Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2993769
Ik tel in de gauwigheid 6 verschillende diersoorten. Da's mooi.
Rekenen is niet mijn sterkste punt, dus ik ga ervan uit dat je de juiste percentages hebt gebruikt.

Op de visdag zou ik meer zalmlijven geven (ik neem aan dat hier ook de graten inzitten) en dit als vleesbot rekenen. Dit aanvullen met spiervlees en groente.

Diza krijgt bij mij 2 eitjes, maar dat is maar een detail.

Ik geef zelf 50% pens van het berekende percentage aan orgaan en de overige 50% is hart, lever en nier. Jij hanteert iets andere percentages, maar dat scheelt niet enorm veel.

De hoeveelheden luisteren niet zo heel erg nauw: je hoeft bv de groente niet precies af te wegen op 136 gram.

Volgens mij ziet het er verder goed uit hoor!
#2993817
danku voor de reacties. ik zal inderdaad even opletten met de vis.

wat betreft de organen is het inderdaad de bedoeling dat ik 50% pens en de rest hart lever nier ga geven misschien dat ik op bepaalde dagen te weinig of te veel heb maar was even het overzicht kwijt best een gepuzzel.

maar dit was een globaal overzicht.

9.52kg totaal:

50% vleesbot 4.76kg
25% spiervlees 2.38kg
15% orgaan 1.428kg waarvan de helft 714gram pens
10% groente/overige

was er zelf al achter dat bepaalde dagen de orgaan niet helemaal klopt.

alvast bedankt.

mvg
#2993855
[quote="martin1988"]
nog een vraagje.

hoe zit dat met de hoeveelheden van de organen die je geeft zit daar nog een max aan?
of kan ik de ene dag hart geven en de andere dag lever etc.

mvg,

martin
[/quote]

Ja hoor, je kan de ene dag een hoeveelheid hart geven en de andere dag lever en nier.. sommige doen zelfs alle organen van de week in een portie (maar mijn gevoel zegt gelijkmatiger is fijner.. )
Of je rekent het uit voor de maand, snijdt alles klein, mixt het door elkaar en maakt er zo porties van (totaal orgaan:30).
Wat jij het makkelijkste vindt. Als de hond maar alles binnenkrijgt over 4 weken. En hoe je dat precies doet is meer afhankelijk van de hond (ontlasting) dan wat anders :)
#2995964
heb Storm zijn ontlasting even in de gaten gehouden nu zie ik dat die creme van kleur is, is dit nu krijtpoep?

kan het komen omdat ik zijn eten in 2 porties verdeel en dan smorgens karkas en smiddags spiervlees en orgaan en groente
is het aan te raden om karkas en spiervlees samen te geven en dat in 2 porties te delen?

mvg,

martin
#2996184
[quote="martin1988"]
heb Storm zijn ontlasting even in de gaten gehouden nu zie ik dat die creme van kleur is, is dit nu krijtpoep?

kan het komen omdat ik zijn eten in 2 porties verdeel en dan smorgens karkas en smiddags spiervlees en orgaan en groente
is het aan te raden om karkas en spiervlees samen te geven en dat in 2 porties te delen?

mvg,

martin
[/quote]

Weet niet goed wat je met creme bedoeld, maar als je krijt poep hebt, zit er echt precies een witte droge laag over de poep heen. Zoiets als luierpoeder of poedersuiker achtig substantie. Mss niet het meest smakelijke, maar neem er eens een foto van, zodat iemand die hier meer ervaring mee heeft een kijk erop krijgt. Ik geef Kira op de ochtend haar spiervlees met pens en groentjes in hoeverre ze haar groenten wil opeten xD, maar door de toevoeging van haar pens gaat dat net iets makkelijker en 's avonds haar vleesbot en orgaan. Hierop doet ze het heel erg goed.
#2996187
[quote="Inouchka"]
Weet niet goed wat je met creme bedoeld, maar als je krijt poep hebt, zit er echt precies een witte droge laag over de poep heen. Zoiets als luierpoeder of poedersuiker achtig substantie. Mss niet het meest smakelijke, maar neem er eens een foto van, zodat iemand die hier meer ervaring mee heeft een kijk erop krijgt. Ik geef Kira op de ochtend haar spiervlees met pens en groentjes in hoeverre ze haar groenten wil opeten xD, maar door de toevoeging van haar pens gaat dat net iets makkelijker en 's avonds haar vleesbot en orgaan. Hierop doet ze het heel erg goed.
[/quote]

Ow even een toelichting op die creme, heeft ie zo toevallig kip gehad of ander soortgelijk diersoort? Daar kunnen ze namelijk wel gelige poep van krijgen!!
#2996348
[quote="Inouchka"]
Ow even een toelichting op die creme, heeft ie zo toevallig kip gehad of ander soortgelijk diersoort? Daar kunnen ze namelijk wel gelige poep van krijgen!!
[/quote]

dat is inderdaad het geval, het waren wel gewoon goede drolletjes zonder wit droog laagje erop, dan zal het inderdaad aan het soort vlees hebben gelegen.

stelt me weer gerust, bedankt voor de reactie.

mvg,

martin
#3004433
toch  nog een vraagje: heb gemalen zalmlijven gekocht maar waar valt dit nu onder orgaan of gewoon onder de 10% overige/groente.

ik geef storm nu:

680 gr vleesbot
340gr spiervlees
102gr orgaan
136gr groente

en dan 2x in de week 357gr pens
en 2x een ei

dat is toch een mooie verdeling?

en de levertjes die krijg je vaak als 1 brok hoe verdelen jullie de bevroren producten in porties?

mvg,

martin
#3004465
[quote="martin1988"]
toch  nog een vraagje: heb gemalen zalmlijven gekocht maar waar valt dit nu onder orgaan of gewoon onder de 10% overige/groente.

ik geef storm nu:

680 gr vleesbot
340gr spiervlees
102gr orgaan
136gr groente

en dan 2x in de week 357gr pens
en 2x een ei

dat is toch een mooie verdeling?

en de levertjes die krijg je vaak als 1 brok hoe verdelen jullie de bevroren producten in porties?

mvg,

martin
[/quote]
Gemalen zalmlijven vallen onder je percentage (5% - 10%) vis. ;) Het is in principe vleesbot, maar wat het aandeel vlees en bot is weet ik niet precies. Daar heeft iemand anders hier wel ervaring mee.

Je kunt de lever iets ontdooien in een bak in de koelkast en dan met een broodmes makkelijk snijden. Het is echt nog bevroren als je het al kunt snijden.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door