Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Laura534
#2890783
Hoi Allemaal,

Ik geef mijn hond nu ongeveer 4 a 5 weken kvv (lotgering) en daarnaast wat barfproducten (kippen en eendennekken en een karkas,diamantduifjes, zalmkop en zeeforel en de runderknabbels van lotgering)
Ik wil zelf samen gaan stellen en kreeg van een van de forumleden een mailtje met een tip van een barfproducten leverancier in de buurt. www.barfkopenonline.nl
Nu ben ik even gaan rekenen en samenstellen.
Mijn hond weegt ongeveer 21 kilo. Hij lijkt het het beste te doen op 500 gram per dag. dus dat is ongeveer 2,5 procent.Voor mijn berekening hou ik dan ook 500 gram per dag aan.

Ik wilde eten klaar maken voor 2 weken dus in totaal 7000 gram eten.
50% vleesbot 3500 gram ---> 1 kilo lamsnek/2 kilo kippennek/250 gr schaapvlees+beenderen/250 gr schaapnek
15% groente 1050 gram---> Verschillend maar altijd met yoghurt en ei aangemaakt en gepurreerd
15% orgaanvlees 1050 gram--> 500 gr geit lever+hart+long/ 500 gr runderpens/250 gr kippenorganen
20% spiervlees 1400 gram---> 250 gr rund kopvlees/1 kilo rundsnippers/ 500 gr runderstrot

Is het zo goed? om mee te beginnen? De runderstrot wilde ik van het vlees ontdoen en als spiervlees tellen is dat goed?
Ik heb nog niets besteld maar ben nog aan het orrienteren.

groetjes
Laura
Laatst gewijzigd door Laura534 op vr 14 mar 2014, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door malimaniac
#2890973
Hoi Laura,

Ik heb even snel gekeken. Ik zou geen schaapennek en beenderen aan je hond geven. Die zijn veel te hard. Zeker voor een beginnende barfhond. Je kan het beste geen dragende botten geven van grote dieren zoals schapen. Beginners botten zijn bv kippennekken, kipkarkas, eendennekken, Konijnkarkas, kwartel. Verder vind ik 4 diersoorten aan de krappe kant en mis ik een visje en een eitje is ook een lekkere en gezonde toevoeging.

Hoop dat je er wat mee kan,  er zullen vast nog meer mensen reageren. Succes!
Gebruikersavatar
Door Laura534
#2890981
Bedankt voor je reactie,
De schapennek en dat met die beenderen twijfelde ik ook aan.
Vandaar dat ik zo weinig had staan. Kan ik misschien het botvlees vervangen door eendennek en of kalkoennek? Dan heb ik toch meer diersoorten? Of diamantduifjes? Hij heeft ook al eens zeeforel als dagmaaltijd op (hij at het met smaak op)maar de 2e keer luste hij hem niet.. Of zou dat aan de vis gelegen hebben?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2891032
Heb je de beginnersdocumentatie in de bib al gelezen? En dan vooral het stukje over beginnersbotten?

Kalkoennek ik ook echt te hard als beginnersbot en eendennek eigenlijk ook om echt als eerste te geven. Dat kan vrij snel volgen, maar beginnen moet je met kip, konijn, kwartel, duif (als hij dat lust)... Dan parelhoen en eend. En dan pas hardere zaken zoals geiten en lamsribben, kalkoennek, haas en ander wild...

Ik mis nog nier in je orgaanmix. Pens mag de helft zijn van je orgaandeel (dat 20% mag zijn), maar kan je beter apart in stukken geven dan het te mengen onder andere organen. Tenzij de andere organen moeilijk gegeten worden natuurlijk.  Je kan ook de verhouding houden zoals die er nu staat, dat kies je zelf. Echt verkeerd is het niet. ;)

En verder zou ik die runderstrot gewoon in zijn geheel laten.  Je kan het als spiervlees of als extra rekenen.  Als je het als spier rekent, zorg dan dat de rest van je spier van mooie kwaliteit is (dus geen kopvlees).  Er zit geen bot in, dus als vleesbot kan je't zeker niet rekenen maar het is dus ook niet nodig om het vlees van het kraakbeen af te halen.

Ik sluit me ook echt bij bovenstaande reactie aan dat je afwisseling te mager is.  Bij spier staat zelfs enkel rund!
Persoonlijk breng ik mijn orgaan niet in rekening voor het aantal diersoorten.  Probeer in het orgaan ook af te wisselen, maar als je geit vb enkel in orgaan voert, zou ik niet zeggen dat je geit als diersoort hebt.  Orgaan is namelijk een andere samenstelling dan vlees.
Probeer zowel in spier als in bot minstens! 2 verschillende diersoorten te hebben (en dus in totaal 4 verschillende) en dan zeker nog een visje erbij.  Als hij geen vis lust, zorg dan voor minstens 5 andere diersoorten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 14 mar 2014, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Laura534
#2891071
Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat eenden nek ook te hard was. Die heeft hij al geregeld op  :-[ hij kauwt er goed op.
Ontlasting was goed erna.
Ik zal eens verder speuren voor juiste ingrediënten. Ik zag ook dat jullie het over konijn geven hebben... Dat vind ik wel lastiger om te geven gezien ik zelf 3 konijntjes heb als huisdier :(
Maar als hij goed is voor hem wil ik best onherkenbare delen zeg maar geven hihi (geen hele in iedergeval)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2891571
Ik heb ook konijntjes als huisdier hoor.
Ik voer enkel zaken die mensen toch niet eten (karkas, nier).  Zo probeer ik te verhinderen dat er ook maar 1 konijn extra zou sterven voor mijn katten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door