Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door elammers
#2652102
Na vele uren inlezen en rekenen zijn wij sinds 2 weken volledig op barf over gestapt.
Ik heb het menu zelf vele malen gecontroleerd maar wil toch nog even bevestiging of het zo goed is of niet.

Ik heb de volgende percentages aangehouden:
Vleesbot: 50%
Spiervlees: 25%
Orgaan: 20% (waarvan 10% pens)
Groente: 5%

Nala is een jonge hond van 1 jaar en weegt 14 kilo.
Ik heb het nu zo gedaan dat ze tussen de 2,5 en 3% krijgt, mocht ik merken dat dit te weinig is dan verhoog ik dit natuurlijk. Denken jullie dat dit te weinig is?
Ze krijgt nu gemiddeld 375 gram per dag dus 2625 gram per week.

Week 1
Maandag: 190g kippenrug, 110g lamsvlees, 75g kippenmaag
Dinsdag: 190g eendenkarkas, 110g geitenvlees, 70g kippenlever+30g lamsnier
Woensdag: 190g kwartelkarkas, 110g rundervlees, 65g groentemix
Donderdag: 190g lamsribben, 110g reevlees, 70g eendenhart
Vrijdag: 190g eendenkarkas, 110g rundervlees, 60g geitenhart
Zaterdag: 190g kippenrug, 110g lamsvlees, 65g groentemix
Zondag: 190g konijnenkop, 250g lamspens

Week 2
Maandag: 190g kippenrug, 110g geitenvlees, 75g kippenmaag
Dinsdag: 190g eendenkarkas, 110g rundervlees, 70g kippenlever+30g lamsnier
Woensdag: 190g kippenrug, 110g reevlees, 65g groentemix
Donderdag: 190g lamsribben, 110g rundervlees, 70g eendenhart
Vrijdag: 190g eendenkarkas, 110g lamsvlees, 60g geitenhart
Zaterdag: 190g kwartelkarkas, 110g geitenvlees, 65g groentemix
Zondag: 190g konijnenkop, 250g pens

We hebben de eerste week als vleesbot afwisselend kippen- en eendennekken gegeven en dit ging super. Hier hebben we nog meer van liggen maar we hebben het nu niet meer in het menu zitten omdat het zo goed ging en ik heb gelezen dat het niet goed is om alleen deze nekken als vleesbot te geven. Mocht ik merken dat ze een bepaald bot nog niet goed kan hebben, vervang ik deze door kippen- of eendennekken.
De groentemix bestaat uit: andijvie, courgette, bospeen, broccoli, sperziebonen, knoflook, gember, alfalfa en peterselie.
1x per week krijgt ze een extra ei en 1x per week een haring

Graag jullie mening over mijn menu en tips zijn welkom!
Door MirandaS
#2652215
Qua diersoorten zit er best veel variatie in lijkt me. Zelf geef ik wat de organen betreft ook nog: boekmaag, testikels en tong. Mijn hond krijgt elke dag volledig, dus niet 1x per week pens omdat mijn hond daar niet goed op reageerde. Je moet gewoon kijken hoe je hond er op reageert qua ontlasting voor wat betreft de pens en groentes, omdat dit laxerend kan werken.
Over de nekken had ik zelf ook al gelezen en die krijgt ze best regelmatig hier. Dus daar ga ik wat anders voor regelen ;). Neem verder aan dat je groentemix ook wisselend is wat betreft de samenstelling en dat je daarbij let op de diverse soorten (groentes van boven en onder de grond etc.).
Het aantal gram zou ik goed in de gaten houden en anders de hond regelmatig wegen de komende tijd. Dat gaf mij wat rust in het begin om te zien of ze niet te weinig of te veel kreeg.
Succes!
Door elammers
#2652826
Bedankt voor je snelle reactie.
Tot nog toe reageert ze goed op de pens en groenten maar mocht dit nog veranderen dan pas ik het natuurlijk even aan.
Ik heb ook nog wat testikels in de vriezer liggen en die wil ik de volgende keer in haar menu doen.
Qua groenten probeer ik inderdaad ook zo goed mogelijk rekening te houden met de samenstelling.
En ik zal haar inderdaad vanaf vandaag even wat vaker gaan wegen zodat ik dit goed in de gaten kan houden.

Iemand anders nog suggesties, op- of aanmerkingen? :)
Door Quinta
#2652937
Ik vind het er mooi uitzien. Al zie ik nou niet echt een wezenlijk verschil tussen week 1 en 2 (hoeft ook niet). Je kunt altijd andere combinaties maken tussen vleesbot en spiervlees.

Eén harinkje per week als vis aandeel vind ik een beetje schaars. Kan je niet eens in de zoveel weken (3-4) een halve zalmkop geven? Verder zou ik de groentemix over meer dagen verdelen.

Ik verwacht dat de dagelijkse hoeveelheid eten genoeg zal zijn, of je moet een hele actieve hond hebben.

Nogmaals het ziet er goed uit.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door