Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Roxanne
#3041496
Hallo,

Ace is al aan het barfen van augustus.
Hij weegt 20 kilo en doet vaak aan sport (fietsen, agility en flyball)
Ik vroeg me nu af of iemand kon meekijken dat ik zeker niets vergeten ben:

Maandag Kipkarkas 300 gram  + ei
Rundslever 90 gram
Hertenvlees 150 gram

Dinsdag Eendenkarkas 500 gram (goed bevleesd, zoniet extra spiervlees)
Rundshart 90 gram

Woensdag Kipkarkas 300 gram
Lamspens 270 gram

Donderdag         Kipkarkas 300 gram
Groenten + fruitmix 420 gram (wordt s' avonds gegeven ivm gisten met vlees)

Vrijdag Lamskarkas 300 gram
Geitenvlees 150 gram
Rundsnier 90 gram

Zaterdag Eendennek         300 gram  + ei
Rundshart 90 gram

Zondag Lamskarkas 300 gram 
                        Kalfskopvlees 150 gram

Hij krijgt alle dagen nog wat Yoghurt s' avonds.
Hij krijgt extra spiervlees wanneer de karkassen niet goed bevleesd zijn.

Hij krijgt elke dag rond de 600 gram (300 gr bot, 90 gr orgaan , 150 gr spiervlees , 60 gr groenten) afhankelijk van mijn samenstelling van hierboven.

Vroeger at hij ook pladijs, nu moet hij dat echter niet meer hebben. Oplossing?
Hij krijgt af en toe wel eens visolie, schapenvet en kokosolie.

We zijn stilletjes aan ook op zoek naar "zwaardere" karkassen... Kipkarkas gaat vlotjes binnen..

Ik hoop op reactie!

Roxanne & Ace
Laatst gewijzigd door Roxanne op vr 19 jun 2015, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Quinta
#3041891
Je hebt volgens mij de verhoudingen aardig uitgerekend.
Wat gelijk opvalt is dat je spaghetti geeft in het weekend tijdens wedstrijden. Ik ken het verhaal. In feite afgekeken van de wielrenners en marathonlopers. Koolhydraten stouwen noemen zij dat. Extra energie die tijdens de inspanning moet vrijkomen. Volgens mij werkt dat bij honden niet zo. Sommige sporthonden krijgen vlak voor de wedstrijd zelfs nog een extra maaltijd. Ik denk eerder dat het contra-produktief werkt. Een volgevreten hond zal tijdens de wedstrijd niet harder lopen. Bovendien worden ze hier niet enthousiast over graan in de maaltijd wat spaghetti dus is.

Ik zou verder eens een konijnenkop geven i.p.v. kipkarkas.
Door Quinta
#3042083
Ik dacht je zult wel meer reacties krijgen, vandaar dat ik nog maar een keer terugkom.

Zoals gezegd vind ik je vleesbot weinig gevariëerd en kipkarkas is over het algemeen weinig bevleesd, op bepaalde dagen krijgt de hond wel een erg karig maaltje. Na ja een sporthond moet slank zijn zeg jij misschien.
Je hebt het over iedere dag zoveel gram spiervlees, maar als ik de verschillende dagmenu's bij elkaar optel krijgt je hond nauwelijks 10% spiervlees. Ik zou dus geen spaghetti doen maar over de dagen verdeeld wat meer spiervlees.

Van een puur groente-fruithapje zal de hond ook niet enthousiast worden denk ik. Dit moet je echt met vlees mengen.

Sommige honden eten wel vis andere niet. Mijn ervaringen met zalmkoppen zijn uitstekend. Ze wegen zo'n 500 gr. Dus jij kan ze zo geven. Al zou ik de 1e keer het even uitproberen en niet meer dan een halve geven i.v.m. de poeperij. Zalmkoppen kan je vaak gratis krijgen bij de visboer op de markt.
Laatst gewijzigd door Quinta op do 18 dec 2014, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3042155
Ik zou vleesbot gaan uitbreiden met konijn, hertenrib, reeribben, vis en misschien al eens voorzichtig een stukje haas gaan proberen.

Verder spaghetti eraf halen en in plaats daarvan wat meer spiervlees geven op trainingsdagen. Schapenvet ben ik zelf geen voorstander van, al weet ik dat het veel gevoerd word en zeker aan sporthonden. Liever kokos dan schaap.

Groente en fruit in 1 mix is niet zo handig, of groente of fruit geven, beter voor de vertering. Ik voer zelf 3x per week naast de maaltijd een extraatje en dat is dan een biologisch eitje of een visje als sprot haring stukje zalm stukje tonijn. Zalmkop word hier niet gegeten maar reken ik als complete maaltijd.

iedere avond yoghurt is echt niet nodig, sommigen voeren helemaal geen zuivel. In bot zit immers genoeg calcium. Ik voer zelf 2x per week een eetlepel kwark of geitenyoghurt met een schepje honing erdoor voor het lekkere.
Gebruikersavatar
Door Roxanne
#3042169
[quote="Quinta"]
Je hebt volgens mij de verhoudingen aardig uitgerekend.
Wat gelijk opvalt is dat je spaghetti geeft in het weekend tijdens wedstrijden. Ik ken het verhaal. In feite afgekeken van de wielrenners en marathonlopers. Koolhydraten stouwen noemen zij dat. Extra energie die tijdens de inspanning moet vrijkomen. Volgens mij werkt dat bij honden niet zo. Sommige sporthonden krijgen vlak voor de wedstrijd zelfs nog een extra maaltijd. Ik denk eerder dat het contra-produktief werkt. Een volgevreten hond zal tijdens de wedstrijd niet harder lopen. Bovendien worden ze hier niet enthousiast over graan in de maaltijd wat spaghetti dus is.

Ik zou verder eens een konijnenkop geven i.p.v. kipkarkas.
[/quote]

Net voor de wedstrijd doe ik dit zeker niet, gevaarlijk voor een maagkanteling.
Ofwel smorgens ofwel smiddags als hij zeker na de maaltijd nog 1.5u kan rusten.
Geen idee of het echt werkt voor een hond...
Hij krijgt evengoed ook zijn vleesmaaltijd.
Gebruikersavatar
Door Roxanne
#3042173
[quote="Quinta"]
Ik dacht je zult wel meer reacties krijgen, vandaar dat ik nog maar een keer terugkom.

Zoals gezegd vind ik je vleesbot weinig gevariëerd en kipkarkas is over het algemeen weinig bevleesd, op bepaalde dagen krijgt de hond wel een erg karig maaltje. Na ja een sporthond moet slank zijn zeg jij misschien.
Je hebt het over iedere dag zoveel gram spiervlees, maar als ik de verschillende dagmenu's bij elkaar optel krijgt je hond nauwelijks 10% spiervlees. Ik zou dus geen spaghetti doen maar over de dagen verdeeld wat meer spiervlees.

Van een puur groente-fruithapje zal de hond ook niet enthousiast worden denk ik. Dit moet je echt met vlees mengen.

Sommige honden eten wel vis andere niet. Mijn ervaringen met zalmkoppen zijn uitstekend. Ze wegen zo'n 500 gr. Dus jij kan ze zo geven. Al zou ik de 1e keer het even uitproberen en niet meer dan een halve geven i.v.m. de poeperij. Zalmkoppen kan je vaak gratis krijgen bij de visboer op de markt.
[/quote]


Persoonlijk vind ik de kipkarkassen nu goed bevleesd, er zijn andere dagen dat er amper vlees aanhangt, dan wordt dit zeker aangevuld met spiervlees. Qua variatie in karkas zijn we ook nog niet zo ver, ik wou het niet te snel doen om zwaarder te gaan.

Over dat groentenmixje had ik gelezen dat dat gaat gisten als je dat met vlees geeft, eerder het fruit dacht ik dan.

Ace heeft Pladijskoppen gegeten lange tijd, die kregen we gratis.
Maar nu haalt hij zijn neus daarvoor op. Als ik het in kleine stukjes knip dan lukt het vaak nog wel.
Gebruikersavatar
Door Roxanne
#3042177
[quote="Els&Flow"]
Ik zou vleesbot gaan uitbreiden met konijn, hertenrib, reeribben, vis en misschien al eens voorzichtig een stukje haas gaan proberen.

Verder spaghetti eraf halen en in plaats daarvan wat meer spiervlees geven op trainingsdagen. Schapenvet ben ik zelf geen voorstander van, al weet ik dat het veel gevoerd word en zeker aan sporthonden. Liever kokos dan schaap.

Groente en fruit in 1 mix is niet zo handig, of groente of fruit geven, beter voor de vertering. Ik voer zelf 3x per week naast de maaltijd een extraatje en dat is dan een biologisch eitje of een visje als sprot haring stukje zalm stukje tonijn. Zalmkop word hier niet gegeten maar reken ik als complete maaltijd.

iedere avond yoghurt is echt niet nodig, sommigen voeren helemaal geen zuivel. In bot zit immers genoeg calcium. Ik voer zelf 2x per week een eetlepel kwark of geitenyoghurt met een schepje honing erdoor voor het lekkere.
[/quote]

Yoghurt wordt hier gezien als dessertje :) Hij is daar verzot op.
De vis moet ik zeker nog aanvullen.
Fruit en groenten zal ik volgende keer dan apart doen.
Het karkas zijn we steeds meer en meer aan het uitbreiden.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3042199
Het gevaar van elke dag yoghurt is dat hij dan teveel calcium binnen krijgt.  :) Dan kan je beter 3x per week een schepje zuivel geven en dan s avonds na het eten een stukje fruit geven.

Pladijs moest ik even googlen maar dat blijkt schol te zijn.
Gebruikersavatar
Door Roxanne
#3126213
Ik heb Ace zijn menu nu aangevuld met zalmkoppen en zalmkarkas.

Is het waar als je rood vlees zou geven dat dit meer 'energie' zou geven?
En over welke diersoorten gaat dit juist?
Door Lizzy
#3126223
[quote="Roxanne"]
Ik heb Ace zijn menu nu aangevuld met zalmkoppen en zalmkarkas.

Is het waar als je rood vlees zou geven dat dit meer 'energie' zou geven?
En over welke diersoorten gaat dit juist?
[/quote]

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom dit meer energie zou geven? De definitie rood vlees is best lastig. De een zegt "vlees van zoogdieren is rood vlees, alles wat uit een ei komt is wit vlees". De volgende zegt weer "rood vlees is van zoogdieren maar sommige pluimvee zoals duif en eend wordt ook tot rood vlees gerekend". Maar goed, voor mij is het simpel. Vlees dat meer kcal bevat geeft meer energie. En dan maakt het niet uit of het rood is of wit.

Heeft je hond meer energie nodig, dat je deze vraag stelt? Of heeft je hond teveel energie?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3127575
[quote="Roxanne"]

Hij krijgt elke dag rond de 600 gram (300 gr bot, 90 gr orgaan , 150 gr spiervlees , 60 gr groenten) afhankelijk van mijn samenstelling van hierboven.

[/quote]

Ik zie maar 3 keer 150 gram groente in je menu terug komen en dat is echt heel weinig. Daarvan is 1 keer kopvlees, wat best kan als je de overige dagen mooi spiervlees voert, maar wat ik geen 1/3 van een menu zou laten beslaan.

Qua bot zou je ook nog aan parelhoen, kwartel en konijn kunnen denken. Dit zijn prima beginnersbotten en er is geen enkele reden om te hoeven wachten voor je die kan geven.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door