Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3069940
Ik betaal rond de 3-4 euro voor spiervlees. En dat is het duurste wat ik voer, vleesbot en orgaan is goedkoper (probeer ik althans, maak wel eens een uitzondering). Ik weet niet hoeveel ze nodig hebben, maar als ik van de eerste pagina de 60 gram aanhoudt per hondje, kom je op ongeveer 3,5 kg in de maand. Als je gemiddeld net als ik 3 euro per kilo uitgeeft, zit je op een kleine 10 euro in de de maand. Dat lijkt me niet heel prijzig, of ligt dat aan mij? :-\ Lijkt me een habbekrats voor goed voer maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

Je kunt misschien met iemand mee bestellen? Over het compleet maken van voeding vind je op het forum ook genoeg informatie, en als je dat lastig vindt kun je altijd nog een goede volledige KVV gaan geven en af en toe een kuiken of een kippennek. Ik zou niet teveel bot gaan toevoegen, tenzij combineren met KVV waar wat minder bot in zit ofzo.
Door BelleFae
#3070019
Dit bedoel ik dus  :D Het moet precies zo en niet anders, haha. Ik ben echt bang dat ik verkeerde verhoudingen ga geven.

Ongeveer 10,- per maand is niet te "duur" idd. Maar het moet ook niet allemaal kangoeroevlees etc. worden al het duurste.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3070051
Dat zegt ook niemand toch? Alleen afwisseling is wel belangrijk, dus als je kan kiezen zou ik dat zeker doen. Dus niet drie maand alleen maar kip en kalkoen, maar ook eens paard of rund of gans. Gans hoeft niet altijd duurder te zijn, kangoeroe is wel een uiterste natuurlijk. Maar tussen kip en kangoeroe zit nogal een groot verschil.

Tja je moet wel een basiskennis hebben van wat je voert. Maar binnen dat basismenu (van vleesbot, spiervlees, orgaan en eventueel groentes) kun je heel veel wisselen en variëren naar smaak van je hondjes en je portemonnee.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3070053
[quote="BelleFae"]
Dit bedoel ik dus  :D Het moet precies zo en niet anders, haha. Ik ben echt bang dat ik verkeerde verhoudingen ga geven.
[/quote]
Als je daar bang voor bent dan kun je eerst uitrekenen hoeveel je honden moeten hebben bij 100% barf. Dus zoveel gram vleesbot, zoveel orgaan, etc. Vervolgens zoek je de verhoudingen van je kvv op en reken je uit hoeveel vleesbot, orgaan etc daar in zit. Dit trek je af van de totalen en dan weet je hoeveel je moet aanvullen.

Of stap af van die incomplete kvv's en ga een complete voeren dan kun je de andere dagen compleet barf geven, dan wordt het ook makkelijker rekenen.
Door BelleFae
#3070639
Ik zit nu te kijken naar een paar dagen in de week Barf (dus dat is dan toch volledig vers? karkassen, organen etc. zonder dat het gemalen is?)
En een paar dagen in de week KVV compleet.

Als ik die paar dagen barf geef, MOET je er dan groente bij geven?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3070677
[quote="BelleFae"]
Ik zit nu te kijken naar een paar dagen in de week Barf (dus dat is dan toch volledig vers? karkassen, organen etc. zonder dat het gemalen is?)
En een paar dagen in de week KVV compleet.
[/quote]

Dan wordt het al een stuk makkelijker  :)
Barf is zelf samengesteld, vaak hele stukken maar sommigen malen het zelf.
Kvv is wat je kant en klaar koopt.

Ik zou voor kvv's gaan van diersoorten die je niet als barf gaat geven, dus liever geen kip bijvoorbeeld.

[quote="BelleFae"]
Als ik die paar dagen barf geef, MOET je er dan groente bij geven?
[/quote]
Je moet niks. Sommigen geven wel groente erbij, anderen niet.
Scott eet hier met de pot mee. Ik hou van onze groente (zonder zout!) gewoon wat apart voor hem. En als ik roerbak, kook ik t voor hem even apart. Heb die groentemixen geprobeerd, maar Scott at ze niet en voor die kleine hoeveelheden is het veel werk.
Door BelleFae
#3071096
Ik heb het nu zo. Vind het lastig hoor.

Voor 2 honden:
Maandag - BARF
Vleesbot (54 gr.) - kipkarkas
Spiervlees (30 gr.) - Paardensnijdsels
Orgaan/Pens (12 gr. / 12 gr.) - Lamslong en gemalen runderpens

Dinsdag - KVV Compleet
120 gr Haas

Woensdag - BARF
Vleesbot (54 gr.) - kippennek
Spiervlees (30 gr.) - kalkoen
Orgaan/Pens (12 gr. / 12 gr.) - rundernier en gemalen schapenpens

Donderdag - KVV Compleet
120 gr rund

Vrijdag - BARF
Vleesbot (54 gr.) - kipkarkas
Spiervlees (30 gr.) - runderstoofvlees
Orgaan/Pens (12 gr. / 12 gr.) - eendenhartjes en gemalen runderpens

Zaterdag - KVV Compleet
120 gr Konijn

Zondag - KVV niet compleet
100 gr gemalen zalm


Zou dat zo haalbaar/goed zijn? Ook in portioneren? Hoe zou ik het anders beter kunnen verdelen?
Door BelleFae
#3071167
Zit ondertussen ook te kijken naar een volledig BARF-menu.

De hondjes moeten ongeveer 45-60 gram per dag hebben, ga ik vanuit.

1 hond:
Maandag
Vleesbot: Kipkarkas (27 gram)
Spier: Paardensucade (30 gram)

Dinsdag:
Vleesbot: Kwartelkarkas (27 gram)
Orgaan: Lamslever (11 gram) + runderpens (11 gram)

Woensdag:
Vleesbot: Kippennek (27 gram)
Spier: Kalkoen (30 gram)

Donderdag:
Vleesbot: Eendennek (27 gram)
Orgaan: Rundernier (11 gram) + Schapenpens (11 gram)

Vrijdag:
Vleesbot: Kipkarkas (27 gram)
Spier: runderstoofvlees (30 gram)

Zaterdag:
Vleesbot: Konijnkarkas (54 gram)
Orgaan: eendenhart (11 gram) + runderpens (11 gram)

Zondag: Gemalen zalm (50 gram)

Zijn de percentages/verhoudingen/gewichtjes zo goed?
Is groente noodzakelijk? Zo ja, hoeveel dan in de week? Hoevaak in de week? Welke groenten zijn noodzakelijk?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3071245
Is een beetje lastig narekenen. Welke percentages voor bot, spier en orgaan heb je gebruikt?
Wat is het gewicht van je hondjes en welk percentage voer hou je aan? Dit laatste is, afhankelijk van je hond, 2 tot 6% van zn gewicht.

Qua diersoorten heb je er meer dan 5, dus dat is prima. Ik zou 1 dag de kip vervangen door eend/kwartel/konijn. Let wel op dat je niet vaker dan 2x per week nek voert.

In de karkasjes zitten misschien ook nog organen? Bij kip en kwartel stelt dat niets voor, maar bij konijn wel. Als je konijnkarkas met orgaan gaat geven is het handig die organen wel mee te rekenen.
Overigens zijn karkassen misschien lastig te verdelen in die mini porties. Ik denk dat vleugels van kip en eend dan makkelijker zijn. Kwartel en konijn zou ik zo laten.

In nieren en lever worden afvalstoffen opgeslagen. Vanwege de vele ab voer je die bij voorkeur biologisch, wild of jonge dieren. Rund heeft dus niet de voorkeur. Wat misschien een oplossing is, en veel geportioneer scheelt: bij degomeat (naturis.nu) hebben ze ook orgaanmix. Bovendien ga je met een kilo nier bijna een jaar doen, ik hanteer zelf een max bewaartijd in de vriezer van 3-4 maanden.

Je bent er bijna  :)
#3071323
Je kunt het jezelf gemakkelijker maken door maar 1x per week pens te geven. Het stinkt behoorlijk, best fijn om daar maar 1x per week boven te hoeven hangen. Ik geef het trouwens 2x per week en dan de rest van de week orgaanmix. Maar mijn pup eet 700 gram pens per week, zijn iets grotere hoeveelheden  ;D
Door BelleFae
#3071334
[quote="pluk"]
Is een beetje lastig narekenen. Welke percentages voor bot, spier en orgaan heb je gebruikt?
Wat is het gewicht van je hondjes en welk percentage voer hou je aan? Dit laatste is, afhankelijk van je hond, 2 tot 6% van zn gewicht.

Qua diersoorten heb je er meer dan 5, dus dat is prima. Ik zou 1 dag de kip vervangen door eend/kwartel/konijn. Let wel op dat je niet vaker dan 2x per week nek voert.

In de karkasjes zitten misschien ook nog organen? Bij kip en kwartel stelt dat niets voor, maar bij konijn wel. Als je konijnkarkas met orgaan gaat geven is het handig die organen wel mee te rekenen.
Overigens zijn karkassen misschien lastig te verdelen in die mini porties. Ik denk dat vleugels van kip en eend dan makkelijker zijn. Kwartel en konijn zou ik zo laten.

In nieren en lever worden afvalstoffen opgeslagen. Vanwege de vele ab voer je die bij voorkeur biologisch, wild of jonge dieren. Rund heeft dus niet de voorkeur. Wat misschien een oplossing is, en veel geportioneer scheelt: bij degomeat (naturis.nu) hebben ze ook orgaanmix. Bovendien ga je met een kilo nier bijna een jaar doen, ik hanteer zelf een max bewaartijd in de vriezer van 3-4 maanden.

Je bent er bijna  :)
[/quote]

Dat is al heel wat, haha.

40-50 % rauwvleesbot zoals BARF rekenhulp dat aangeeft.
20% orgaan waarvan 10% pens
20-30% spiervlees

Teefje weegt 2465 gram (bijna 5, gesteriliseerd en aanleg om dik te worden). Reutje weegt 1920 gram (9 maanden oud).
Ze krijgen nu ongeveer 30-35 gram brokken per dag en dat gaat goed. Dus ik denk da tik met 45-60 gram vers wel aardig goed moet zitten, toch?
Ik heb de eendennek nog vervangen door konijnkarkas en runderstoofvlees door hertenvlees of fazantvlees.

Ik ga eerst kijken hoe dit gaat, qua BARF. Dan wil ik inderdaad nog wel kip gaan vervangen, als het goed gaat.

Oh, dat moet ik dus nog uitzoeken, of daar organen in zitten.. Bij Naturis.nu?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3071339
Kwartel zit bij Degomeat nog wel wat orgaan in, maar wat precies weet ik niet. Het is een karkasje met een nekje (meestal) en die wegen ongeveer 45-50 gram (soms iets meer). Maar als je daar rekening mee houdt en dat wil verrekenen met je menu wordt het te ingewikkeld denk ik hoor. Want dan zit er voor 2 gram aan hart in, 1 gram lever.. daar schiet je niks mee op. Dat is allemaal zo klein. Je kan ze wel makkelijk doorknippen en bijvoorbeeld over twee dagen geven, zodat ze niet steeds alleen een nek krijgen met een stukje karkas.

Bosduif is ook een mooi formaat misschien?

Hart heb je bij sommige supermarkten ook in de vriezer, in blokjes, lamshart 500 gram geloof ik en nog eentje (runderhart?). Van de konijnenniertjes met vet van Dego hou je trouwens ook maar 600/700 gram over en dan kun je er gewoon 2/3 voeren, hoef je niet te snijden.
Door BelleFae
#3071352
[quote="Ligaa"]
Kwartel zit bij Degomeat nog wel wat orgaan in, maar wat precies weet ik niet. Het is een karkasje met een nekje (meestal) en die wegen ongeveer 45-50 gram (soms iets meer). Maar als je daar rekening mee houdt en dat wil verrekenen met je menu wordt het te ingewikkeld denk ik hoor. Want dan zit er voor 2 gram aan hart in, 1 gram lever.. daar schiet je niks mee op. Dat is allemaal zo klein. Je kan ze wel makkelijk doorknippen en bijvoorbeeld over twee dagen geven, zodat ze niet steeds alleen een nek krijgen met een stukje karkas.

Bosduif is ook een mooi formaat misschien?

Hart heb je bij sommige supermarkten ook in de vriezer, in blokjes, lamshart 500 gram geloof ik en nog eentje (runderhart?). Van de konijnenniertjes met vet van Dego hou je trouwens ook maar 600/700 gram over en dan kun je er gewoon 2/3 voeren, hoef je niet te snijden.
[/quote]


Oh super, bedankt!

Een kwartelkarkasje zou precies goed uitkomen toch? Voor 2 honden. Ze krijgen samen ongeveer 54 gram vleesbot. Dus kan ik een karkas voor hun delen per dag.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3071360
Ja soms zitten er wel iets kleinere tussen hoor, maar je kan altijd aanvullen met een stukje spiervlees als blijkt dat de karkasjes net iets te klein zijn, dan maak je gewoon van één soort spiervlees iets grotere pakketjes ofzo. Ze zijn wel heel zacht maar niet altijd dik bevleesd, dus wat extra spiervlees is niet verkeerd. Alleen dus wel zorgen dat niet één hondje steeds de nek krijgt en de ander het karkas. Nekje is dan al gauw de helft van de maaltijd namelijk.

Pff wat lastig zeg die kleine hoeveelheden. Als ze hier net iets te weinig krijgen of honger hebben leg ik vis of kuikens erbij uit, maar een kuiken is al gauw de helft van hun dagportie als het niet meer is. Dat is zelfs voor mijn katten hier gewoon hap slik weg.  ;D 5 gram meer of minder maakt voor jouw honden gewoon echt uit. :p
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door