Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2871724
[quote="Lizzy"]
Oh ja, sorry. Ik gaf op 8 weken 3 keer per dag voer. En dan gaf ik 3 keer per dag een gelijke maaltijd. Dus wat ik deed was de maaltijd voor 1 dag in 1 bak storten en dat verdeelde ik dan in 3 porties. Ging ik natuurlijk geen vleugels in stukjes staan knippen daarvoor, maar ik knipte wel karkassen in meerdere stukken als dat nodig was.
[/quote]

Oké, bedankt!
Nu ben ik uitgevraagd.
Althans, voorlopig  ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2876040
Nelson is vandaag bij ons in huis komen wonen.
Het is een hele levendige, nieuwsgierige pup. Af en toe moet je hem tegen zijn eigen speurneus beschermen, want dan loopt hij als een dronkenlap te zwalken met zijn ogen half dicht maar wil hij toch echt verder op ontdekkingstocht.

Het eten bevalt prima. Hij is afgespeend op kvv en heeft hier meteen barf gehad.
Zijn eerste menu bestond uit onder andere kippennek.

Vanmiddag stond ik versteld te kijken. Meneer schrokte zijn bak in minder dan 3 seconden leeg op zijn kippennek na. Dat vond hij het onderzoeken waard en hij ging er eens rustig bij liggen.
Vanavond (maaltijd 3 vandaag, straks nog 1), ging dat echter anders.
De kippennek was niet meer nieuw en dat geknaag vond hij overbodig. Hij neemt de nek in zijn bek en werkt hem als een volleerd haring-happer in één beweging naar binnen. Om daarna met zijn pootjes in de bak te gaan staan op zoek naar meer.

Uuuuuuh.... En nu?
Hoe leer ik hem knagen? Vasthouden werkt averechts vrees ik, maar kan ik wel proberen natuurlijk. Tjonge wat kan hij schrokken
#2876067
Tsja, labrador hè? De meeste staan niet bekend om hun nette eetgewoontes :D En ze lusten alles, graag en snel.
Tenminste, dat is mijn ervaring.

Je zou de kippennekken kunnen smashen.
Wanneer je zeker weet dat hij genoeg krijgt zou ik me ook geen zorgen maken om het zoeken naar meer voedsel, dat is toch wel iets wat vrees ik bij veel labradors hoort.
Mocht je denken dat hij toch tekort krijgt of wat meer geven zo niet misschien wat sperzieboontjes ofzo koken voor de maagvulling.
#2876779
Volgens mij gaat er iets fout hier.

Nelson weegt op onze weegschaal 4,6 kg. Daar geloof ik weinig van, de schaal is niet secuur genoeg en wordt morgen vervangen.

Hij krijgt per dag 6% van het gewicht waar ik vanuit ging voor hij kwam, 6 kg.
Dan kom ik op een dagelijkse hoeveelheid van 390 gram per dag.

Maar... Nelson heeft volgens mij vreselijk veel honger. Hij jankt veel en eet alles wat los en vast zit. Van dode bladeren tot gras en zwart zand.
Als ik hem voer is hij ongelooflijk gulzig.

Wat nu?
#2876788
[quote="Hope"]
Volgens mij gaat er iets fout hier.

Nelson weegt op onze weegschaal 4,6 kg. Daar geloof ik weinig van, de schaal is niet secuur genoeg en wordt morgen vervangen.

Hij krijgt per dag 6% van het gewicht waar ik vanuit ging voor hij kwam, 6 kg.
Dan kom ik op een dagelijkse hoeveelheid van 390 gram per dag.

Maar... Nelson heeft volgens mij vreselijk veel honger. Hij jankt veel en eet alles wat los en vast zit. Van dode bladeren tot gras en zwart zand.
Als ik hem voer is hij ongelooflijk gulzig.

Wat nu?
[/quote]is het misschien te weinig? Mijn hond (Lab) toen ze pup was, en ca. 5,5 Kg woog (8 weken) stond al op 480 gr per dag. Ik gaf toen zo'n 8%.
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op di 18 feb 2014, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2877408
Vandaag bij de dierenwinkel gewogen. En we blijken ook een dierenwinkel te hebben die pro-vers is!

Hij weegt 4,7 kg.
Vandaag heeft hij 8% van 4,7 kg gehad, dat is 425 gram.

Hij eet rustig, heeft op zijn gemak een konijnenkarkas liggen knagen. Hij jankt niet meer en eet geen dingen meer uit de tuin.

Gewoon even zo houden die 8%? Hoe weet je welk percentage nodig is, aan de hand van gewicht en gedrag?
#2877445
Thea schreef: Volgens mij moet je uitgaan van het ideale gewicht.
En dat zal hoger zijn ls 4,7 kg ;)
Bij de barf-handleiding staat:
Een pup eet gemiddeld 5% tot 10% van het huidige gewicht. En de 5% is dan voor een pup van een groot ras. De 10% is voor een pup van een heel klein ras. Ook hier geldt dat de juiste hoeveelheden voer, voer je op het oog. 5% a 10% staat gelijk aan 50 gram tot 100 gram per kilo lichaamsgewicht aan voer.
Dus dan uitgaan van 4,7 toch?
#2877611
Ik woog Yuma iedere week, op nuchtere maag...een Lab mag zo'n 700 - 1000 gr per week aankomen, en verder keek ik of zij te dik of te dun werd.
Iedere week paste ik de hoeveelheid benodigd voedsel aan, dat doe je uitgaande van het nieuwe gewicht hond en de uitgangspercentage 8% in dit geval.

Wordt hond te dik of te dun, dan bereken je de benodigde hoeveelheid voer uitgaande van zijn huidige gewicht en ga je een punt lager of hoger met het percentage.

Het beste houdt je de pup schraal, maar hij moet ook weer geen honger lijden  :)
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op wo 19 feb 2014, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door