Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door essie82
#3028151
Goedemiddag! Ik ben Esther en samen met mijn man hebben we een bijna 2 jarige husky-alaskan malamute kruising genaamd Kiva. We hebben haar gehaald toen ze ongeveer anderhalf jaar was, ietsje aan de dikke kant, maar inmiddels al aardig op het juiste gewicht. We zijn beide echte buitenmensen en hebben het geluk aan de bosrand te wonen wat heerlijk is voor Kiva (die paar kilootjes vlogen eraf :biggrin2: )

Na enkele weken van research wat nou het beste is voor onze meid ben ik terecht gekomen bij BARF. Na dagen van puzzelen en schema's maken wil ik graag de knoop doorhakken en beginnen met ons BARF avontuur!
Ik hoop dat jullie willen meekijken en advies geven waar nodig, ik vind het allemaal best spannend  ;)

Oja, nog even dit, ik ben woonachtig in Duitsland. Mocht iemand een goed adresje hebben voor BARF wat thuisbezorgd word dan hoor ik het graag  :biggrin2:

Dan nu het menu wat ik denk dat klopt....
uitgaand van 2% lichaamsgewicht (ze is nu 23 KG maar moet uiteindelijk 22 KG worden dus ben uitgegaan van 22 KG) Kom ik uit op 3080 gram per week. Ik voer haar 2x per dag.
VB-vleesbot 220 gr, SV-spiervlees 193 gr, P-pens 230 gr, O-orgaanvlees 115 gr, GM-groentemix(zelfgemaakt)62 gr

  VB SV P O GM
maandag kipnek rund groentemix

dinsdag gansnek       kalkoenhart groentemix

woensdag kipnek hert groentemix

donderda eendnek           rund

vrijdag  gansnek lam groentemix

zaterdag eendnek   rundlever&nier groentemix

zondag  eendkarkas rund                   en extra eitje


Klopt dit een beetje? Of heb ik misschien teveel rund in het pakket zitten?
En bij het vleesbot kan ik via internet alleen aan nekken komen of ik moet kiezen voor fijngemalen karkassen.... dan heeft ze dus niet echt iets te kluiven. Maar misschien is dat beter in het begin? Momenteel eet ze KVV, dus fijngemalen botten is ze eigenlijk al wel gewend.
Gebruikersavatar
Door essie82
#3028347
Woepsss... ik zie dat mijn excel bestandje niet heeft gewerkt en ales door elkaar heeft gegooid :(

maar even opnieuw dan:

maandag 220 gr kipnek en 193 gr runderspiervlees en 62 gr groentemix
dinsdag 220 gr gansnek en 115 gr kalkoenhart en 62 gr groentemix
woensdag 220 gr kipnek en 193 gr hertspiervlees en groentemix
donderdag 220 gr eendnek en 230 gr runderpens
vrijdag 220 gram gansnek en 193 gram lamspiervlees en 62 gr groentemix
zaterdag 220 gram eendnek en 115 gr runderlever&nier en groentemix
zondag 220 gr gemalen eendkarkas en 193 gr runderspiervlees en als een extra eitje

hoop dat het nu ietsje overzichtelijker is :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3028465
Welkom op Bp. :)

Zoveel nek voeren is over het algemeen niet zo verstandig, dit ivm de hoeveelheid schildklier van het prooidier. Kan je dat niet afwisselen met wat meer karkasjes?


Even snel de rekenhulp gekeken: Hoeveelheid: 2% van 22 kilo = 440 gram per dag / 3080 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 220gr p/dag
Groentes 10% : 44gr p/dag
Orgaanvlees 15% : 66gr p/dag
Spiervlees 25% : 110gr p/dag


Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9W6JV0|kb8BTo


Ik voer zelf om de dag spiervlees of orgaan. Dus bijv. maandags vleesbot-spiervlees-groente-eitje en dan dinsdags vleesbot-orgaan- groente, woensdags weer vleesbot-spiervlees- groente en een vet visje erbij, dus visje naast spiervlees, ect..

Er zijn hier meerdere leden die in Duitsland wonen. Wellicht kunnen zij je helpen aan goede adresjes. Via de zoekfunctie op Duitsland kom je ze wel tegen.
Hier staat ook nog eea: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1622257
Laatst gewijzigd door Els&Flow op wo 26 nov 2014, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#3028480
Ik vind Barfer's Wellfood.de erg goed, heeft ruim assortiment en goede kwaliteit, maar is wel duur...Dan is er nog Das Tierhotel.de, minder duur... verder: Tackenberg.de, Perleberg Frosfutter.de, Pansen Express en er zullen nog wel meer webshops zijn in Duitsland.

Succes!!
Gebruikersavatar
Door essie82
#3028659
Super bedankt voor jullie snelle reacties :)

Els, ik heb het nog even een keertje gecheckt maar ik kom ook aan deze aantallen, alleen omdat ik ze niet dagelijks het volledige menu geef heb ik andere cijfertjes, maar het komt wel per week op hetzelfde neer :biggrin2: Ook de wisseling van spiervlees en orgaanvlees heb ik verwerkt. het vette visje moet ik nog ergens gaan toevoegen maar dat is een extraatje? of valt dat onder vleesbot of spiervlees?

Ik las net op jou linkje in je pb dat het misschien beter is dat ik naar 1x per dag voeren ga? Zit mss wel wat in met dat 'niet voldaan gevoel'....Hoe doen jullie dat? 1x, per dag of 2x, of maakt het niet uit?
Teveel nekken niet goed? hmm oke.... helaas kan ik aan niks anders komen als beginnersbot, wel kan ik aan gemalen karkassen komen, is dat een beter alternatief? Misschien loop ik nog ergens tegen iets anders aan, ik zal het internet is afspeuren.

Annemarie, bedankt voor de adresjes! Barfer's wellfood vind ik interessant, toch ook wel qua prijzen. Tackenberg daarin tegen vind ik best prijzig en een vrij klein assortiment. Die andere ga ik vandaag nog even napluizen :)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3028663
Beginnersbot zijn ook konijnkarkjes, kipkarkas, eendkarkas.. niet alleen nek is beginnersbot. :)

Ik voer sinds een paar dagen :biggrin2: 1x daags. Het bevalt mij uitstekend, mijn labrador denkt daar nog niet hetzelfde over maar dat gaat steeds beter. Ze heeft overdag meer energie en slaapt s avonds na de maaltijd.
Ik voer een visje inderdaad als extraatje, dus naast de gewone maaltijd.

Gemalen karkas, is dat enkel karkas of een soort kvv met toevoegingen erin voor zo ver je weet?
Gebruikersavatar
Door essie82
#3028676
Ik bedoelde eigenlijk dat ik alleen aan als geheel bot aan de nekken kan komen ;D de karkassen kan ik ook aankomen maar allen gemalen. Ze kan dat dus niet wennen aan het serieus kauwen/knagen op botten. Weet niet of dat dat een probleem vormt?
De gemalen karkassen zijn puur karkassen, zonder toevoegingen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3028686
Runderlever en nier zou ik niet teveel willen voeren. Tenzij het biologische is.
Anders bevat het teveel slechte afvalstoffen.
Gemalen karkas is dat dus echt bot of is het wel 50% bot 50% vlees anders krijg je zeker krijtpoep.
Kan je van de genoemde vogels aan bv de vleugels komen. Die dan in het begin wel even inknippen in de hoekjes. ;)
Gebruikersavatar
Door essie82
#3029014
Het is geen biologische,.. Is er een alternatief? Beter kiplever en nieren ?
De gemalen karkas is waarschijnlijk zoals de natuurlijke verhoudingen zijn, dus een karkas met vlees eraan, de exacte percentages weet ik niet.
Helaas kan ik via de barf leverancier niet aan de vleugels komen, die zou ik dan moeten halen bij de slager of supermarkt.

Hoeveel dagen zou ik nekken kunnen geven? Dan vul ik de overige dagen met gemalen karkas en een dagje poten/vleugels.
Gebruikersavatar
Door essie82
#3030004
Oke dan ga ik het internet nog even afspeuren voor een andere leverancier, misschien moet ik 2 adresjes aanhouden om een goed compleet BARF menu samen te stellen.
Binnenkort post ik mijn aangepaste menu ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door