon wat uit de super markt of de Turk halen, makkel zat en je krijgt echt goed spul.
Voor 2 van die kleintjes valt het echt heel erg mee.

Bij mijn chi merk ik echt dat hij een voorkeur heeft voor karkassen, hij vind nekken, poten en vleugels eigenlijk te hard ::)
Hij heeft liever de zachten ribbetjes  :biggrin2:
Maar dat los ik dan op door een paar flinken meppen met de hamer en alles gaat er als koek in  ;)
Door BelleFae
#3069366
Heel erg, maar inmiddels heb ik nog steeds niets doorgepakt. Ik durf niet.  :D
Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.. Ik wil niet dat mijn beestjes tekort komen, maar we hebben het ook niet super breed dus de allerduurste vleessoorten en dingen kunnen niet in het menu zitten eigenlijk..

Binnenkort maar weer in verdiepen.
#3069510
Maak je het jezelf misschien niet moeilijker met die incomplete kvv mixen? Het makkelijkste is dat je alleen maar je grammen en percentages in de gaten hoeft te houden. Dus laten we zeggen 100 gram per dag (want dat rekent makkelijk, als voorbeeld). 50% vleesbot dus 50 gram karkas of nek per dag. 20 gram spiervlees, 10 gram pens en 10 gram hart/lever/nier.

Het orgaan is het gemakkelijkst om eens per 2 of 4 weken uit te rekenen hoeveel ze in totaal in die periode nodig hebben (10 gram, 28 dagen is 280 gram). Dan bijvoorbeeld 90 gram nier, 90 gram lever en 100 gram hart en verdelen in kant en klare porties. Zo weet je zeker dat het uitgebalanceerd is. Spiervlees is maar net waar jij makkelijk aan kan komen: kalkoen, kip, rundvlees, geit, konijn... Kan via de slager (hacheevlees, kipfilet, kalkoenblokjes) of via lijntjes/sites.

Kortom, kijk hoe je het wel aandurft. In het begin is een simpel menu erg fijn. Bijvoorbeeld:

Elke ochtend krijgen ze spiervlees hier. Om het voorbeeld te volgen, 20 gram per hond.

'S avonds krijgen ze bot en orgaan. 5 dagen de mix die ik maak, 2 dagen pens voor de hond. Nog groente erbij en je bent klaar :)

Zelf vind ik voor de katten, die ook kleine beetjes eten (in vergelijking tot de pup die een kilo per dag krijgt) siliconen muffinvormpjee perfect om te portioneren. Als ik dan een kilo spiervlees ontdooi, verdeel ik dat over die vormpjes per 50 gram voor hun (50% spiervlees voor katten op 100 gram) en je bent voor 10 dagen klaar. Invriezen, uit het vormpje drukken en in een diepvrieszakje. Meerdere van dit soort zakjes met verschillende diersoorten en het is echt heel gemakkelijk doordeweek om te variëren!

Waar kijk je nog tegenop? Hoe beter we struikelpunten weten, hoe makkelijker het helpen is :)
Door BelleFae
#3069794
Ik ben bang dat het niet compleet genoeg is of verkeerde verhoudingen. Spiervlees bijv... Geen idee wat dat allemaal kan zijn en waar te krijgen. En ik ben bang dat dat behoorlijk prijzig is..

Het gaat mij er voornamelijk om dat ze wat te kluiven en scheuren hebben. Chihuahua's hebben slechte gebitjes en ik wil dat ze dat op zo'n manier goed schoon en sterk kunnen houden. Alleen botjes is niet voldoende. Vandaar dat ik iets van kippennekjes of karkasjes wil geven. En iets van hart ofzo dat is ook wel scheurbaar voor ze denk ik?

En een nadeel is.. Isa, een van mijn hondjes, slikt ALLES in 1x door. Ze was zelfs in staat om een kippennek in 1x door te slikken.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3069870
[quote="BelleFae"]
Ik ben bang dat het niet compleet genoeg is of verkeerde verhoudingen. Spiervlees bijv... Geen idee wat dat allemaal kan zijn en waar te krijgen. En ik ben bang dat dat behoorlijk prijzig is.
[/quote]

Spiervlees is eigenlijk al het vlees dat wij zelf eten: kipfilet, hacheevlees, biefstuk, hamlappen, etc. Dit kun je geven van allerlei dieren, behalve varken. Je kunt het meenemen bij de supermarkt of slager, maar ook halen bij de turkse slager, op de markt, bestellen op internet of meebestellen met de lijntjes hier.

Stel je neemt het gewoon mee bij Appie en je voert 25 gram spiervlees per dag: je neemt  1kg kalkoenfilet, 1kg hacheevlees en 1kg kipfilet. Dit kost €16,- voor 120 dagen, dus ruim 4 maanden! Ofwel 13 cent per dag. Als je bij Aldi of Lidl of in de aanbieding koopt kan het nog veel goedkoper!

Maar, als je wil dat ze gaan kluiven dan zou ik 100% barf gaan geven. Je kunt dan veel makkelijker uitrekenen wat ze moeten krijgen dan nu met incomplete mixen erbij. Of je kiest voor complete kvv met 2 barfdagen per week. Tijdens die barfdagen hoef je dan niet zo op verhoudingen te letten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door