Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Marisca
#2948509
Hoi mensen,

Ik ben nog niet zo bekend met barf maar wil er graag wat bekender mee raken.
Ik zie diverse interessante voer lijntjes alleen is dit vlees allemaal diep gevroren als je het geleverd zou krijgen.
Nu is mij altijd geleerd dat je niet kunt ontdooien en vervolgens weer invriezen.
Maar om van een doos van 10 kg kippennekken bijvoorbeeld te verdelen in juiste porties. .... zal ik wel moeten ontdooien lijkt mij?
Hoe doen jullie dat?
Door Ruisje
#2948573
Het meeste vlees is na verwerking in het slachthuis direct snel ingevroren. Het daarna iets laten ontdooien zodat je het kunt portioneren is geen probleem.
Wij hebben een koelkast in de garage speciaal voor de dieren en om als voorbeeld je kippennekken te nemen: die gaan na levering in de koelkast (gewoon laag zetten het is al koud genoeg) en na een paar uur haal ik de nekken uit elkaar en maak porties. Spiervlees kun je half bevroren goed snijden en portioneren met een gekarteld mes.
Als je het niet in een koelkast iets kan laten ontdooien, leg het dan op een andere koele plaats. Als het te warm ligt ontdooit de buitenkant heel snel en is het binnen nog keihard.
Er zijn ook mensen die het helemaal bevroren verwerken met een hakbijl of zaag. Ik waag me daar niet aan ;)
Gebruikersavatar
Door RobinVC
#2949895
Ik gebruik een zwaar hakmes met een houten hamer. Dan ga je erdoor zoals boter. Zeker de zachte botten. Gaat snel en eens je het een beetje kunt zijn je porties ongeveer even groot. Zelfs diepgevroren worsten van 1 Kg KVV gaan makkelijk doormidden.
Gebruikersavatar
Door pluk
#2952206
Dingen als nekken ribben of vleugels laat ik een klein beetje ontdooien, daarna trek ik met de hand de stukken van elkaar. Doe ik wel van die rubberen huishoud handschoenen aan, anders krijg ik ijsvingers. ;) snel in zakjes en weer invriezen, gaat prima.
Spiervlees laat ik iets ontdooien en snij ik met een heel scherp hakmes.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door