Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Zev
#2856326
Gisteren bij de DA geweest met Z'ev. Hij heeft mij aangeraden over te gaan op zelf samen stellen. Tot nu toe at Z'ev KVV.
Dit komt er uit de rekenhulp:
Menu voor een Border Collie, reu, 11 jaar oud, 19 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 19 kilo = 380 gram per dag / 2660 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 190 gr.
Groentes 10% : 38 gr.
Orgaanvlees 15% : 57 gr.
Spiervlees 25% : 95 gr.

Z'ev is op dit moment aan de zware kant (na castratie vorig jaar maart) maar ik ben uitgegaan van zijn ideale gewicht.
Nu werd mij geadviseerd om vlees te geven van beesten die veel beweging hebben gehad.
Wie helpt mij een goed menu samen te stellen? Ik wil met makkelijke dingen beginnen, Z'ev is nogal een schrokker, de reden dat hij tot nu toe KVV kreeg  ;).
Ik heb helaas nog wel een vriezer vol KVV liggen, dat wil ik ook opmaken.
Als diersoorten zat ik te denken aan paard, kwartel, schaap, vis en dan nog iets erbij maar misschien hebben jullie nog meer tips?
#2856900
Hoi als je voor een gedeelte KVV gaat geven 4 dagen bijvoorbeeld dan komen de percentages voor de overige 3 dagen niet heel erg nauw.
Hoe is het met het gebit van je hond? Nog helemaal in orde?

Ik zou zelf beginnen met zacht vleesbot. Kwartelkarkas, konijnkarkas, kipkarkas, eenden of kippennek. Daarbij wat paardenvlees en bijvoorbeeld een klein beetje orgaanmix kant en klaar.
Geef je al groente bj je KVV?
#2856907
[quote="Kim en Casper"]
Hoi als je voor een gedeelte KVV gaat geven 4 dagen bijvoorbeeld dan komen de percentages voor de overige 3 dagen niet heel erg nauw.
Hoe is het met het gebit van je hond? Nog helemaal in orde?

Ik zou zelf beginnen met zacht vleesbot. Kwartelkarkas, konijnkarkas, kipkarkas, eenden of kippennek. Daarbij wat paardenvlees en bijvoorbeeld een klein beetje orgaanmix kant en klaar.
Geef je al groente bj je KVV?
[/quote]

Je kunt de prcentages afronden. 200 Gr. Vleesbot, 100 Gr. Spiervlees, 50 gram orgaanvlees en 40 gram groente. Dit kun je ook aanhouden als je KVV op is.

1 dag 200 Gr. Kwartelkarkas, 100 gram paardenvlees, 50 gram orgaanmix en 40 gram groente.
Of 350 gram hele kwartels. Dat is nl een complete maaltijd. En daarbij 40 gram groente.
2e dag 200 gram konijnkarkas, 100 gram kalkoenfilet 100 gram pens.
3e dag 200 gram eenden/ kippennek, 100 gram paardenvlees 80 gram groente
Door smulpaap
#2856948
Ik weet niet welke smaken kvv je hebt ? En of meneer kieskeurig is ?
Je zou dan als je eenmaal helemaal overgaat op zelf samenstellen eerst de vleessoorten kunnen geven die hij nu al gewend is
Dan is dat alvast ""gewoon ""
En ja idd beginnen met het zachtere werk . Al mag hij natuurlijk ook best gaan leren dat er nu meer gedaan moet worden .
Je zou het even kunnen bekijken , wat hij bv doet met kwartelkarkas . Voor een wat grotere hond kan het hap slok weg zijn .
Als dat het geval is zou je ook hele kwartels aan kunnen bieden
Verder denk ik dat het idd een goed plan is om hem voldoende groenten te geven op zijn leeftijd
Wil je de vis alleen als extra geven ? Dat is nl niet berekend in je menu ?
Ik zou als je perse schapenvlees wilt geven wel denken aan het percentage vet , omdat hij te zwaar is
Ik koop voor mijn oudje lamsvlees ter plekke om zelf te bepalen hoe het gesteld is met het vet .
En ja goed bewogen spiervlees , als hij eenmaal goed gewend is dan zou je kunnen denken aan wilde gans , wilde eend , wild konijn .
Maar dat moeten ze wel lusten natuurlijk
Wat de groenten betreft wel rekening houden met bv de koolsoorten , ik wissel voor mijn oude bes de koolsoorten wel af . De ene keer broccoli , de andere keer doe ik er bloemkool door . Verder vind ik voor die ouwetjes de alfalfa uit de reformwinkel een goede toevoeging in de groentenmix , vanwege bv de vitamine B die erin zit
Wat met een oudere hond ook wel een aandachtspunt is , de combinaties in je menu . Dus stel je geeft lamsvlees dan zou je daar weer wat magerder vleesbot bij kunnen geven .
Maar dat moet je even bekijken , Noa van mij ( 12,5 jaar ) verdraagt geen al te vette maaltijden meer
Gebruikersavatar
Door Zev
#2858036
[quote="Kim en Casper"]
Hoi als je voor een gedeelte KVV gaat geven 4 dagen bijvoorbeeld dan komen de percentages voor de overige 3 dagen niet heel erg nauw.
Hoe is het met het gebit van je hond? Nog helemaal in orde?

Ik zou zelf beginnen met zacht vleesbot. Kwartelkarkas, konijnkarkas, kipkarkas, eenden of kippennek. Daarbij wat paardenvlees en bijvoorbeeld een klein beetje orgaanmix kant en klaar.
Geef je al groente bj je KVV?
[/quote]
Ik wil de kvv wel opmaken, dus in eerste instantie zal het gemengd voeren worden. Maar om alvast aan het hele gebeuren te wennen zou ik nu alvast alles goed willen doen, zodat als er eens een foutje optreed het geen ramp is.
Z'ev zijn gebit is nog prima in orde  :biggrin2:
[quote="smulpaap"]
Ik weet niet welke smaken kvv je hebt ? En of meneer kieskeurig is ? Ik geef nu kip, rund, eend en zalm en meneer is niet kieskeurig in kvv. In het verleden heeft hij ook wel konijn en ik dacht ook paard gehad. Heb ook weleens een visje meegenomen van de markt, maar dat vond hij niet echt een succes dus daarvoor heb ik nog een trucje nodig.
Je zou dan als je eenmaal helemaal overgaat op zelf samenstellen eerst de vleessoorten kunnen geven die hij nu al gewend is
Dan is dat alvast ""gewoon ""
En ja idd beginnen met het zachtere werk . Al mag hij natuurlijk ook best gaan leren dat er nu meer gedaan moet worden .
Je zou het even kunnen bekijken , wat hij bv doet met kwartelkarkas . Voor een wat grotere hond kan het hap slok weg zijn .
Als dat het geval is zou je ook hele kwartels aan kunnen bieden
Verder denk ik dat het idd een goed plan is om hem voldoende groenten te geven op zijn leeftijd Ik heb nog nooit groentes gegeven, en meneer haalt overal zijn neus voor op... Ben dus benieuwd of hij, als ik er een prutje van maak, het wel wil eten.
Wil je de vis alleen als extra geven ? Dat is nl niet berekend in je menu ? ik wil een visdag, zodat ik niet per se omega 3 hoef te supplementeren
Ik zou als je perse schapenvlees wilt geven wel denken aan het percentage vet , omdat hij te zwaar is
Ik koop voor mijn oudje lamsvlees ter plekke om zelf te bepalen hoe het gesteld is met het vet . Schaap was een voorbeeld, maar als dat zo vet is kan ik het ook vervangen door iets anders.
En ja goed bewogen spiervlees , als hij eenmaal goed gewend is dan zou je kunnen denken aan wilde gans , wilde eend , wild konijn .
Maar dat moeten ze wel lusten natuurlijk
Wat de groenten betreft wel rekening houden met bv de koolsoorten , ik wissel voor mijn oude bes de koolsoorten wel af . De ene keer broccoli , de andere keer doe ik er bloemkool door . Verder vind ik voor die ouwetjes de alfalfa uit de reformwinkel een goede toevoeging in de groentenmix , vanwege bv de vitamine B die erin zit
Wat met een oudere hond ook wel een aandachtspunt is , de combinaties in je menu . Dus stel je geeft lamsvlees dan zou je daar weer wat magerder vleesbot bij kunnen geven .
Maar dat moet je even bekijken , Noa van mij ( 12,5 jaar ) verdraagt geen al te vette maaltijden meer


[/quote]

Bedankt voor de tips alvast! Ga ik weer mee aan de slag  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door