Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door monique71
#3011132
Hallo allemaal ik heb voor de eerste keer een menu samengesteld graag hierop jullie tips

Het gaat om een hond van 15 kilo ik heb de volgende percentages
40 % bevleesd bot =720 gram
40% spiervlees = 720 gram
20% orgaan = 360 gram


Maandag: 200 gram kippennekken + 50 gram sachapenhart
Dinsdag: 300 gram paardentong
Woensdag: 300 gram kippennekken
Donderdag: 200 gram runderpens
Vrijdag: 120 gram lamstong + 40ngram kippenniertjes
Zaterdag: 220 gram eendennekken + 40 gram runderlever
Zondag : 300 gram paardentong of lamstong

Ik geef geen vis hij haalt zijn neus hiervoor op. 1keer in de week krijgt hij een ei erbij. Groente alleen als er tafelresten over zijn.

Graag hoor ik van jullie of dit een goed menu is.
Door Lizzy
#3011135
[quote="monique71"]
Hallo allemaal ik heb voor de eerste keer een menu samengesteld graag hierop jullie tips

Het gaat om een hond van 15 kilo ik heb de volgende percentages
40 % bevleesd bot =720 gram
40% spiervlees = 720 gram
20% orgaan = 360 gram


Maandag: 200 gram kippennekken + 50 gram sachapenhart
Dinsdag: 300 gram paardentong
Woensdag: 300 gram kippennekken
Donderdag: 200 gram runderpens
Vrijdag: 120 gram lamstong + 40ngram kippenniertjes
Zaterdag: 220 gram eendennekken + 40 gram runderlever
Zondag : 300 gram paardentong of lamstong

Ik geef geen vis hij haalt zijn neus hiervoor op. 1keer in de week krijgt hij een ei erbij. Groente alleen als er tafelresten over zijn.

Graag hoor ik van jullie of dit een goed menu is.
[/quote]

Ik weet niet, ik mis het spiervlees..... Ik zie alleen de vleesbotten en het orgaanvlees.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3011137
Als ik mijn honden niet elke dag vleesbot voer, hebben ze geheid diarree.
Ik geef dus elke dag vleesbot, aangevuld met òf spiervlees (4x per week) òf orgaan (3x per week).
Door orinake
#3011141
[quote="Lizzy"]
Ik weet niet, ik mis het spiervlees..... Ik zie alleen de vleesbotten en het orgaanvlees.
[/quote]

Heb nog al mensen tong als spier zien tellen :s
Gebruikersavatar
Door pike
#3011192
[quote="monique71"]
Hallo allemaal ik heb voor de eerste keer een menu samengesteld graag hierop jullie tips

Het gaat om een hond van 15 kilo ik heb de volgende percentages
40 % bevleesd bot =720 gram
40% spiervlees = 720 gram
20% orgaan = 360 gram


Maandag: 200 gram kippennekken + 50 gram sachapenhart
Dinsdag: 300 gram paardentong
Woensdag: 300 gram kippennekken
Donderdag: 200 gram runderpens
Vrijdag: 120 gram lamstong + 40ngram kippenniertjes
Zaterdag: 220 gram eendennekken + 40 gram runderlever
Zondag : 300 gram paardentong of lamstong

Ik geef geen vis hij haalt zijn neus hiervoor op. 1keer in de week krijgt hij een ei erbij. Groente alleen als er tafelresten over zijn.

Graag hoor ik van jullie of dit een goed menu is.
[/quote]

Eerlijk gezegd vind ik dit een slecht menu.
Vleesbot: Uitsluitend nekken van kip is te weinig variatie, zowel in diersoort als in type vleesbot. Geeft tekorten op termijn.
Spiervlees: Ontbreekt. Tong is orgaanvlees. Zelfs al zie je tong als spiervlees, dan ontbreekt toch het echte rode spiervlees waar voor de hond uiterst belangrijke stoffen inzitten. Dat moet er echt inzitten.

Voor zover de samenstelling. De manier waarop je het aanbiedt is echter ook niet oké. Enkel een flinke portie bot met een ietsje pietsie orgaan geeft zonder meer kruimelige harde poep. Enkel orgaan of enkel spiervlees op een dag staat garant voor dunne poep.
Bij bot hoort een portie spiervlees of orgaan, en omgekeerd.

En dan de hoeveelheid. Je hond weegt 15 kg. Als je 720+720+360=1800 gram per week voert dan is dat maar 1,75%?? Dat is wel heel heel erg weinig. (In je weekmenu kom je maar tot 1770 gram, minder dan 1,7%).
Uitgaande van 2,5% kom je  op 2625 gram per week. En misschien heeft je hond wel meer nodig als hij veel beweging krijgt.

Ik zou er nog eens aan gaan rekenen. En vooral ook goed inlezen.  ;)
Door Lizzy
#3011608
[quote="pike"]
Eerlijk gezegd vind ik dit een slecht menu.
Vleesbot: Uitsluitend nekken van kip is te weinig variatie, zowel in diersoort als in type vleesbot. Geeft tekorten op termijn.
Spiervlees: Ontbreekt. Tong is orgaanvlees. Zelfs al zie je tong als spiervlees, dan ontbreekt toch het echte rode spiervlees waar voor de hond uiterst belangrijke stoffen inzitten. Dat moet er echt inzitten.

Voor zover de samenstelling. De manier waarop je het aanbiedt is echter ook niet oké. Enkel een flinke portie bot met een ietsje pietsie orgaan geeft zonder meer kruimelige harde poep. Enkel orgaan of enkel spiervlees op een dag staat garant voor dunne poep.
Bij bot hoort een portie spiervlees of orgaan, en omgekeerd.

En dan de hoeveelheid. Je hond weegt 15 kg. Als je 720+720+360=1800 gram per week voert dan is dat maar 1,75%?? Dat is wel heel heel erg weinig. (In je weekmenu kom je maar tot 1770 gram, minder dan 1,7%).
Uitgaande van 2,5% kom je  op 2625 gram per week. En misschien heeft je hond wel meer nodig als hij veel beweging krijgt.

Ik zou er nog eens aan gaan rekenen. En vooral ook goed inlezen.  ;)
[/quote]

Ik zie ook eendennekken. Maar dan nog ben ik het met je eens (met de rest dat je schrijft), het is ook teveel nek.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door