Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hylos
#2696168
Nou, hier dan ook mijn eerste menu  :biggrin2:

Xavi zou moeten krijgen;

Menu voor een reu, 28 kilo.
Hoeveelheid: 2.5% van 28 kilo = 700 gram per dag / 4900 gram per week
Rauw vleesbot  50% :  350 gr.
Groentes          10% :  70 gr.
Orgaanvlees    15% :  105 gr.
Spiervlees        25% :  175 gr.

Hij gaat krijgen:

Rauw vleesbot 40% : 280 gr.
Groentes         10% : 70 gr.
Orgaanvlees 20% : 140 gr.
Spiervlees 30% : 210 gr.

Ik wil graag iets minder bot voeren omdat hij snel last heeft van krijtpoep en harde ontlasting. Dus iets minder vleesbot en ietsje meer orgaan en spiervlees.

Het menu heb ik gemaakt van alles wat ik nu makkelijk kan krijgen. Ik wil graag meer variatie in het vleesbot en spiervlees.. dit komt er ook zodra ik mee ga bestellen met lijntje/degomeat.
Ik heb nu per dag een andere soort orgaan, maar ik zit er ook overna te denken om gewoon orgaanmix te kopen van Kiezebrink mix van grof gemalen konijnennier, eendenlever, kippenmaag en runderhart. en dan per dag 140 gram hier van voeren.


Maandag
280 gram kipkarkas
140 gram gemalen pens
210 gram rundvlees

Dinsdag
280 gram eendennekken
140 gram konijnenniertjes
210 gram paardenvlees

Woensdag
280 gram zalmlijf
140 gram gemalen pens
210 gram rundvlees (bieflap)

Donderdag
280 gram kippennekken
140 gram lamshart
210 gram kalkoenfilet

Vrijdag
280 gram eendenkarkas
140 gram kippenlevertjes
210 gram rundvlees (tartaar)

Zaterdag
380 gram konijnenmix (bestaat uit 70% karkas, 15% hart en 15% long_
210 gram kipfilet

Zondag
280 gram kippenrug
140 gram gemalen pens
210 gram paardenvlees

De groente moet ik nog even kijken. Ik denk dat ik gewoon een grote hoeveelheid klaarmaak en in ga vriezen.
Suggesties qua groentes?

Rrroept u maar!!  :D
Laatst gewijzigd door Hylos op ma 24 jun 2013, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2696190
verdeling ziet er goed uit  :)
mocht je op zaterdag een meer activere dag hebben zou ik het zondagmenu geven , en op een luie zondag t zaterdag menu.
vind 490 gr op zaterdag een beetje te weinig ivm de 700gr op de normale dagen
hoe oud is xavi nu?
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2696193
Oh Ja ik moet in verhouding natuurlijk meer konijnmix geven dan.  ::) Misschien eerder 380 gram?
Xavi is nu 8 maanden en een week.
Door Lizzy
#2696199
Hylos schreef: Nou, hier dan ook mijn eerste menu  :biggrin2:

Xavi zou moeten krijgen;

Menu voor een reu, 28 kilo.
Hoeveelheid: 2.5% van 28 kilo = 700 gram per dag / 4900 gram per week
Rauw vleesbot  50% :  350 gr.
Groentes          10% :  70 gr.
Orgaanvlees    15% :  105 gr.
Spiervlees        25% :  175 gr.

Hij gaat krijgen:

Rauw vleesbot 40% : 280 gr.
Groentes         10% : 70 gr.
Orgaanvlees 20% : 140 gr.
Spiervlees 30% : 210 gr.

Ik wil graag iets minder bot voeren omdat hij snel last heeft van krijtpoep en harde ontlasting. Dus iets minder vleesbot en ietsje meer orgaan en spiervlees.
Prima plan.
Het menu heb ik gemaakt van alles wat ik nu makkelijk kan krijgen. Ik wil graag meer variatie in het vleesbot en spiervlees.. dit komt er ook zodra ik mee ga bestellen met lijntje/degomeat.
Ik heb nu per dag een andere soort orgaan, maar ik zit er ook overna te denken om gewoon orgaanmix te kopen van Kiezebrink mix van grof gemalen konijnennier, eendenlever, kippenmaag en runderhart. en dan per dag 140 gram hier van voeren.
Als je zonder een mix kan, dan zou ik daar voorkeur aan geven! Je weet nooit wat je voert, met mixen. Ik vind gemalen voeding ook niet echt lekker passen in een goed barf menu (tenzij je niet anders kan).
Maandag
280 gram kipkarkas
140 gram gemalen pens
210 gram rundvlees

Dinsdag
280 gram eendennekken
140 gram konijnenniertjes
210 gram paardenvlees

Woensdag
280 gram zalmlijf
140 gram gemalen pens
210 gram rundvlees (bieflap)

Donderdag
280 gram kippennekken
140 gram lamshart
210 gram kalkoenfilet

Vrijdag
280 gram eendenkarkas
140 gram kippenlevertjes
210 gram rundvlees (tartaar)

Zaterdag
280 gram konijnenmix (bestaat uit 70% karkas, 15% hart en 15% long_
210 gram kipfilet

Zondag
280 gram kippenrug
140 gram gemalen pens
210 gram paardenvlees

De groente moet ik nog even kijken. Ik denk dat ik gewoon een grote hoeveelheid klaarmaak en in ga vriezen.
Suggesties qua groentes?

Rrroept u maar!!  :D
Ziet er goed en afwisselend uit en alles zit er in!

Ik zou wel groenten geven en dan of rauwe groenten pureren of elke dag wat gekookte groenten van je eigen menu (of van de dag ervoor) toe voegen. Ik vind minimaal 5% groenten toch echt wel een goed idee. Ik zou trouwens niet meer dan voor 3 weken groentenmix (rauw) invriezen. Daarna loop de kwaliteit terug.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2696279
Dankje!!
Ik zal zoveel mogelijk gewoon orgaan kopen dan van de mixen.

Rauwe groente is beter toch? Voor de vitamientjes.  :biggrin2: Ben zelf totaal geen groente eter want ik lust bijna niks.  :biggrin2: dus wij eten vaak sla of roomspinazie, maar dat lijkt me toch minder geschikt voor de hond. Denk dat ik het beste diepvries dingen kan kopen, kan ik er kleine porties uithalen. Je hebt ook wel van die groentemixen, zou dat wat zijn?
Door El_Kato
#2699126
Ziet er goed uit! Manu heeft ook snel last van krijtpoep en krijgt dus ook minder vleesbot dan Rana. Daarom voer ik hier eigenlijk ook alleen de zachtere botten; kip, eend, konijn, haas (is wel wat harder) heb in het verleden ook nog wel fazant en parelhoen gegeven maar daar word mee gemiept dus dat bestel ik niet meer. Lamsstaartjes wil ook nog wel maar ik voer geen ribben of dergelijke. Groente help ook om de poep soepel te maken en ze vinden het echt lekker hier.

Geef hier heel af en toe nog een rol mix van een diersoort waar ze mee miepen als ik het vers geef maar heb de rollen meer voor als ik weinig tijd heb gebeurt gelukkig niet zo vaak  :)

Lizzy heeft ooit ook tegen mij gezegd dat je met KVV niet weet wat er in zit en sinds dien kijk ik er toch anders naar. De rollen die ik nu af en toe geef zijn van Degomeat. De kwaliteit kan best goed zijn maar eigenlijk beschouw ik zo'n dag een beetje als een rustdag (hoe noem je zo'n dag dat ze niet eten). Vind het toch een veel fijner idee als ik zo'n verse lap mooi vlees in de bak gooi met een mooi karkas en wat orgaan. Geef soms kopvlees dat is iets peziger/vlieziger en daar is vooral Rana best een tijd op aan het kauwen maar dan krijgen ze andere dagen dus echt een betere kwaliteit
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door