Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Demi - J&N
#2809602
Ik ben Demi, 20 jaar en woon nog bij mijn ouders in Papendrecht.
Sinds anderhalve maand hebben wij nu een nieuwe hond in huis.
Hij heet Jairo en komt uit Bulgarije. Volgens zijn paspoortje, waarin zijn geschatte geboortedatum staat, zou hij nu 6,5 maand oud zijn.

Ik heb hem vrij snel overgezet naar KVV en wil nu gaan beginnen met BARF-en.
Hij weegt nu 12,5 kilo en krijgt 4% van zijn lichaamsgewicht per dag. Hij krijgt ongeveer 500 gram per dag.

Dit is het menu waarmee ik volgende week wil gaan starten:

Maandag:
250 gram vleesbot
200 gram spiervlees
100 gram orgaan
eitje

Dinsdag:
250 gram vleesbot
200 gram spiervlees

Woensdag:
500 gram pens

Donderdag:
250 gram vleesbot
200 gram spiervlees
eitje

Vrijdag:
400/500 gram KVV
200 gram groenten

Zaterdag:
250 gram vleesbot
200 gram spiervlees
100 gram orgaan

Zondag:
500 gram vis

Daarnaast krijgt hij iedere dag een schapenvetbonbonnetje met knoflook en hij krijgt 2 á 3 keer per week 125 gram griekse yoghurt met fruit en honing. Dit laatste krijgt hij bevroren in zijn kong.

Voor nu bestaat het vleesbot uit:
kippennekken, kwartelkarkas, bosduifkarkas, parelhoenkarkas, bio kipvleugels, konijnenkopjes, kalkoennekken en lamsribben

spiervlees:
kalkoenfilet, paardensnijsel, hertenvlees, ganzenvlees, hazenvlees, wild konijnenvlees, geitenvlees en lamsvlees

organen:
kippenhartjes, eendenhartjes, geitenhart, konijnenlever, runderlever, lamsnier en een konijnenorgaanpakketje.

Van het één wat meer dan van het ander.

Afhankelijk van hoe het gaat en bevalt wordt er misschien nog wat aangepast in het menu.

Mijn vraag of mijn menu zo een beetje in balans is? En zijn er eventueel nog tips?
Door Greece
#2809677
Welkom op BP

Je hebt een mooie afwisseling, prima.
Toch heb ik wel een kanttekening, ik zie maar 2 ons orgaan en 5 ons pens. Deze verhouding klopt niet.
Hoeveel procent wil je gaan geven? Normaal is 15 a 20% waarvan de helft pens. In welke verhouding ga je hart, lever en nier geven?

Zelf zou ik niet alle groenten op 1 dag geven maar meer verdelen over de week.
Welke vis ga je geven? Hou er rekening mee dat niet iedere hond veel vis, zeker als het vette vis is, kan verdragen.
Als jouw hond daar niet tegen kan dan kan je beter 2 x p.w. een vet visje b.v. sardien, panharing, stukje makreel of zalm bij het eten geven.

2 eitjes p.w. mag ook hoor ;)

Lamsribben is voor een gevorderde hond, daar zou ik mee wachten. Net als met kalkoennekken deze kunnen ook erg hard zijn.

En tot slot schapenvetbonbon met knoflook zou ik vervangen door b.v. 2 x p.w. een teentje knoflook.
Ik zie n.l. geen meerwaarde in schapenvetbonbons.

Maar voor de rest, prima hoor :)
Gebruikersavatar
Door Demi - J&N
#2809925
Bedankt voor je feedback!

Van de organen en pens klopt inderdaad. Ik zie inderdaad dat ik vrij weinig orgaan voer. Hier van ga ik 100 gram bij geven op de dinsdag.
Dan zou ik op ± 8,6% 'overige orgaan' zitten. Met pens zit ik dan op ± 14,3%. Dit is omdat ik graag een pensdag aan wilde houden en hij moet ongeveer 500 gram per dag krijgen. Is dit op deze manier echt af te raden of hoe zou ik het dan kunnen doen?
Een exacte verhouding voor de hart, lever en nier heb ik niet, maar de soort orgaan wissel ik per keer dat ik het geef af. Zou dit ook anders/beter kunnen? Of is dit oke?

Wat betreft de groenten heb ik voor 1 dag gekozen omdat dit voor mij het makkelijkst uitkomt zo. Hij zou dan elke week een andere groente krijgen. Ik voer ± 5,7% groenten. Waarvoor zou het beter zijn de groente meer over de week te verdelen?

Qua vis ga ik voor nu zalmmix, makreelmix, capelin, sprot en sardien geven.
Het is inderdaad even afwachten hoe dit bij Jairo valt, anders zal ik inderdaad je tip opvolgen van een paar keer per week een vet visje bij de maaltijd.

Van de lamsribben en kalkoennekken ben ik mij inderdaad ook bewust. Deze lagen nog in mijn vriezer van mijn vorige hond, die helaas is heengegaan.
Daarbij ook gelijk mijn vraag: hoe snel kun je opbouwen qua voeren van vleesbotten? Hoe pak ik dit het best aan?

En ja, de bonbonnetjes. Hij vindt ze vooral gewoon erg lekker! En het zou goed zijn voor huid en vacht. Daarbij vind ik de knoflook erin mooi meegenomen.
Wel dacht ik eraan 1 keer per week een teentje verse knoflook toe te gaan voegen in het menu bij zijn KVV en de groente. Of zou dit dan teveel knoflook zijn in combinatie met de knoflookbonbonnetjes?

Hartstikke bedankt! Vind het erg leuk weer met deze dingetjes bezig te zijn en erover na te denken.
Door Greece
#2810591
Ik zou het willen geven van een pensdag niet ten koste laten gaan van het andere orgaan. Hart, lever en in mindere mate nier is net zo goed nodig. Hierin zit immers meer voeding dan in pens. Maar als je nu 300 gr gaat geven dan klopt het beter.
Verdeel dan deze 300 gr over hart, lever en nier, dus van ieder 100 gr. Zelf geef ik wat meer hart dan nier.

Groenten kunnen ook laxeren daarom heeft het niet mijn voorkeur om dit in 1 keer te voeren. Je hebt nu 3 x p.w. kans dat jouw hond dunne ontlasting heeft. Pens, vis en veel groenten. Daarom zou ik het meer verdelen.

Het teentje knoflook kun je het beste even uitknijpen m.b.v. knoflookpers (als je die hebt) niet in z'n geheel. Geen idee hoeveel knoflook in de bonbon zit. Dat deze bonbons goed voor vacht en huid zouden zijn  ??? Geloof ik niet zo.

Kippennekken, vleugeltjes en kwartelkarkas zou ik mee beginnen. Als dat goed verteerd wordt, zeg na 1 week,  dan kan je b.v. de konijnenkoppen, bosduif en parelhoen geven. Kan je ook aan konijnkarkas komen en/of tamme eend? Dat is ook mooi om te geven na de eerste 3 soorten. Je kan aan de ontlasting zien of het bot goed verteerd wordt. Je moet geen botstukjes zien (af en toe zal je  best wel eens een stukje zien en dat kan geen kwaad als het maar niet structueel is)

Hoop dat je hier mee uit de voeten kan. ;)
Laatst gewijzigd door Greece op vr 15 nov 2013, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Demi - J&N
#2811461
Het is zeker niet de bedoeling dat de pensdag ten koste moet gaan van het andere orgaanvlees. Met de 300g zit ik qua overig orgaan weer op een goed percentage nu.
Bij mij bestaat wel meer dan de helft van de totale hoeveelheid orgaan uit pens maar ik neem aan dat dit verder niet erg is, of wel? Behalve dat het laxerend kan zijn maar wanneer dat het geval is verzin ik er sowieso iets anders op.
Met de pens erbij zit ik met het totale orgaan op ± 22,9%, iets meer dan de eigenlijk aanbevolen hoeveelheid dus.
Daarnaast zit er heel af en toe in de karkasjes die ik heb ook wat verdwaalde organen.

Of de groenten bij Jairo erg gaan laxeren ga ik zeker op letten. Afhankelijk van welke soort groente/hoeveel ik heb ga ik het verdelen over de vrijdag en de zaterdag.
Iedere week dus altijd iets anders. En wanneer we dan tussendoor wat overhouden van onze eigen maaltijden krijgt Jairo dit bij zijn maaltijd.
Zou je nog specifiek aanraden hoeveel groente ik per keer kan geven voor een hond die zo ongeveer 500 gram vlees per dag krijgt?

De bonbons zijn zo'n 3,3 gram per stuk waarvan 5% knoflook. Ik denk dat ik dan best wel één keer per week een vers teentje knoflook bij de maaltijd kan geven? Uiteraard wordt deze dan uitgeknepen met de knoflookpers. Zelf denk ik er al over na om na dit doosje bonbons geen nieuwe meer te halen. Ik lees naast hele goede dingen ook wat mindere dingen erover.
Heb jij misschien nog een tip wat ik als extra aanvulling op het menu kan geven?

Weer heel erg bedankt voor je advies, kan ik zeker mee aan de gang!
Door Greece
#2811688
Ik maak er niet zo'n punt van als het orgaan door de pens iets teveel is. Het gaat mij er meer om dat er voldoende hart, lever en nier wordt gegeven. En die enkele verdwaalde orgaantjes in de karkassen word ik ook niet naar van  ;)

Even snel gerekend geef jij 5% groenten, dat is dan 175 gr p.w. De restjes van de eigen maaltijd geef ik ook zonder dat ik deze meetel. Maar ik geef iedere dag groenten, dus de hoeveelheid is redelijk gelijk. Als je dan 175 gr. in 2 keer wilt geven zou ik meer dagen er tussen laten. Dat is meer gevoelsmatig dan dat ik het kan onderbouwen. Vergelijk het maar met iedere dag een sinaasappel of 1 x p.w. 7 tegelijk.

Waarom zou je nog een aanvulling willen?

Succes :)
Gebruikersavatar
Door Demi - J&N
#2811896
Ik wil alles graag zo goed mogelijk doen en ik wil niet dat er tekorten ontstaan. Die aanvulling is dus echt als extra om zo compleet mogelijk te voeren en net een beetje een extra boost te geven.
Heb je misschien suggesties voor bepaalde dingen?
Door Lizzy
#2812023
[quote="Demi en Jairo"]
Ik wil alles graag zo goed mogelijk doen en ik wil niet dat er tekorten ontstaan. Die aanvulling is dus echt als extra om zo compleet mogelijk te voeren en net een beetje een extra boost te geven.
Heb je misschien suggesties voor bepaalde dingen?
[/quote]

Als je een goed menu voert waar vleesbot, orgaanvlees, groenten, spiervlees, vette vis, eieren in zit, dan valt er niet meer zoveel aan te vullen. Het enige wat ik nog kan bedenken is af en toe een klein schepje algen extra. Dat bevat sporen elementen (waaronder jodium). En eventueel af en toe wat chlorella/spirulina. Maar eigenlijk is dat met zo'n mooi afwisselend menu niet nodig.
Door Greece
#2812066
Wat Lizzy dus zegt. Zelf geef ik 2 x p.w. een eetlepel (grotere hond van 33 kg) rauwe fijngemalen noten en iedere dag wat chlorella pilletjes erbij, dat zijn ook algen.
Door Kim en Casper
#2812777
Extra pens geven zie ik niet als probleem... Casper krijgt ook een maal per week na de hondentraining 200 250 gram pens bovenop zijn menu. Hij vind dit erg lekker en ik vind vuile pens erg gezond voor hem. Zolang je andere percentages in orde zijn is extra pens echt niet erg. Dit is naar mijn idee het enige wat je zomaar extra kunt geven. Dus die hele penslap is naar mijn mening geen probleem. Evt kun je er een nekje oid bij geven.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door