Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2963951
Na onze vakantie wil ik graag 3 tot 4 dagen per week onze hond barf geven en de andere dagen kvv (we hebben een kleine vriezer en moet een beetje uitvogelen hoeveel er in kan, van kvv kan er voor 28 tot 30 dagen in, 14x500 gr, dus moet even kijken of het er in past, anders moet ik vaker gaan bestellen)..... Hij is al kipkarkassen, kippennekjes gewend, dus bot is geen probleem
Ik heb de rekenhulp van de site gebruikt en dan kom ik op de volgende gewichten (teckel, 8 kg die 250 gr kvv krijgt, zou 160 gr mogen, maar hebben we langzaam opgebouwd omdat het te weinig bleek te zijn):

* rauw vleesbot, 125 gr
* orgaan, 38 gr, ik rond het af op 40 gr
* spiervlees 63 gr, rond ik af op 65 gr
* groente 25 gr.

Nu heb ik wel wat vraagjes:
* vleesbot: ik kan voor een redelijke prijs aan kipkarkassen, diamantduifjes en zalmkoppen komen (kipvleugels en drumsticks ook), is dit vleesbot en genoeg variatie?
* orgaan: kippenlevertjes, hartjes, maagjes en runderhart, is voor ons betaalbaar en hier makkelijk te krijgen, is dit ook goed?
* spiervlees: rundergehakt, kipfilet en ?.....

Zelf geven we elke zondag een rauw eitje en af en toe een klein teentje knoflook, een haring af en toe en van de groentes krijgt hij ook regelmatig wat van ons. Als ik om de dag barf geef, is deze variatie voldoende? Van kvv geven wij nu 7versch smaken (vis, rund, pens, wild, lam/eend, lam/rund, paard) verdeeld over 28 dg.

Is dit een wat of lijkt het op niets ;)? Graag hoor ik van jullie (rekening houdend met niet een grote vriezer en niet een al te groot budget)...... Thanks alvast!
Door Kim en Casper
#2965165
Veel te veel kip... Haal je deze dingen bij een poelier?

Waar bestel je KVV? En welke diersoorten zitten hierin?
Met de barfproducten die je aangeeft zou ik maximaal 2-3 dagen barfen rn de rest KVV geven waar dan geen kip meer inzit.

Diamant duifjes zijn prooidieren een heel dier dus die kun je meerdere geven als volledige maaltijd.
Dan geef je een dag kipkarkas met rundergehakt en runder of kippehart.

Zslmkoppen wegen snel 500 gram dus deze zou je kunnen delen ( geen leuk werk ) en die eens in de 10 dagen een geven als maaltijd.

Als je hierbij de versie lam/eend, lam/rund, paard en wild geeft heb je goede afwisseling. Misschien nog iets van konijn erbij?

Dan ook geen vis meer in je KVV voeren.  Je menu bestaat voor Max 10% uit vis. Mocht je de zalmkop niet handig vinden kun je ook een konijnkarkas met wat haring, spiering, sardienen oid geven. Dan kun je dut iedere week geven.
Door Lizzy
#2965230
[quote="CindyMayella"]
Na onze vakantie wil ik graag 3 tot 4 dagen per week onze hond barf geven en de andere dagen kvv (we hebben een kleine vriezer en moet een beetje uitvogelen hoeveel er in kan, van kvv kan er voor 28 tot 30 dagen in, 14x500 gr, dus moet even kijken of het er in past, anders moet ik vaker gaan bestellen)..... Hij is al kipkarkassen, kippennekjes gewend, dus bot is geen probleem
Ik heb de rekenhulp van de site gebruikt en dan kom ik op de volgende gewichten (teckel, 8 kg die 250 gr kvv krijgt, zou 160 gr mogen, maar hebben we langzaam opgebouwd omdat het te weinig bleek te zijn):

* rauw vleesbot, 125 gr
* orgaan, 38 gr, ik rond het af op 40 gr
* spiervlees 63 gr, rond ik af op 65 gr
* groente 25 gr.

Nu heb ik wel wat vraagjes:
* vleesbot: ik kan voor een redelijke prijs aan kipkarkassen, diamantduifjes en zalmkoppen komen (kipvleugels en drumsticks ook), is dit vleesbot en genoeg variatie?
* orgaan: kippenlevertjes, hartjes, maagjes en runderhart, is voor ons betaalbaar en hier makkelijk te krijgen, is dit ook goed?
* spiervlees: rundergehakt, kipfilet en ?.....

Zelf geven we elke zondag een rauw eitje en af en toe een klein teentje knoflook, een haring af en toe en van de groentes krijgt hij ook regelmatig wat van ons. Als ik om de dag barf geef, is deze variatie voldoende? Van kvv geven wij nu 7versch smaken (vis, rund, pens, wild, lam/eend, lam/rund, paard) verdeeld over 28 dg.

Is dit een wat of lijkt het op niets ;)? Graag hoor ik van jullie (rekening houdend met niet een grote vriezer en niet een al te groot budget)...... Thanks alvast!
[/quote]

De crux van goed voeren zit 'm onder andere in de afwisseling van diersoorten. Dus als je een KVV geeft waar bijv. al kippenbot in zit, probeer dan in je zelf samengestelde dagen zo weinig mogelijk kip te stoppen. Wat zit er aan vleesbot in je KVV?
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2965394
Ik koop Lotgering via een 'tussenpersoon'/website dus ook niet veel variatie qua kvv (heeft niet veel keuze, in ieder geval bijna geen enkelvoudige kvv)..... Heb op de site gekeken wat er aan bot zit in de kvv's en dat zit tussen de 15 en 18%.... Dus dan zal ik op een te hoog percentage zitten als ik ook nog kipkarkas ga geven.......
Als er een lijntje is richting hier, voor Lotgering, dan zit de vriezer altijd net weer vol, dus wordt het wat moeilijker om wat meer variatie (in ieder geval enkelvoudige rollen) te bestellen bij Lotgering.....

Denk dat ik het barfen maar moet beperken tot alleen in het weekend met die diamantduifjes en/of kipkarkassen..... Heb ook echt geen ruimte om nog een vriezer neer te zetten
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2967086
Nu kom ik erachter dat de dierenwinkel bij ons sinds kort ook barf producten via de website verkoopt :).... Maar aangezien ik nu 7 kg aan kvv kwijt kan in de vriezer, heb ik een beetje zitten kijken wat ik kan bestellen en hoe ik dat dan moet doen. Alles gaat per kg, dus vleesbot zal ik moeten portioneren tot 125 gr en is dus 8 porties.... Heb er dit van gemaakt (de betreffende % in achtneming, zie 1ste berichtje):

Maandag kipkarkas, rundvlees, groente, rundorgaan
Dinsdag eendennek, kipfilet, groente, pens
Woensdag zalmkarkas, groente en pens
Donderdag geitennek, rundvlees, groente, kiporgaan
Vrijdag kipkarkas, kipfilet, groente, pens
Zaterdag eendennek, rundvlees, groente, rundorgaan
Zondag geitennek, rundvlees, groente, kiporgaan, extra rauw ei

Dit menu wil ik voor 2 weken doen (is de vriezer weer beetje leeg) en dan andere dieren bestellen, zoals konijn en hert, lam, zodat ik toch 6 of 7 verschillende dieren heb gebruikt. Orgaan kan ik dan ook afwisselen met lamslong of runderlong....

Is dit iets????? Oh ja, kuikens, is dat een extra of een maaltijd? Sprot, haring, wijting en sardientjes, is dat ook als extra of kan ik dat met zalm mengen? Miss blikje tonijn (op waterbasis) mengen met zalmkarkas?

Nu kijken of het vleesbot ook makkelijk te portioneren is :biggrin2:.....

Thanks alvast!
Door Kim en Casper
#2967106
Geitennek is geen beginnersbot. Knetterhard! En niet te portioneren tot 125 gram tenzij je een lintzaag hebt. En alleen kipfilet en rundergehakt vind ik eenzijdig. Als je dit voir 3 dagen doet prima maar niet als menu. Geef de andere 4 dagen KVV en prima.
Kip en rund zijn meestal bio-industrie en dus vol antibiotika. Ik zou echt veel meer afwisselen. Waarom niet KVV gecombineerd met barf?
Geef je eendennek kipkarkas en zalmlijf als vleesbot. Aangevuld met een dag spiervlees, een dag pens, groente en ei. En een dag met een klein beetje orgaan ( kijk of je ergens orgaanmix kunt krijgen, zijn alle soorten orgaan in een kilo) en nog wat spiervlees. Overige dagen KVV met andere diersoorten.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2967198
Oké.... Heb net mailtje gestuurd naar de dierenwinkel of ze een mix kunnen maken van allerlei organen, daar moet ik nu op wachten. Indien dat niet mogelijk is, ben ik toch aangewezen op de organen van de kip en runderhart (anders moet ik 1 kg van 1 soort orgaan doen en dan duurt het erg lang voordat dat op is).

Dit is wat ik nu heb:
Maandag: eendennek, orgaanmix, rundersnippers, groente
Dinsdag: zalmkarkas, kalkoensnippers, groente
Woensdag: pens, groente, rauw ei of kuiken
Donderdag: kipkarkas, orgaanmix, groente
Vrijdag: diamantduifjes (deze wegen maar ong 80 gr per stuk, dus weet niet of ik dan 2 per maaltijd moet geven of 1 voor elke maaltijd, anders wordt dit kvv wild)
Zaterdag: kvv lam
Zondag: kvv paard met rauw ei of kuiken

Evt kan ik de kalkoensnippers vervangen door paardsnippers en dan de kvv paard vervangen door kvv wildmix. Kan ik de kalkoen en rundsnippers miss mengen en dan erbij doen, of moet het als een 'enkelvoudig' spiervlees erbij? En het kipkarkas wil ik ook eens vervangen door een konijnkarkas, is dat ong hetzelfde?

Pffff.... Is niet makkelijk om een begin te maken, hopelijk is het nu een redelijk menu.....
Door Kim en Casper
#2967368
Heb niet naar je percentages gekeken. Hou er iig rekening mee dat er in KVV ook al orgaan zit. Geef dus niette veel orgaan. Nog een tip pens en groente op een dag zinder vleesbot kan slappe ontlasting geven.
Verder ziet het er prima uit! Kalkoen kun je gewoon geven hoor. Konijnkarkas geeft ern extra diersoort maar hoeft niet zitten er genoeg in! :)
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2967537
Goed nieuws! Ik ben net naar de dierenwinkel geweest en ze kunnen de organen mixen en spiervlees kan ook gemixed worden...... Kipkarkas heb ik vervangen door konijnkarkas. En in het weekend krijgt Ap nog wel kvv....... Ik heb voor 4 weken besteld......Nu nog kijken of het allemaal in die éne vriezerla past :D......

Thanks allemaal voor de hulp!
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2984586
Vandaag ben ik begonnen met Barf!
Het snijden was een minder leuk klusje :biggrin2:, maar goed, alles past gelukkig in de vriezer, voor 4 weken (en nog voor 2 weken spiervlees en groente over).....
Vanochtend stond er een eendennek op het menu en meneer heeft er van genoten (denk ik :D).

Nu heb ik nog 2 kleine vraagjes:
1. We hebben de laatste paar maanden (2tot 3 maanden) Appie 3x per dag eten gegeven, omdat hij om half 10 's avonds nog een uur loopt (deels rennen achter de hazen aan) en 's ochtends gal spuugde. Dit gebeurt nu bijna niet meer sinds hij na zn laatste ronde ook nog wat te eten krijgt (een deel van de hoeveelheid die hij per dag krijgt, dus niet een extra snack oid). Nu heb ik het spiervlees/organen/groente gesneden en verdeeld over 2 porties, dus ochtend vleesbot 125 gr en na zn 3de en 4de ronde bij elkaar 125 gr aan spier/org/gr-mix. Nu lijkt die mix erg weinig op deze manier en dacht ik om toch dat in 1 portie te geven. Maar ik ben bang dat hij weer 's ochtends gal gaat spugen omdat ie teveel honger heeft....... Wat is beter/handiger?
En dan kom ik meteen bij de 2de vraag:
Het vleesbot (karkas of eenden/kip-nek), kan ik dat beter na de 3de ronde geven (is rond 17.30 uur)? Hij heeft het nu vanochtend gekregen......

Oh ja, hij krijgt 1 dag kvv viscompleet.... Kan ik dit vervangen door een zalmkarkas? Da's toch ook compleet? Moet daar nog iets anders bij zoals groente of ander spiervlees?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door CindyMayella op ma 01 sep 2014, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door